Tuli taas tämä vetely ajankohtaiseksi kun vaihdoin kesärenkaat paikalleen (225/50R16, Goodyear Excellence). Autona 320D E46 -02 Touring Facelift.
Pienen kolinan takia vaihdettiin vakaajan tangot eteen ja vetelyn vähentämiseksi etu-alatukivarsien takimmaiset puslat sekä tehtiin nelipyöräsuuntaus.
-> Edelleen aivan kauhea ajaa, kampeaa aina johonkin suuntaan vaikkei tiessä oikein kunnollista uraa olekaan, ja sitten kun ajautuu keskelle uraa niin ei tiedä kumpaan suuntaan se siitä taas hyppää.
Autossa on lisävarustelistan mukaan "Sports suspension settings", josta johtuen auto on matalampi kuin "normaali". Nelipyöräsuuntauksessa oli kaksi vaihtoehtoa, "E46 Touring" ja "E46 Touring Low Ride Sports", suuntaus tehtiin tuon Low Ride Sports valinnan mukaan ja tulos näyttää tältä:
Onkohan tuossa miten suuria eroja normaalin alusta arvoihin? Eli pitäisiköhän käyttää uudelleen ja käskeä säätämään normaalialustan arvoihin?
1. Mitäs mieltä olette noista etupään caster -kulmista (toinen 5'00 ja toinen 4'48), pystyikös noista jostain edes säätämään? Asentaja muistaakseni sanoi ettei pysty.
2. Ja takapäässä oikean puolen camber-säädöstä loppui säätövara tuohon -1'42, olisiko pitänyt säätää sitten toinenkin (-2'00) tuohon samaan lukemaan?
3. Tuota etupään camber-kulmaa ei varmaankaan enää kannata pienentää, kun on jo aivan tuon säätöalueen alarajalla?
4. Asentaja teki säädöt laittamatta "painoja" autoon. Joku tuossa puhui että sellaisia pitäisi käyttää? Olisiko sillä ollut paljonkin merkitystä?
Kuka nuo Hemin neuvomat säädöt osaa tehdä ammattitaitoisesti ja kustannustehokkaasti? (Pääkaupunkiseudulla.) Ja joutuuko samat säädöt tekemään uudestaan kun tarkoituksena olisi hoitaa Eibach Pro-kit ja Koni FSD jossain vaiheessa?
1. Mitäs mieltä olette noista etupään caster -kulmista (toinen 5'00 ja toinen 4'48), pystyikös noista jostain edes säätämään? Asentaja muistaakseni sanoi ettei pysty.
2. Ja takapäässä oikean puolen camber-säädöstä loppui säätövara tuohon -1'42, olisiko pitänyt säätää sitten toinenkin (-2'00) tuohon samaan lukemaan?
3. Tuota etupään camber-kulmaa ei varmaankaan enää kannata pienentää, kun on jo aivan tuon säätöalueen alarajalla?
4. Asentaja teki säädöt laittamatta "painoja" autoon. Joku tuossa puhui että sellaisia pitäisi käyttää? Olisiko sillä ollut paljonkin merkitystä?
En ole mikään ammattilainen näissä, mutta olen joutunut ottamaan asioista selvää yrittäessäni saada omaa e46 kulkemaan suoraan ja vastailen sen pohjalta mitä on jäänyt käteen.
1. Arvoilla ei ole juurikaan merkitystä, kunhan ne ovat suunnilleen sinne päin. Sinun kohdalla symmetriä on mielestäni erinomainen sillä 4.59 jälkeen tulisi jo 5.00. Casterien säätäminen edellyttää itse säätöjen tekoa, joka on vaikea homma.
2. Noissakin ero on niin pieni, ettei pitäisi olla käytännön merkitystä. Itse olisin säädättänyt molemmat arvot samoihin. Sen sijaan säätöjen riittämättömyys on ihme, sillä taka camberit pitäisi saada kohdilleen reilunkin madaltamisen jälkeen. Itselläni on takana -1.18 molemmilla puolilla. Oliskohan sulla jotain vääntynyt takaa?
3. Etucambereissakin arvot kohdillaan ja lähellä toisiaan. Ne saavatkin olla mahdollisimman pystyssä toleranssien sisällä.
4. Painojen poisjättäminen on virhe, mutta eipä niitä taideta missään muuallakaan käyttää. Jos painot haluaa mukaan niin kannattaa sellaiset laittaa jo kotona. Ilmeisesti painoilla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä. Kun auto laskeutuu alaspäin menevät renkaat enemmän linkkuun ja negatiivinen camber suurenee. Myös tästä syystä renkaat kannattaisi laittaa toleranssien puitteissa mahdollisimman pystyyn, koska kuorma korjaa arvoja sitten "oikeaan" suuntaan.
Jos auto siis vetelee vielä, niin mittauslapusta siihen ei syytä keksi. Kannattaa vielä kokeilla vaihtaa takatukivarsiin uretaanipuslat. Jos vieläkin vetelee niin sitten syy renkaiden piikkiin. En sitten tiedä olisiko tuolla takana jotain häikkää kun cambersäätö ei riittänyt.
Tähän samaan vielä kysyisin viisaammilta, että onko muuta helppoa tapaa säätää etucambereita kuin iskareiden yläpää? Säätö on omassa autossani nyt tapissa ja vieläkin camberia -1.23. Lisäsäädön vinguttaminenkaan ei taida riittää. Onkohan etupäässä jotain kierossa?
Eipä ole vielä. Tosin eipä ole FSDtkään saapuneet. Eibachit ja Powerflexit tuossa jo odottelevat.
Autokeskus tarjosi puslien vaihdolle hintaa 500-600 euroa ja iskarit+jouset 300. Yllättäen en vielä bookannut aikaa.
7 korjaamolle lähetin taannoin tarjouspyynnön, ainoat jotka vastasivat olivat kyseinen Autokeskus ja Laakkonen joka ilmoitti ettei ala asentamaan. Pakko "kehua" "asiakaslähtöisyyttä" muilta toimijoilta.
1. Mitäs mieltä olette noista etupään caster -kulmista (toinen 5'00 ja toinen 4'48), pystyikös noista jostain edes säätämään? Asentaja muistaakseni sanoi ettei pysty.
2. Ja takapäässä oikean puolen camber-säädöstä loppui säätövara tuohon -1'42, olisiko pitänyt säätää sitten toinenkin (-2'00) tuohon samaan lukemaan?
3. Tuota etupään camber-kulmaa ei varmaankaan enää kannata pienentää, kun on jo aivan tuon säätöalueen alarajalla?
4. Asentaja teki säädöt laittamatta "painoja" autoon. Joku tuossa puhui että sellaisia pitäisi käyttää? Olisiko sillä ollut paljonkin merkitystä?
Etupään casterhan on erittäinkin hyvä, samoin kuin myös camber, joten etupää on ok.
Takapäässä tuo vasen camber on selkeästi pielessä ja mikäli säätö ei enään riitä, on jotain hajalla/vääntynyt. Eli sinne 1.30`pintaan pitäisi camber saada takaa. Nyt ottaa uriin jo 16"-17" renkailla.
Eipä ole vielä. Tosin eipä ole FSDtkään saapuneet. Eibachit ja Powerflexit tuossa jo odottelevat.
Autokeskus tarjosi puslien vaihdolle hintaa 500-600 euroa ja iskarit+jouset 300. Yllättäen en vielä bookannut aikaa.
7 korjaamolle lähetin taannoin tarjouspyynnön, ainoat jotka vastasivat olivat kyseinen Autokeskus ja Laakkonen joka ilmoitti ettei ala asentamaan. Pakko "kehua" "asiakaslähtöisyyttä" muilta toimijoilta.
Noilla hinnoilla täytyy sanoa, että jos vaan mistään löydät tallia ja jonkun jolta löytyy työkalut niin säästät 8h työllä 900€ helposti. Noiden tukivarsien puslien ja alustan vaihto onnistuu ilman nosturiakin, mutta jos vaihdat myös kallistuksenvakaajien puslat niin takapäässä melkein joutuu nosturia käyttämään (melkein, onnistuu kyllä ilmankin mutta vaatii vähän enemmän painimista). Työkaluiksi riittää hylsysarja, ulosvetäjä, jousipuristimet, rautasaha, puukko ja ruuvipenkki. Yhden lauantain kun vietät aikaa auton alla niin kyllä siinä tuntipalkoille pääsee
...Nyt kun on arvojakin täällä arvioitu, niin mitäs raati mieltä näistä arvoista? Renkaat 225/45r17 HANKOOK VENTUS V12 EVO K110. Vetelee urissa jonkin verran, isommissa jopa aika selvästi. Vika arvoissa vai renkaissa? Termit hieman outoja verrattuna aikaisempiin lappuihin, mutta eiköhän tuosta tolkkua saane. Sigun E46 kyseessä.
...Nyt kun on arvojakin täällä arvioitu, niin mitäs raati mieltä näistä arvoista? Renkaat 225/45r17 HANKOOK VENTUS V12 EVO K110. Vetelee urissa jonkin verran, isommissa jopa aika selvästi. Vika arvoissa vai renkaissa? Termit hieman outoja verrattuna aikaisempiin lappuihin, mutta eiköhän tuosta tolkkua saane. Sigun E46 kyseessä.
Manualimittauslappu? Mistä tällaisia vielä löytyy?
No, KAIKKI arvot ovat niin täydellisen hyviä kuin voi juurikaan olla, että nyt aletaan olemaan jo lähes uskomattoman rajamailla?
Toki etupäässä camberia saisi aavistuksen olla vielä hieman vähemmän, mutta jos alla on 17" Korealaiset kumit, menee se näilläkin.
Jos arvot tosiaankin ovat nämä, niin ongelmasi eivät johdu kulmista!
Ei ne johdu renkaistakaan, joten jäljelle jää alatukivarsien tai takakelkan väsyneet puslat tai jokin muu välys joka olisi pitänyt kyllä huomata ennen mittausta.
Tutkippa onko iskaritornien perssonin yhden välin kiinnitysmutterien välissä ylälaitasen alumiininen "kupla" stoppari paikallaan?
Jos on, niin taikuri lähes pitää olla saadakseen etucamberit tuohon tasoon ja noin tasaisiksi?
Manualimittauslappu? Mistä tällaisia vielä löytyy?
No, KAIKKI arvot ovat niin täydellisen hyviä kuin voi juurikaan olla, että nyt aletaan olemaan jo lähes uskomattoman rajamailla?
Toki etupäässä camberia saisi aavistuksen olla vielä hieman vähemmän, mutta jos alla on 17" Korealaiset kumit, menee se näilläkin.
Jos arvot tosiaankin ovat nämä, niin ongelmasi eivät johdu kulmista!
Ei ne johdu renkaistakaan, joten jäljelle jää alatukivarsien tai takakelkan väsyneet puslat tai jokin muu välys joka olisi pitänyt kyllä huomata ennen mittausta.
Tutkippa onko iskaritornien perssonin yhden välin kiinnitysmutterien välissä ylälaitasen alumiininen "kupla" stoppari paikallaan?
Jos on, niin taikuri lähes pitää olla saadakseen etucamberit tuohon tasoon ja noin tasaisiksi?
Aikoinaan paikkaa suositeltiin vaikka tekeekin vanhaan malliin hommia. E36 oli saman paikan säädön jälkeen kuin juna, vaikka sitä ennen hieman veteli.
Edessä on alatukivarret puslineen erittäin tuoreet. Takaa voisi tutkia puslien kunnon, josko sieltä sitten löytyisi syypäätä. Ei oltu kupla stoppareita paukuteltu pois, vaan mustat metalliset hassunnäköiset korkit noissa päissä näytti olevan. Vetely ei ole pahaa, mutta mitä foorumilta olen lukenut, pitäisi saada tällä setupilla urille tuntumattomaksi, ja sen vuoksi tätä kyselinkin.. Talvinakeilla ei vetele urissa mutta ne ovatkin kokoa 15".
E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Kävin uudelleen kulmien säädössä, parani aika paljon tuolla takapään camber-säädöllä (sellainen ylimääräinen levottomuus esim. ohituksissa hävisi). Mutta edelleen herkkä urille (eturenkaat tahtovat kammeta pois urasta).
Täytyy varmaan laittaa tuo vetely täysin renkaiden piikkiin -> Goodyear Excellence 225/50R16.
Tuo etupään aurauksen säätö on kyllä niin herkkä, että noista arvoista käsin hiukan kääntelemällä renkaita tuon saa näyttämään vaikka 0 -aurausta (en tiedä olisiko sitten pitänyt laittaa hiukan enemmän aurausta ettei mene ainakaan harituksen puolelle, jos vaikka vaikuttaa siihen uraherkkyyteen).
BMW 320D E91 LCI Touring -09
Subaru Forester 2.0X -06
Toi E46 ei tykkää vanteiden ET:n vaihdosta , tehtaalta tulee +47mm, minunkin E46 etsii uraa paljon enemmän nyt kun vanteet on ET40mm.
Kun vaihdoin takas ET47mm BMW pyörät niin paljon paremmin kulki.
Mulla taas et35 ja ei mitään ongelmaa. renkaina 225/40/18 kumhot. Nyt on tullut ajettua rempatulla alustalla ja ei se kyllä oo huonommaksi muuttunut. Oliskohan niissä M-tukivarsissa jotain taikaa kuitenkin... Alustana H&R -35/10mm bilstein tolpilla, powerflexit etutukivarsissa ja camberit säädetty tolpan yläpäästä niin laitaan kuin sai. Tälllä setupilla kaikki arvot "vihreällä" nelipyöräsuuntauksessa.
Comment