memebuy23buy

E46 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BiltemaMotorWork
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2013
    • 470
    • Joensuu

    Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
    Potilas 323i ja ongelmana on yläkerran öljynpaineen valuminen öljypohjaan auton seistessä muutaman tunnin. Huomaa siitä kun käynnistäessä menee pari sekuntia ennen kuin öp valo sammuu ja kuulee sen kyllä koneen äänestäkin. Aikaisemmissa autoissa vastaavalla moottorilla valo on sammunut samoin tein kun lähtee käyntiin. No, öljynsuodatinjalka on purettu irti ja tarkastettu venttiili, pitää öljyn sisällään mutta kun painaa venttiiliä niin silloin sieltä valuu öljyä eli eikös se silloin toimi kuten kuuluukin? Lisäksi 2 kpl o-renkaita uusittu, jotka on siinä suodattimen kannessa, mutta ei vaikutusta. Osaisiko raati sanoa missä vika? Öljynpaineet on muuten ok, mutta em. tilanteessa ei.
    Noniin, nyt on ylempänäkin linkattu venttiili vaihdettu, vaikka entinen vaikutti toimivalta. Korjaantuiko vika, en osaa varmaksi vielä sanoa. Käyntiäänen perusteella kyllä, mutta öp-valo palaa edelleen omasta mielestä turhan pitkään (sekunnin) käynnistymisen jälkeen verrattuna muihin M52 moottoreille oleviin. Noh, seurataan tilannetta.

    Sitten, olisi muutakin ongelmaa. Eli jonkinlainen käyntihäiriö. Käy suhkot tasaista käyntiä niin kylmänä kuin kuumana. Mutta kylmällä koneella kun menee risteykseen moottorijarrulla ja ennen kuin auto saavuttaa tyhjäkäynnin, niin auto nykii aivan kuin olisi kengurubensaa vaikka kaasuun ei edes koskekaan. Sitten kuumalla koneella moottori nykäisee kerran, kun siirrytään moottorijarrulta kiihdyttämään. Myös liikkeellelähtö on hankalaa kun tuntuu, että kone sammuu herkästi. Muuten moottori ei nyi eikä pätki missään tilanteessa. Kuulostaisi imuvuodolta, mutta kasa letkuja vaihdettu ja imupuoli savustettu eikä vuotoja löydy. Myös imusarjan päässä olevat tulpat vaihdettu. Itse epäilen syylliseksi ilmamassamittaria, ecua tai DISAa. DISA testattu kädessä ja ainakin alipainekalvo toimii. Myös huohotinventtiili voisi olla vaihtoehto, mutta miten sen toiminta testataan? Tähän liittyviä vikakoodeja ei ole.

    Comment

    • BiltemaMotorWork
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2013
      • 470
      • Joensuu

      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post

      Noniin, nyt on ylempänäkin linkattu venttiili vaihdettu, vaikka entinen vaikutti toimivalta. Korjaantuiko vika, en osaa varmaksi vielä sanoa. Käyntiäänen perusteella kyllä, mutta öp-valo palaa edelleen omasta mielestä turhan pitkään (sekunnin) käynnistymisen jälkeen verrattuna muihin M52 moottoreille oleviin. Noh, seurataan tilannetta.
      Nyt todettu kolmen kylmäkäynnistyksen kokemuksella, ettei venttiilin vaihto vaikuttanut ongelmaan lainkaan. Eli jatketaas osabingoa. Öljynsuodatinkotelossa on toinenkin venttiili kuusiokolotulpan takana, onkohan se ylipaineventtiili? Mikä muu osa tähän voi vaikuttaa?

      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post

      Sitten, olisi muutakin ongelmaa. Eli jonkinlainen käyntihäiriö. Käy suhkot tasaista käyntiä niin kylmänä kuin kuumana. Mutta kylmällä koneella kun menee risteykseen moottorijarrulla ja ennen kuin auto saavuttaa tyhjäkäynnin, niin auto nykii aivan kuin olisi kengurubensaa vaikka kaasuun ei edes koskekaan. Sitten kuumalla koneella moottori nykäisee kerran, kun siirrytään moottorijarrulta kiihdyttämään. Myös liikkeellelähtö on hankalaa kun tuntuu, että kone sammuu herkästi. Muuten moottori ei nyi eikä pätki missään tilanteessa. Kuulostaisi imuvuodolta, mutta kasa letkuja vaihdettu ja imupuoli savustettu eikä vuotoja löydy. Myös imusarjan päässä olevat tulpat vaihdettu. Itse epäilen syylliseksi ilmamassamittaria, ecua tai DISAa. DISA testattu kädessä ja ainakin alipainekalvo toimii. Myös huohotinventtiili voisi olla vaihtoehto, mutta miten sen toiminta testataan? Tähän liittyviä vikakoodeja ei ole.
      Lisätään epäilylistaan tulpat, niiden vaihdosta on kulunut 50 tkm.

      Comment

      • BiltemaMotorWork
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2013
        • 470
        • Joensuu

        Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
        Lisätään epäilylistaan tulpat, niiden vaihdosta on kulunut 50 tkm.
        Ratkaistu! Eli käyntihäiriö ainakin jollain lailla selätetty. Syyllinen oli imuvuoto. Kun kirjotin tästä ekan kerran, niin vika oli jo korjattu, mutta mitään muutosta ei tapahtunut ei edes vaikka ajoin autolla viikon ajan päivittäin. Vasta kun toisen remontin yhteydessä irrotin akun, niin se oli ratkaisu ongelmaan. Eli auto ei osaa itse havaita, että kaikki on kunnossa vaan adaptaatiot pitää näköjään nollata. No, katsotaan pysyykö kauaa, mutta auto on kuin ihan toinen auto ajaa. Kulutusmittari menee kaasupolkimen asennon mukaan ja pysyykin siinä eikä seilaa. Liikkellelähtö parani hieman, jostain syystä ylämäkeen peruuttaminen on tuskaa. Kylmänä nytkytys ilmeisesti vielä on, mutta sen kanssa voi elää.
        Originally posted by BiltemaMotorWork View Post

        Nyt todettu kolmen kylmäkäynnistyksen kokemuksella, ettei venttiilin vaihto vaikuttanut ongelmaan lainkaan. Eli jatketaas osabingoa. Öljynsuodatinkotelossa on toinenkin venttiili kuusiokolotulpan takana, onkohan se ylipaineventtiili? Mikä muu osa tähän voi vaikuttaa?
        Pitäisikö vaihtaa koko kotelo? Maksaa yli 200e niin kiinnostaisi saada varmuus eikä vaan kokeilla summassa. Onko siellä muita venttiileitä, jotka tähän voi vaikuttaa?

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5421
          • Oulu

          Tulisiko hyviä arvauksia vikakoodille:

          0000E4 DME: Fuel trim bank 2, permissible range exceeded

          Sytyttää keltaisen moottorin vikavalon ~30-100+ km ajon jälkeen, jos koodin nollaa pois. Auto vetää normaalisti, tyhjäkäynti ei seilaa ja muutenkin toimii hyvin. Muita koodeja ei tule. Koneena M54B30. Olisiko se sitten pieni imuvuoto jossain ja savutestiä tekemään pajalle?

          Comment

          Working...
          X