Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 ilmaus
Collapse
X
-
Last edited by RedAlert59; 30-06-2022, 20:53.
-
-
Originally posted by RedAlert59 View PostKoitin tuota temppua, onko ok jos neste kiehuu paisarissa tuota tehdessä? Vielä ei ainakaan ilmaus onnistunut kunnolla, ilmaa tuli pois paljon, mutta edelleen sitä on järjestelmässä, ehkäpä koitan uudestaan kunhan kerkiän. Auto oli luiskassa, kaltevuus varmaan ainakin 20 astetta, keula ylhäällä.
Ilmaamiseen riittää, että seuraa naukkiksen hyvin yksinkertaista ohjetta: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=452
BTW;
Usein saa nettikirjoituksia lukiessa sen vaikutelman, että jäähdytysjärjestelmässä ei saisi olla yhtään ilmaa, tai että ilma muodostaisi jonkinlaisen mystisen tulpan jäähdytysnesteen kierrolle.
Todellisuudessahan ilma järjestelmässä pyrkii ainoastaan nousemaan ylöspäin. Jos ilma muodostaa johinkin kanavan mutkaan kuplan, niin neste kyllä kiertää sen tai työntää pois edeltään, olettaen että järjestelmässä on riittävästi nestettä kierron syntymiseen.
Ilmaamisen tarkoituksena onkin varmistaa, että järjestelmään saadaan riittävästi nestettä, ei niinkään pyrkiä saamaan kaikkea pois. Jos järjestelmä on ollut aivan tyhjänä ja täyttökorkista täytetään järjestelmä ilmausruuvi(t) kiinni, niin kaikkiin ylöspäin mutkan tekeviin kanaviin jää ilmaa aivan kuin vessan ilmalukossa. Jos ilmausta ei suoriteta ollenkaan, niin järjestelmässä oleva nestemäärä jää niin pieneksi, ettei synny kiertoa. Tästä syystä järjestelmän ylimpään kohtaan (joskus pariinkin kohtaan) suunnitellaan ilmausruuvi, jolla päästetään järjestelmässä oleva liiallinen ilma pois, jotta päästään täyttämään järjestelmään riittävästi nestettä. Ilmaa jää edelleen joihinkin paikallisiin mutkiin, mutta ei se siellä mitään haittaa, jos nestettä on kierron syntymisen kannalta riittävästi; ilma tulee aikaan kierron mukana pois. Tästä syystä ilmaamiseksi riittää, että järjestelmä täytetään ilmausruuvit auki. Joissakin moottoreissa kannustetaan vielä ilmauksen jälkeen käyttämään autoa hetki, ja lisäämään nestettä sen jälkeen, koska nestekierto tuo vielä hiukan ilmaa järjestelmästä mukanaan. Tai kuten N54:n ilmausohjeessa käyttämään sähköistä vesipumppua jonkin aikaa.
No joka tapauksessa, ei ilmaaminen mitään ihmeellisiä temppuja kaipaa.Last edited by bmw323it; 01-07-2022, 17:16.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostAuton pitkäaikaisessa paikallaan käyttämisessä moottorin sisuskalujen lämpötila nousee reilusti. Paisarin korkin ollessa on auki jäähdytysjärjestelmä ei pääse paineistumaan, joten jäähdytysnesteen kiehumispiste jää alhaisemmaksi. Tästä yhtälöstä seuraa se, että jäähdytysneste koneen sisuksissa alkaa kiehiua, ja syntynyt kaasumainen vesihöyry päätyy paisariin mikä näkyy kuplintana. Niinpä tämän harjoituksen seurauksena syntyy se vaikutelma, että pitkällinen käyttäminen ja letkujen lypsäminen oli tarpeellista. Todellisuudessa paisarissa näkyvä kupliminen aiheutuu nimenomaan pitkästä käytöstä ilman paineistusta. Siitä syntyy virheellinen johtopäätös, että temppuilu moottorin ilmaamiseksi oli tarpeellista.
Ilmaamiseen riittää, että seuraa naukkiksen hyvin yksinkertaista ohjetta: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=452
BTW;
Usein saa nettikirjoituksia lukiessa sen vaikutelman, että jäähdytysjärjestelmässä ei saisi olla yhtään ilmaa, tai että ilma muodostaisi jonkinlaisen mystisen tulpan jäähdytysnesteen kierrolle.
Todellisuudessahan ilma järjestelmässä pyrkii ainoastaan nousemaan ylöspäin. Jos ilma muodostaa johinkin kanavan mutkaan kuplan, niin neste kyllä kiertää sen tai työntää pois edeltään, olettaen että järjestelmässä on riittävästi nestettä kierron syntymiseen.
Ilmaamisen tarkoituksena onkin varmistaa, että järjestelmään saadaan riittävästi nestettä, ei niinkään pyrkiä saamaan kaikkea pois. Jos järjestelmä on ollut aivan tyhjänä ja täyttökorkista täytetään järjestelmä ilmausruuvi(t) kiinni, niin kaikkiin ylöspäin mutkan tekeviin kanaviin jää ilmaa aivan kuin vessan ilmalukossa. Jos ilmausta ei suoriteta ollenkaan, niin järjestelmässä oleva nestemäärä jää niin pieneksi, ettei synny kiertoa. Tästä syystä järjestelmän ylimpään kohtaan (joskus pariinkin kohtaan) suunnitellaan ilmausruuvi, jolla päästetään järjestelmässä oleva liiallinen ilma pois, jotta päästään täyttämään järjestelmään riittävästi nestettä. Ilmaa jää edelleen joihinkin paikallisiin mutkiin, mutta ei se siellä mitään haittaa, jos nestettä on kierron syntymisen kannalta riittävästi; ilma tulee aikaan kierron mukana pois. Tästä syystä ilmaamiseksi riittää, että järjestelmä täytetään ilmausruuvit auki. Joissakin moottoreissa kannustetaan vielä ilmauksen jälkeen käyttämään autoa hetki, ja lisäämään nestettä sen jälkeen, koska nestekierto tuo vielä hiukan ilmaa järjestelmästä mukanaan. Tai kuten N54:n ilmausohjeessa käyttämään sähköistä vesipumppua jonkin aikaa.
No joka tapauksessa, ei ilmaaminen mitään ihmeellisiä temppuja kaipaa.Last edited by RedAlert59; 02-07-2022, 13:24.
Comment
-
-
Originally posted by RedAlert59 View PostKiitos vinkistä . Tein työtä käskettyä, kun on kesä, niin lotrasin kunnolla ja kaadoin 3 litraa vettä paisuntasäiliöön ilmaruuvi auki, auton ollessa luiskalla keula reilusti koholla. Niin kauan ja paljon, ettei ulos tullut kuin vettä. Sitten korkit kiinni ja 5 kilsan ajolenkki. Lämmöt nousi normaaliin, ei merkkejä ylikuumenemisesta. Katsellaan, josko tuo nyt ratkesi. Syksyllä sitten pakkasnesteet sisään.
Comment
-
-
Originally posted by pazq View PostJoskus luin juttua jossa joku oli vedellä ajellu pitempään ja totesi paikkojen olevan vähän ruosteessa, kaatoi se sinne sitruunahappoa sekaan ja ajeli viikon niillä liemillä. Kyllähän tuli soossia ulos
Comment
-
Comment