Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by hoikkas View Post
    Olisi hyvä jos minulla olisi arvot mihin pyydän sitten säädöt tekemään. Ja vanteina tosiaan 19" kesällä ja talvella 18". Kesärenkaat takana ihan "simona", ei kestä kunnolla kuin 1.5 kesäkautta. Pitännee vaihtaa Kumhot johonkin toiseen merkkiin...

    Tässä vielä kertauksena nykyiset:
    ETU
    Caster vas. 6.06
    oik. 6.06
    Camber vas. -1.30
    oik. -1.12
    Haritus vas. 0.6
    oik. 0.6
    TAKA
    Camber vas. -2.12
    oik. -2.24
    Haritus vas. 0.6
    oik. 0.6
    Kulkukulma 0.00
    Eli tässäkin alusta sinällään näyttäisi olevan kunnossa koska symmetria ja etu/takapään välinen camberero on ihan ok.
    Kuitenkin, taas kerran alla on oikeasti 15"-16" vannekoon kulmat, eli negatiivista camberia on edessä ja takan kutakuinkin tasan aste liikaa.
    Varsinkin 19" takarenkaat on näillä arvoilla todella nopeasti loppu ja märkäpito huonon ja erittäin huonon väliltä.
    Eli oikea negatiivinen camber olisi lastaamattomana edessä
    -0.10`-0.25`astetta ja takana -1.15`-1.25`astetta(etu ja täakapään välillä pitää olla asteen ero, jotta tehtaan suunnittelema lievä aliohjaava ajokäytös säilyy).
    Eli takana säädöt pitäisi riittää, mutta etupäässä on perssonin ylälautasen stopparit lyötävä irti ja yläpään kiinnitysreikiin viilattava hieman lisää säätövaraa(+sisimmäinen mutteri vaihdettava kauluksettomaksi, jotta säätövaraa saadaan siitäkin hieman lisää..

    Comment

    • hoikkas
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 1579
      • TURKU

      Originally posted by Hemi View Post
      Eli tässäkin alusta sinällään näyttäisi olevan kunnossa koska symmetria ja etu/takapään välinen camberero on ihan ok.
      Kuitenkin, taas kerran alla on oikeasti 15"-16" vannekoon kulmat, eli negatiivista camberia on edessä ja takan kutakuinkin tasan aste liikaa.
      Varsinkin 19" takarenkaat on näillä arvoilla todella nopeasti loppu ja märkäpito huonon ja erittäin huonon väliltä.
      Eli oikea negatiivinen camber olisi lastaamattomana edessä
      -0.10`-0.25`astetta ja takana -1.15`-1.25`astetta(etu ja täakapään välillä pitää olla asteen ero, jotta tehtaan suunnittelema lievä aliohjaava ajokäytös säilyy).
      Eli takana säädöt pitäisi riittää, mutta etupäässä on perssonin ylälautasen stopparit lyötävä irti ja yläpään kiinnitysreikiin viilattava hieman lisää säätövaraa(+sisimmäinen mutteri vaihdettava kauluksettomaksi, jotta säätövaraa saadaan siitäkin hieman lisää..
      Kiitos Hemi näistä ohjeista Onko sinulla ehdottaa Turun lähistöllä paikkaa/henkilöä, jossa säädöt voisi teettää? Minulla ei ole muuta mielessä kuin Raisiossa Autokeskus...
      BMW i4M50

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by hoikkas View Post
        Kiitos Hemi näistä ohjeista Onko sinulla ehdottaa Turun lähistöllä paikkaa/henkilöä, jossa säädöt voisi teettää? Minulla ei ole muuta mielessä kuin Raisiossa Autokeskus...
        Ei kait sillä ole merkitystä kuka itse säätötyön tekee, kunhan ETUKÄTEEN varmistetaan itse kaikkien säätöjen mahdollinen onnistuminen ja viemme säätäjälle omat tavoitearvot(ja annamme sitten myös reklamaation mikäli niitä ei ole täytetty).
        Eli ENNEN mittausta etupäästä perssonin stopparit pois, viilalla lisää ulospäin säätövaraa, kaulukseton mutteri sisimmäksi ja kaikkien takapään tuentojen kiinnityksien herkistys.
        Tämän jälkeen lastaamattoman auton tavoitearvot mukana mittaukseen ja tehdä todella selväksi että VAIN mahdollisimman lähelle saadut arvot kelpaa.
        Jos ei onnistu, niin ei maksa vaivaa räpeltää enempää, vaan homma uusiksi jossain muualla.

        Comment

        • Warra
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 483

          Noniin, suuntaus teetetty E46 320i Touring Faceliftiin 205/55r16 Nokian H renkailla.

          Edessä Vasen Oikea
          Camber -0°30' -0°21'
          Caster 4°55' 4°48'
          Auraus 0°07' 0°07'

          Takana Vasen Oikea
          Camber -1°14' -1°01'
          Auraus 0°09' 0°09'
          Kulkukulma 0°00' 0°00'

          On ilmeisesti ok? Ainakin meno rauhoittui moninkertaisesti, joskin ne kaikkein syvimmät urat vielä hieman tuntee. Pienempiä uria joissa ennen ratti viskoi minne sattui enää ei edes huomaa. Yllätyin kun oli takaa Camberit saatu noinkin lähelle yhtä, joskin hieman liiankin kun nyt ero eteen on hieman alle yhden? Auraus oli ennen säätöä tuplat, Camber oli aivan erilaista arvoa.

          Sentään ei tarvitse enää puristaa rattia rystyset valkeina
          Last edited by Warra; 30-04-2012, 17:58.
          E46 320i Facelift Touring M54b22
          exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            Hemi kun puhuu tosta symmetriasta niin kuinka tärkeä on akelin symmetria?

            Eli ihanteellistahan on että etuakselin camber on tasan ja taka-akselille +1º.

            Mutta, kuten kysyin, niin mite suuri toleranssi saa esim. taka-akselin camberin ero olla ettei ole urahirmu? Entäs etuakselin?

            Voiko siis etu+taka-akselin camberit olla vaikkapa näin:

            Vas. etuakseli: -0.15º
            Oik. etuakseli: -0.25º

            Vas. taka-akseli: -1.15º
            Oik. taka-akseli: -1.25º
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Dani View Post
              Hemi kun puhuu tosta symmetriasta niin kuinka tärkeä on akelin symmetria?

              Eli ihanteellistahan on että etuakselin camber on tasan ja taka-akselille +1º.

              Mutta, kuten kysyin, niin mite suuri toleranssi saa esim. taka-akselin camberin ero olla ettei ole urahirmu? Entäs etuakselin?

              Voiko siis etu+taka-akselin camberit olla vaikkapa näin:

              Vas. etuakseli: -0.15º
              Oik. etuakseli: -0.25º

              Vas. taka-akseli: -1.15º
              Oik. taka-akseli: -1.25º
              Siis tarkoitan symmetrialla oikean ja vasemman puolen eroja camber ja caster kulmissa.
              Eli tällekkin kukin valmistaja antaa toleranssin, mutta jos tavoitellaan optimiolosuhteita niin juuri tuon 0.10`-asteen sisään saisi camberit mennä.
              Castereissa heittoa saa olla reilut tuplat enemmän.
              Eli tuo malliesimerkki on ihan ok.
              Etu ja takapään välillä negatiivisen camberin erotus pitäisi olla vähintään se yksi aste...eli esim.eteen -0.20 ja taakse -1.20`-astetta, jolloin tuo asteen erotus vielä toteutuu.

              Comment

              • kaikkone
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 933
                • Villähde

                perskele ku ei muista millai tuo oli ajaa kun kulmat oli säädetty talvinakeille 18" vanteillle..
                Ainakin kesänakeilla 19" vanteilla urat vetelee pirusti
                235/35 kumit muistaakseni.
                Eikai kulmia pidä säädättää uusiks noin pienen vannekoon muutosen jälkeen?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by kaikkone View Post
                  perskele ku ei muista millai tuo oli ajaa kun kulmat oli säädetty talvinakeille 18" vanteillle..
                  Ainakin kesänakeilla 19" vanteilla urat vetelee pirusti
                  235/35 kumit muistaakseni.
                  Eikai kulmia pidä säädättää uusiks noin pienen vannekoon muutosen jälkeen?
                  Edelleen, se sinun vikasi on se Yokohaman merkki renkaan kyljessä.
                  Niin kauan kun se siellä on, ei vetely lopu tasan varmasti millään taikatempulla, varsinkaan e46:ssa, vaan itse asiassa se pahenee koko ajan.

                  Comment

                  • Orvix
                    BTCF Member
                    • Sep 2008
                    • 140
                    • Akaa

                    Suuntaukseen pitäisi auto viedä ja pähkin hyviä kulmia. Tahtoisin mahdollisimman vakaan ja vähällä ohjauksella menevän. Renkaina Nexen N7000 225/45-17, etutukivarsissa Powerflexin puslat ja takatukivarsissa myös Powerflexia ja takakelkan isot puslat vaihdettu hiljattain. Kyselen, kun nimenomaan 17-tuumaisille renkaille en ole löytänyt optimiarvoja.

                    Olisiko seuraavat OK?

                    Etu:
                    Camber -0.25º
                    Auraus yhteensä 0.08º

                    Taka:
                    Camber -1.35º
                    Auraus yhteensä 0.12º
                    E91 325d -10 M-Sport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Orvix View Post
                      Suuntaukseen pitäisi auto viedä ja pähkin hyviä kulmia. Tahtoisin mahdollisimman vakaan ja vähällä ohjauksella menevän. Renkaina Nexen N7000 225/45-17, etutukivarsissa Powerflexin puslat ja takatukivarsissa myös Powerflexia ja takakelkan isot puslat vaihdettu hiljattain. Kyselen, kun nimenomaan 17-tuumaisille renkaille en ole löytänyt optimiarvoja.

                      Olisiko seuraavat OK?

                      Etu:
                      Camber -0.25º
                      Auraus yhteensä 0.08º

                      Taka:
                      Camber -1.35º
                      Auraus yhteensä 0.12º

                      Comment

                      • Orvix
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 140
                        • Akaa

                        Originally posted by Orvix View Post
                        Suuntaukseen pitäisi auto viedä ja pähkin hyviä kulmia. Tahtoisin mahdollisimman vakaan ja vähällä ohjauksella menevän. Renkaina Nexen N7000 225/45-17, etutukivarsissa Powerflexin puslat ja takatukivarsissa myös Powerflexia ja takakelkan isot puslat vaihdettu hiljattain. Kyselen, kun nimenomaan 17-tuumaisille renkaille en ole löytänyt optimiarvoja.

                        Olisiko seuraavat OK?

                        Etu:
                        Camber -0.25º
                        Auraus yhteensä 0.08º

                        Taka:
                        Camber -1.35º
                        Auraus yhteensä 0.12º

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kävin nyt suuntauksessa, joka onnistui hyvin lähelle antamiani arvoja. Olin suuntauksessa talvisilla 16 tuuman peltivanteilla, joissa oli päällä runkovikaiset kitkat. Kotimatkalla auto toimi todella hyvin niinkuin kuuluukiin. Vaihdoin Nexenit alle ja nyt meno on aivan karmeaa. Ratti elää omaa elämäänsä ja auto menee tien pinnan mukaan minne haluaa.

                        Missä vika? Olen aivan varma, että etupäässä ei ole mitään väljää, koska kaikki osat uudehkoja. Mieleen tulee ainoastaan vanteiden ET:n ero. Talvivanteet on alkuperäisellä ET:llä, olikohan 47 ja kesävanteiden ET on 38. Onko näin, että ero on syypäänä karmeaan ohjaukseen? Tuntuu jotenkin hölmöltä, kun täällähän ihmiset punovat ties minkä kokoisia renkaita alle ja tuskin niistä autoista tulee kaameita ajaa?
                        Attached Files
                        E91 325d -10 M-Sport

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Orvix View Post
                          Kävin nyt suuntauksessa, joka onnistui hyvin lähelle antamiani arvoja. Olin suuntauksessa talvisilla 16 tuuman peltivanteilla, joissa oli päällä runkovikaiset kitkat. Kotimatkalla auto toimi todella hyvin niinkuin kuuluukiin. Vaihdoin Nexenit alle ja nyt meno on aivan karmeaa. Ratti elää omaa elämäänsä ja auto menee tien pinnan mukaan minne haluaa.

                          Missä vika? Olen aivan varma, että etupäässä ei ole mitään väljää, koska kaikki osat uudehkoja. Mieleen tulee ainoastaan vanteiden ET:n ero. Talvivanteet on alkuperäisellä ET:llä, olikohan 47 ja kesävanteiden ET on 38. Onko näin, että ero on syypäänä karmeaan ohjaukseen? Tuntuu jotenkin hölmöltä, kun täällähän ihmiset punovat ties minkä kokoisia renkaita alle ja tuskin niistä autoista tulee kaameita ajaa?
                          Eli nyt pitää alustassa olla jotain sanomista, mikäli kulmat ovat nämä ja alla Nexenit.
                          Mitä pystympään pyörät asetetaan, sitä enemmän se vaatii myös alustalta jämäkkyyttä, koska tuennat saavat hoidettavakseen kahdensuuntaisia voimia paljon herkemmin.
                          Eli mikäli asetetut kulmat eivät todellisessa ajotilanteessa olekkaan ne asetetut kulmat sen vuoksi että alusta antaa periksi, voi pahimmillaan olla niin että auraukset muuttuu isoiksi harituksiksi ja negatiiviset camberkulmat jopa positiivisiksi.
                          Minkälaiset rengaspaineet on alla?

                          Comment

                          • MKV
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 116
                            • Kainuu

                            Sanoisin, että sinulla Orvix etupään casterin ero on aivan liian iso vasemman ja oikean välillä. Monessa autossa ohjearvo on, että saa olla korkeintaan 0º30' erotusta vasemman ja oikean välillä. Lisäksi toinen puoli on vielä ohjearvojen ulkopuolella. Vertaapa esim. tulosta ennen suuntausta tuossa sinunkin lapussa niin pienempi sinullakin ennen säätöä kuin jälkeen. Lisäksi aurausta mielestäni liian vähän. Tuossapa oman E46 sedan 320d vm -04 nelipyörasuuntauksen tulos. Oli muuten todella hyvä ajaa tuon jälkeen. Autossa oli alkuperäiset 16" aluvanteet 47 et:llä. Renkaat Nokian HakkaV ja paineet etu 2,4 / taka 2,6. Tosin minulla oli oem sport-alusta, mutta silti. Ainoastaan etupään camberia olisin näin jälkeenpäin ajateltuna laitattanut ihan hieman vähemmän, koska meinasi kuluttaa hieman enemmän renkaan sisälaitaa, mutta ei mainittavasti. Casteria tuossa minun lapussa ei jostain syystä näy, mutta ne olivat seuraavanlaiset vasen: 5º37' ja oikea: 5º32' eli hyvin lähellä toisiaan molemmat puolet kun tuossa sinulla on n. 1º ero. Ei muuta kuin takaisin ja säädöt kohdalleen!
                            Last edited by MKV; 08-10-2019, 14:53.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by MKV View Post
                              Sanoisin, että sinulla Orvix etupään casterin ero on aivan liian iso vasemman ja oikean välillä.!
                              Joo, en muuten tuota huomannutkaan, mutta oikeassa olet.
                              Eli jotain on rikki jos etupään castereissa on asteen ero ja varmasti auton etupää käyttäytyy 18" renkailla omituisesti.

                              Comment

                              • ockelbo4500
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 924
                                • Sotkamo--Oulu

                                Minusta tuntuu, että liekö tuo E46:n etupää ollu ees tehtaalta lähtiessä kuosissaan. Itsellä toki joskus kolaroitu tuota autoa, mutta etupäässä renkaat on kuitenkin lokasuojien keskellä ja oikeastaan mistään ei huomaa että ois kolaroitu. Silti on tuolleen samalla tavalla lähes tuo aste Castereissa eroa ja etupäässä ei mielestäni ole mitään välyksiä. Tuo asteen ero casterissa tarkoittaa kuitenkin pyörän sijainnissa eroa noin 10mm pituussuunnassa ( siis jos tolpan yläpää ois oletuksena molemmilla puolilla samassa kohdassa)
                                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                                Ex, E46 320 d Touring -01
                                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎