Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Will_E39
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 920
    • Seinäjoki

    no onhan se ny jo kumma jos alipainetäyttäjälläkää ei tee mitään,on ne merkillisen ihmeellisiä noi ilmausruuvit tuntuu kun näitä viimesiä juttuja lukenu et omaski konees tainnu jo letkut vaihella paikkaa...
    e39 520ia-96

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Will_E39 View Post
      no onhan se ny jo kumma jos alipainetäyttäjälläkää ei tee mitään,on ne merkillisen ihmeellisiä noi ilmausruuvit tuntuu kun näitä viimesiä juttuja lukenu et omaski konees tainnu jo letkut vaihella paikkaa...
      Siis tekee mutta pitää ymmärtää tuosta jäähdytysjärjestelmästä sen verran että ymmärtää että se ilmaruuvi on siinä syylärin päällä tarkoituksessa, eli koska alavesiletku lähtee syylärin ylälaidasta juuri tuon ilmauksen takia nesteen pitää syylärissä kiertää alakautta alavesiletkulle, ihan sama täytetäänkö järjestelmä alipaineella tai ylipaineella syylärin ylälaitaan alavesiletkun puolelle jää ilmaa jos sitä ei päästetä ruuvin kautta pois.

      Perinteisellä luonnollisella kierrolla olevassa ilma tulee aina syylärin ylälaitaan ja pääsee korkista pois eikä järjestelmä kaipaa syyläriin ilmaruuvia ja alipaineella ilmaus korkin kautta onnistuu ongelmitta.

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        Ite oon ottanu ilmat pois takarenkaasta, joskus lisännykki.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by naukkis View Post
          Ihan sama käyttääkö siihen ilmaamiseen maan vetovoimaa vai erillistä alipaineistajaa, kummassakin tapauksessa oleelllista on se että ilma tulee nestekierron korkeimmasta kohdasta eli siitä ilmaruuvista. Ilmaa M52 jostain muualta alipaineistajallakin ja systeemiin jää ilmaa.

          M50/M52 on ihan naurettavan helppo ilmata kun tekee sen oikein eli päästämällä ilmat ilmaruuvista pois, paljon vaikeampaa saada luonnollisella kierrolla olevasta systeemistä ilmat pois termarin pienen reiän kautta.

          Eli paisarin korkin kautta imemällä systeemi ei ilmaannu täysin, toki jos käytetään kovaa alipainetta niin paljoa ilmaa ei jää mutta kaikkea ei voi saada pois korkin kautta imemällä.
          Jaa. Tähän asti jok'ikisestä autosta on tullut imaisemalla paisarinkorkista niin ilmat kuin nesteetkin ulos koik yhes koos. Eikä tunnu vaikuttavan lämppärin vesiventtiilin asentokaan. Sen jälkeen letkut on kasassa ja systeemissä jotain ehkä alle 0,1 kehää painetta. Täytön jälkeen ei ole tarvinnut yhtään lisäillä. Onko sulla päinvastaisia kokemuksia?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Nafta_lefa
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 33
            • Tornio

            Tässäpä esimerkki tuosta alipaineella täytöstä:



            Tuossa esite:



            Mistäpä löytyisi tuollainen värkki kohtuu hintaan?

            Comment

            • Eetu
              Banned
              • Oct 2008
              • 2843

              Juuri ilmasin oman E34:sen M50B25:sen tuollatavalla, toimii hyvin ja lämpöä tulee taas kabiiniin.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by Nafta_lefa View Post


                Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei
                Mac tools teki noita ainakin joskus.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  http://www.youtube.com/watch?v=t_4x65-BqDg

                  Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei
                  Mac tools teki noita ainakin joskus.
                  Ebayssä näky olevan 89 euroa hintaa tuolla Kamasan värkillä.
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  • Will_E39
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 920
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    http://www.youtube.com/watch?v=t_4x65-BqDg

                    Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei
                    Mac tools teki noita ainakin joskus.
                    miksen mä löydä biltemasta noita vehkeitä:think

                    edit,löyty se sittenki ku otti silmät käteen...kellään tietoa tekeekö tollasella mitään?
                    Last edited by Will_E39; 27-12-2010, 22:31.
                    e39 520ia-96

                    Comment

                    • Nafta_lefa
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 33
                      • Tornio


                      Tuossa muillekkin ihmeteltäväksi tuo bilteman värkki.

                      Kamasa mainostaa että sillä voi samalla tarkastaa järjestelmän pitävyyden.

                      Biltema taas kauppaa siihen erillistä värkkiä hintaan 149e?

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        Originally posted by naukkis View Post
                        Syylärin korkin vieressä, siihen tulee alavesiletku kiinni, ylävesiletku eli termarilta tuleva letku menee syylärin toiselle puolelle noin puoleen väliin, aavistus suunniteltukin jäähdytysjärjestelmää eli koko syylärin jäähdytyspinta-ala on käytössä vasta termarin ollessa reilusti auki.
                        Useammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.

                        Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?

                        P.S. tuolla bilteman laitteella voi testata myös pitävyyden, senkun antaa olla alipaineet sisällä hetken ja katsoo onko vähentynyt lukema.
                        Last edited by Perlenbacher; 28-12-2010, 00:31.

                        Comment

                        • Will_E39
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 920
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Useammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.

                          Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?

                          P.S. tuolla bilteman laitteella voi testata myös pitävyyden, senkun antaa olla alipaineet sisällä hetken ja katsoo onko vähentynyt lukema.
                          naukkis onnistunut niin kätevästi ilmaamaan et nestekkin kiertää eripäin ku muilla

                          tota bilteman värkkiä tekis mieli ihan mielenkiinnosta kokeilla...
                          e39 520ia-96

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Will_E39 View Post
                            naukkis onnistunut niin kätevästi ilmaamaan et nestekkin kiertää eripäin ku muilla

                            tota bilteman värkkiä tekis mieli ihan mielenkiinnosta kokeilla...
                            Jäähdytysjärjestelmän täyttölaite on siitä kätevä että siinä ei tarvita
                            -kylmää konetta
                            -tuntia aikaa
                            -kavereita avuksi lypsämään letkuja
                            -teippaamista
                            -leikeltyä limupulloa
                            -lämpömittarin vahtaamista


                            Johan sen nimim. Velho totesi vuonna 2006 ekalla sivulla
                            Originally posted by Velho View Post
                            Melko varmasti käyttävät BMW huollossa jäähdytysjärjestelmän alipaine täyttäjää sillä menee meinaan nesteet nätisti sisään
                            Last edited by petrolhead; 28-12-2010, 01:01.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Perlenbacher View Post
                              Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?
                              Termari on siinä apparinpuoleisen letkun lähdössä, eli äkkiseltään tulee vaikutelma että ko. kone käyttää käänteistä kiertoa mutta onhan tietysti mahdollista että neste kiertää luonnollisesti ja termostaatti on pistetty ohjaamaan kylmän nesteen paluuta koneeseen.

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Jaa. Tähän asti jok'ikisestä autosta on tullut imaisemalla paisarinkorkista niin ilmat kuin nesteetkin ulos koik yhes koos. Eikä tunnu vaikuttavan lämppärin vesiventtiilin asentokaan. Sen jälkeen letkut on kasassa ja systeemissä jotain ehkä alle 0,1 kehää painetta. Täytön jälkeen ei ole tarvinnut yhtään lisäillä. Onko sulla päinvastaisia kokemuksia?
                                Kylläpäs on siisti ja asiallinen tapa ilmata moottori, tokihan sinne ei paljoa ilmaa jää jos vedetään 0,1:een paineet, mutta käytä järjestelmään paineet ja avaa ilmaruuvia niin sieltä pihahtaa ilmaa pihalle. Ja ei järjestelmään tietenkään tarvitse mitään lisätä jos ei ilmaa sieltä pois päästä, onhan se ilmaamaton järjestelmäkin paisarista täysi vaikka moottorissa ei nestettä olekaan.

                                Ja melkoinen ilmausinsinööri joka vetää älyttömät alipaineet jäähdytysjärjestelmään, rakenteita ei ole tehty kestämään kovia alipaineita.....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎