Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335i (N54) viritys part IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • palze
    BTCF Member
    • Apr 2018
    • 77
    • Helsinki

    Originally posted by Markojs View Post
    ...niin syttyihän se puolimoottorivalo ekaa kertaa itsellänikin
    Tervetuloa kerhoon.

    Railipaineet kans vähän pistää silmään ei oo aikasemmin tullu tuommosia dippauksia.
    Paineet laskee sen verran rajusti, että voi missfiret johtua siitäkin. Miten vanha tuo pumppu on? Toki tulppa/puola-vaihtoehdotkin mahdollisia ja niistä kannattaa aloittaa. Kannattaa myös lisätä etanolia jonkin verran, mun kalkulaattori sanoo 18/22-suhteen olevan vähän alakanttiin E50-seokselle.

    Muutenhan tuo näyttää yllättävänkin hyvältä OTS-kartalle. Ahtimissa niin paljon varaa kiristää ruuvia, että kateeksi käy. Fin-Turbollako käytit ahtimet käsittelyssä? Onko nuo tehty uusiin runkoihin vai sun vanhoihin?
    Last edited by palze; 08-06-2020, 09:24.

    Comment

    • P33P33
      Bimmer Rookie
      • Dec 2015
      • 181
      • Kellokoski

      Originally posted by Markojs View Post

      Eli missfires 5 ja 6 sylintereissä, no poistin koodit ja taas pelas
      ja eikun uudestaan niin sama homma heti, otin login jos joku viisaampi
      osaa neuvoa mitä tässä vaihetaan vielä ennen custom softaa.
      Itellä tulee tulpat ehkä mieleen mutta onko jostain isommasta kyse kenties?
      Railipaineet kans vähän pistää silmään ei oo aikasemmin tullu tuommosia dippauksia.
      Ja logista huomaa että yliahtaa hiukan juuri kuten palze mainitsikin..


      Railipaineet on täysin riittävät. Tuo 1200PSI tuolla 3300-3700rpm on vähän rajoilla, mutta seos on etanolille turhan rikkaalla, mutta siellä se misfire tuskin tulee. Ja loppuvedon ajan paineet on 2000psi, joka on oikein riittävä. Ilmeisesti alkaa rötäämään ja nostat kaasun pois ja stft menee moottorijarrulla nollaan. Tuliko tässä logissa edes puolimoottorivaloa misfirestä? Yleensä jos tulee, niin silloin stft:t menee siinä kohtaa nollaan, kun kaasu on vielä pohjassa. Tuo lopussa tuleva railipaineen notkahdus johtuu siitä, että kaasupoljin on jo nostettu ylös. Muutenhan logi näyttää suht hyvältä ollakseen OTS kartta ja toimii noille ahtimille jopa yllättävän hyvin. Fuel scalar arvot sen sijaan kaipais päivitystä kun stft menee noin paljon pakkaselle. Logista puuttuu LTFT arvot, jotka kertois trimmeistä kokonaiskuvan eli ota ne mukaan logiin ja nollaa vaikka poltooaineeseen liittyvät adaptaatiot ennen seuraava kiihdytystä.

      Noilla ahdoilla kunnossa olevilla tulpilla ja puolilla ei pitäs olla mitään ongelmaa.


      22l e85 ja 18l 98= 49% seos eli just passeli e50 seokseksi. Oletus toki, että asemalla etanoli on 85% ja 98 5%.
      Last edited by P33P33; 08-06-2020, 10:44. Reason: korjaus
      -Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        Originally posted by P33P33 View Post
        22l e85 ja 18l 98= 49% seos eli just passeli e50 seokseksi. Oletus toki, että asemalla etanoli on 85% ja 98 5%.
        Riippuu toki asemasta, mutta itse en ole vielä nähnyt yli 80% etanolipitoisuuksia E85:ssa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • palze
          BTCF Member
          • Apr 2018
          • 77
          • Helsinki

          Näistä nyt on turha sen enempää haastella, mutta MHD:n suositus on, ettei korkeapainepumpun paine laskisi alle 1400 psi:n pidemmäksi aikaa (vastaava Burgerin suositus JB4:lle 1500 psi). Tyypillisesti paineet dippaavat vain hetkeksi, tässä kesto on hieman pidempi, joskin pumppu elpyy hyvin loppua kohti. Onko dipillä mitään vaikutusta mihinkään - vaikea sanoa etenkään ennen kuin puolat ja tulpat on vaihdettu ja autolle sopiva softa asennettu. Mikään tavoitetila tuo 1200 psi ei kuitenkaan ole.

          Laskin seoksen sen mukaan, että E85:n etanolipitoisuus olisi 82%. Ainakaan paljoa enempää sen ei kannata olettaa olevan. En väitä, että misfiret johtuvat väärästä seoksesta, mutta mielummin vähän yli kuin ali. Arvailua pystyy tässä(kin) vähentämään, kun selvittää itse sen oman kotibensiksen E98- ja E85-etanolipitoisuudet.
          Last edited by palze; 08-06-2020, 14:44.

          Comment

          • P33P33
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 181
            • Kellokoski

            Se on totta että asemilla etanolipitosuus vaihtelee aika paljonkin. Paras tapa käytännössä on tietty mitata pitoisuus, mut jossei jaksa nähä vaivaa niin trimmeistä näkee onko seos sopiva suhteessa tehtyyn karttaan. Käytännössä homma menee kuitenkin turbojen ja oman auton bensajärjestelmän kyvyn mukaan ja jompi kumpi on kompromissi tavoitteeseen nähden.

            Yleisesti ottaen railipaine kyykkää 5000 kohalla ja lähtee siitä taas pikku hiljaa nousemaan, jos ahtopaine pysyy tasaisena koko kierrosalueen.
            Oma kokemus on, ettei alhainen railipaine oo niinkään määräävä tekijä vaan siihen liittyy enemmänkin se, että trimmit pysyy hanskassa, jolloin polttoainejärjestelmällä riittää aika syöttää tarvittava polttoainemäärä. Korkeempi paine on toki aina parempi, muttei sitä kannata liiaksi tuijottaa jos kaikki muut arvot on edelleen kohillaan ja moottorin käytös on normaalia
            -Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi

            Comment

            • Markojs
              Bimmer Rookie
              • Apr 2014
              • 160
              • Kirkkonummi

              Originally posted by P33P33 View Post
              Railipaineet on täysin riittävät. Tuo 1200PSI tuolla 3300-3700rpm on vähän rajoilla, mutta seos on etanolille turhan rikkaalla, mutta siellä se misfire tuskin tulee. Ja loppuvedon ajan paineet on 2000psi, joka on oikein riittävä. Ilmeisesti alkaa rötäämään ja nostat kaasun pois ja stft menee moottorijarrulla nollaan. Tuliko tässä logissa edes puolimoottorivaloa misfirestä? Yleensä jos tulee, niin silloin stft:t menee siinä kohtaa nollaan, kun kaasu on vielä pohjassa. Tuo lopussa tuleva railipaineen notkahdus johtuu siitä, että kaasupoljin on jo nostettu ylös. Muutenhan logi näyttää suht hyvältä ollakseen OTS kartta ja toimii noille ahtimille jopa yllättävän hyvin. Fuel scalar arvot sen sijaan kaipais päivitystä kun stft menee noin paljon pakkaselle. Logista puuttuu LTFT arvot, jotka kertois trimmeistä kokonaiskuvan eli ota ne mukaan logiin ja nollaa vaikka poltooaineeseen liittyvät adaptaatiot ennen seuraava kiihdytystä.

              Noilla ahdoilla kunnossa olevilla tulpilla ja puolilla ei pitäs olla mitään ongelmaa.
              Juurikin noin tapahtui ja kyllä tuli puolimoottorivalo tuossakin logissa.
              Täytyypä ruksata seuraavaan logiin nuo mainitsemasi arvot sekä resetoida adaptaatiot.
              Vaihdoin nyt jokatapauksessa uudet 2 astetta kylmemmät tulpat (ngk 97506 0,55 kärkivälillä)
              ja vaihdoin myös 5 + 6 sylinterien puolat ristiin 1 + 2 sylinterien kanssa.
              Koitin logia käydä ottaa mutta ei tullu mitään siitä märällä, otan logia heti kun kuivenee.

              Kiitoksia vastanneille

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                Originally posted by HTK12 View Post
                Riippuu toki asemasta, mutta itse en ole vielä nähnyt yli 80% etanolipitoisuuksia E85:ssa.
                Paljonko ollut tänä kesänä pitoisuudet? Mulla on itsellä epäilys että Uudellamaalla Shellin E85 on keskimäärin tujumpaa kuin ABC aseman liemi. Voi toki olla myös että tulevatkin samalta toimittajalta ja eroja ei olekaan
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • tryffis
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 271
                  • Vantaa

                  Originally posted by BMW View Post
                  Paljonko ollut tänä kesänä pitoisuudet? Mulla on itsellä epäilys että Uudellamaalla Shellin E85 on keskimäärin tujumpaa kuin ABC aseman liemi. Voi toki olla myös että tulevatkin samalta toimittajalta ja eroja ei olekaan
                  Tulee kaikki samalta lafkalta; st1. Pitoisuudet on 70-80 vaihteluvälillä nykyään, taisi aikaisemmin olla 70-85, joten vähän jopa harhaanjohtava jo tuo nimikin..
                  Pitäisi sellaseen testiputkiloon investoida niin voisi vähän mittailla eri asemilta.

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    Mä ostin sellaisen testiputilon. Testasin kaks kertaa ja en saanu selkeetä pintaa esiin pitoisuudesta vaikka molemmill kerroilla olin tekevinäni ohjeen mukaan. Sen jälkeen lensi purkki nurkkaan ja en oo sitä sen koomin käyttäny
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      Originally posted by BMW View Post
                      Paljonko ollut tänä kesänä pitoisuudet? Mulla on itsellä epäilys että Uudellamaalla Shellin E85 on keskimäärin tujumpaa kuin ABC aseman liemi. Voi toki olla myös että tulevatkin samalta toimittajalta ja eroja ei olekaan
                      Ainakin täällä St1 tavara on ollut aika tasaisesti 77-80%. Tuolla välillä menty nyt vuosi. Itsellä on DIY bluetooth app ja continentalin anturi.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5401
                        • S:t Karins

                        Originally posted by Markojs View Post
                        Juurikin noin tapahtui ja kyllä tuli puolimoottorivalo tuossakin logissa.
                        Täytyypä ruksata seuraavaan logiin nuo mainitsemasi arvot sekä resetoida adaptaatiot.
                        Vaihdoin nyt jokatapauksessa uudet 2 astetta kylmemmät tulpat (ngk 97506 0,55 kärkivälillä)
                        ja vaihdoin myös 5 + 6 sylinterien puolat ristiin 1 + 2 sylinterien kanssa.
                        Koitin logia käydä ottaa mutta ei tullu mitään siitä märällä, otan logia heti kun kuivenee.

                        Kiitoksia vastanneille
                        Aika normaalia että kun vaihtaa karttaa tms niin ekassa kovassa vedossa tulee tuo missfire. Itse tein N54:n (ja nyt N55:n) kanssa aina muutoksen jälkeen niin että ensimmäinen veto pakko kolmonen laatikossa ja veto 2000 - 6000 rpm. Siinä ecu hakee arvot kohdalleen. Tämä siis jos perusasiat on kunnossa ja moottori toimii. Ei tuo onneksi pitkää sopeuttamisajoa tarvitse.
                        Originally posted by BMW View Post
                        Mä ostin sellaisen testiputilon. Testasin kaks kertaa ja en saanu selkeetä pintaa esiin pitoisuudesta vaikka molemmill kerroilla olin tekevinäni ohjeen mukaan. Sen jälkeen lensi purkki nurkkaan ja en oo sitä sen koomin käyttäny
                        Ihan turhaa hommaa tosiaan tuo mittaaminen. Sen kun muistaa että litran/pari (1/2 tai täysi tankillinen) lisää viinaa laskennalliseen E85 määrään nähden. Kolmessa autossa olen nyt 30 - 100% seoksilla ajanut ilman murheita. Eli maalaismatematiikalla esim. 3 l E85 + 7 l E98 = minulle ollut 30% soppa. Ja logia kannattaa aina välillä katsoa, se kertoo paljon moottorin käyttäytymisestä kuten P33P33 kuvaa tuossa yllä.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • Markojs
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2014
                          • 160
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by P33P33 View Post
                          Fuel scalar arvot sen sijaan kaipais päivitystä kun stft menee noin paljon pakkaselle. Logista puuttuu LTFT arvot, jotka kertois trimmeistä kokonaiskuvan eli ota ne mukaan logiin ja nollaa vaikka poltooaineeseen liittyvät adaptaatiot ennen seuraava kiihdytystä.
                          Jeps eipä ollut vaikutusta juurikaan uusilla tulpilla taikka puolilla, edelleen missfiree kun antaa happea.
                          Nollasin nuo fuel high pressure system ja octane rating adaptaatiot.
                          Alla pari logia missä nuo LTFT arvot näkynee myös.

                          Tässä puolimoottorivalo + missfire cyl 3 ja 6.
                          https://datazap.me/u/beisofmarko/3rd...og=0&data=3-23

                          Tässä antaa vetää hiukan pidemmälle, ilman puolimoottorivaloa mutta tuntee kyllä pienen rötäämisen
                          https://datazap.me/u/beisofmarko/3rd...og=0&data=3-23

                          Mistäköhän kiikastaa vai eikö vaan viina maistu kyseiselle tapaukselle :think

                          Originally posted by Tommix View Post
                          Aika normaalia että kun vaihtaa karttaa tms niin ekassa kovassa vedossa tulee tuo missfire. Itse tein N54:n (ja nyt N55:n) kanssa aina muutoksen jälkeen niin että ensimmäinen veto pakko kolmonen laatikossa ja veto 2000 - 6000 rpm. Siinä ecu hakee arvot kohdalleen. Tämä siis jos perusasiat on kunnossa ja moottori toimii. Ei tuo onneksi pitkää sopeuttamisajoa tarvitse.
                          Oliko sulla yleensä vaan eka veto ja sitten alko jo pelittää? Viitisen kertaa laitoin lapun lattiaan ja joka kerta tuli missfireä.
                          Last edited by Markojs; 09-06-2020, 19:45.

                          Comment

                          • tryffis
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 271
                            • Vantaa

                            Originally posted by Markojs View Post
                            Jeps eipä ollut vaikutusta juurikaan uusilla tulpilla taikka puolilla, edelleen missfiree kun antaa happea.
                            Nollasin nuo fuel high pressure system ja octane rating adaptaatiot.
                            Alla pari logia missä nuo LTFT arvot näkynee myös.

                            Tässä puolimoottorivalo + missfire cyl 3 ja 6.
                            https://datazap.me/u/beisofmarko/3rd...og=0&data=3-23

                            Tässä antaa vetää hiukan pidemmälle, ilman puolimoottorivaloa mutta tuntee kyllä pienen rötäämisen
                            https://datazap.me/u/beisofmarko/3rd...og=0&data=3-23


                            Mistäköhän kiikastaa vai eikö vaan viina maistu kyseiselle tapaukselle :think



                            Oliko sulla yleensä vaan eka veto ja sitten alko jo pelittää? Viitisen kertaa laitoin lapun lattiaan ja joka kerta tuli missfireä.
                            2 Bankin stft on ainakin ihan tapissa, käynee siis liian rikkaalla tuon perusteella mutta voi toki johtua jos juuri nollasit ettei tuo ltft ole kerennyt yhtään korjaamaan. Polttoaineen matalapaineet puolestaan kyykkää jonka johdosta vois päätellä tuon korkeapuolen kyykkäävän mukana. Olihan sulla stage 2 pumppu asennettuna tähän?

                            Comment

                            • Zoppa
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 238
                              • Espoo

                              Originally posted by tryffis View Post
                              2 Bankin stft on ainakin ihan tapissa, käynee siis liian rikkaalla tuon perusteella mutta voi toki johtua jos juuri nollasit ettei tuo ltft ole kerennyt yhtään korjaamaan. Polttoaineen matalapaineet puolestaan kyykkää jonka johdosta vois päätellä tuon korkeapuolen kyykkäävän mukana. Olihan sulla stage 2 pumppu asennettuna tähän?
                              Matalapaine kyykkää? onhan se kokoaika yli 50psi, joka minun käsittääkseni on vielä hyväksyttävissä lukemissa.. Kyllä tuo mun mielestä näyttää ihan puhtaasti korkeapainepumppu vialta.. Sitä mä ihmettelen miksi stft on täysin pakkasella, vaikka seokset näyttää menevän laihan puolelle (13.00+)
                              E92 335i M-Sport -07
                              EX: E85 Z4 3.0i

                              Comment

                              • Markojs
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2014
                                • 160
                                • Kirkkonummi

                                Originally posted by tryffis View Post
                                2 Bankin stft on ainakin ihan tapissa, käynee siis liian rikkaalla tuon perusteella mutta voi toki johtua jos juuri nollasit ettei tuo ltft ole kerennyt yhtään korjaamaan. Polttoaineen matalapaineet puolestaan kyykkää jonka johdosta vois päätellä tuon korkeapuolen kyykkäävän mukana. Olihan sulla stage 2 pumppu asennettuna tähän?
                                On stage 2 LPFP, walbro 450.

                                Originally posted by Zoppa View Post
                                Matalapaine kyykkää? onhan se kokoaika yli 50psi, joka minun käsittääkseni on vielä hyväksyttävissä lukemissa.. Kyllä tuo mun mielestä näyttää ihan puhtaasti korkeapainepumppu vialta.. Sitä mä ihmettelen miksi stft on täysin pakkasella, vaikka seokset näyttää menevän laihan puolelle (13.00+)
                                Näin olen ymmärtäny, ei ole menny alle 55psi tuolla E50 ja 98:lla tais alhaisimmillaan käydä 65 tienoilla.

                                Tässä nyt vähän ulalla että mitä seuraavaksi kun toisaalla sanotaan että
                                hommaa custom tunen eikä näillä OTS kartoilla päästele, mutta eikös
                                näiden asioiden pidä olla kaikkien jokseenkin kunnossa ennenkuin aletaan custom tunea väkertämään?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎