Päivitystä hieman omaan E90 325i (N52B25) öljynkulutus ongelmaan (1l/1000km), autoon tehtiin melkein 5 tonnin moottori remontti josta maksoin loppujen lopuksi itse 800e, loput meni liikeen piikkiin. Taistelin tämän asian takia yli puoli vuotta, mutta nyt autolla on ajettu rempan jälkeen n. 4 tonnia ja edelleen on maksimissa öljyt, joten kyllä nyt kelpaa. Moottoriin vaihdettiin vaikka mitä että korjaamo uskalti antaa siihen takuun, jakoketju, kaikki laakerit, männän renkaat, venttiilin varren kumit, öljypumpun ketju ja aivan kaikki koneen tiivisteet.
Päivitystä hieman omaan E90 325i (N52B25) öljynkulutus ongelmaan (1l/1000km), autoon tehtiin melkein 5 tonnin moottori remontti josta maksoin loppujen lopuksi itse 800e, loput meni liikeen piikkiin. Taistelin tämän asian takia yli puoli vuotta, mutta nyt autolla on ajettu rempan jälkeen n. 4 tonnia ja edelleen on maksimissa öljyt, joten kyllä nyt kelpaa. Moottoriin vaihdettiin vaikka mitä että korjaamo uskalti antaa siihen takuun, jakoketju, kaikki laakerit, männän renkaat, venttiilin varren kumit, öljypumpun ketju ja aivan kaikki koneen tiivisteet.
Vaihdoin eilen uuden pienemmän DISAn ja vikakoodit nollasin ISTAlla, ei ainakaan palanneet DMEn puolelle nuo kaksi siellä aiemmin kummitellutta koodia. Onnistui muuten helposti imusarjaa irroittamatta kun vähän kikkaili Auton käynti tosin tuntuu yhä samalta noin perstuntumalta. Edelleen tekee vielä että tyhjäkäynti jää 800rpm ja joinakin päivinä taas pysyy siellä 600rpm. Mietin voisiko likainen MAF tehdä tuota, vaikkei kyllä anna mitään siihen viittaavaa vikakoodia?
Taas olisi aika vaihdella öljyt+suodatin sekä tehdä Forte-pesu omaan N52:een. Motonetistä ostin uuden Elringin öljypropun myös, mutta laitoin merkille joskus aiemmin että se on pidempi kuin orkkis/paikallaan oleva. Äkkiä tuntuisi ettei väliä, mutta onko tuolla mitään tiellä kuten loiskelevyn reunaa tms, johon pidempi proppu voisi tökätä? Kataloogin ja varaosamyyjän mukaan on kuulemma tähän koneeseen sopiva.
Näemmä sopi toi pidempikin proppu, joten laitoin sen öljynvaihdon yhteydessä. Toki pyöritin sormin melkein loppuun ja sitten vasta kiristys. Vanhojen öljyjen sekaan kaadoin 6 desiä Forte New Gen Motor Flushia ja annoin käydä korotettua (1200rpm) joutokäyntiä puoli tuntia ja laskin pois joka tipan, uusiksi öljyiksi castrolin 5w40 04-LL-luokituksella ja sekaan vielä Forte Fortifierit. Vielä en osaa sanoa vaikutuksista, koska ajoo vasta 30km, kun huohotin rempan jälkeen öljyn kulutus oli välilä 0,4-0,6l/1000km josta tietysti toivosin pääseväni vielä alas. ISTAlla sain öljynvaihdon kuitattua, mutta nyt sitten sellanen outo juttu että tyhjäkäynti ollut koko päivän normaalia korkeammalla siinä 750-800rpm, kun normaalisti 600rpm. Käynti ei hummaa tai aaltoile, on vaan koholla, mikähän tuota voisi aiheuttaa? Tai mitä anturiarvoa lähtisin jahtaamaan, kun vikakoodit DME:ssa on vaan pienemmästä DISAsta (olleet siellä ainakin puolen vuoden ajan jo), onko mulla joku häikkä Valvetroncissa vai massamittari vaan likainen?
Taas olisi aika vaihdella öljyt+suodatin sekä tehdä Forte-pesu omaan N52:een. Motonetistä ostin uuden Elringin öljypropun myös, mutta laitoin merkille joskus aiemmin että se on pidempi kuin orkkis/paikallaan oleva. Äkkiä tuntuisi ettei väliä, mutta onko tuolla mitään tiellä kuten loiskelevyn reunaa tms, johon pidempi proppu voisi tökätä? Kataloogin ja varaosamyyjän mukaan on kuulemma tähän koneeseen sopiva.
Kellään hyviä veikkauksia mikä on rikki tai mitä on voinut tapahtua. E90 325iA LCI.
Sisustan siistimisen ja kattoverhoilun irroittamisen tieltä nostin kuljettajan istuimen pois autosta. Autosta istuimelle tulee kaksi kaapelia omilla liittimillä, iso keltainen ja pieni valkoinen. Apukuskin penkkiin en koskenut muilta osin kuin irroitin turvavyön kiinnityksen penkistä. Kattoverhoilu ja muut sisutan osat kiinni ja kuljettajan penkki takaisin paikalleen. Virrat päälle ja käyntiin. CIC ilmoittaa airbag herjan "passenger restraint system malfunction - Fault in passender-restraint system affecting airbag, belt tensioner or belt-force limiter."
Vikakoodit lukuun. Ainoa koodi "C581 - No response from the ETC module on request messages". Mitään airbagiin tai sen toimintaan liittyvää koodia ei ole. Kokeilin ladata auton akun täyteen ja tarkistin kaikki sulakkeet. Sulakkeet ehjät ja akku täyteen ladattuna vika ei poistu. Apukuskin ituinta en ole koskaan irroittanut enkä tätä ennen kosken edes liittimiin. Kuskin penkin olen nostanut autosta ulos aiemmin jo muutamia kertoja.
Voiko olla vaan niin huono tsägä käynyt, että turvavyön kiristin mennyt jostain syystä huonoksi? Tai penkin "tunnistinmatto" vioittunut itsestään? Sen verran googletin, että E9x on ollut joskus takaisinkutsu apukuskin penkin tunnistinmattoon littyen mutta se on ilmeisesti koskenut lähinnä alkupään malleja.
En myöskään löydä mitään fiksua googlettamalla C581-koodia.
Kellään hyviä ideoita mitä kannattaisi vielä tehdä ennen kuin lähden kokeilemaan tuota turvavyön kiristimen vaihtoa?
Moro, osaisko joku videon perusteella kertoa mikä vikana? Ilmastointi päällä kuuluu sisällä ujellusta ja koneesta tuollainen ”rohina”. Ilmastointi tänään täytetty eikä vaikutusta asiaan.
Valmistaja ei sitä voi tietääkään, vaan tässä kamppiksessa varmistetaan että vakioratillisessa autossa on edelleen vakioratti paikallaan. Jos ei ole, niin mahdollista bägihommaa tiedossa.
Jaa, en sitä toista lukenut, kun otsikossa oli toi ykkössarja mainittuna. Mutta tuossakin todetaan, että Sports tai M-sports, joten ei tuo mitenkään rajoitu vain M-sport osiin vaan kyllä se mun (muualta) lukeman perusteella liittyy kaikkiin malleihin. Saatan toki ymmärtää väärin.
Toi retrofittauskommentti on kyllä mun mielestä outo. Miten valmistaja voi tietää kuka on retrofittauksen tehnyt? Viedäänkö näistäkin (joissakin tilanteissa) tiedot BMW:n tehdasjärjestelmään?
Paitsi että jälkimmäinen kutsu alkaa lauseella
"The safety recall affects vehicles which might be equipped with a PSDI5 Takata driver front airbag inflator due to a steering wheel retrofitting to a Sports or MSports Steering wheel."
Kysyn huomenna Wetteriltä että mikähän tilanne se siis E9x M-Sporteissa mahtaa nykyään olla.
Eihän tuossa (tai muualta googlaamassani) ole mitään mainintaa retrofittauksesta tai että koskisi pelkästään M-sport ratteja. Tuo koskee kaikkia malleja, joissa on Takatan airbagmoduuli ja on siten maailmanlaajuisesti yksi suurimmista takaisinkutsuista maailmassa.
Ymmärtääkseni takaisinkutsut eivät koskaan koske retrofittauksia, koska eihän autonvalmistaja tiedä mitä kaikkea mahdollisesti on jälkeenpäin vaihdettu osia.
Tai siis, onko olemassa M-Sporteja muillakin kuin Takatan osilla, joita ei kutsuttaisi edes tarkastukseen? Jos näin, niin ilmeisesti sitten mun VIN ei ole kuulunut kutsuttuihin.
Minulle ei aukea syy-seuraus-suhde sille, että kaikki M-sportit olisivat viallisia. Voitko vähän syvemmin kuvata, miten päädyit tähän ajatukseen?
Tai siis, onko olemassa M-Sporteja muillakin kuin Takatan osilla, joita ei kutsuttaisi edes tarkastukseen? Jos näin, niin ilmeisesti sitten mun VIN ei ole kuulunut kutsuttuihin.
Leave a comment: