Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Useammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.
    Niin varmasti saa, useamman tunnin tuollä ja nostamalla auto pystyyn.... Ilma ja vesi käyttäytyy niin että vesi ilmaa painavampana on pohjalla ja nostaa astiassa ilman ylöspäin. Pistä lasi veteen suupuoli alaspäin ja ihmettele lasin pohjalle jäävää ilmataskua.

    Sama tilanne on jäähdytysjärjestelmässä, eli tuo syyyläriin integroidun paisarin vesikanava menee syylärin pohjalle ja järjestelmään ei vain mene vettä ellei ilmaa päästetä pois, sitä varten siitä syylärin päältä järjestelmän korkeimmasta kohdasta löytyy se ilmaruuvi. Aukaisemalla mokoma ja kaatamalla sen jälkeen nestettä niin pitkään kuin ilmaa tulee ulos järjestelmä on ilmattu eikä todellakaan mene tunteja aikaa eikä letkuja tarvitse lypsää.

    Tokihan se ilmaus pitää tarkistaa ja päästää viimeiset ilmat pois, eli kun on käyttänyt järjestelmään vähän painetta raottaa ilmaruuvia, silloin kun ulos tulee pelkkää vettä on systeemi täysin ilmattu.

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      Originally posted by naukkis View Post
      Termari on siinä apparinpuoleisen letkun lähdössä, eli äkkiseltään tulee vaikutelma että ko. kone käyttää käänteistä kiertoa mutta onhan tietysti mahdollista että neste kiertää luonnollisesti ja termostaatti on pistetty ohjaamaan kylmän nesteen paluuta koneeseen.
      Jep, ilmeisesti se on näin koska kuskinpuoleinen letku alkaa heti lämmitä koneen mukana, eikä vasta kun termari aukeaa...

      Comment

      • ^Tommi_^
        Newbiemmer
        • Jun 2010
        • 21
        • Turku

        Tuli tänään vaihdettua termostaatti kaverin kanssa omaan m40 mottiseen e36seen.

        Aloittelin ilmauksen Hemin neuvoilla ja lopuksi vielä avasin ilmaruuvin josta tuli ilmaa ulos. Tuntui että homma onnistui koska lämmöt pysyy siinä puolivälissä ja sisälle puskee taas lämmintä ilmaa

        Tein lenkin ja seurailin lämpöjä sekä ajoin lopuksi vielä jyrkkään mäkeen auton ja lypsin alavesiletkua ja ilmausruuvista ei tullut kuin nestettä enää.

        Ennen oli 88 asteinen termari ja nyt 92 asteinen,liekö tuolla suurta merkitystä :think

        Ihmettelen vain kun kone tuntuu pitävän lämmöt tosi pitkään.
        Auto seisoi tuolla parkissa about 45 min ja pikku pakkastakin on vielä,niin lämmöt oli hädin tuskin tippunut yhtä viivaväliä alemmas.

        Silti se ei ajossa nosta lämpöjä liian korkealle vaan pysyy jämptisti puolessa välissä ja antaa lämmintä ilmaa.

        Ja lämpöanturissa taikka mittarissa tuskin vikaa koska ennen termarin vaihtoa näytti mittari reilusti alle puoltaväliä ja lämmöt seilas,ja ilmauksen alussa nousi lämmöt vähän yli puolen välin,ja nyt ilmattuna ja homma hoidettuna pysyy mittari siinä missä pitääkin.

        Liekö tuo vika että jäähtyy parkissa hitaasti,ennen termarin vaihtoa ne valahti tosi nopeasti alas,mutta eihän tuo silloin kunnolla lämmennytkään.

        Comment

        • marko83
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 222
          • Raahe

          Itellä semmonen ongelma, että oon yrittäny ilmata tuota kotteroa tuolla pullo patentilla, joka ei ota onnistuakseen. Eli kuplia kyllä tulee, mutta nestettä ei mene koneeseen. Aikansa, ku ilmailee niin kuplien tuloki loppuu ja näyttäs, että ilmaus ois onnistunu, mutta ku ei nii ei. Eli missä vika?

          Tuossa syksyllä vaihoin termarikotelon joka vuoti, ilmaus pullo patentilla, kaikki toimi hyvin muutaman kuukauden, jonka jälkeen lämmöt ei kovilla pakkasilla noussu kunnolla. Salavalikko näytti max. 87 astetta.
          Epäilin termaria. Ajelin meneen, ku oli niin kylmä eikä viittiny alkaa korjaan. No pakkasilla alko sitte myös syyläri tippaseen vähän.

          Pari viikkoa sitten vaihoin termarin ja syylärin, jonka jälkeen ilmaus ei oikeen ota onnistuakseen vaikka kuin yrittäs. Eli nostelee lämpöjä tuonne 100 asteeseen ja puskee nesteitä korkista pihalle.

          Mitenhän tuon sais ilmattua, ku kokeiltu jo monta kertaa noilla hemin ohjeilla. Aikasemmin oon kyllä noilla ohjeilla saanu ilmattua.

          Comment

          • Will_E39
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 920
            • Seinäjoki

            Originally posted by marko83 View Post
            Itellä semmonen ongelma, että oon yrittäny ilmata tuota kotteroa tuolla pullo patentilla, joka ei ota onnistuakseen. Eli kuplia kyllä tulee, mutta nestettä ei mene koneeseen. Aikansa, ku ilmailee niin kuplien tuloki loppuu ja näyttäs, että ilmaus ois onnistunu, mutta ku ei nii ei. Eli missä vika?

            Tuossa syksyllä vaihoin termarikotelon joka vuoti, ilmaus pullo patentilla, kaikki toimi hyvin muutaman kuukauden, jonka jälkeen lämmöt ei kovilla pakkasilla noussu kunnolla. Salavalikko näytti max. 87 astetta.
            Epäilin termaria. Ajelin meneen, ku oli niin kylmä eikä viittiny alkaa korjaan. No pakkasilla alko sitte myös syyläri tippaseen vähän.

            Pari viikkoa sitten vaihoin termarin ja syylärin, jonka jälkeen ilmaus ei oikeen ota onnistuakseen vaikka kuin yrittäs. Eli nostelee lämpöjä tuonne 100 asteeseen ja puskee nesteitä korkista pihalle.

            Mitenhän tuon sais ilmattua, ku kokeiltu jo monta kertaa noilla hemin ohjeilla. Aikasemmin oon kyllä noilla ohjeilla saanu ilmattua.

            keulaa vain ylemmäs
            e39 520ia-96

            Comment

            • marko83
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 222
              • Raahe

              Originally posted by Will_E39 View Post
              keulaa vain ylemmäs
              pitääpä koikeilla tänään, ku saa kerättyä inspiraation rippeet

              Comment

              • marko83
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 222
                • Raahe

                Originally posted by marko83 View Post
                pitääpä koikeilla tänään, ku saa kerättyä inspiraation rippeet
                No nii nyt on ilmailtu. Keula oli pukeilla n. 70 senttiä maasta Ilmaus ilmeisesti onnistui, mutta visko on ilmeisesti tiensä päässä.

                Visko pysähtyy käsin oli kone kuin kuuma tahansa. Ajossa lämmöt nousi tuonne 99 asteeseen, mutta laitoin ilmastoinnin 32 asteeseen niin lämmöt pysy 93-95 asteessa. Eli ei muuta ku visko vaihtoon.

                E: Kyllä muuten tarkeni ajella, ku lämmöt täysillä

                Comment

                • marko83
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 222
                  • Raahe

                  Originally posted by marko83 View Post
                  No nii nyt on ilmailtu. Keula oli pukeilla n. 70 senttiä maasta Ilmaus ilmeisesti onnistui, mutta visko on ilmeisesti tiensä päässä.

                  Visko pysähtyy käsin oli kone kuin kuuma tahansa. Ajossa lämmöt nousi tuonne 99 asteeseen, mutta laitoin ilmastoinnin 32 asteeseen niin lämmöt pysy 93-95 asteessa. Eli ei muuta ku visko vaihtoon.

                  E: Kyllä muuten tarkeni ajella, ku lämmöt täysillä

                  Olipa muuten uus wahlerin termari syyllinen. Keittelin kaikki vanhat termarit kinkkumittarin kans, löyty yks joka aukesi täysin n.90 asteessa. Heitin sen paikalleen nii alko lämmöt pysyyn 94-95 asteessa

                  Enpä ois heti uskonu,et on noin hirveet erot noissa termareissa, ku yks oli auki 85 asteessa ja toinen pikkusta enne ku alko vesi kiehua.

                  Comment

                  • Pakana
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2011
                    • 27
                    • Espoo

                    En ole kokenut E36 käyttäjä saatika ilmaaja, ja yritän saada lämmintä ilmaa hyttiin.

                    Ongelma pulloilmauksessa on, että kaadan tarpeeksi nestettä sylariin (eli kokispulloon reilusti) niin sitä tiputtaa jostain pois kun on liian "korkealla" nestepinta. Onko syylari halki jostain, vai onko kennossa joku ylitäyttöletku joka poistaisi ylinmääräiset nesteet?

                    Paisuntasäiliön ja kennon välistä taitaa tulla. :think

                    Noobie ei tiedä.

                    Comment

                    • Löwen
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 385
                      • Finnland

                      Originally posted by Pakana View Post
                      En ole kokenut E36 käyttäjä saatika ilmaaja, ja yritän saada lämmintä ilmaa hyttiin.

                      Ongelma pulloilmauksessa on, että kaadan tarpeeksi nestettä sylariin (eli kokispulloon reilusti) niin sitä tiputtaa jostain pois kun on liian "korkealla" nestepinta. Onko syylari halki jostain, vai onko kennossa joku ylitäyttöletku joka poistaisi ylinmääräiset nesteet?

                      Paisuntasäiliön ja kennon välistä taitaa tulla. :think

                      Noobie ei tiedä.
                      Ei sen pitäisi mistään tiputtaa vaikka ilmaisit 2 metriä pitkällä pullolla, kunhan se on vaan tuettu ja tiivistetty hyvin. Paisuntasäiliössä on tiivisteet jotka saattavat vuotaa vanhemmiten.
                      MB E220CDI '10 Braun

                      Comment

                      • Pakana
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2011
                        • 27
                        • Espoo

                        Nyt vaihdettuani osia, yritin Hemin ilmauspullokikkaa ja tyhjäkäynnille laitettuani, se puskee aika rivakkaan tahtiin sitä jäähdytysnestettä takas ja on mahdotonta puristella letkuja. Laskin vedenpinnan jopa coldrajaa ja laitoin pullon takas ja kokeilin uusiks... sama juttu... Ottaako se ilmaa itteensä jostain... :think

                        Comment

                        • asis
                          BTCF Member
                          • Mar 2009
                          • 1138
                          • Joensuu

                          Originally posted by Pakana View Post
                          Nyt vaihdettuani osia, yritin Hemin ilmauspullokikkaa ja tyhjäkäynnille laitettuani, se puskee aika rivakkaan tahtiin sitä jäähdytysnestettä takas ja on mahdotonta puristella letkuja. Laskin vedenpinnan jopa coldrajaa ja laitoin pullon takas ja kokeilin uusiks... sama juttu... Ottaako se ilmaa itteensä jostain... :think
                          Siis siitä pullostako ne nesteet tulee ulos, vai jostain muualta?
                          E39 540iA M-Sport Imolarot II
                          E36 323i touring
                          Volvo V70 2.4D mk3
                          Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                          Honda Civic 1.4 4d ES
                          Chevy Caprice Classic
                          ex:
                          E32 730iA
                          E39 528i Calypsorot metallic
                          E36 325i x2

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            Koneeseen on myös helppo "lypsää" vettä silleen et painaa ylävesiletkun lyttyyn samalla kun ilmausruuvi on auki, kun letku on lytyssä niin pyöräyttää ilmausruuvin kiinni ja päästää letkun vapaaksi, tätä jatkaa niin kauan kun vettä menee ja ilmausruuvista tulee lopuks vaan vettä. Keula ylös niin varmempaa vielä. Tälleen oon tuon oman ilmannu ja hyvin on ilmaantunu, no problem.

                            Comment

                            • Pakana
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 27
                              • Espoo

                              Originally posted by asis View Post
                              Siis siitä pullostako ne nesteet tulee ulos, vai jostain muualta?
                              Nii pullosta.

                              Cold rajassa oli jäähdytinneste, käynnistin moottorin niin pinta alkaa nousee kunnes vuotaa yli.

                              Comment

                              • Pakana
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2011
                                • 27
                                • Espoo

                                Originally posted by Make H. View Post
                                Koneeseen on myös helppo "lypsää" vettä silleen et painaa ylävesiletkun lyttyyn samalla kun ilmausruuvi on auki, kun letku on lytyssä niin pyöräyttää ilmausruuvin kiinni ja päästää letkun vapaaksi, tätä jatkaa niin kauan kun vettä menee ja ilmausruuvista tulee lopuks vaan vettä. Keula ylös niin varmempaa vielä. Tälleen oon tuon oman ilmannu ja hyvin on ilmaantunu, no problem.
                                Hmm, pitäs varmaan kokeilla tuota.

                                Alkaa keinot loppuu ja hermot.

                                Tosin, onhan aina mahdollisuus että se on ilmattu, ja jossain muussa on vika kun ei puhalla kuumaa sisään..

                                Vaihdoin kyllä jo vesiventtiilin yms...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎