Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spiddu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 3562
    • Nla

    Pitäisi tuohon omaan e90 uusia etujarrut, realoem tarjoaa kahta vaihtoehtoa 330mm ja 348mm

    Kumpikohan on nyt oikea koko, ei millään jaksaisi mennä mittaamaan
    BMW F30 330e 2017

    Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
    e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      Originally posted by Silmaauki View Post
      Minulle on kerrottu, että autosta riippumatta jäähdytys ei mene lainkaan päälle jos lämpötila on -5 tai sen alle.
      Ei mene ei, taitaa olla tässä mallisarjassa vielä korkeampi lämpötila, mutta kyllä ilmastoinnin namiskaan saa silti valon palamaan, vaikka kompuran ohjaus ei lähdekään päälle. Kysymyshän on siitä ettei kenno/putket jäädy.

      Viitaten amisqo kysymykseen, en osaa sanoa tuohon, pitäisi kokeilla.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • M-ERiMiEs
        BTCF Member
        • Jun 2013
        • 210
        • Porvoo

        Originally posted by Spiddu View Post
        Pitäisi tuohon omaan e90 uusia etujarrut, realoem tarjoaa kahta vaihtoehtoa 330mm ja 348mm

        Kumpikohan on nyt oikea koko, ei millään jaksaisi mennä mittaamaan
        348mm levyt on ollu 09/07-09/09 välisellä ajalla kaikissa ja muutoin nois virka-autois yms missä on s100 ja s102 varusteet. Vanhassa 12/08 oli edessä 348mm levyt mut nykysessä 05/10 on taas 330mm levyt.
        F11 LCI 535i M-Sport
        Voorti -12

        Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 502
          • Kouvola

          Originally posted by TMB View Post
          Kiehumispiste on jossain -26 asteen nurkilla, että olisi siinä jonkun verran marginaalia.
          Ilmailupuolella olen aiheeseen törmännyt ja semmoisen käsityksen saanut, että aineen olomuodon muutokset tapahtuu suhteellisen pienillä paineen ja lämpötilan muutoksilla, joka ei enää riittävän kylmässä (Suomen talvi..) lämpötilassa toteudu. Olisiko jopa ollut, että riittävän kylmässä aine on järjestelmässä jo nestemäisessä muodossa ja kompura on tehty puristamaan kaasua.. On olemassa vahva mahdollisuus, että olen väärässä mutta imppernetti tarjonnee kiinnostuneille lisää infoa miten aine paineistettuna järjestelmässä käyttäytyy, ei niinkään vapaassa tilassa.
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • mmie
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 502
            • Kouvola

            Originally posted by Dualfun View Post
            Ei mene ei, taitaa olla tässä mallisarjassa vielä korkeampi lämpötila, mutta kyllä ilmastoinnin namiskaan saa silti valon palamaan, vaikka kompuran ohjaus ei lähdekään päälle. Kysymyshän on siitä ettei kenno/putket jäädy.

            Viitaten amisqo kysymykseen, en osaa sanoa tuohon, pitäisi kokeilla.
            Ei syty MAX nappiin valoa minullakaan -6 OAT. Muistelisin, että kun kesällä kokeilin REST toimintoa ei siihenkään syttynyt valoa (ei lähtenyt päälle) kun OAT (n. +20) oli vissiin liian korkea, nyt talvella kyllä pelaa komeasti. Eli automaatti päättää milloin toiminnan ehdot täyttyy.
            ex e36 325
            ex e46 328
            e92 335i FBO
            Ducati 900S ie
            KTM 640
            Suzuki GT550
            Honda CBR600

            Comment

            • amisqo
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 1612
              • Vantaa

              Originally posted by mmie View Post
              Ei syty MAX nappiin valoa minullakaan -6 OAT. Muistelisin, että kun kesällä kokeilin REST toimintoa ei siihenkään syttynyt valoa (ei lähtenyt päälle) kun OAT (n. +20) oli vissiin liian korkea, nyt talvella kyllä pelaa komeasti. Eli automaatti päättää milloin toiminnan ehdot täyttyy.
              noniin, eipä oo tullukkaan toistepäin ikinä kokeiltua toimiiko rest taas lämpimällä. Mut tosiaan aloin ihmettelemään kun koko max ac namiskassa ei ollut mitään eloa -5C vaikka kesällä toimi niinkuin kuuluukin.

              Katsotaan keväämmällä saadaanko siihen eloa vai pistetäänkö auto paaliin
              G30 530e iPerfomance M-sport -18
              Ex: F30 330D M-sport -15
              Ex: E90 330D M-sport -06
              Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
              Ex: e30 320i -89
              Ex: e30 318iS -90

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 502
                • Kouvola

                Originally posted by amisqo View Post
                noniin, eipä oo tullukkaan toistepäin ikinä kokeiltua toimiiko rest taas lämpimällä. Mut tosiaan aloin ihmettelemään kun koko max ac namiskassa ei ollut mitään eloa -5C vaikka kesällä toimi niinkuin kuuluukin.

                Katsotaan keväämmällä saadaanko siihen eloa vai pistetäänkö auto paaliin
                Kyllä se sitte taas henkiin herää
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17837
                  • PKS

                  Fuel tank ventilation valve

                  Ilmeisesti pulssiohjattu, seuraako jopa kierroslukua?

                  Tikittää toimiessaan erittäin kovaäänisesti, peittäen alleen jopa suuttimet ym. Selvää on, että se toimii satunnaisesti, kun tarvetta on, ei kaiken aikaa. Hiljenee täysin toki kun ottaa liittimen irti.

                  Normaalia, että pitää erittäin kovaa ääntä? = Ehjä vai rikki? Ei kuitenkaan oireita että kierrokset humppaisi tai auto meinaisi sammua.

                  N43 osa sijaitsee tuossa imusarjan päällä, joten helppo paikallistaa ääni.

                  N54 miehet ainakin tästä osasta höpöttää, joten toiminta on varmaankin samanlainen N43/N53/N54.
                  Last edited by Dualfun; 17-12-2018, 10:00.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Fuel tank ventilation valve

                    Ilmeisesti pulssiohjattu, seuraako jopa kierroslukua?

                    Tikittää toimiessaan erittäin kovaäänisesti, peittäen alleen jopa suuttimet ym. Selvää on, että se toimii satunnaisesti, kun tarvetta on, ei kaiken aikaa. Hiljenee täysin toki kun ottaa liittimen irti.

                    Normaalia, että pitää erittäin kovaa ääntä? = Ehjä vai rikki? Ei kuitenkaan oireita että kierrokset humppaisi tai auto meinaisi sammua.

                    N43 osa sijaitsee tuossa imusarjan päällä, joten helppo paikallistaa ääni.

                    N54 miehet ainakin tästä osasta höpöttää, joten toiminta on varmaankin samanlainen N43/N53/N54.
                    Samanlainen havainto itsellä eräästä n43sta. Ääni oli varsin ajoittaista. Tuosta autosta yllätysyllätys metsästettiin käyntivikoja. 😁
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Fuel tank ventilation valve

                      Ilmeisesti pulssiohjattu, seuraako jopa kierroslukua?

                      Tikittää toimiessaan erittäin kovaäänisesti, peittäen alleen jopa suuttimet ym. Selvää on, että se toimii satunnaisesti, kun tarvetta on, ei kaiken aikaa. Hiljenee täysin toki kun ottaa liittimen irti.

                      Normaalia, että pitää erittäin kovaa ääntä? = Ehjä vai rikki? Ei kuitenkaan oireita että kierrokset humppaisi tai auto meinaisi sammua.

                      N43 osa sijaitsee tuossa imusarjan päällä, joten helppo paikallistaa ääni.

                      N54 miehet ainakin tästä osasta höpöttää, joten toiminta on varmaankin samanlainen N43/N53/N54.
                      Hyvä ku mainitsit. Yksittäinen havainto tehty myös meidän N53:sta. Se nyt käy muutenkin aika äänekkäästi, mutta kerran tuo tikitys oli kuulemma aika kovaa.
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • bmw323it
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1821
                        • N/A

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Fuel tank ventilation valve

                        Ilmeisesti pulssiohjattu, seuraako jopa kierroslukua?

                        Tikittää toimiessaan erittäin kovaäänisesti, peittäen alleen jopa suuttimet ym. Selvää on, että se toimii satunnaisesti, kun tarvetta on, ei kaiken aikaa. Hiljenee täysin toki kun ottaa liittimen irti.

                        Normaalia, että pitää erittäin kovaa ääntä? = Ehjä vai rikki? Ei kuitenkaan oireita että kierrokset humppaisi tai auto meinaisi sammua.

                        N43 osa sijaitsee tuossa imusarjan päällä, joten helppo paikallistaa ääni.

                        N54 miehet ainakin tästä osasta höpöttää, joten toiminta on varmaankin samanlainen N43/N53/N54.
                        Käsittääkseni tikitys on aika yleinen vaiva ainakin N54, kuten mainitsit, ja kaiketi merkki lopun alusta.
                        Nyt:
                        BMW 530e (g30)
                        BMW 335i (e90)
                        BMW 323iC (e36)
                        BMW 850i (e31)
                        Golf GTE
                        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                        Comment

                        • ajjof
                          Newbiemmer
                          • Oct 2018
                          • 8
                          • uusimaa

                          Ite vaihdoin pari viikkoa sitten osan ku häiritsi se tikitys . Saksasta kotiovelle joku 90-100e Suomessa toimitusaika oli 2vk niin ei malttanu odottaa. Joku tunnin homma vaihtaa. Ilmanputsari, ahtoputki ja kaasuläppä pois.
                          Normaalia vai ei?Ei, yleinen vaiva kyllä.En tiedä mitätapahtuu kun tulee tiensä päähän. Ilmeisesti aiheuttaa kierrosten seilailua ja sammumisia tyhjäkäynnillä? Sen verran halpaosa mielenrauhaan nähden että vaihoin eikä kuulu tikitystä enään.
                          Last edited by ajjof; 17-12-2018, 11:12.

                          Comment

                          • mmie
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 502
                            • Kouvola

                            Originally posted by ajjof View Post
                            Ite vaihdoin pari viikkoa sitten osan ku häiritsi se tikitys . Saksasta kotiovelle joku 90-100e Suomessa toimitusaika oli 2vk niin ei malttanu odottaa. Joku tunnin homma vaihtaa. Ilmanputsari, ahtoputki ja kaasuläppä pois.
                            Normaalia vai ei?Ei, yleinen vaiva kyllä.En tiedä mitätapahtuu kun tulee tiensä päähän. Ilmeisesti aiheuttaa kierrosten seilailua ja sammumisia tyhjäkäynnillä? Sen verran halpaosa mielenrauhaan nähden että vaihoin eikä kuulu tikitystä enään.
                            Omassa tuntuu tikittävän ajoittain. Toisinaan antaa myös 2A13 koodia. Tankinkorkin vaihdon jälkeen koodia ei ole pariin kuukauteen kuulunut.
                            ex e36 325
                            ex e46 328
                            e92 335i FBO
                            Ducati 900S ie
                            KTM 640
                            Suzuki GT550
                            Honda CBR600

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17837
                              • PKS

                              Kiitos kaikille vastauksista!

                              Originally posted by ajjof View Post
                              Ite vaihdoin pari viikkoa sitten osan ku häiritsi se tikitys . Saksasta kotiovelle joku 90-100e Suomessa toimitusaika oli 2vk niin ei malttanu odottaa. Joku tunnin homma vaihtaa. Ilmanputsari, ahtoputki ja kaasuläppä pois.
                              Normaalia vai ei?Ei, yleinen vaiva kyllä.En tiedä mitätapahtuu kun tulee tiensä päähän. Ilmeisesti aiheuttaa kierrosten seilailua ja sammumisia tyhjäkäynnillä? Sen verran halpaosa mielenrauhaan nähden että vaihoin eikä kuulu tikitystä enään.
                              Onko varma että tikitykset katosivat? Kun omassa ei ole mitään oireita kuin tämä ärsyttävä ääni vain niin ei viitsisi turhaan vaihdella.

                              Näihin pikkukoneisiin vaihto on luokkaa 5min homma, kun mitään ei tarvitse edes purkaa pois edestä.

                              Rikkoutunut osa aiheuttaa ainakin vikakoodin jos kokonaan toiminta estetty (sama kuin olisi piuha irti). Tai sitten kierrosten seilaamista tyhjäkäynnillä, jopa sammumista , etenkin tankkauksen jälkeen.

                              Originally posted by mmie View Post
                              Omassa tuntuu tikittävän ajoittain. Toisinaan antaa myös 2A13 koodia. Tankinkorkin vaihdon jälkeen koodia ei ole pariin kuukauteen kuulunut.
                              Paras tapa voisi olla siis vaihtaa molemmat.. :think
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • mmie
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 502
                                • Kouvola

                                Originally posted by Dualfun View Post
                                Kiitos kaikille vastauksista!



                                Onko varma että tikitykset katosivat? Kun omassa ei ole mitään oireita kuin tämä ärsyttävä ääni vain niin ei viitsisi turhaan vaihdella.

                                Näihin pikkukoneisiin vaihto on luokkaa 5min homma, kun mitään ei tarvitse edes purkaa pois edestä.

                                Rikkoutunut osa aiheuttaa ainakin vikakoodin jos kokonaan toiminta estetty (sama kuin olisi piuha irti). Tai sitten kierrosten seilaamista tyhjäkäynnillä, jopa sammumista , etenkin tankkauksen jälkeen.



                                Paras tapa voisi olla siis vaihtaa molemmat.. :think
                                Kun ei osaa sanoa kuuluko sen venttiilin tikittää ajoittain.
                                Mitään käyntioireita ei ole ollut.
                                Ja koodia ei pukannut silloin kun oli tankki täydehkö / tyhjähkö (silloinhan ei painetestiä järjestelmä tee). Itse venttiilistä ei koodeja, en kyllä tiedä minkälainen koodi siitä tulee, jos tulee ollenkaan.?
                                ex e36 325
                                ex e46 328
                                e92 335i FBO
                                Ducati 900S ie
                                KTM 640
                                Suzuki GT550
                                Honda CBR600

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎