Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335i (N54) viritys part IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Vaihdoin tohtorin ahtimet 2 kk sitten 335:een (ei oma auto) ja se kävi viime viikolla dynossa, siellä alkoi kesken vedon kuulemma sankka savutus ja kolina. Auto tuli minulle hinurilla eilen ja käytin sitä pihassa, jolloin savutus oli vaikuttavaa mutta kolinaa ei tullut (poislukien kylmänä hukkaporttien kilinä, joka oli rempan jälkeenkin läsnä).

    Savua tuli molemmista putkista, joten aprikoin ettei kyse olisi esim toisen ahtimen vauriosta.

    Avasin öljykorkin, käynti huononi mutta savutus ei vähentynyt. Korkin kiinnilaiton jälkeen meni aika pitkään että käynti taas parani.

    Purin huohottimen käteen, näytti olevan orkkistyyppinen. Ilma kulkee vain toiseen suuntaan kun sitä puhaltelin.

    Arvauksia otetaan vastaan... Ei innostaisi purkaa ahtimia käteen ennen kuin diagnoosi näyttää vain niiden suuntaan.
    Dynologi: https://datazap.me/u/tapi/log-1621061959?log=0&data=1-4
    Last edited by -Tapi; 16-05-2021, 18:23.
    ---

    Comment

    • mikaell
      BTCF Member
      • Jul 2017
      • 422
      • Kla

      Puristuspaineet?
      Ehkä niistä aloittaisin ja sen jälkeen downpipejä irti sekä katsomaan työntääkö ahtimilta öljyä.:think
      BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
      ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
      p. 040 166 7576 / Whatsapp

      Comment

      • lassiv
        BTCF Member
        • Nov 2015
        • 311
        • Lahti

        Osaisikohan joku autella tuohon JB4 liittyen eli auton mukana tuli ja nyt muutamia kysymyksiä aiheeseen Itsellä siis nyt stage0 päällä mittariston mukaan, koodit saa luettelua ilmeisesti ok, ainakin Carly nuo saa sieltä ihan ok ulos, mutta livedatan luku carlyllä tai testO:lla ei onnistu vaan dataloggaus pätkii.

        Kokeilin myös JB4 omalla softalla datalogata, sillä tuo dataloggaus ilmeisesti toimi ihan ok. Onko niin ettei jb4:llä olevaa pysty loggaamaan tai kannata logata muualta kun JB4 kautta suoraan (JB4:ssä siis tuo USB rs232 lisäri kiinni) ja sillä sai yhteyden JB4 softaan. Kylläkin kaikki ohjeet youtubesta näyttää että katso JB4 softan alareunasta "Status" kohtaa että siihen tulee Connect lukemaan yms muita tietoja ohjelman toiminnasta,
        mutta tuossa windows versiossa ei sellaista Status kohtaa edes alareunassa enää ole. Uusimman version softasta latasin siis täältä, tuosta alusta: https://www.n54tech.com/forums/showp...21&postcount=1

        Jos joku JB4 sielunelämästä hyvin perillä oleva löytyy, niin voisin muutaman kysymyksen yv:lläkin kysyä jos vaan onnistuisi
        Last edited by lassiv; 16-05-2021, 21:20.

        ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 502
          • Kouvola

          Originally posted by -Tapi View Post
          Vaihdoin tohtorin ahtimet 2 kk sitten 335:een (ei oma auto) ja se kävi viime viikolla dynossa, siellä alkoi kesken vedon kuulemma sankka savutus ja kolina. Auto tuli minulle hinurilla eilen ja käytin sitä pihassa, jolloin savutus oli vaikuttavaa mutta kolinaa ei tullut (poislukien kylmänä hukkaporttien kilinä, joka oli rempan jälkeenkin läsnä).

          Savua tuli molemmista putkista, joten aprikoin ettei kyse olisi esim toisen ahtimen vauriosta.

          Avasin öljykorkin, käynti huononi mutta savutus ei vähentynyt. Korkin kiinnilaiton jälkeen meni aika pitkään että käynti taas parani.

          Purin huohottimen käteen, näytti olevan orkkistyyppinen. Ilma kulkee vain toiseen suuntaan kun sitä puhaltelin.

          Arvauksia otetaan vastaan... Ei innostaisi purkaa ahtimia käteen ennen kuin diagnoosi näyttää vain niiden suuntaan.
          Dynologi: https://datazap.me/u/tapi/log-1621061959?log=0&data=1-4
          Kaipa se yhdenkin ahtimen vaurio riittää, jos öljy menee ahdinpään puolelta moottorin kautta (mikä ehkä voisi selittää kolinaa?), eikä suoraan pakopuolelle.
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            Otin downpipet pois. Takaturbo kuiva, etummaisessa märkää. Märkää näkyy myös hukkaportin aukosta, eli pakosarjan puolella. Otan huomenna endoskoopilla näkymiä tulpanrei’istä.
            Last edited by -Tapi; 18-05-2021, 19:19.
            ---

            Comment

            • Bmwongelmat123
              BTCF Member
              • Aug 2018
              • 47
              • Uusimaa

              *Deleted* löytyikin jo vastaus.
              Last edited by Bmwongelmat123; 18-05-2021, 11:29.

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 502
                • Kouvola

                Originally posted by Bmwongelmat123 View Post
                Kokemuksia erilaisista putkistoista? Downpipet löytyy, takimmaiset katit meinasin jättää paikoilleen. Lähinnä takapöntöt minkälaisia kokemuksia eri "tuning" takapöntöistä? Onko kukaan suoria putkia laittanut ja unohtanut änkät kokonaan?

                Kokemuksia olisi kiva kuulla ennenkuin mitään pistän ostolistalle. Saa linkata vaikka videoita äänimaailmasta
                Suorilla "takapöntöillä" äänet on jo aikas kovat, luultavasti jo häiritsee suurinta osaa käyttäjistä. Sitä vakiopönttöjen modaamista harrastetaan aika paljon https://www.youtube.com/watch?v=4RI0FUmdWIE, joka nostaa meteliä myös kohtalaisesti (taitaa linkki olla erään foorumilaisen käsialaa).

                Ittelle pelkät DP:t toi sopivat mekkalat ja yhtään lisää en omaani halua, koska vehjas on päivittäisessä käytössä ja matkaakin tulee painettua. Makuasioitahan nämä ääniasiat ovat, toiset tykkää kovemmista soundeista jne..
                Last edited by mmie; 18-05-2021, 11:37.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • Jabbe
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2019
                  • 62
                  • Lappeenranta

                  IMO, nää ei hirveen hyviltä kuulosta suorilla putkilla. DPt ja sit joko "PE" modi vakiopöntöille tai joku aftermarket pönttö tilalle niin on just hyvä .

                  Comment

                  • mikaell
                    BTCF Member
                    • Jul 2017
                    • 422
                    • Kla

                    Originally posted by Jabbe View Post
                    IMO, nää ei hirveen hyviltä kuulosta suorilla putkilla. DPt ja sit joko "PE" modi vakiopöntöille tai joku aftermarket pönttö tilalle niin on just hyvä .
                    +1 täähän se olis
                    BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
                    ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
                    p. 040 166 7576 / Whatsapp

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Otin downpipet pois. Takaturbo kuiva, etummaisessa märkää. Märkää näkyy myös hukkaportin aukosta, eli pakosarjan puolella. Otan huomenna endoskoopilla näkymiä tulpanrei’istä.
                      Kaikkien mäntien päällä oli kosteaa mutta ei mitään erityistä. Nelostulppa oli aika musta. En keksinyt miten kääntäisin moottoria kun ei tuonne kampuralle mahdu mistään kääntämään. Olisin laittanut jokaisen männän alas vuorollaan ja kuvannut sitten.

                      Etummaisen pakosarjan hukkaportin aukko oli öljyssä mutta endoskoopilla syvemmälle pakosarjaan työntäessä siellä oli kuitenkin kuivaa.

                      Taidan ottaa puristuspainetestin ennen ahtimien irrotusta.
                      ---

                      Comment

                      • Georgios Terziakis
                        BTCF Member
                        • Sep 2010
                        • 370
                        • Imatra

                        Flektin kun irrottaa, mahtuu kampuran päästä moottoria pyörittää. Hieman vaikeeks tehty näissä moottoreissa tuo käsin pyörittäminen.
                        BMW 335i coupe -06
                        BMW 330i coupe -00
                        Ja pari vanhempaa menOpeliä

                        Comment

                        • majgul
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 891
                          • Oulu

                          Kysytään vielä täältä N54 puolelta ku täällä monesti enemmän porinaa. Kyseessä n55-koneella oleva.

                          Elikkäs kellään tietoa ku vaihdettu alumiininen ahtoputki, niin tämän jälkeen tullut pari vikakoodia. Aktiivinen: 101f01 Air mass plausibility calculated Air volumes on Air intake system inplausible.
                          Shadow code: 104b01 absolute pressure sensor, intake Pipe multiple fault.
                          Ei sytytä valoja tai muutakaan. Liike sanoi että imuputkessa joku huohotusletku teipattu ku oli huonossa kunnossa, tuskin vaikuttaa?

                          Logissa menee ahdot ainakin yli targetin, onko tuolla muuta erikoista? Auto siis ihan vakio eikä ole viritetty

                          Comment

                          • tryffis
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 271
                            • Vantaa

                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Kaikkien mäntien päällä oli kosteaa mutta ei mitään erityistä. Nelostulppa oli aika musta. En keksinyt miten kääntäisin moottoria kun ei tuonne kampuralle mahdu mistään kääntämään. Olisin laittanut jokaisen männän alas vuorollaan ja kuvannut sitten.

                            Etummaisen pakosarjan hukkaportin aukko oli öljyssä mutta endoskoopilla syvemmälle pakosarjaan työntäessä siellä oli kuitenkin kuivaa.

                            Taidan ottaa puristuspainetestin ennen ahtimien irrotusta.

                            Hyppylangalla virtaa startin solenoidiin tai puolanjohdot ja bensapumpun sulake irti ja napista.

                            Comment

                            • mikaell
                              BTCF Member
                              • Jul 2017
                              • 422
                              • Kla

                              En nyt ymmärrä flekti irti ja ihan hyvin mahtuu vaikka räikällä pyörittämään konetta sitten? :think
                              BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
                              ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
                              p. 040 166 7576 / Whatsapp

                              Comment

                              • Bmwongelmat123
                                BTCF Member
                                • Aug 2018
                                • 47
                                • Uusimaa

                                Originally posted by mmie View Post
                                Suorilla "takapöntöillä" äänet on jo aikas kovat, luultavasti jo häiritsee suurinta osaa käyttäjistä. Sitä vakiopönttöjen modaamista harrastetaan aika paljon https://www.youtube.com/watch?v=4RI0FUmdWIE, joka nostaa meteliä myös kohtalaisesti (taitaa linkki olla erään foorumilaisen käsialaa).

                                Ittelle pelkät DP:t toi sopivat mekkalat ja yhtään lisää en omaani halua, koska vehjas on päivittäisessä käytössä ja matkaakin tulee painettua. Makuasioitahan nämä ääniasiat ovat, toiset tykkää kovemmista soundeista jne..
                                Enpäs ehtinytkään tuota deletoimaan ja kerkesit jo vastata löyty vanha topikki, jossa näistä olikin jo keskustelua käyty.

                                Joo ehkä suorat putket on liikaa, hirveitä päänsärkyjä ei halua kun tuolla ajelee, että jyrisee hyttiin asti
                                Harrastepelinä toimii ja kilsat vuodessa pyörii 4tkm-5tkm hujakoilla.

                                Jokin hieman sporttisempi äänenvaimennin olisi hakusessa, tuohon E93 koppaan ei hirveesti vaihtoehtoja näytä löytyvän, ellei nuo e92 änkät käy plugin and play.

                                Edittiä, olipas hyvä video! Tuota voisi melkeinpä harkita! Olisi ainakin halpa tuunaus
                                Last edited by Bmwongelmat123; 18-05-2021, 21:52.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎