Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i N52B25A Omituinen nykiminen ja tehottomuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemaristi_81
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 117
    • Riihimäki

    #16
    Elikkäs nyt on imusarja irroitettu ja "Pikku disa" vetäisty ulos ja tuloksena oli että........... siellä roikkui ja lerpatti yli puolet tiivisteistä ja jotku oli jopa liimantuneet disa läppään kiinni, loput on moottori syönyt. Revin ne lerpattavat tiivisteet ja muruset pois sieltä ja laitoin osat kiinni. Puran ja vaihdan sen kunhan saan osan jostain tilattua. Ai niin... Nyt jo auto potkiin miiiiljoona kertaa paremmin eikä se enään mieti vaan vetää heti kun käskeen vaikka osa onkin ihan mennyttä, mut kuinkahan ihanalta se tuntuukaan kun saa uuden osan:think Veikkaan että aivan uskomattoman siisitiltä Vihdoista viimein ei tarvitse pelätä että 1.6 crd kia soul meinaa lähteä ohittamaan kiihdyttäessä 80km/h alueelle Kyseisestä osasta on kuvia ohessa. Siis toivotaan nyt että toi osa on syypää kaikkeen eikä vaan että autolla on vaan hetkellinen mielenhäiriö että kyllä on kivaa kun mua on nyt purettu ja toimin taas hetken=)
    Attached Files

    Comment

    • Zeta
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7559
      • Kotona

      #17
      Kauan meni aikaa purkuoperaatioon ja oliko siinä mitään vinkattavaa juttua jonka voisi joku muu välttää samaa hommaa tehdessään...?
      -
      Käyttöautona: F20
      Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
      Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
      -

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #18
        Originally posted by bemaristi_81 View Post
        Elikkäs nyt on imusarja irroitettu ja "Pikku disa" vetäisty ulos ja tuloksena oli että........... siellä roikkui ja lerpatti yli puolet tiivisteistä ja jotku oli jopa liimantuneet disa läppään kiinni, loput on moottori syönyt. Revin ne lerpattavat tiivisteet ja muruset pois sieltä ja laitoin osat kiinni. Puran ja vaihdan sen kunhan saan osan jostain tilattua. Ai niin... Nyt jo auto potkiin miiiiljoona kertaa paremmin eikä se enään mieti vaan vetää heti kun käskeen vaikka osa onkin ihan mennyttä, mut kuinkahan ihanalta se tuntuukaan kun saa uuden osan:think Veikkaan että aivan uskomattoman siisitiltä Vihdoista viimein ei tarvitse pelätä että 1.6 crd kia soul meinaa lähteä ohittamaan kiihdyttäessä 80km/h alueelle Kyseisestä osasta on kuvia ohessa. Siis toivotaan nyt että toi osa on syypää kaikkeen eikä vaan että autolla on vaan hetkellinen mielenhäiriö että kyllä on kivaa kun mua on nyt purettu ja toimin taas hetken=)
        Jotenkin vaikea uskoa, että noin pieni ohivuoto tuossa osassa aiheuttaisi merkittävää muutosta tehoissa. Oliko tuo muuten mekaanisesti täysin ehjä, eli läppä ei käänny käsin ja läpässä ei ole suuremmin välyksiä? Jos nyt tuli merkittävä muutos niin ettei vaan vika ole jossain Disan johdossa tai liitoksessa tai jossain muussa osassa jota purun yhteydessä hipelöit? Oliko imusarjan tiivisteet hyvät ja muutenkaan ei näkynyt imuvuoto paikkoja? Olikos tästä koodit luettu?
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • bemaristi_81
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 117
          • Riihimäki

          #19
          Originally posted by Zeta View Post
          Kauan meni aikaa purkuoperaatioon ja oliko siinä mitään vinkattavaa juttua jonka voisi joku muu välttää samaa hommaa tehdessään...?
          Aika likimain 3 ja puoltuntia tais koko operaatioon mennä. Kannattaa olla todella varovainen niiden huohottimen letkujen klipsien kanssa etenkin jos ovat vanhoja murtuvat aika helposti, ovat meinaan hitusen erikoisia. Itselläni kävi tuuri että eivät ainakaan olleet haperoita tai vanhoja koska koko huohoti järjestelmä separaattoreineen on vaihdettu noin neljä kuukautta sitten ja nyttenkin tuntuivat jotenkin niin heiveröisiltä. Et ajan kanssa kannattaa tehdä, mitään nopeita liikkeitä imusarjaa irrottaessa ei kannata tehdä tai jostain johdosta tai letkusta kuuluu aivan varmasti "naps" ja sit syö miestä. Siel imusarjan alaosaan on kiinnitetty aivan uskomaton johto nippu ja sitten separaattorista menee yksi huohottimen letku suoraan koneeseen. Kannattaa myös puhdistaa siitä imusarjan ja suuttimien välistä pahin sköndä pois ni ei kaikki tipu suoraan imukanavasta sylintereihin. Ja imusarjan pultit ja mutterit ovat aika ufosti 11mm kokoisia. 20 ja 25 torx "uros" hylsyt tarvitsee jotta saa polttoaine letkun klipsin irti imusarjan kyljestä ja nämä disat ovat samoilla torxeilla kiinni ja torx avaimella kannattaa olla pituutta jonkun verran jotta ylettää siihen sisemmän disan pultteihin. Mut muuten normaaleilla hylsyillä ja tasapää ruuvimeisselillä homma hoituu.

          Comment

          • bemaristi_81
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 117
            • Riihimäki

            #20
            Originally posted by markok View Post
            Jotenkin vaikea uskoa, että noin pieni ohivuoto tuossa osassa aiheuttaisi merkittävää muutosta tehoissa. Oliko tuo muuten mekaanisesti täysin ehjä, eli läppä ei käänny käsin ja läpässä ei ole suuremmin välyksiä? Jos nyt tuli merkittävä muutos niin ettei vaan vika ole jossain Disan johdossa tai liitoksessa tai jossain muussa osassa jota purun yhteydessä hipelöit? Oliko imusarjan tiivisteet hyvät ja muutenkaan ei näkynyt imuvuoto paikkoja? Olikos tästä koodit luettu?
            Olen aivan samaa mieltä ja niin vaikeata se kuin onkin uskoa mutta niin se vaan on. Mut loppu peleissä autohan sekoilee jos kaikki ei mene niin kuin on suunniteltu ja imusarjan pituus ei muutu oikeanlaiseksi jos ohivuota on ja sitten voi olla että disan ollessa kiinni se falskaa? Meinaan välillä kuuluu se legendaarinen kalkkaro käärme ääni sieltä päin. Autosta on imuvuotoja etsitty aiemmin mutta niitä ei löytynyt ja vika koodia ei ole kertaakaan antanut mistään. Pari viikkoa sitten viimeksi vika koodit tuijotettu ja mitään ei löytynyt ja kävin katsastamassa sen ja läpi meni ja päästöt oli platinan luokkaa katsastus papereiden ja katsastus ukkeliinin mukaan. Meno onkin ollut ennen tuota toimenpidettä sellaista tokovaa ja puutunutta ennen neljän tonnin kierroksia. Enkä usko että ne ihan huvikseen sinne tarkasti valmistaa erillaisia tiivisteitä jos niillä ei niin väliä ole. Et varmasti auto toimisi paremmin joko toimivilla disoilla tai ettei niitä ole ollenkaan. Mut jos osat vuotaa niin silloinhan ecu alkaa korjailemaan asioita tietyillä rundeilla ja mullahan se oli tuo maaginen 3000rpm-4000rpm jolloinka ne ovat viellä kiinni ja aukeavat vasta 4000rpm jälkeen ja jos mulla on tiivisteet olleet disan läpän välissäkin ni kyl se nyt pikkusen empii toi masiina. Et tiivisteet näyttivät olevan hyvät. Nyt jo toista päivää toimii hyvin niin kylmänä kuin kuumana. Paremmin tosin varmasti toimii uuden osan kanssa. Btw eikä ole läheskään niin paljon arponut kylmänä tyhjäkäynti rundien kanssa saati sitten ollenkaan ja nyt ei edes tutise koko auto kylmänä ensimmäistä minuuttia. Et aika maagista sanon minä hei ja läppä istui paikallaan kuin pultattu siis sen ollessa tuossa asennossa missä se on kuvassa eli auki. Kiinni asennossahan se voi vispaa ties miten.... disan johtoja on väännelty, irroitettu ja putsattu jo ennen tätä operaatiota ja mitään siitä ei silloin ollut hyötyä. Nytten meno on paljon tasaisempaa kuin aiemmin ja tehoakin löytyy paljon paremmin. Et en pois sulje etteikö jokin muukin asia olis voinut auttaa esim. Johtojen rälääminen yms. Mutta disaa veikkaan mä
            Last edited by bemaristi_81; 27-06-2014, 00:29.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #21
              Originally posted by bemaristi_81 View Post
              Olen aivan samaa mieltä ja niin vaikeata se kuin onkin uskoa mutta niin se vaan on. Mut loppu peleissä autohan sekoilee jos kaikki ei mene niin kuin on suunniteltu ja imusarjan pituus ei muutu oikeanlaiseksi jos ohivuota on ja sitten voi olla että disan ollessa kiinni se falskaa? Meinaan välillä kuuluu se legendaarinen kalkkaro käärme ääni sieltä päin. Autosta on imuvuotoja etsitty aiemmin mutta niitä ei löytynyt ja vika koodia ei ole kertaakaan antanut mistään. Pari viikkoa sitten viimeksi vika koodit tuijotettu ja mitään ei löytynyt ja kävin katsastamassa sen ja läpi meni ja päästöt oli platinan luokkaa katsastus papereiden ja katsastus ukkeliinin mukaan. Meno onkin ollut ennen tuota toimenpidettä sellaista tokovaa ja puutunutta ennen neljän tonnin kierroksia. Enkä usko että ne ihan huvikseen sinne tarkasti valmistaa erillaisia tiivisteitä jos niillä ei niin väliä ole. Et varmasti auto toimisi paremmin joko toimivilla disoilla tai ettei niitä ole ollenkaan. Mut jos osat vuotaa niin silloinhan ecu alkaa korjailemaan asioita tietyillä rundeilla ja mullahan se oli tuo maaginen 3000rpm-4000rpm jolloinka ne ovat viellä kiinni ja aukeavat vasta 4000rpm jälkeen ja jos mulla on tiivisteet olleet disan läpän välissäkin ni kyl se nyt pikkusen empii toi masiina. Et tiivisteet näyttivät olevan hyvät. Nyt jo toista päivää toimii hyvin niin kylmänä kuin kuumana. Paremmin tosin varmasti toimii uuden osan kanssa. Btw eikä ole läheskään niin paljon arponut kylmänä tyhjäkäynti rundien kanssa saati sitten ollenkaan ja nyt ei edes tutise koko auto kylmänä ensimmäistä minuuttia. Et aika maagista sanon minä hei ja läppä istui paikallaan kuin pultattu siis sen ollessa tuossa asennossa missä se on kuvassa eli auki. Kiinni asennossahan se voi vispaa ties miten.... disan johtoja on väännelty, irroitettu ja putsattu jo ennen tätä operaatiota ja mitään siitä ei silloin ollut hyötyä. Nytten meno on paljon tasaisempaa kuin aiemmin ja tehoakin löytyy paljon paremmin. Et en pois sulje etteikö jokin muukin asia olis voinut auttaa esim. Johtojen rälääminen yms. Mutta disaa veikkaan mä
              Tosi hieno homma jos vika tällä korjaantui. Lopullisen varmuudenhan saa vasta vähän ajan kuluttua (minäkö muka pessimisti), mutta hyvältä tuo näyttää. Jos joku tiivisteen pala on läpän välissä niin silloinhan vuoto on tietysti suurempi.


              Onko sisempää Disaa mitään mahdollisuutta irrottaa ilman imusarjan irrotusta? Itse katselin, että ulos se varmasti mahtuisi tulemaan kun ottaa laturin tieltä pois, mutta saako kiinnityspultteja mitenkään auki.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Ahdinko
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 227
                • Kerava

                #22
                Paljonkos tällä on ajettu? Omani on saman ikäinen, samalla koneella, joten jossain vaiheessahan tämä vika tulee siihenkin, kai :think
                Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                Käyttis 535i GT F07
                Ex: X1 E84 28i Xdrive
                Ex: E90 325

                Comment

                • bemaristi_81
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2008
                  • 117
                  • Riihimäki

                  #23
                  Originally posted by markok View Post
                  Tosi hieno homma jos vika tällä korjaantui. Lopullisen varmuudenhan saa vasta vähän ajan kuluttua (minäkö muka pessimisti), mutta hyvältä tuo näyttää. Jos joku tiivisteen pala on läpän välissä niin silloinhan vuoto on tietysti suurempi.


                  Onko sisempää Disaa mitään mahdollisuutta irrottaa ilman imusarjan irrotusta? Itse katselin, että ulos se varmasti mahtuisi tulemaan kun ottaa laturin tieltä pois, mutta saako kiinnityspultteja mitenkään auki.
                  Totta. Siistiihän se ois jos toimis. Tosiaan varmuudenhan saa vasta vähän ajan kuluttua. No joo sama homma. Ku tuntuu että mitä vaan vaihtaa niin auto toimii parit päivät jees ja sit alkaa taas sama ongelma. Mut toistaiseksi kyllä sen tuntee että on takavetoinen auto kiitti.

                  Veikkaan että tila saattaisi jopa riittää mut joudut kuitenkin irroittamaan ilmanputsarin ja ne putket + kaasuläppäkotelon koska sisemmän disan pultit on sijoitettu niin upeasti sen kaasuläppäkotelon kulmien alle

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by bemaristi_81 View Post
                    Totta. Siistiihän se ois jos toimis. Tosiaan varmuudenhan saa vasta vähän ajan kuluttua. No joo sama homma. Ku tuntuu että mitä vaan vaihtaa niin auto toimii parit päivät jees ja sit alkaa taas sama ongelma. Mut toistaiseksi kyllä sen tuntee että on takavetoinen auto kiitti.

                    Veikkaan että tila saattaisi jopa riittää mut joudut kuitenkin irroittamaan ilmanputsarin ja ne putket + kaasuläppäkotelon koska sisemmän disan pultit on sijoitettu niin upeasti sen kaasuläppäkotelon kulmien alle
                    Eli onko niin, että sisemmän Disan kiinnitys on imusarjan ulkopuolella kaasuläppäkotelon takana? Avaimien kanssa ei siis tarvitsisi mennä moottorin ja imusarjan väliin? Joskus yritin tutkia tätä asiaa kuvista, mutta ihan varmuutta en saanut. Jos näin on niin uskoisin vaihdon onnistuvan ilman imusarjan irrotusta.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • bemaristi_81
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 117
                      • Riihimäki

                      #25
                      Originally posted by Ahdinko View Post
                      Paljonkos tällä on ajettu? Omani on saman ikäinen, samalla koneella, joten jossain vaiheessahan tämä vika tulee siihenkin, kai :think
                      Tällä kyseisellä bemmillä on ajettu 166tkm. Juu tuntuu olevan noiden disojen kanssa ongelmia melkein jokaisen "ns" uudemman bemarin kanssa ja etenkin dieseleiden kanssa. Joillakin on jopa koneet levinneet irtoilevien palojen ansiosta amerikan bmw foorumeilla on enemmänkin näistä disa ongelmista. Nyt niitä lukeneena disat voivat oireilla mitä ihmeellisimmillä tavoilla, joillakin ei enään kiihdy auto tai voimaa puuttuu, nykii, kierrokset heittelehtivät ylöspäin tyhjäkäynnillä tai joillakin se vain fläpättää siel pitäen omituista kläkätystä, tai bensan kulutus ja jopa päästöt sekoilee ja joillakin on moottorit sanoneen pidemmän "rattlesnake noisen" jälkeen osienlennellessä imukanavista sylintereihin "KABOOM". Aika pelottavaa shittiä! Sit joillakin ne toimii vaikka ikuisesti. Liekö sitten ollut että joillakin tietyn merkkisellä osantoimittajalla ollut tuotteissa materiaali virheitä?!? Mut oishan se kiva että bmw kantais vastuun ja ilmoittaisi tästä sellaisille asiakkaille joilla on sellainen auto jossa on vaikka kyseinen virhe osa joka saattaa hajoittaa koko perkeleen moottorin Jenkeissä kyllä ovat saaneet uusia moottoreita ja osia on vaihdettu goodwillinä mut meillä täällä tunturissa kaikki vaan kääntää selkänsä kun jonkun muun pitäisi maksaa kuin asiakkaan! Et eihän bmw kuitenkaan mikään lada ole missä suunnittelu virheet kuuluvat hintaan

                      Comment

                      • bemaristi_81
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 117
                        • Riihimäki

                        #26
                        Originally posted by markok View Post
                        Eli onko niin, että sisemmän Disan kiinnitys on imusarjan ulkopuolella kaasuläppäkotelon takana? Avaimien kanssa ei siis tarvitsisi mennä moottorin ja imusarjan väliin? Joskus yritin tutkia tätä asiaa kuvista, mutta ihan varmuutta en saanut. Jos näin on niin uskoisin vaihdon onnistuvan ilman imusarjan irrotusta.
                        Jep, kyllä ovat. Juu ei tarvitse itse uteliaana tahdoin ottaa imusarjan kokonaan pois ja katsoa kaikki läpi meinaan niinhän se disakin tuli helpoiten pois sieltä ilman sen suurempia ongelmia. Itsekkin aluksi mietin samaa hommaa kun sinäkin että mites sen saisi pois sieltä muuten ja päädyin irroittaa koko mööpelin juu eiköhän se onnistu, vähän ahdasta varmaan on mut uskoisin sen onnistuvan joudut kuitenkin irroittamaan sen huohottimen letkun siitä disan ns takaalta jotta mahtuu tulemaan disa ulos. Mut eihän se ole kuin yksi klipsi.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by markok View Post
                          Jotenkin vaikea uskoa, että noin pieni ohivuoto tuossa osassa aiheuttaisi merkittävää muutosta tehoissa.
                          Kyllä vaikuttaa.
                          Nimittäin tuossa viikolla yhteen vastaavaan samojen oireiden vuoksi sama jumppa ja nyt on taas potkua ihan toiseen malliin.
                          Samalla käytös toki vakioitui sellaiseksi kuin uudessakin autossa.

                          Comment

                          • joni_t
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 108
                            • Esbo

                            #28
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Kyllä vaikuttaa.
                            Nimittäin tuossa viikolla yhteen vastaavaan samojen oireiden vuoksi sama jumppa ja nyt on taas potkua ihan toiseen malliin.
                            Samalla käytös toki vakioitui sellaiseksi kuin uudessakin autossa.
                            Tämä jumppa olisi tarkoitus tehdä omaankin, niin voitteko kertoa kokemuksia että mitä tähän remppaan tarvitsee? Uudet DISA venttiilit, imusarjan tiivisteet...??
                            Tosiaan auto tuntuu puutuvan 3000-4000 välissä selvästi ja sen jälkeen lähtee vasta potkimaan. Myös kulutus on jatkuvasti yli 10L/100km jos taajamassa pyörii.

                            Tuntuu tuo 325 olevan varsinainen välimallin jätkä kun 330 kuluttaa selvästi vähemmän oman kokemuksen mukaan...

                            Kyseinen potilas siis E90 N52B25.
                            F30 320iA xDrive M-Sport Edition

                            Comment

                            • bemaristi_81
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 117
                              • Riihimäki

                              #29
                              Originally posted by joni_t View Post
                              Tämä jumppa olisi tarkoitus tehdä omaankin, niin voitteko kertoa kokemuksia että mitä tähän remppaan tarvitsee? Uudet DISA venttiilit, imusarjan tiivisteet...??
                              Tosiaan auto tuntuu puutuvan 3000-4000 välissä selvästi ja sen jälkeen lähtee vasta potkimaan. Myös kulutus on jatkuvasti yli 10L/100km jos taajamassa pyörii.

                              Tuntuu tuo 325 olevan varsinainen välimallin jätkä kun 330 kuluttaa selvästi vähemmän oman kokemuksen mukaan...

                              Kyseinen potilas siis E90 N52B25.
                              Juu kannattaa tehdä. Huomattavasti auto hengittää paremmin uudella disalla=) Mut vielläkin täydellä kaasulla pikkusen hyytyy 3000-4000 rundin välissä mutta ei läheskään niin paljon kuin ennen disan vaihtoa. Nyt on meinaan ruutia käytössä paljon paremmin jopa pienemmiltä rundeilta lähtien.

                              Imusarjan tiivisteet kannattaa ostaa varmuuden vuoksi kun avaat sen imusarjan niin ei tarvitse sitten katua kun sen avaa et ohoh noihan on ihan huonot ja taas laittaa kiinni ja ajaa hakemaan ne tiivisteet ja taas auki ovat sen verran helpot vaihtaa=) Kannattaa meinaan tarkistaa niiden Disojen kunto ennen kuin rientää marmorilta hakemaan niitä koska ovat ainoastaa ns:bemarilta saatavia osia ja maksaa aika hiton paljon. Meinaan disa ois maksanut suomessa noin 319€ ja Saksasta tilattuna sain sen alkuperäisenä osana 180€ ja tiivisteet maksoi 18€. Itselläni kulutus taajamassa heittelehtii 88km/h cruise päällä 6.4-7.8 l/100km et ainakaan itselläni ei tuon kulutuksen kanssa ole ongelmia=) Et oiskohan itselläni viellä suutin tukossa tai jotn? Oisko kellään laitetta millä saisi katsottua bensa paineet? Toivottavasti ei ole surullisen kuuluisa vanos ongelmaa?!

                              Tässä olisi linkki... Meinaan päivän eka startti on kutakuinkin samanlainen kuin videossa mutta mulla ei nouse noin korkealle rundit ja ja pikkusen heittää myös ylös ja alas kierrokset +/-100rpm kunnes tasaantuu ja sit ei heittelehdi rundit mutta kierrokset tippuu samanlailla kuin videossa ns:asteittan sinne normiin tyhjäkäyntiin 650rpm ja sit seikkailu loppuu.

                              Last edited by bemaristi_81; 25-07-2014, 16:46.

                              Comment

                              • bemaristi_81
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 117
                                • Riihimäki

                                #30
                                No niin. Nyt on laitettu tankkiin red line si-1:stä. Aika vahvaa liisteriä pitäisi olla ainakin tekstien mukaan ja monilla muiden automerkkien foorumeilla on kehuttu tuotetta et tekee sen minkä lupaakin ellei ole joku osa jo kokonaan rikki. Mut itse voin jo todeta 150 kilometrin jälkeen että kaasuun vastaa paremmin ja auton käynti on aika helvetin pehmeetä. Päivän ekan startin jälkeen runditkaan ei heittelehdi kuin nano sekunnin ja sitäkään ei huomaa ellei katso todella tarkasti rundaria tän jälkeen viellä venttiilien puhdistus ehkä siellä on ollut skeidaa suuttimissa tai pumpussa?! Et lopullisen tuloksenhan saa sitten kun tämä mössö tankillinen on ajettu loppuun ilmoittelen tuloksista kun tankillinen on ajettu ja venat putsattu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎