E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Georgios Terziakis
    replied
    konetilan pistokkeesta annettu lisävirtaa, ei mitään vaikutusta, no, joo, jos se jossain matkalla siitä takaspäin akulle vetelee oikosiin, hitto. Pitää tuo vielä käydä aamulla kattomassa. Eikun joo, annoinhan äsken suoraa virtaa irrallaan olevaan startin johtoon, hitaasti pyörähti hetken ja sitten loppus siihen

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Georgios Terziakis View Post
    335i E92 2006, alkanu hitaanlaisesti pyörittää starttia, ja tänään talliin ajon jälkeen ei pyöritä ollenkaan, naksuttelee vaan hiljalleen (edittiä ei kuulosta kuitenkaan että startin solenoidi edes naksuis), no, akkua epäilin, sen käytin tänään tarkastuksessa, kahdella eri mittarilla todettiin ehjäks (ostettu 01/2024), moottorin ja rungon sekä akun ja rungon -väiset maakaapelit tarkastettu. +kaapelin läpivienti avattu akkupoterosta, ja näytti hyvältä.
    Tulpat otin irti ja ei pyöritä edelleenkään, startin +kaapelia yritin irrotella kun näytti vähän hapettuneelta, no eihän sinne mitkään tallista löytyneet avaimet/hylsyt/jatkot yms mahtunu.
    Eliiiikkääs, imusarjaa sitten seuraavaks irti ja startti vaihtoon? Paikallisesta Motonetista onneks löytyis hyllystä Valeon tekele.
    Tuli mieleen apparin puolella, lattia maton alla oleva päävirta johto sulakerasialle, pääsee käsiksi kun ottaa sisäpuolelta, siitä helmakotelon päältä muovin ja siitä A-pilarin edestä muovit irti, niin siellä se paksu punainen kaapeli, jos sitä heiluttelee, että muuttuuko starttaus...

    Leave a comment:


  • Georgios Terziakis
    replied
    335i E92 2006, alkanu hitaanlaisesti pyörittää starttia, ja tänään talliin ajon jälkeen ei pyöritä ollenkaan, naksuttelee vaan hiljalleen (edittiä ei kuulosta kuitenkaan että startin solenoidi edes naksuis), no, akkua epäilin, sen käytin tänään tarkastuksessa, kahdella eri mittarilla todettiin ehjäks (ostettu 01/2024), moottorin ja rungon sekä akun ja rungon -väiset maakaapelit tarkastettu. +kaapelin läpivienti avattu akkupoterosta, ja näytti hyvältä.
    Tulpat otin irti ja ei pyöritä edelleenkään, startin +kaapelia yritin irrotella kun näytti vähän hapettuneelta, no eihän sinne mitkään tallista löytyneet avaimet/hylsyt/jatkot yms mahtunu.
    Eliiiikkääs, imusarjaa sitten seuraavaks irti ja startti vaihtoon? Paikallisesta Motonetista onneks löytyis hyllystä Valeon tekele.
    Last edited by Georgios Terziakis; 01-11-2024, 19:43.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    No jos m-renkaat tosiaan omassa tapauksessa syynä, niin menee kyllä kone vaihtoon ennemmin kuin että alan purkamaan (joskus tehny täyden konerempan 4-syl. Fordiin, muttei kovin kustannus tehokasta ollut). Kysymys kuuluu siinä kohtaa että mitä sitten tilalle? Ilmeisesti LCI-/uudempi N52B25 mustalla(?) venttiilinkopalla on tämä parempi versio? Sopiiko siis ihan suoraan ton vahemman tilalle kun siirtää apulaitteet siitä? Käykö siis imusarja, laturi, OT-pumppu, hihnapyörät ym. vahemmasta tuohon uudempaan?

    Peruskorjattuja moottoreitakin joku paja taisi ihan täällä Suomessa myydä, mutta hinta pitää kysyä tarjouksena.

    Ulkomailta ainakin noita mustalla venakopalla olevia saa alta 2000e, mahtaakohan kotimaassa hinta olla tuplana...?

    Leave a comment:


  • Kirjuri
    replied
    Originally posted by AmateurDrive View Post

    Kummastakohan oma öljynkulutus sitten mahtaa johtua, pöläyttää siis joskus käynnistyksen yhteydessä (ehkä joku 2sek. siitä kun lähtee käyntiin) savua. Kuitenkin sattuman varaisesti ei välttämättä joka päivä edes eikä aina aamun ensimmäisenä vaan jonkun käynnistyksen yhdeydessä. Ajossa tosiaan ei tule savua. Mietin vaan jos venavarrenkumit, niin siihenhän myydän tälläistä ainetta:



    Tuon pitäisi notkistaa kumeja, mutta lieneekö sitten kokeilemisen arvoista?
    Valitettavasti aika varmasti siellä on aivan sama setti kuin itsellä, aivan samalla tavalla käyttäytyy omani myös, nuo alkupään N52B25 koneet ovat paskaa mäntien ja renkaiden osalta, nuo itse männätkin ovat päivitetty myöhemmin, niihin tuli hieman eri kohtaan reijät kanaviin joista öljy kulkee pois. Kyllähän niitä kaikenmaailman purkka viritys aineita on, mutta eivät ne mitään korjaa kun hetkellisesti.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Originally posted by Kirjuri View Post

    Kysessä on ihan suunnittelu moka öljyrenkaissa (kaikissa alle 2009 vm N52B25 moottoreissa), ne ovat liian ohuet, vaatii päivitetyt renkaat, voi mennä myös koneistus hommiksi ja vaatia ylikoon männät, venttiilinvarren kumit ovat myös heikko lenkki. Omaan autoon ilmeisesti vaihdetaan koko moottori nyt liikkeen puolesta uudempaan malliin jossa kyseistä ongelmaa ei ole, toivotaan parasta .
    Kummastakohan oma öljynkulutus sitten mahtaa johtua, pöläyttää siis joskus käynnistyksen yhteydessä (ehkä joku 2sek. siitä kun lähtee käyntiin) savua. Kuitenkin sattuman varaisesti ei välttämättä joka päivä edes eikä aina aamun ensimmäisenä vaan jonkun käynnistyksen yhdeydessä. Ajossa tosiaan ei tule savua. Mietin vaan jos venavarrenkumit, niin siihenhän myydän tälläistä ainetta:



    Tuon pitäisi notkistaa kumeja, mutta lieneekö sitten kokeilemisen arvoista?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post

    Ehkä 10 / 9. Ehkä 14. Kumpaako liene tarkoittanut. 9 on ennemminkin reaktiotanko kuin tukivarsi mutta onko se katsastusmiehen mielestä eri/sama asia? En tiedä.
    Niinpä. Minä ymmärsin että kyse oli 10/9:stä ja se on nyt vaihdettu. Mutta jälkitarkastuksessa ”huomattiin” että klappia on 14:ssa. Siinä kun tuli toinenkin katsastusmies katsomaan, niin hän totesi, että jos sitä ”taaempaa” tarkoitettiin, niin vähän virheellisesti se oli kirjoitettu.

    Joten taas on ajokiellossa :( , kunnes osa saadaan ja se asennetuksi. Ajokiellossa, siksi kun katsastusta en ollut tehnyt ajoissa - mitäpä minä sitä olisin seisonnassa olleelle autolle tehnyt.

    Edit. Se alunperin hylyn antanut katsuri ei ollut paikalla.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Katsaastuksessa mun pulkka sai hylsyn "Alatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla edessä sisempi".

    Sanokaas mihin tämän kaavion osaan tuo teidän mielestänne viittaa?
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0715
    Ehkä 10 / 9. Ehkä 14. Kumpaako liene tarkoittanut. 9 on ennemminkin reaktiotanko kuin tukivarsi mutta onko se katsastusmiehen mielestä eri/sama asia? En tiedä.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Katsaastuksessa mun pulkka sai hylsyn "Alatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla edessä sisempi".

    Sanokaas mihin tämän kaavion osaan tuo teidän mielestänne viittaa?
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0715

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Originally posted by Kirjuri View Post
    Omaan autoon ilmeisesti vaihdetaan koko moottori nyt liikkeen puolesta uudempaan malliin jossa kyseistä ongelmaa ei ole, toivotaan parasta .
    Siis myyjäliike maksaa koko koneen vaihdon vai tuliko jotain prosenttijakaumaa ostajan ja myyjän välillä?

    Leave a comment:


  • Kirjuri
    replied
    Originally posted by AmateurDrive View Post
    Jatkanpa tuohon aiheeseen öljynkulutus; kesän aikana vaihdoin siis uuden CCV-pöntön sekä letkut sille (kaikki OEM) ja lopuksi Castrolin 5w40-öljyt BMW LL-04 speksauksella Boschin öljyn suodattimen kera. Lopputuelma oli se että edelleen öljyä kuluu Kulutus tuntuu olevan luokkaa 0,6l/1000km. Ennen remontteja laskin että öljyä saattoi mennä suhteessa tonnille jopa litra keskikesän tienoilla eli jotain parannusta tuli, mutta mielellään tietysti haluaisi että menisi vähemmän öljyä. Onko näissä N52B25-myllyissä ongelma nimenomaan öljynrenkaissa että pikeentyvät vai puristurenkaissa että menevät väljiksi? Lähinnä sitä ajan takaa voisiko noita öljyrenkaita yrittää liottaa irti Forten avulla tai peräti dieseliä suoraan pyttyihin vaikuttamaan? Miten olette yleensä näissä tehneet vai onko turhaa kuvitella että saisi konettaa avaamatta enää kuntoon? Moottorissa kuitenkin tuntuu vedot olevan tallella (tarvittaessa voin linkittää tähän koeajovideon?) joten vaikea olisi uskoa että sylinterivälys tai puristusrenkaat ongelmana. Auton sai nimittäin myös katsastettua eikä päästöissä ollut ongelmia, joten sekin vähän viittaisi ettei tuo kone ole täysin loppu

    Koneella menty tätä nykyä 181tkm ja huoltohistoria ennen mua suht. kattava, merkkihuollossa aina oli tehty, ja esim. ketju uusittu 130tkm kohdalla, ihan vain mainitakseni. Öljyt näyttää olleen vaihdettu n. 15tkm välein pääsääntösesti ja lopussa edellinen omistaja oli ajanut vähemmän matkallisesti niin kerran vuoteen oli merkintä huoltokirjassa.
    Kysessä on ihan suunnittelu moka öljyrenkaissa (kaikissa alle 2009 vm N52B25 moottoreissa), ne ovat liian ohuet, vaatii päivitetyt renkaat, voi mennä myös koneistus hommiksi ja vaatia ylikoon männät, venttiilinvarren kumit ovat myös heikko lenkki. Omaan autoon ilmeisesti vaihdetaan koko moottori nyt liikkeen puolesta uudempaan malliin jossa kyseistä ongelmaa ei ole, toivotaan parasta .
    Last edited by Kirjuri; 21-10-2024, 13:54.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Jatkanpa tuohon aiheeseen öljynkulutus; kesän aikana vaihdoin siis uuden CCV-pöntön sekä letkut sille (kaikki OEM) ja lopuksi Castrolin 5w40-öljyt BMW LL-04 speksauksella Boschin öljyn suodattimen kera. Lopputuelma oli se että edelleen öljyä kuluu Kulutus tuntuu olevan luokkaa 0,6l/1000km. Ennen remontteja laskin että öljyä saattoi mennä suhteessa tonnille jopa litra keskikesän tienoilla eli jotain parannusta tuli, mutta mielellään tietysti haluaisi että menisi vähemmän öljyä. Onko näissä N52B25-myllyissä ongelma nimenomaan öljynrenkaissa että pikeentyvät vai puristurenkaissa että menevät väljiksi? Lähinnä sitä ajan takaa voisiko noita öljyrenkaita yrittää liottaa irti Forten avulla tai peräti dieseliä suoraan pyttyihin vaikuttamaan? Miten olette yleensä näissä tehneet vai onko turhaa kuvitella että saisi konettaa avaamatta enää kuntoon? Moottorissa kuitenkin tuntuu vedot olevan tallella (tarvittaessa voin linkittää tähän koeajovideon?) joten vaikea olisi uskoa että sylinterivälys tai puristusrenkaat ongelmana. Auton sai nimittäin myös katsastettua eikä päästöissä ollut ongelmia, joten sekin vähän viittaisi ettei tuo kone ole täysin loppu

    Koneella menty tätä nykyä 181tkm ja huoltohistoria ennen mua suht. kattava, merkkihuollossa aina oli tehty, ja esim. ketju uusittu 130tkm kohdalla, ihan vain mainitakseni. Öljyt näyttää olleen vaihdettu n. 15tkm välein pääsääntösesti ja lopussa edellinen omistaja oli ajanut vähemmän matkallisesti niin kerran vuoteen oli merkintä huoltokirjassa.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Käsijarru ei mennyt läpi katsastuksessa, niin nyt pitäisi tuota säätää. Olen tehnyt tämän joskus muutama vuosi sitten aiemminkin. Jäin nyt miettimään, että miksi virallisen ohjeen mukaan käsijarrukahvan puolelta pitää ennen säätöä vapauttaa se yksi jousi, kun muutamien video-ohjeiden mukaan säädön voi tehdä ilman ko. jousen vapautusta?

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Originally posted by Kirjuri View Post
    Autossa on ihan täydellinen historia, sen tarkistin jo ennen kauppoja, myös aivan täydellinen huoltokirja, jopa öljyt vaihdettu alle 10tkm välein aina..
    Jos menee se noin litra per tuhat kilsaa niin siinähän ne öljyt vaihtuu lennossa.

    Valitettavasti vain 1L/1000km on lähellä maahantuojan raja-arvoja (tuonikäisessä muistaakseni 0.7L/1000km) ja varsinkin kun kyseessä on jo noin vanha auto niin tähän tulee myyjäliike vetoamaan.
    Last edited by Zeta; 15-10-2024, 15:43.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Kirjuri View Post
    Sitä en tiedä miksi korjaamo sinne ylikoon männät haluaa vaihtaa, tuosta voisi selvitä ihan vain renkailla, ehkä he eivät itse anna takuuta remontille muuten.
    Bisnes on bisnes = asiakkaalta rahat pois.

    Leave a comment:

Working...
X