edit: Otin silmän käteen ja samat oli kuin Warralla. Fiksu poika siis liikenteessä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Tuhis View PostNo sitä minäkin pelkäsin... eli mistä pitäisi lähteä liikkeelle vai lähteäkö vain Laakkoselle Mastercard ojossa?
Etupäässä osa numero 6:
Takapäässä osa numero 4:
"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Apuja kaipaillaan myös
Moro!
Mulla on myös e46, jota on madallettu edestä 40mm ja takaa 15mm. Kohta on aika pyöräyttää 225/45-17 renkaat alle, mutta urissa vetely hirvittää. 205/55-16 talvirenkaillakin vetely oli melkoista kunnes kiukuksissani napautin ohjurinastat iskareiden yläpäästä ja siirsin silmämääräisesti iskareita hieman ulospäin. Vetely rauhoittui huomattavasti, mutta on silti havaittavissa.
Nyt haluaisin kesäksi auton kulkemaan tiptop suoraan, mutta ne optimaalisimman alustakulmien arvot on hakusessa. Täältä foorumilta hakemalla löytää nyrkkisäännöt eli eturenkaat niin pystyyn kun toleransseissa on mahdollista ja ilmeisesti taka-aurausta pitää muuttaa ohjearvoista? Olisiko jollain antaa tarkahkoja arvoja niistä kulmista, mitkä voisi sitten viedä mukanaan rengaspajalle? Etutukivarsien takapuslat on hiljattain vaihdettu, eikä välyksiä pitäisi muutenkaan olla.
Lisäksi kaipaisin vinkkejä Turku-Hämeenlinna-Tampere läheisyydessä sijaitsevista pajoista, joissa on E46 todistettavasti saatu kulkemaan suoraa tuota iskarikikkaa käyttäen. Merkkiliikkeeseen en periaattesta halua viedä ja mitä kysellyt olen, niin eivät sielläkään osaa etucambereita säätää. Entäs ne lisäpainot? Jos/ja kun suuntauksessa ei niitä käytetä niin mennäänkö tässä kohtaa pahasti metsään? Entä onko mahdollista, että uudet kesävanteeni tulevat kolhittuina takaisin säädöstä vai olisiko turvallisempaa mennä talvirenkain?
E46 alustan säädättämisessä tuntuu olevan niin monta mutkaa matkassa, että ei ole mikään ihme, jos ihmisten autot eivät mene suoraan. Inhottaa ottaa selvää asioista, jotka kuuluisivat ammattimaiselle rengaspajalle, mutta ei kait tässä muutakaan vaihtoehtoa ole!E91 325d -10 M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Warra View PostPaljonka hemi (tai joku muu) suosittelee rengaspaineita pistettävän -03 E46:een jos nakit ovat 225/45r17? Oven lappu kertoo että 2.0 ja 2.2, jotka kuulostaa kyllä tosi pieneltä..
Oikeilla kulmilla ja oikeilla renkailla e46 kulkee vielä 18" vannekoolla TÄYSIN uriin tunteettomasti ja 19" vannekoossakin hyvin lähelle tunteettomasti.
Itse lähden AINA ensin alustakulmista, koska mikäli ne ei ole asetettu 18"-19" rengastukselle, ei täydellistä tunteettomuutta urille/vetelemättömyyttä voi edes toivoa.
Eli siitä lähdetään että alatukivarsien takimmaiset isot puslat vaihdetaan automaattisesti AINA uusiin.....jonka jälkeen edestä lyödään perssonin ylälautasen topparit pois ja säätöä vingutetaan sen verran lisää että camberit saadaan mahdollisimman lähelle nollaa. Etu-auraus nollaan ja casterit mahdollisimman lähelle eri puolilla(muuten casterilla ei ole merkitystä).
Takapäässä camberit säädetään niin lähelle minimiä kuin toleranssien rajoissa päästään(eli taas renkaat niin pystyyn kun toleranssialue antaa myöden) ja taakse aurausta niin vähän kuin toleranssi antaa myöden.
Millään testivoittaja pitkittäisurattomilla lentokentillä kehitetyillä+testatuilla
18"-19" renkailla e46:sta tuskin saadaan tunteettomaksi pitkittäisurille vaikka tehtäisiin mitä, jolloin jo lähtökohtaisesti renkaan rakenne pitää olla suunniteltu tunteettomaksi urille(keskieurooppalaiset "testivoittajat" harvoin ovat tehty ajettaviksi yli 17" kokoluokissa Suomen pitkittäisurautuneilla teillä).
Tosin esim.Nokian NRY toimii vielä 18" kokoluokassa täysin uriin tunteettomasti mikäli kulmat on TÄMÄN KOKOLUOKAN RENKAALLE SÄÄDETTY.
Se taas että autonsa vie vain "kulmien säätöön" ei todellakaan tarkoita sitä että kulmat olisi säädetty yli 17" rengastukselle.
Tämän voi jokainen käydä tsekkaamassa oman "säädetyn" e46:n kohdalla, kun katsoo onko personitornien yläpäässä vielä alumiiniohjurimokkulat tallella, jolloin camberkulmat ovat tarkoitettu 15"-16" rengastukselle(kuvassa tuon sisemmän personin kiinnityslautasen alla oleva pyöreä reikä josta alumiinipalllo joko pilkistää tai säädetyissä sitten ei).
Näissä vetelemättömissä e46:ssa toki säätöä on tehty tehdassäätöön 5mm lisää, jolloin yläpään reiät näyttää tältä:Last edited by Hemi; 22-09-2014, 13:58.
Comment
-
-
Jos menee noiden Hemin ohjeiden mukaan ja säädättää autoon isojen renkaiden asetukset, niin mitä tapahtuu sitten kun heittää taas kokoa kottikärrynpyörä olevat talvirenkaat alle? Muuttuuko auton käytös taas hengenvaaralliseksi?
TIS ja Autodata antaa säätöarvot perus- ja sport-alustalle erikseen. Kumpaa noista lähtöarvoista kannattaa käyttää pohjana? Eroa näyttää olevan juuri cambereiden arvoissa. Onko madallettu alusta yhtä kuin sport-alusta?E91 325d -10 M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Orvix View PostJos menee noiden Hemin ohjeiden mukaan ja säädättää autoon isojen renkaiden asetukset, niin mitä tapahtuu sitten kun heittää taas kokoa kottikärrynpyörä olevat talvirenkaat alle? Muuttuuko auton käytös taas hengenvaaralliseksi?
TIS ja Autodata antaa säätöarvot perus- ja sport-alustalle erikseen. Kumpaa noista lähtöarvoista kannattaa käyttää pohjana? Eroa näyttää olevan juuri cambereiden arvoissa. Onko madallettu alusta yhtä kuin sport-alusta?
Eli nuo 17"-19" kesärenkaille tarkoitetut kulmat toimivat kyllä ihan ok, 15"-16" talvirenkailla, talvella.
Ok, jos sitten kuitenkin laitetaan alle kesällä 15":n "nuljukumit", niin eihän nuo 17"-19" camber+aurausarvot ole tietenkään optimit 15" rengastukselle.
Nythän kysymys onkin siitä että ilmaisia aterioita ei ole olemassakaan.
Tarkoitan ällä sitä että ei ole olemassakaan mitään yleisarvoja millä kolmen, jopa neljän tuuman eri vannekoolle olisi olemassa yhdet ja toimivat säätöarvot.
Matalaa=jäykkäkylkisen 17"-19":n renkaan käyttäytymistä ei tarvitse kompensoida suurilla kulma-arvoilla läheskään niin paljon kuin korkeaa=pehmeärakenteista/elastista 15"-16":n rengasta jotta kulutuspinta saataisiin kaarreajossa pysymään koko pinnallaan tiessä kiinni.
Oikeastihan siis tuollaiset 19":n renkaat 15":n renkaan alustakulma-arvoilla on se hengenvaarallisin yhdistelmä... heikosta ajomukavuudesta ja nopeasta renkaiden kulumisesta nyt puhumattakaan.
Comment
-
-
Mites kun omassa autossa ei ole vakiona M-Sport alustaa ja nyt on vaihdettu Eibach Pro Kit -30mm jouset, niin pitäiskö vaihtaa jotain muutakin ennen kulmien säätöä? Eli onko M-Sport vs "pappa" alustan alatukivarsissa tai iskareiden yläpäissä jotain eroa? Vai edestä vaan alumiini tapit poikki ja säädöt toiseen laitaan? Enempää kun toi 30mm ei tarvi saada alaspäin kun on nelikko. Kesällä ja talvella rengaskoko 18".320 Si
Comment
-
-
Nyt enää on selvitettävänä:
Kuka nuo Hemin neuvomat säädöt osaa tehdä ammattitaitoisesti ja kustannustehokkaasti? (Pääkaupunkiseudulla.) Ja joutuuko samat säädöt tekemään uudestaan kun tarkoituksena olisi hoitaa Eibach Pro-kit ja Koni FSD jossain vaiheessa?Ex:
E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
E46 316i "Baijerin Neekeri"
Comment
-
-
Niin toki alustan kunto ja säädöt ovat varmasti ratkaisevassa asemassa, mutta noita paineita vaan ajattelin. Rengaskaupan setä heitti 2.5bar kumpaankin päähän, ja arveli että ovessa lukevat 2.0 edessä ja 2.2 takana ovat liian vähän 225/45r17 koon nakeille. Mitkä lienee oikeat suositukset/btcf foorumin jäsenten kokemukset, eivät kai paineet voi olla samat tuossakin koossa kuin 195/65r15? Renkaiden kulumisen kannalta vaan tätä kyselen, ihan ok ajoltaan tuo on noin 2.5 kummassakin.
Ihan hyvät renkaat nuo HANKOOK VENTUS V12 EVO K110 renkaat tuntuvat olevan, mukavat, ei mitkään älyttömän meluisat (näin yhden päivän kokemuksella). Lievää vetelyä urissa on, mutta alustan kulmat on säädetty 15" talvinakeille.. Pitänee varmaan jossain vaiheessa teetättää säädöt näille matalammille renkaille.E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Comment
-
-
Originally posted by Warra View PostRengaskaupan setä heitti 2.5bar kumpaankin päähän, ja arveli että ovessa lukevat 2.0 edessä ja 2.2 takana ovat liian vähän 225/45r17 koon nakeille. Mitkä lienee oikeat suositukset/btcf foorumin jäsenten kokemukset, eivät kai paineet voi olla samat tuossakin koossa kuin 195/65r15?Last edited by Petri.Kekkonen; 31-03-2009, 18:05.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment