Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    Originally posted by MiroK View Post
    Tämähän se ratkaisi ongelman ainakin toistaiseksi, kiitokset! Pyörähti tämäkin mielessä, mutta paatuneena pessimistinä tuli jo kalliimmat huollot heti mieleen
    Eipä mitn. Itse myös ajattelen aina pahinta...ei tule sitten suuria pettymyksiä

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      Onko kenelläkään alkanut jostain voimansiirrosta kuulumaan samantyyppistä hetekkamaista narinaa kuin narinahela pitää vioittuessaan? Itselläni 330xda natisee hitaassa vauhdissa tasaisella ja muuttuu nopeammaksi ja hitaammaksi riippuen vaihteesta. Yleensä narina häviää N:lle vaihdettaessa, mutta ei joka kerralla. Jos nostan auton ilmaan ja pyörittelen käsin renkaista, en saa ääntä kuulumaan. Jossain ulkomaan foorumilla vastaavan kuuloinen ääni oli todettu etukardaanin ristiniveleen. Etukardaanin nivelissä ei tuntunut ainakaan merkittävää välystä. Kuskin paikalla paikantaisin äänen auton etuosaan. Mikähän voisi olla kätevin diy keino löytää äänen aiheuttaja? Nostaa auto pukeille ja vaihdetta silmään? En tiedä tosin vaatiiko vastusta ennen kuin alkaa ääntää. Peruuttaessa en saa ääntä esiin.
      Last edited by aku1979; 28-05-2018, 23:30.

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1828
        • N/A

        Originally posted by Lersahdus View Post
        318d vuotaa öljyä ja Karlalla meinasivat että kampiakselin stefa vuotaa, menee torstaina tutkittavaks. Kuinka iso operaatio on kyseessä kun olis nyt rahalle muutakin käyttöä?
        No ei ole kummoinen remontti. Stefa ei paljon maksa. Vaihto vaatii laatikon irroituksen, mutta se ei ole ammattimaiselle pajalle pahakaan rasti.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • amisqo
          BTCF Member
          • Apr 2011
          • 1614
          • Vantaa

          Kukaan vaihdellut e90 takalasinnostajaa? Sitä vaijeriviritelmää? Ei juutupesta katsottuna ollut paha rasti, mutta onko mitään erikoista huomioitavaa? Lisäksi millä mönjällä laittelsisi äänieristettä vähän takasin paikalleen ku siel on jtn hemmetin bitumii
          G30 530e iPerfomance M-sport -18
          Ex: F30 330D M-sport -15
          Ex: E90 330D M-sport -06
          Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
          Ex: e30 320i -89
          Ex: e30 318iS -90

          Comment

          • JS1234
            Newbiemmer
            • May 2018
            • 23
            • Pohjanmaa

            Varustetaso

            Moro! Kiinnostais tietää mahollisesti tulevan autoni varustetasosta.
            On m-sport mutta onko muuten mitään erikoisuuksia? On ruskealla nahkasisustalla onko harvinaisempi, ku ei itelle ainakaan kovin useesti tullu vastaan? Auto siis 325ia e91 06vm

            L801A National version Germany
            P337A M Sports package
            S1CAA Selection of COP relevant vehicles
            S205A Automatic transmission
            S226A Sports suspension settings
            S249A Multifunction f steering wheel
            S2MEA BMW alloy wheel, M double spoke 194
            S320A Deleted, model lettering
            S321A Exterior parts in vehicle color
            S386A Roof railing
            S402A Electric panoramic roof
            S423A Floor mats, velours
            S428A Warning triangle and first aid kit
            S431A Interior mirror with automatic-dip
            S441A Smoker package
            S481A Sports seat
            S494A Seat heating driver/passenger
            S4ADA Interior trim strips, alu, brushed, fine
            S4AEA Armrest front, retractable
            S502A Headlight cleaning system
            S507A Park Distance Control (PDC), rear
            S520A Fog lights
            S521A Rain sensor
            S522A Xenon Light
            S534A Automatic air conditioning
            S548A Kilometer-calibrated speedometer
            S609A Navigation system Professional
            S612A BMW Assist
            S620A Voice control
            S633A Preparation, mobile phone, Business
            S6AAA BMW TeleServices
            S710A M leather steering wheel
            S715A M Aerodynamics package
            S760A High gloss shadow line
            S775A Headlining anthracite
            S851A Language version German
            S863A Retailer Directory Europe
            S879A On-board vehicle literature German
            S8SPA Control unit COP

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              Originally posted by amisqo View Post
              Lisäksi millä mönjällä laittelsisi äänieristettä vähän takasin paikalleen ku siel on jtn hemmetin bitumii
              Ihan orkkiksena saa jos haluat laittaa,



              BMW Genuine OEM Butyl tape Terostat 81, osanumero 83-19-0-153-321 (tässä rullassa on useampi metri)
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Originally posted by JS1234 View Post
                Moro! Kiinnostais tietää mahollisesti tulevan autoni varustetasosta.
                On m-sport mutta onko muuten mitään erikoisuuksia? On ruskealla nahkasisustalla onko harvinaisempi, ku ei itelle ainakaan kovin useesti tullu vastaan? Auto siis 325ia e91 06vm

                L801A National version Germany
                P337A M Sports package
                S1CAA Selection of COP relevant vehicles
                S205A Automatic transmission
                S226A Sports suspension settings
                S249A Multifunction f steering wheel
                S2MEA BMW alloy wheel, M double spoke 194
                S320A Deleted, model lettering
                S321A Exterior parts in vehicle color
                S386A Roof railing
                S402A Electric panoramic roof
                S423A Floor mats, velours
                S428A Warning triangle and first aid kit
                S431A Interior mirror with automatic-dip
                S441A Smoker package
                S481A Sports seat
                S494A Seat heating driver/passenger
                S4ADA Interior trim strips, alu, brushed, fine
                S4AEA Armrest front, retractable
                S502A Headlight cleaning system
                S507A Park Distance Control (PDC), rear
                S520A Fog lights
                S521A Rain sensor
                S522A Xenon Light
                S534A Automatic air conditioning
                S548A Kilometer-calibrated speedometer
                S609A Navigation system Professional
                S612A BMW Assist
                S620A Voice control
                S633A Preparation, mobile phone, Business
                S6AAA BMW TeleServices
                S710A M leather steering wheel
                S715A M Aerodynamics package
                S760A High gloss shadow line
                S775A Headlining anthracite
                S851A Language version German
                S863A Retailer Directory Europe
                S879A On-board vehicle literature German
                S8SPA Control unit COP
                No eipä tuossa mitään ihmeellisyyksiä, karvalakin ja semi-ookoo-varustellun väliltä. Poppivehkeet voit ainakin varautua päivittämään jos haluat kuunnella muuta kuin YLEn aikaa, ne on tehtaalla unohdettu ihan kokonaan. Ainahan muunväriset nahat ovat mustia "harvinaisempia" mutta ei se yleensä ratkaisevasti auton hintaa/haluttavuutta yksinään lisää, kauneus on katsojan silmissä.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Smistik
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1130
                  • Kanta-Häme

                  Originally posted by amisqo View Post
                  itselläni meni se vetarin ulommän pään "pelti" mikälie kokiskannumetalli niin solmuun kun paukuteltiin vetaria takaisin, että alkoi nauramaan saumasta ja sieltä se ilmeisesti tuli sauman välistä koska reikääkään ei siihen metalliin eikä kumiin tullut. :think Loppu öljyn leviäminen kun pistin molemmat uudet vetarit

                  Itseasiassa selvisi että vika on sama ja korjaamo vaihtoi uuden vetarin pahoitellen. Kattelin juutuubista, että vetarin voi vetää jonkinlaisella ohuella hylsyllä ja ulosvetäjällä kiinni, jolloin ei tarvitse käyttää voimakeinoja. Uskoisin tuon olevan oikeampi asennustapa kuin leka ja kirosanat...?
                  ex E91 320d käsiaskilla
                  ex E46 330dat
                  japski
                  ranu

                  ex E30 316i 4d

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17845
                    • PKS

                    Originally posted by Smistik View Post
                    Itseasiassa selvisi että vika on sama ja korjaamo vaihtoi uuden vetarin pahoitellen. Kattelin juutuubista, että vetarin voi vetää jonkinlaisella ohuella hylsyllä ja ulosvetäjällä kiinni, jolloin ei tarvitse käyttää voimakeinoja. Uskoisin tuon olevan oikeampi asennustapa kuin leka ja kirosanat...?
                    Kyllä!

                    Tässä: https://www.youtube.com/watch?v=Y3MN_mrc0KM

                    Mutta jatkokysymys itseltäni tähän, mikä tämä hylsy on ja miten siihen kierteet? Saako tuollaisen jostain ostaa?
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                    ½
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • JS1234
                      Newbiemmer
                      • May 2018
                      • 23
                      • Pohjanmaa

                      Originally posted by Supra^ View Post
                      No eipä tuossa mitään ihmeellisyyksiä, karvalakin ja semi-ookoo-varustellun väliltä. Poppivehkeet voit ainakin varautua päivittämään jos haluat kuunnella muuta kuin YLEn aikaa, ne on tehtaalla unohdettu ihan kokonaan. Ainahan muunväriset nahat ovat mustia "harvinaisempia" mutta ei se yleensä ratkaisevasti auton hintaa/haluttavuutta yksinään lisää, kauneus on katsojan silmissä.
                      Joo, mitä ny bmw:n vin lukijalla katsoin niin neljä lisävarustetta ois saatavilla.
                      Saako näitä jossain asennetettua?

                      High-End sound system

                      Rear view camera

                      Spar/replacement key fob

                      Additional iDrive features

                      + Oisko mitään vinkkejä autokaupoille lähtiessä, mihin kiinnittää huomiota, näitten tyyppivikoja jne
                      Auto siis N52B25 moottorilla. Auto liikkeessä myynnissä.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Kyllä!

                        Tässä: https://www.youtube.com/watch?v=Y3MN_mrc0KM

                        Mutta jatkokysymys itseltäni tähän, mikä tämä hylsy on ja miten siihen kierteet? Saako tuollaisen jostain ostaa?
                        Sorvista saa vaikka sellaisen missä molemmat e90 vetarien jengat päässä. Jos ei sorvia ja hätä tulee niin vetarin mutteristakin saa askarreltua. Laitan kohta kuvat molemmista.

                        edit. tuossa kuva


                        Mustassa kalikassa on molemmat jengat eri päissä, keskellä kierre vetovasaralle/kierretangolle.
                        Tuo vetarinmuttarista tehty on hitsattu putkenpätkään missä on päässä mutteri.

                        Sitten jos omistaa vielä napaan sopivan palikan niin pystyy vetarin samaan paikoilleen myös ilman vetovarasalla naputtelua... Tämä siis jos haluaa uudelle laakerille mahdollisiman hellää käsittelyä. Hiljattain vaihdoin 50tkm ajetut vaihdetut laakerit ja epäilen että tuossa pyöränlaakerin asennuksessa oli käytetty liikaa voimaa koska laakerit olivat noin lyhytikäiset. Nuo 50tkm kestäneet olivat fagit ja tilalle meni SKF:t.
                        Last edited by fraatti; 30-05-2018, 22:16.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Smistik
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1130
                          • Kanta-Häme

                          Originally posted by fraatti View Post
                          Sorvista saa vaikka sellaisen missä molemmat e90 vetarien jengat päässä. Jos ei sorvia ja hätä tulee niin vetarin mutteristakin saa askarreltua. Laitan kohta kuvat molemmista.

                          edit. tuossa kuva


                          Mustassa kalikassa on molemmat jengat eri päissä, keskellä kierre vetovasaralle/kierretangolle.
                          Tuo vetarinmuttarista tehty on hitsattu putkenpätkään missä on päässä mutteri.

                          Sitten jos omistaa vielä napaan sopivan palikan niin pystyy vetarin samaan paikoilleen myös ilman vetovarasalla naputtelua... Tämä siis jos haluaa uudelle laakerille mahdollisiman hellää käsittelyä. Hiljattain vaihdoin 50tkm ajetut vaihdetut laakerit ja epäilen että tuossa pyöränlaakerin asennuksessa oli käytetty liikaa voimaa koska laakerit olivat noin lyhytikäiset. Nuo 50tkm kestäneet olivat fagit ja tilalle meni SKF:t.
                          Teettäispä korjaamot tällaisia itselleen, niin aika monelta muultakin ongelmalta selvittäisiin ja reklamaatioilta. Tuskin tulee montaa euroa hintaa jos joku paja putkesta moisen sorvaa. Parempi tietysti on teettää itselle ja asentaa itse.
                          ex E91 320d käsiaskilla
                          ex E46 330dat
                          japski
                          ranu

                          ex E30 316i 4d

                          Comment

                          • aku1979
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2015
                            • 1152
                            • Helsinki

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Sorvista saa vaikka sellaisen missä molemmat e90 vetarien jengat päässä.
                            Mitä tarkoitat molemmat?

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17845
                              • PKS

                              Originally posted by Smistik View Post
                              Teettäispä korjaamot tällaisia itselleen, niin aika monelta muultakin ongelmalta selvittäisiin ja reklamaatioilta. Tuskin tulee montaa euroa hintaa jos joku paja putkesta moisen sorvaa. Parempi tietysti on teettää itselle ja asentaa itse.
                              No jep, on myös sellainen työkalu että en enää ikinä itse ryhdy hommiin ilman vastaavaa. Sen verran perseestä on koputella vetaria paikoilleen puuklapin ja moskan kanssa. Toisaalta tuntuu tuokin riippuvan autosta, E30 meni vetarit paikoilleen painamalla perille asti, E46 piti sitten leikkiä yo tavalla kunnes vihdoin sai puolikkaan kierteen esille ja pääsi mutterilla jatkamaan. Yksi E90 tässä lähipiirissä jäi yksinkertaisesti menemättä kierteiden osalle ollenkaan ja homma meni kokonaan vihkoon.

                              Fraatti voisi pyöräyttää muutaman sorvista ja laittaa meille kädettömille/sorvittomille myyntiin.
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                              ½
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                Originally posted by aku1979 View Post
                                Mitä tarkoitat molemmat?
                                e90:stä on kahdenlaisella erilaisella vetoakselin kierteellä m24 ja m27 riippuen mm moottorista yms.

                                Originally posted by dualfun
                                No jep, on myös sellainen työkalu että en enää ikinä itse ryhdy hommiin ilman vastaavaa. Sen verran perseestä on koputella vetaria paikoilleen puuklapin ja moskan kanssa. Toisaalta tuntuu tuokin riippuvan autosta, E30 meni vetarit paikoilleen painamalla perille asti, E46 piti sitten leikkiä yo tavalla kunnes vihdoin sai puolikkaan kierteen esille ja pääsi mutterilla jatkamaan. Yksi E90 tässä lähipiirissä jäi yksinkertaisesti menemättä kierteiden osalle ollenkaan ja homma meni kokonaan vihkoon.

                                Fraatti voisi pyöräyttää muutaman sorvista ja laittaa meille kädettömille/sorvittomille myyntiin.
                                Ei mullakaan ole sorvia. Tuttu sorvasi.
                                Tälläisen paint piirroksen sille tuolloin annoin.


                                Noihin vanhempiin vetarit menee usein helpostikin. Näihin uudempiin ei. Sen mukaan miten vetari on irronnut olen putsannut vetoakselin boorit eri tavoilla. Kunnolla jumissa olevan vetarin ja navan boorit olen putsannut kevysti pienellä viilalla ja akkukoneen teräsharjalla(veto/sivu). Helpommin irti lähtevistä vain vetoakselin boorit teräsharjalla.

                                Se vetarin takapää ei kestä hakkaamista kuten jo tässäkin todettiin.

                                Tuosta laakereiden kestosta olen itsekseni miettinyt että liittyykö ajallisesti laakerin pettämiseen jarrulevyn vaihto? (ja moskan tms käyttö levyä irroitettaessa?) Tiedän että talläisiä tapauksia on, eli esim alle ½ vuotta laakerin pettämisestä on vaihdettu levyt.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎