Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleW
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 469
    • Turku

    #16
    Voisitko Hemi laittaa tänne jotain tietoja noista kulmien säätöarvoista tai paikasta jossa ne tehdään huolella.
    Olen kyllä halukas viemään oman E46 säädettäväksi johonkin missä saadaan
    kulmat siihen malliin että vetely on mahdollisimman pientä.
    Viimeksi mun auto on säädetty 2 vuotta sitten Turun Euromasterilla ja ainakin silloin mielestäni homma pelasi hyvin ja vetely oli hyvinkin pientä GY F1 235/35ZR19 renkailla joista aiemminkin jo puhuin. Voisiko siis syynä olla tänä keväänä kokemaani vetelyyn alustan kuluminen (esim. iskarit?) tai säätöjen "eläminen" niin paljon ettei enää 19 tuumaisilla ajo sujunut mielekkäästi?

    Onko yleensäkin kulmien säädöissä eroa kun halutaan käyttää esim. 225/45R17 tai 235/35ZR19 renkaita? Ymmärtääkseni kuitekin pyörän halkaisija on hyvinkin lähellä samaa kummallakin rengaskoolla.

    Voisin mielelläni ajaa edelleen isommilla palloilla, jos vain todistetusti ne toimisivat minua miellyttävästi autoni alla. Ainakin hehkutuksestasi päätellen tämä olisi mahdollista. Eli onko joskus mahdollista esim. koeajaa teidän E46 touringianne noilla renkailla?
    Ex Bemut:
    i3 REx -14
    F15 xDrive40e -16
    E71 X6 3.0 Sport -11
    F10 525d x-Drive M-Sport -12
    E70 X5 3.0sd -08
    F36 418d Gran Coupe
    F30 316d -12
    E93 320i -08
    E70 X5 3.0d Sport -07
    E53 X5 3.0d Sport -04
    E61 530dA M-Sport individual -06
    E39 530dA touring -02 M-Sport 2
    E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
    E46 330i touring -01
    E36 328i Coupe -97
    E30 325i cabriolet -87
    E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
    E21 318i -81

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by irmeli View Post
      ....Sinullahan on m-alusta ja homma toimii!
      Tuohon vielä sen verran, että alustalla sinällään ei myöskään ole tässä kohdin merkitystä, vaan kyse tosiaankin on renkaan rakenteellisista ominaisuuksista.
      Toki siis tämä väittämä kyllä siinä suhteessa pitää paikkansa että mitä jäykempi kylkiprofiili=matalempi rengas, sitä matalempi myös auton pitää olla jotta renkaaseen kohdistuvan sivuttaismomentit eivät siirtyisi jousitukseeen ja sitä kautta "huojuttaisi" koria. Se tietenkin millä on merkitystä on tosiaan nuo alustakulmat, mutta ne toki korreloituvat vasta renkaan rakenteen kautta.
      Jokin ylikoko W-nopeusluokan Pirelli on käytännössä täysin mahdoton saada vetelemättömäksi vaikka kaikki camberit säädettäisiin nolllaan. e46:n alla jo 16" kokoinen, varsinkin hieman kuluneena, alkaa moni pirelli olemaan Suomen tyypillisissä pääteiden ohitustilanteissa jo selkeästi vaarallinen. Samoin kuin monen muunkin valmistavan "sporttipuolen" Y ja W nopeusluokan kumit jotka rakenteellisesti on valmistettu keskieuroopan tieolosuhteisiin ja testipisteytyksiä=merkin markkinointia silmälläpitäen.
      Eli ne samat ominaisuudet joilla ne maksimipisteet haetaan ohjautuvuudesta/terävyydestä, ovat hengenvaarallisia ominaisuuksia täällä nastarenkaiden urauttamassa kotiSuomessa.
      Toki tuo uusi 17" contisport3 e46:n alla on vielä mahdollisuuksien rajoissa ainakin yli puolikuntoisena, mutta ainakin kulmat pitää olla kunnossa jos siitä edes 90%:n vetelemättömän=tunteettoman urille haluaa.
      Contiksi se on siis yllättävänkin hyvä ainakin uutena, mutta täytyy kyllä myöntää että itsellä ei hermo kestä lainkaan omaa autoa joka tuntee ne kärrypolutkaan...koska ainakin tähän aikaan vuodesta lähes kaikki Suomen päätiet ovat "kärrypolkuja".

      Comment

      • irmeli
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 29
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Lupaan....siis: LUPAAN! että tuo kirjoittamasi ei todellakaan pidä paikkaansa.
        Tai siis pitää jos rengas välttämättä pitää olla kolmikosta Michelin, Conti, tai erityisesti Pirelli.
        Uskon täysin kokemuksesi noista kumhoista ja ng:stä. Omat kokemukseni rajoittuu valitettavasti juuri noihin mainitsemiisi conti, pirelli jne... ja toisaalta myös vakioalustaisiin autoihin ja yleensä niissä on ollut joko 16 tai 17 tuuman vanne. Yhdessäkään näistä en nähnyt 18 tai isompaa, muistaakseni. Tuo rengasliikkeen kommentti (17 tai isompi) on 2 pari vuotta vanha ja sikälikin sen voi jättää arvoon omaansa, koska tuskinpa siellä on edelleenkään myytävänä tai saatikka kokemusta mainitsemistasi merkeistä. Eli olis voinu tuon jättää mainitsematta. Ja kommentit, jotka koskevat omia kokemuksiani e39:stä, pitää kyllä paikkaansa. Lopuksi vielä: jos autossani olisi nuo 19" tuumaset vanteet, niissä olis 100% varmuudella ng:t, on niitä niin paljon täällä kehuttu. Toivottavasti pääsis joskus kokeileen.
        Last edited by irmeli; 25-04-2007, 16:32. Reason: tarkennus

        Comment

        • tuumas
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2564
          • Lapland, Finland

          #19
          Nyt on alla 225/40/18" edessä että takana ja että NS-II vetelee aika hanakasti... olen nyt kokeillu hieman eri paineilla enkä tunnu saavan niitä kohilleen. Autohan on E46 vakio alustalla ja ajettu ainoastaan 64000 km, ei tunnu väljää jne.

          Mitä paineita suosittelette?

          Comment

          • bmw e39
            Newbiemmer
            • Jan 2006
            • 25
            • oulu

            #20
            mulla bridgestone potenza re 050 a 225/40/18
            autona 525tds vm:97
            nelipyöräsuuntaus tehty ja tehdään aina kun renkaat vaihdetaan ja renkaat tasapainotetaa myös samalla.
            rengas paine 3 kp
            mulla ei ole ollut mitään ongelmia,auto kulkee suoraan ja tämäkin liikkuu oulun urissa.

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #21
              Johan menikin monta postausta, että alkaa taas se sama hemi nangang mainosjorina.
              Tässä ketjussa joku kysyi renkaita nimenomaan E46:een, kiinnostaisi itseäkin. E39 on ihan eri auto ja sen juttuja ei voi täysin verrata tuohon kolmoseen. Kokemuksesta E46 tuntuisi olevan herkempi renkaille/paineille kuin E39.

              Ja edelleen: vain laittamalla alustan puslat kuntoon BMW Original osilla ja säätämällä kulmat kohdalleen, saa autosta sellaisen, kun suunnittelijat ovat sen alunperin tarkoittaneetkin.

              Hemi on kyllä osittain oikeilla jäljillä, että jos auton alusta on mitä on ja alle laitetaan vetkulirenkaat, tokihan se kulkee suorempaan. Mutta Freude am Fahren, nicht mehr...
              Petterille: se, ettää auto menee katsastuksesta moitteetta läpi, ei kerro nyky BMW:stä yhtään mitään.
              Vrt: viiimeksi vaimon E46 sai puhtaan paperin ja kehut päälle, kun oli niin loistavassa kunnossa. just joo: etuiskarit on jo lopussa, niin kuin Laakkonen oli jo aikaisemmin todennutkin. Jopa vasen etukulma jää melkein heilumaan perinteisessä testissä.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • -PT-
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 580
                • Rovaniemi

                #22
                Mulla on tuossa omassa BF Goodrich G-force profiler 225/40-18. Edessä on 2.8bar ja takana 2.9bar painetta. Tyytyväinen olen. En ole juurikaan uraherkkyyttä havainnut näillä renkailla.

                Pyörien kulmat saatiin suunnattua oikeille arvoille -35/20mm madalluksen kanssa.
                Peugeot 407 HDi 136 -04
                Ex: E46 320i -00
                Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                Comment

                • NHB
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1120

                  #23
                  Originally posted by jaki View Post
                  Hemi on kyllä osittain oikeilla jäljillä, että jos auton alusta on mitä on ja alle laitetaan vetkulirenkaat, tokihan se kulkee suorempaan. Mutta Freude am Fahren, nicht mehr...
                  Meinaatko että markkinoilta löytyy 225/35-19" ja 265/35-19" kokoluokan renkaat, jotka ovat suomen olosuhteisiin liian vetkulat?

                  Comment

                  • prokyon
                    Newbiemmer
                    • Oct 2006
                    • 17

                    #24
                    Vaihdoin vajaat kuukausi sitten alle satsin Potenza RE050A:ia (225-40-18). Vetely oli aluksi melkoista, mutta pieni rengaspaineiden lasku auttoi vähän (nyt edessä 2.6 ja takana 3.1). Enpä silti vieläkään uskalla pelkällä etusormella ohjailla, jos lyö ohituksessa lämän tiskiin. Aika tuskaisia kilsoja oli aluksi täysin urista välittämättömien kitkojen jälkeen (ContiVikingContact3 225-45-17). Nyt tilanteeseen on tottunut ja tulee muutenkin ajeltua koko ajan urien ulkopuolella. Tuuliherkkyyskin lisääntyi kitkoihin verrattuna ihan selvästi. Autona -03 E46 touring.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by VilleW View Post
                      Voisitko Hemi laittaa tänne jotain tietoja noista kulmien säätöarvoista rengaskoolla.
                      Tuota... minä voin "joutessani" ottaa kuvat ja tehdä selosteet mittatulosteineen mitä tuolle e46:lle pitää kotikeinoin tehdä jotta tuo uraominaisuus saataisiin minimoitua. Tämä piti jo jossain vaiheessa tehdä aiemminkin, mutta se nyt on jäänyt. Eli seuraavan e46:n kun tontitan ja varustan isoilla pyörillä+teen alustan, niin teen siitä tänne työselosteen.
                      e46:sta ei siis näilläkään saa yli 16" kokoisilla contilla, misukalla eikä varsinkaan pirellillä täysin tunteetonta urille, mutta kyllähän se tilanne näidenkin kanssa hieman helpottaa. Eli jos juttua ei ala viimeistään parin viikon sisään tulemaan niin muistuttakaa joku. Kuvat saan kuitenkin jemmaan seuraavasta e46 alustaproggiksesta. Kyse on kuitenkin varsin yksinkertaisesta hommasta, mutta e46:een se on aivan välttämätön.

                      Comment

                      • tuumas
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2564
                        • Lapland, Finland

                        #26
                        Originally posted by -PT- View Post
                        Mulla on tuossa omassa BF Goodrich G-force profiler 225/40-18. Edessä on 2.8bar ja takana 2.9bar painetta. Tyytyväinen olen. En ole juurikaan uraherkkyyttä havainnut näillä renkailla.
                        Renkaan asentaja laitto mulle 3 baria joka kulmaan ja vetely oli sairasta 60 km/h eteenpäin, kävin sitte laskemassa taakse 2,9 ja eteen 2,7 -> parani huomattavasti mutta vieläki veteli. Nyt kokeilin eteen 2,5 ja takana vielä se 2,7 baria, oikea uraohjus

                        Auton ohjekirjassa suositellaan eteen 2,1 baria joka kuulostaa aika pieneltä mutta taidan huomenna kokeilla jos se auttais. Jos ei niin sitte se 2,7 takas ja kädet tiukasti ratissa...

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #27
                          Kannattaa myös muistaa että E46 on erittäin allerginen väärälle offsetille etupäässä. Meillä oli vaimokkeen -00 E46 touringissa tääs kuukauden päivät 8.5x18 et 30 vanteet ja kumeina edessä 225/40 ja takana 245/35 GoodYear Eagle F1:t ja oli erittäin rasittava ajaa. Jatkuvasti sai pitää ratista voimakkaasti kiinni ja kuitenkin auto tahtoi vaihtaa itsestään kaistaa.

                          Eilen laitettiin alle uudet 19" vanteet BfGoodrich G-Force Profiler kumeilla, eteen 8x19 et 35 ja kumiksi 225/35-19 ja taakse 9.5x19 et 20 ja kumiksi 235/35-19. Vetely oli täysin tiessään eikä edes syvät urat tunnu ratissa. Toki Eagle F1 on yksi uraherkimipiä renkaita joita tiedän olevan markkinoilla mutta ero oli huomattava ja mukavuus ei kärsinyt yhtään vaikka siirtyi tuumaa isompaan.
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1400
                            • Kuopio

                            #28
                            Kiitos Hemi vinkeistä jotka laitoit privaan muuten!

                            Kävin sitten säädättämässä auton alustan uudelleen...
                            Auto 325Ci -05 jossa alkuperäisen alustan jouset korvattu Eibach prokit jousilla. Asennuksissa käytettiin sport alustan arvoja.

                            Etupään Camber vietiin niin positiivikseksi kuin se saatiin tolpasta. Meni muistaakseni -0*33' molemmille puolille, mikä on ihan eri arvo kuin laitteet antaa, ohjearvon ollessa jotain -0*47' , eli vedettiin reilusti pystyyn. En sitten tiedä oliko fiksua?

                            Caster jäi edelleen punaiselle, sitä ei saa näköjään muuttumaan millään. On jossain 5*30' tms.

                            Takana jostain kumman syystä toisen renkaan säätövara on camberin osalta ihan erilainen kuin toisen , syytä en tiedä. Toista rengasta ei itse asiassa olisi ollut edes mahdollista saada siihen -2* camber kulmaan, joten laitettii molemmat -1*47'.

                            16" kitkoilla meno oli huomattavasti suorempaa.
                            18" Nexen renkailla mentiin taas kovilla paineilla ihan minne sattuu! Oli meinaan huoltsikan painemittari sellaset .4bar pielessä.. eli renkaat oli ihan kivikovina.

                            Paineet tiputettuani alemmas alkoi auto olla jo ajettavassa kunnossa. Edelleen kyllä vetää kovasti uran suuntaan ja auto tuppaa haluamaan kallistuksien suuntaan. Voi olla vika kyllä renkaassakin. ET40 molemmissa vanteissa.

                            Vielä kun olisivat saaneet ratin suoraan, sieppaa vähän kun on sen 15* mutkalla koko ajan, pitää käyttää oikaisuttamassa.

                            Hemi, kannattaisiko noita takanakkeja laittaa vielä enemmän pystyyn? Niitä saisi vielä vähän..
                            Last edited by Ceeray; 26-04-2007, 11:23.
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • tuumas
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2564
                              • Lapland, Finland

                              #29
                              Tänään kokeilin laittaa eteen (auton manuskan suosittelemat) 2.1 baria ja tuntuu että uraherkkyys pieneni alhaisilla nopeuksilla mutta heti ku mennään yli n. 100-115 km/h niin menee kyllä niin epävakaaksi ettei meinaa uskaltaa ajaa
                              En tiä onko vain placebo efekti vai tuntukohan hieman kovemmalta veivata rattiaki... :think

                              Comment

                              • -PT-
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 580
                                • Rovaniemi

                                #30
                                Originally posted by tuumas View Post
                                Tänään kokeilin laittaa eteen (auton manuskan suosittelemat) 2.1 baria ja tuntuu että uraherkkyys pieneni alhaisilla nopeuksilla mutta heti ku mennään yli n. 100-115 km/h niin menee kyllä niin epävakaaksi ettei meinaa uskaltaa ajaa
                                En tiä onko vain placebo efekti vai tuntukohan hieman kovemmalta veivata rattiaki... :think
                                Voiskaan olla pyörien suuntaukset hieman pielessä?
                                Peugeot 407 HDi 136 -04
                                Ex: E46 320i -00
                                Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎