E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tupe85
    replied
    Moikka,

    Ostin jarrusatulat mutta alkanut askarruttamaan käykö nämä yleensä autoon e91 lci 320d xdrive. Myyjä siis sanoi että hänellä ollut identtiset omassa vanhassa samanlaisessa,ainakaan omat jarrupalat ei käy siihen jarrupala rautaa vai mikä lie onkaan nimeltään.

    Jos joku viitsisi tehdä salapoliisi työtä niin selviäisi mitkä satulat nämä nyt oikein on ja mihin.

    Satulat ovat bosch w09209 molemmissa samat numero vaikka erikätiset kuitenkin.

    Kiitoksia etukäteen selviäisi mitä näillä teen sitten.Kuvaa en osaa tänne niistä laittaa.
    Last edited by Tupe85; 15-05-2025, 19:04.

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    Originally posted by nupaha View Post
    Moro!
    Miltäs sivustolta pystyn vin-koodin perusteella hakea värikoodin? Tyypikilvessä ei ole. Bmw e90 lci kyseessä.
    https://www.mdecoder.com/ ?

    Leave a comment:


  • nupaha
    replied
    Moro!
    Miltäs sivustolta pystyn vin-koodin perusteella hakea värikoodin? Tyypikilvessä ei ole. Bmw e90 lci kyseessä.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Originally posted by mmie View Post

    Mulla tiputteli ja irrotettaessa mureni käsiin n54:sta semmonen pienempi letku/muoviputki joka lähtee paisarilta ja kulkee syylärin päällä toiselle puolelle vesiletkun oksanhaaraan. Se syylärin päällä kulkeva muoviputki osuus oli aivan haperoa. Hetki meni etsiessä et mistä vuotaa, selvisi vasta kun irrotti muovit syylärin päältä.
    Sen mitä tutkaillu niin syyläri kuiva ja samoin letkut, mutta tosiaan oikealta edestä pohjapanssarin päällä märkää juuri kennon oikean etunurkan alta. On mulla toki jäähdytysjärjestelmän painetestaussarja, joilla voisi vielä saada 100% varmuuden vuotokohdasta Vuoto ei sinällään ole vielä massiivinen, olen ehkä kerran lisännyt kuukauden aikana muutaman desin jäähäriä, vaikka joka päivä tullut ajoa se 80km.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by AmateurDrive View Post
    325i vuotaa/tiputtaa jäähdytysnestettä oikealta edestä, syylärin yläosa ainaki on kuiva ja samoin letkut. Ilmesesti kyseessä näissä hyvin yleinen vaiva(?) eli tyhjennysproppu vuotaa. Noitahan saa uusia ihan orkkiksena, ja samalla voisi vaihtaa nesteetkin G48 kokonaan, kun nyt on G48 ja G11 sekasin Miten tuo järjestelmän ilmaus oikeaoppisesti kuuluu tehdä kun koko systeemi käytönnössä tyhjenee? Jossain opastetaan että täyttää vaan minkä menee ja sitten korkki auki käynnistää vesipumpun (kaasupoljin pohjaan 10sek. virrat päällä), mutta toisaalta TIS neuvoo aivan eri lailla eli piti avata sitä ilmaus ruuvia täyttövaiheessa ja paisarinkorkki kiinni lopuksi pyörittää vesipumppua, mikähän lie paras tai pitäiskö sanoa "oikea" tapa?
    Mulla tiputteli ja irrotettaessa mureni käsiin n54:sta semmonen pienempi letku/muoviputki joka lähtee paisarilta ja kulkee syylärin päällä toiselle puolelle vesiletkun oksanhaaraan. Se syylärin päällä kulkeva muoviputki osuus oli aivan haperoa. Hetki meni etsiessä et mistä vuotaa, selvisi vasta kun irrotti muovit syylärin päältä.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    325i vuotaa/tiputtaa jäähdytysnestettä oikealta edestä, syylärin yläosa ainaki on kuiva ja samoin letkut. Ilmesesti kyseessä näissä hyvin yleinen vaiva(?) eli tyhjennysproppu vuotaa. Noitahan saa uusia ihan orkkiksena, ja samalla voisi vaihtaa nesteetkin G48 kokonaan, kun nyt on G48 ja G11 sekasin Miten tuo järjestelmän ilmaus oikeaoppisesti kuuluu tehdä kun koko systeemi käytönnössä tyhjenee? Jossain opastetaan että täyttää vaan minkä menee ja sitten korkki auki käynnistää vesipumpun (kaasupoljin pohjaan 10sek. virrat päällä), mutta toisaalta TIS neuvoo aivan eri lailla eli piti avata sitä ilmaus ruuvia täyttövaiheessa ja paisarinkorkki kiinni lopuksi pyörittää vesipumppua, mikähän lie paras tai pitäiskö sanoa "oikea" tapa?

    Leave a comment:


  • Juz__
    replied
    Päivitystä tähän ylempään. Koitin ottaa tänään ne solenoidit irti, niin eipä hievahtaneet mihinkään, tuntui siltä että menee liitinpää rikki jos vääntää kovempaa, enkä ollut hankkinut vielä uusia tilalle niin totesin että parempi antaa vielä olla. Jos kellään on vinkkiä siihen, mitä jumahtaneille vanos-solenoideille kannattaa tehdä, niin vinkit otetaan vastaan.
    Yhden videon löysin, missä oli jouduttu vääntämään se liitinpää rikki ja poraamaan solenoidiin reiät, josta se oltiin vasta saatu revittyä irti... Toivottavasti ei joudu tekemään samaa, ei tää kyllä kovin lupaavalta vaikuta kun ei ne liikkuneet mihinkään

    Leave a comment:


  • Juz__
    replied
    Tässä olisi vähän tyyppivikaa -06 E90 318i N46b20 Bemarissa, liittyen Vanos / Valvetronic järjestelmiin, olisi pari kysymystä et mitä tässä olisi järkevä tehdä ensimmäiseksi.
    Autolla on 220tkm mittarissa, ketjuremppa tehty 140tkm kohdalla.

    Kone on temppuillut niin, että välillä käynnistettäessä (yleensä lämpimänä) heittänyt keltasen vikavalon ja tehorajotukset päälle, ja tässä kohtaa jos katsoo OBD2 lukijalla, niin näkyy seuraavat koodit:

    P1062, Valvetronics power limitation
    P1050, Camshaft position (cmp) actuator, exhaust, open circuit.

    Käsittääkseni ensimmäinen on vaan koodi siitä tehorajotuksesta, mut tää jälkimmäinen on ilmeisesti pakopuolen Vanos-solenoidi? Meinasin alkuun hakea pakopuolen nokka-akselin asentoanturia, mut täähän onkin position "actuator" eikä sensor tms.

    Ongelma on kuitenkin siinä mielessä hämärä, että välillä nämä koodit resetoimalla kone pelaa taas päivätolkulla ihan normaalin oloisesti.

    Pari muuta koodia on kans ilmennyt, mitä en taida saada riittävän hyvin selvitettyä mun halvalla obd2-lukijalla, tilasin piuhan INPA-softaa varten että voisi tarkemmin selvittää, mut DTC koodit on seuraavat:

    2A5B "Status: Pending, Test has not been completed, Validated and store in non volatile memory. validated fault present at the time of request"
    2A59 "Status Pending, Test conditions are met, Validated fault present at time of request"

    Eli itse vikailmoitusta ei näy jostain syystä, mut koodi viittaa googletuksella kuitenkin Valvetronicciin. Tämä selviää toivottavasti kun saan paremmat softat käyttöön. Kysymys kuitenkin jatkostepeistä:

    - Meinasin ensimmäiseksi nykiä vanos-solenoidit irti ja putsata ja testata että toimivat, ja vaihtaa päikseen ja katsoa että toimiiko/ilmeneekö vikakoodi imupuolelta "Camshaft position actuator":sta
    - Jos ei vaikuta siltä että solenoideissa vikaa, meinasin sit katsoa onko vaikuttaako siltä että eccentric shaft sensorin tiivisteet kunnossa

    Jos se eccentric shaft sensor on paskana, en osaa oikeastaan sanoa kantsiiko mun itse lähteä vaihtamaan sitä, vai kiikuttaa suosiolla korjaamolle. Monenlaisia hommia tehnyt, mutta tätä en, ja ohjeet mitä löysin oli vähän mitä sattuu.

    Mitä olisi järkevintä tehdä?

    Myyntiin menee varmaan syksyllä, mutta olis kiva vielä kesän yli pärjätä tällä Hyvin palvellut kuitenkin monta vuotta.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Rakennan uusiksi n43-konetta alakertavaurion takia uusiksi ja nyt on jo hyvällä mallilla. Kysymys on vanospyöristä, kuuluuko niiden napsahtaa kun konetta pyörittää? Kone ajoitettu ja ajoitus tarkistettu, pyörii kevyesti mutta vanoksen napsahdus ihmetyttää.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Ok, kiitos.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post

    Onnistuuko tuon etujousituksen yläpään laakerin vaihto irroittamatta kokonaan iskunvaimenninta?

    osa nro 1.
    Click image for larger version  Name:	image.jpg Views:	0 Size:	38.2 KB ID:	5527512
    Ei, tolppa irti ja purkuun. Kuten kaikki perssonit.
    Vahingossa quote, no eihän siinä.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Zeta View Post


    No jossei jousen ylimmäinen kierre ole poikki (ei välttämättä näy helposti jossei ota rengasta pois ja tarkista koko jousta läpi) niin iskarin yläpään laakeri(t) vaihtoon?
    Onnistuuko tuon etujousituksen yläpään laakerin vaihto irroittamatta kokonaan iskunvaimenninta?

    osa nro 1.
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	131
Size:	38.2 KB
ID:	5527512

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    E92 ovenpielitarra listaa seuraavat rengaspaineet 19" renkaille:
    -
    etu taka
    max 2 hlö 2,5 3,0
    täysi kuorma 2,9 3,4
    -
    Onko näihin mielipidettä tai kokemusta? Tyypillisesti pyrkiny menemään näitten mukaan, mutta edessä ollut ehkä ylensä vähän enemmän kuin tuo vajaan kuorman paine ja lomareissuille laittanu vähän lisää koska enemmän painoa vaikka vain 2 hlö silti. Renkaat kulunu muuten aika tasaisesti, mutta takarenkaat tuntuu aina kuluvan keskeltä enemmän (sama myös E39:ssä).

    Ja ihmetyttää hiukan tuo tarran 19" renkaille listattu muita rengaskokoja suurempi etu/taka-ero (0,5 bar) vajaalla kuormalla, kun muissa vain 0,1-0,2 bar. Täydellä kuormalla tämä on ymmärrettävä koska lisäpaino tulee lähinnä taka-akselille.
    Olen itse pitänyt koko ajan tuosta välistä eli 2,7 ja 3,2 kesät talvet. Edessä on 225 ja takana 255. En muista profiileja varmaksi, mutta ovat kuitenkin tarrassa luetellut. Minulla on sen verran vähän kilometrejä takana ja tulee lisää verraten hitaasti, joten en osaa sanoa varmaa, miten vaikuttaa kulumiseen. Olikohan 1. vai 2. katsastus omana aikana, niin tuli hylsy, koska takarenkaat oli kankailla aivan sisäreunoistaan, melkeinpä kyljestä. Olivat siis tuossa kunnossa suunnilleen edellisen omistajan jäljiltä ja autolla oli ajettu silloin alle 30 tkm. Takana on sen verran camberia, että voisi kuvitella kovempien paineiden jäykistäessä rengasta, että kuluminen siirtyisi lähemmäksi sisäreunaa. Mutta ei siis ole varmaa kokemusta asiasta.

    Edit: Ja renkaathan ovat 19", koska siitä tässä oli puhe.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    E92 ovenpielitarra listaa seuraavat rengaspaineet 19" renkaille:
    -
    etu taka
    max 2 hlö 2,5 3,0
    täysi kuorma 2,9 3,4
    -
    Onko näihin mielipidettä tai kokemusta? Tyypillisesti pyrkiny menemään näitten mukaan, mutta edessä ollut ehkä ylensä vähän enemmän kuin tuo vajaan kuorman paine ja lomareissuille laittanu vähän lisää koska enemmän painoa vaikka vain 2 hlö silti. Renkaat kulunu muuten aika tasaisesti, mutta takarenkaat tuntuu aina kuluvan keskeltä enemmän (sama myös E39:ssä).

    Ja ihmetyttää hiukan tuo tarran 19" renkaille listattu muita rengaskokoja suurempi etu/taka-ero (0,5 bar) vajaalla kuormalla, kun muissa vain 0,1-0,2 bar. Täydellä kuormalla tämä on ymmärrettävä koska lisäpaino tulee lähinnä taka-akselille.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 16-04-2025, 13:24.

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Kellään hyviä veikkauksia mikä on rikki tai mitä on voinut tapahtua. E90 325iA LCI.

    Sisustan siistimisen ja kattoverhoilun irroittamisen tieltä nostin kuljettajan istuimen pois autosta. Autosta istuimelle tulee kaksi kaapelia omilla liittimillä, iso keltainen ja pieni valkoinen. Apukuskin penkkiin en koskenut muilta osin kuin irroitin turvavyön kiinnityksen penkistä. Kattoverhoilu ja muut sisutan osat kiinni ja kuljettajan penkki takaisin paikalleen. Virrat päälle ja käyntiin. CIC ilmoittaa airbag herjan "passenger restraint system malfunction - Fault in passender-restraint system affecting airbag, belt tensioner or belt-force limiter."

    Vikakoodit lukuun. Ainoa koodi "C581 - No response from the ETC module on request messages". Mitään airbagiin tai sen toimintaan liittyvää koodia ei ole. Kokeilin ladata auton akun täyteen ja tarkistin kaikki sulakkeet. Sulakkeet ehjät ja akku täyteen ladattuna vika ei poistu. Apukuskin ituinta en ole koskaan irroittanut enkä tätä ennen kosken edes liittimiin. Kuskin penkin olen nostanut autosta ulos aiemmin jo muutamia kertoja.

    Voiko olla vaan niin huono tsägä käynyt, että turvavyön kiristin mennyt jostain syystä huonoksi? Tai penkin "tunnistinmatto" vioittunut itsestään? Sen verran googletin, että E9x on ollut joskus takaisinkutsu apukuskin penkin tunnistinmattoon littyen mutta se on ilmeisesti koskenut lähinnä alkupään malleja.

    En myöskään löydä mitään fiksua googlettamalla C581-koodia.

    Kellään hyviä ideoita mitä kannattaisi vielä tehdä ennen kuin lähden kokeilemaan tuota turvavyön kiristimen vaihtoa?
    Tämä ratkesi lopulta niin, että luettiin ja nollattiin koodit ISTA:lla. Eli tuo mun bimmerlink softa ja OBD palikka osoittautuikin surkeaksi kapistukseksi joka ei osannut diagnosoida oikein. Ei siis ollutkaan mitään oikeita vikoja vaan riitti että koodit kuittaa asiallisella työkalulla ja homma rock.

    Leave a comment:

Working...
X