Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Satyrr
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 8
    • Iisalmi

    Onko kellään muulla kokemusta Barum Bravuris 225/40R18 renkaista e46 323 sedanin alla? Nyt tuli kesärenkaat vaihdettua alle ja on kyllä hirveä pettymys, saa kyllä lujasti pitää ratista kiinni että tiellä pysyy, sen verta uria näillä suomen teillä. Mikähän neuvoksi? Auton hommasin talvella ja renkaina oli uudet nokian hakkapeliitta 5 205 leveät ja 16 tuumaset ja oli hyvä ajaa!

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2325
      • Uusimaa

      Originally posted by Orvix View Post
      ... Uraherkkyydestä on päästy kohtuullisesti eroon, mutta silti autoa vaivaa tietty rauhattomuus. Tuntuu että auto vaihtaa kulkusuuntaa itsestään ja kampeaa turhan voimakkaasti tien kallistusten suuntaan.

      Mikä tuon rauhattoman käytöksen ja jatkuvan ohjailun tarpeen aiheuttaa? Alla on nyt 16 tuuman Michelin kitkat, joten veltohkon tuntuman ymmärrän, mutta en edellämainittua käytöstä. Onko kuitenkin niin, että ongelmat katoavat kun pääsen vaihtamaan uudet Nexen N7000 renkaat alle vai onko takana vielä jotain kulkuun vaikuttavia puslia?
      Jos nyt saan puhua tässä yhteydessä hetken E36:sta, ja pitkään jatkuneesta vetelemättömän ajettavuuden tavoittelusta. Ongelmat lienee samansukuisia E36- ja E46-korimalleilla. Täällähän hehkutetaan kovasti Korealaisen kumin nimeen, ja ehjien alustan osien vaihtamisella uusiin osiin. Keskustelu menee mielestäni välillä hieman poikkitieteellisiin sfääreihin...

      Alkutilanne oli täysin mahdottomasti vetelevä E36, johon pistin koko alustan jokaisen puslan, jousen ja iskarin uusiksi. Siis 100% jokaisen. Tulos oli, että auto muuttui vain alustan äänien osalta uuden tuntuiseksi. Vetely jäi. Sen jälkeen olen kokeillut vajaata kymmentä erilaista rengas-vanne-kombinaatiota. Joukossa tasalevyistä 17" Korelaista, Contia, ja vaikka sun mitä. Parhaan (ja hiljaisimman) tuloksen kumien osalta on tuottanut Uniroyalin RainSport 2. Ja yllättäen vetely pienentyi entisestään, kun hommasin taakse valmistajan (Alpinan) suositteleman 255/45R17-kokoisen rengastuksen alkuperäisillä vanteilla, ko. rengasmallilla. Huonoin tulos selkeästi oli taas vetelyn suhteen 17" tasalevyinen rengastus (Kumho KU31) tarvikevanteilla, joissa oli ET35. Erot rengas-kombinaatioiden välillä oli kuitenkin niin pieniä, että syyt ajettavuuden levottomuuteen oli etsittävä vielä muualta. Nyt hommasin sitten autoon erittäin reilusti jämäkämmät kallistuksenvakaajat (H&R). Ja tämä modaus räjäytti lopullisesti pankin. Ajosta hävisi kaikenlainen paimentaminen ja se ärsyttävä levottomuus motarilla. Tuuli ei enää heittele ja kulku tapahtuu kuin kiskoilla. Kaistanvaihdotkin hoituu ns. sormiotteella. Jälkeenpäin vain harmittaa, kun en ottanut tosissani isojen poikien juttuja noiden vakaajatankojen merkityksestä. Jokatapauksessa niiden merkitys tämän vetely/vaeltelu- ongelman ratkaisussa oli 75% ja loput menee sitten oikeanlaisen rengasvannekombinaation löytämiselle. Ja vaikka täällä paasataan mitä, on vetelyn suhteen muitakin toimivia kumeja kuin ne Korealaiset. Meinaan vain, että jos vetelemättömyyden lisäksi kaipaa esim. vaikka sadekelin ominaisuuksia...

      Vertailukohtana ym. E36:seen on tuo käyttöautoni, E46 330xd alustan tehdaskombinaatiolla, joka on tienpäällä suorastaan levoton vaeltelija tähän ym. E36:seen verrattuna, vaikkakin silti ihan sietokyvyn rajoissa sekin.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17529
        • Turku

        Originally posted by JKK View Post
        Vertailukohtana ym. E36:seen on tuo käyttöautoni, E46 330xd alustan tehdaskombinaatiolla, joka on tienpäällä suorastaan levoton vaeltelija tähän ym. E36:seen verrattuna, vaikkakin silti ihan sietokyvyn rajoissa sekin.
        Onkohan sulla alustassa kaikki kunnossa tai renkaat? Oma toukkani meni kuin juna vakioalustalla (korkea kuin mikä) ja alla oli Michelin Pilot 225/45-17" silloin vielä hyväkuntoiset. Autolla oli silloin ajettu alle 50tkm tosin. Nyt mittarissa 181tkm, alusta hieman madallettu, renkaat samaa kokoa Contit. Suhteellisen suoraan menee. Talven jäljiltä urat ovat tosin sitä luokkaa, ettei noissa voi olla paikoin vetelemättä mikään rengas- ja autoyhdistelmä.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2325
          • Uusimaa

          Originally posted by Laku View Post
          Onkohan sulla alustassa kaikki kunnossa tai renkaat? Oma toukkani meni kuin juna vakioalustalla (korkea kuin mikä) ja alla oli Michelin Pilot 225/45-17" silloin vielä hyväkuntoiset. Autolla oli silloin ajettu alle 50tkm tosin.
          Luulen että alusta on aika pitkälti kunnossa. Autolla on ajettu 80tkm, ja kombinaatio on juuri tuo originaali wannabe SUV. Tosin renkaina on uudehkot Dunlopin Sport Maxx:it, joista minulla ei juurikaan ole vertailutietoa suhteessa kilpaileviin malleihin? Tulivat vanteiden mukana. Epäilemättä meno paranisi mainostamillani Uniroyaleilla. Käyttöautoon ei jaksa vain niin satsata.

          Korostettakoon, että tämän ko. 330xd:n paimentaminen vastaa siis sitä samaa mihin on ylipäätään BMW:n tapauksessa totuttu. Eli ei ole suuntavakavuudeltaan mikään uusi Volvo, vaan tyypillinen BMW jota saa jatkuvasti ns "ajaa". Mutta kun vertailukohtana on tuo E36, johon olen hakemalla hakenut maksimaalisen hyvän kombinaation suuntavakavuuden ja vetelemättömyyden osalta, joutuu tämä E46 väistämättä häpeän valoon. Siinä mielessä onnistunut tapaus tuo E36, kun nämä kevään uraiset tietkään ei tunnu juuri missään. Omituisinta on se, että leveämpi takavanne/-kumi vähensi myös levottomuutta ja vaeltelua jonkin verran. Sitä en olisi uskonut. Olin aina luullut, että käyttöautossa leveämpi takanakki on puhdasta myrkkyä suuntavakavuudelle.
          Last edited by JKK; 18-04-2011, 11:48.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • kovaluu1
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 299
            • seinäjoki

            Itsellä coupe M-sport alustalla ja orkkis aluilla. Rengastus 225/45 ja takana 245/40 17" Michelin pilot. Menee kuin juna kiskoilla, ainut ongelma on kova rengasmelu. Edes rengaspaineet 2.4 ja takana 2.6. Vanteen et vaikuttaa myös uraherkkyyteen.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Laku View Post
              .... Talven jäljiltä urat ovat tosin sitä luokkaa, ettei noissa voi olla paikoin vetelemättä mikään rengas- ja autoyhdistelmä.
              Ei pidä paikkaansa. Vielä 18" kokoluokkiin asti e46 menee tämänkin kevään urissa 100% tunteettomasti urille, kunhan alla on oikea rengas, alusta kunnossa ja kulmat säädetty 18" rengastukselle.

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                Originally posted by Hemi View Post
                Ei pidä paikkaansa. Vielä 18" kokoluokkiin asti e46 menee tämänkin kevään urissa 100% tunteettomasti urille, kunhan alla on oikea rengas, alusta kunnossa ja kulmat säädetty 18" rengastukselle.
                Täytyy myöntää että ei tuo 19" Nankang NS-II 225+235/35 rengasyhdistelmä juurikaan uria tunne. Alusta säädetty viime kesän lopussa 19" renkailla sekä edestä lähes kaikki mahdollinen vaihdettu iskareita/jousia lukuunottamatta. Täytyy olla kyllä tyytyväinen perkele kun auto kulkee lähes yhtä hyvin kuin nastarengastuksella 205/55/16.
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • Orvix
                  BTCF Member
                  • Sep 2008
                  • 140
                  • Akaa

                  Hyvät neuvot tarpeen

                  Originally posted by Orvix View Post
                  Mulla on vaihdettu viime kesänä Meyle HD tukivarret eteen, Powerflex puslat etutukivarsien taakse ja takatukivarsien eteen, raidetankojen sisä- ja ulkopäät ja viimeisimpänä H&R Comfort kit + uudet yläpäät kaikkiin iskareihin. Lopuksi suuntaus Hemin neuvojen mukaan.

                  Uraherkkyydestä on päästy kohtuullisesti eroon, mutta silti autoa vaivaa tietty rauhattomuus. Tuntuu että auto vaihtaa kulkusuuntaa itsestään ja kampeaa turhan voimakkaasti tien kallistusten suuntaan.

                  Aloin tänään vaihtamaan vielä taka-apurunkoon isoja puslia numerot 2 ja 4. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4..._axle_carrier/

                  Jätin kuitenkin homman kesken kun vanhat puslat ovat aivan hyvässä kunnossa ja jämäkät. Mielestäni turhaa lähteä vaihtamaan ehjiä osia, varsinkaan kun työmäärä ei ole aivan pieni.

                  Mikä tuon rauhattoman käytöksen ja jatkuvan ohjailun tarpeen aiheuttaa? Alla on nyt 16 tuuman Michelin kitkat, joten veltohkon tuntuman ymmärrän, mutta en edellämainittua käytöstä. Onko kuitenkin niin, että ongelmat katoavat kun pääsen vaihtamaan uudet Nexen N7000 renkaat alle vai onko takana vielä jotain kulkuun vaikuttavia puslia?

                  Yön yli nukkuneena pää oli täynnä uusia ideoita ja kolmen illan hikoilun jälkeen oli auto kasassa edellämainituilla uusilla puslilla. Hieman kuitenkin harmitti turhaan tehty työ, sillä vanhat puslat oli aivan terveen näköiset ja oloiset. Koeajolla huomasin, että ei ahertaminen ollutkaan mennyt hukkaan, sillä ohjailun tarve ja muut venkoilut olivat tyystin pois ja auto kulki kuten kuuluu.

                  Seuraavana päivänä oli vielä suuntaus, jossa säädettiin seuraavanlaiset arvot:

                  Caster 4ᴼ54' / 4ᴼ48'
                  Etucamber -0ᴼ24' / -0ᴼ24'
                  Etuauraus 0ᴼ06' molemmat

                  Takacamber -1ᴼ18' molemmat
                  Taka-auraus 0ᴼ12' / 0ᴼ09'

                  Suuntauksen jälkeen auto ei enää puoltanut ja kulki muutenkin tip top.

                  Korkein odotuksin vaihdoin uudet 225/45-17 Nexen N7000 renkaat alle, mutta pettymys olikin melkoinen! Uraherkkyys, tien kallistusten mukaan puoltaminen ja itsestään tapahtuvat suunnanmuutokset oli tulleet takaisin. Nyt tilanne on se, että ei tuolla viitsi edes ajaa ellei ole pakko ja koko ajan harmittaa.

                  Mulla alkaa oleen nyt takki tyhjä kun ei enää keksi mitä tuohon voisi vaihtaa tai tehdä. JKK:n mainitsemat jäykemmät vakaajatkin autossa on, tosin Eibachit. Onko kellään mitään ajatuksia missä on mennyt pieleen?
                  E91 325d -10 M-Sport

                  Comment

                  • Squamish
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2009
                    • 260
                    • HEL

                    Originally posted by Orvix View Post
                    Suuntauksen jälkeen auto ei enää puoltanut ja kulki muutenkin tip top.

                    Korkein odotuksin vaihdoin uudet 225/45-17 Nexen N7000 renkaat alle, mutta pettymys olikin melkoinen! Uraherkkyys, tien kallistusten mukaan puoltaminen ja itsestään tapahtuvat suunnanmuutokset oli tulleet takaisin. Nyt tilanne on se, että ei tuolla viitsi edes ajaa ellei ole pakko ja koko ajan harmittaa.

                    Mulla alkaa oleen nyt takki tyhjä kun ei enää keksi mitä tuohon voisi vaihtaa tai tehdä. JKK:n mainitsemat jäykemmät vakaajatkin autossa on, tosin Eibachit. Onko kellään mitään ajatuksia missä on mennyt pieleen?
                    Tuossa on nyt jotakin mitä en ilmeisesti ymmärrä: auto kulkee suoraan suuntauksen jälkeen. Uudet Nexenit alle sillä seurauksella, että ei enää kulje suoraan. Eikös tuo nyt ole aika selvä tapaus, eli renkaat vaihtoon.
                    Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                    Comment

                    • Orvix
                      BTCF Member
                      • Sep 2008
                      • 140
                      • Akaa

                      Originally posted by Squamish View Post
                      Tuossa on nyt jotakin mitä en ilmeisesti ymmärrä: auto kulkee suoraan suuntauksen jälkeen. Uudet Nexenit alle sillä seurauksella, että ei enää kulje suoraan. Eikös tuo nyt ole aika selvä tapaus, eli renkaat vaihtoon.
                      En millään kykene uskomaan, että renkaissa olisi jokin valmistuvirhe. Ominaisuuskaan se ei voi olla sillä noita Nexeneitä on mainostettu täällä täysin urille tunteettomiksi ja muutenkin huopatossumaisiksi, sillä ne ostinkin.

                      Oma arvaus on, että jäykemmät renkaat kaivavat alustasta jostain väljyyttä, mutta ei aavistustakaan mistä. Toinen veikkaus on se, että rengaspajan suuntauslaitteen antamilla lukemilla ei ole yhteyttä todellisuuteen.
                      E91 325d -10 M-Sport

                      Comment

                      • Messier
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 631
                        • Savo

                        En tiedä vaikuttaako vanteen ET miten tähän ongelmaan, mutta.
                        Mulla oli sedanissa 8x17 ET35 vanteilla Hakkapelitta nastat 225 ne veteli pirusti, 8x18 ET47 ja 8,5x18 ET50 vanteilla 225 ja 255 NS2:set, ei mitään vetelyä.
                        G05 X5 45e
                        KM9 ///M1000XR

                        Ex:
                        F10 ///M5
                        K49 S1000XR
                        E90 ///M3
                        E46 ///M3

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6937
                          • N/A

                          Originally posted by Messier View Post
                          En tiedä vaikuttaako vanteen ET miten tähän ongelmaan, mutta.
                          Mulla oli sedanissa 8x17 ET35 vanteilla Hakkapelitta nastat 225 ne veteli pirusti, 8x18 ET47 ja 8,5x18 ET50 vanteilla 225 ja 255 NS2:set, ei mitään vetelyä.
                          Uskon senverran olevan ET:llä merkitystä että se ET millä tehdas on auton suunnitellut pelaa parhaiten. Nyt jos E46 alan vanteita vaihtamaan meinasin laittaa 43-45 et luvulla olevat 17" vanteet tasaleveillä renkailla.
                          Minullakin e46 kulkee nätisti 225/55/16 pyörillä mutta 18" kesärengas jo uria tuntee ihan erilailla.

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by Antti O View Post
                            Uskon senverran olevan ET:llä merkitystä että se ET millä tehdas on auton suunnitellut pelaa parhaiten. Nyt jos E46 alan vanteita vaihtamaan meinasin laittaa 43-45 et luvulla olevat 17" vanteet tasaleveillä renkailla.
                            Minullakin e46 kulkee nätisti 225/55/16 pyörillä mutta 18" kesärengas jo uria tuntee ihan erilailla.
                            Odotahan että saat ne hankookit alle vai tilasitko niitä?
                            Eikös sinulla ollut ainakin aikasemmin ne uraherkkyydestä tunnetut dunlopit alla :think
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Orvix
                              BTCF Member
                              • Sep 2008
                              • 140
                              • Akaa

                              Ongelma ratkaistu

                              Originally posted by Orvix View Post
                              Yön yli nukkuneena pää oli täynnä uusia ideoita ja kolmen illan hikoilun jälkeen oli auto kasassa edellämainituilla uusilla puslilla. Hieman kuitenkin harmitti turhaan tehty työ, sillä vanhat puslat oli aivan terveen näköiset ja oloiset. Koeajolla huomasin, että ei ahertaminen ollutkaan mennyt hukkaan, sillä ohjailun tarve ja muut venkoilut olivat tyystin pois ja auto kulki kuten kuuluu.

                              Seuraavana päivänä oli vielä suuntaus, jossa säädettiin seuraavanlaiset arvot:

                              Caster 4ᴼ54' / 4ᴼ48'
                              Etucamber -0ᴼ24' / -0ᴼ24'
                              Etuauraus 0ᴼ06' molemmat

                              Takacamber -1ᴼ18' molemmat
                              Taka-auraus 0ᴼ12' / 0ᴼ09'

                              Suuntauksen jälkeen auto ei enää puoltanut ja kulki muutenkin tip top.

                              Korkein odotuksin vaihdoin uudet 225/45-17 Nexen N7000 renkaat alle, mutta pettymys olikin melkoinen! Uraherkkyys, tien kallistusten mukaan puoltaminen ja itsestään tapahtuvat suunnanmuutokset oli tulleet takaisin. Nyt tilanne on se, että ei tuolla viitsi edes ajaa ellei ole pakko ja koko ajan harmittaa.

                              Mulla alkaa oleen nyt takki tyhjä kun ei enää keksi mitä tuohon voisi vaihtaa tai tehdä. JKK:n mainitsemat jäykemmät vakaajatkin autossa on, tosin Eibachit. Onko kellään mitään ajatuksia missä on mennyt pieleen?
                              Melkein kolme vuotta tässä on tapeltu ja vihdoin löytyi vika. Otin edestä kallistuksenvakaajan yhdystangot kokeeksi pois ja samalla hetkellä sain BMW:ni takaisin ja mato muuttui junaksi! Myös ohjaus muuttui sellaiseksi kuin se muissakin autoissa on. Tähän asti rattia on ollut raskas kääntää auton ollessa liikkeellä, mutta olen kuvitellut, että sellainen sen kuuluukin olla.

                              Nyt sitten herää kysymyksiä, että miten tämä on edes mahdollista ja miten tästä eteenpäin? Varmaankin jonkinlainen toimiva vakaaja siellä olisi hyvä olla. Kuuluuko tuon Eibach vakaajan ja alustasarjan kanssa käyttää lyhyempiä yhdystankoja? Nyt siellä on ainaki orkkismittaiset. Pitäiskö polkea nykyinen tanko tarvikkeineen suohon ja hankkia alkuperäiset osat?
                              E91 325d -10 M-Sport

                              Comment

                              • kuukankorpi
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2004
                                • 634

                                Originally posted by Orvix View Post
                                Melkein kolme vuotta tässä on tapeltu ja vihdoin löytyi vika. Otin edestä kallistuksenvakaajan yhdystangot kokeeksi pois ja samalla hetkellä sain BMW:ni takaisin ja mato muuttui junaksi! Myös ohjaus muuttui sellaiseksi kuin se muissakin autoissa on. Tähän asti rattia on ollut raskas kääntää auton ollessa liikkeellä, mutta olen kuvitellut, että sellainen sen kuuluukin olla.

                                Nyt sitten herää kysymyksiä, että miten tämä on edes mahdollista ja miten tästä eteenpäin? Varmaankin jonkinlainen toimiva vakaaja siellä olisi hyvä olla. Kuuluuko tuon Eibach vakaajan ja alustasarjan kanssa käyttää lyhyempiä yhdystankoja? Nyt siellä on ainaki orkkismittaiset. Pitäiskö polkea nykyinen tanko tarvikkeineen suohon ja hankkia alkuperäiset osat?
                                Tämäpä mielenkiintoista,itsekin ihmetellyt e46 ohjauksen jäykkyyttä verrattuna edelliseen e38 missä oli todella kevyt ohjaus paikallaan ja ajossa.Talvirenkailla ei vedellyt mihinkään,mutta kun vaihtoi kesärenkaat.Johan alkoi perkeleellinen tempoilu.Tiedän kyllä että alustaan tarvitaan uutta palikkaa,ja pyöränkulmat kondikseen.Mutta silti hyvä tietää miksi ohjaus kevenee jos koiranluut irroittaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎