E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Panzerfaust View Post
    Takatan airbageistä: Nyt ilmeisesti kutsutaan takaisin autoja, jotka on valmistettu vakioratilla mutta retrofitattu Sport/M-Sport -ratilla, voikohan tästä päätellä että alkuperäiset M-Sportit ovat kaikki viallisia? Oma auto on E91 LCI M-Sport, eikä tämän bägiä ole muistaakseni vaihdettu tai edes tarkistettu, pitääköhän ruveta arkena kyselemään...
    Minulle ei aukea syy-seuraus-suhde sille, että kaikki M-sportit olisivat viallisia. Voitko vähän syvemmin kuvata, miten päädyit tähän ajatukseen?

    Leave a comment:


  • Panzerfaust
    replied
    Takatan airbageistä: Nyt ilmeisesti kutsutaan takaisin autoja, jotka on valmistettu vakioratilla mutta retrofitattu Sport/M-Sport -ratilla, voikohan tästä päätellä että alkuperäiset M-Sportit ovat kaikki viallisia? Oma auto on E91 LCI M-Sport, eikä tämän bägiä ole muistaakseni vaihdettu tai edes tarkistettu, pitääköhän ruveta arkena kyselemään...

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Sininen savu viittaa yleensä öljyn palamiseen. Venttiilinvarren kumit vuotaa?

    Leave a comment:


  • Huutokauppapommi
    replied
    Nyt kiinnostaisi kuulla vastauksia omaan pieneen mysteeriin. Ostin äskettäin 330d E91, joka oirehtii muutamilla tavoilla. Kaikki mahdolliset räpellykset DPF:n poistosta, Tuikun softaan ja R90 pumppuun löytyy. Ongelmana on, että auto puskee läpikuultavaa sinistä savua. Tämä tapahtuu vasta kun on hetken ajettu, jolloin tyhjäkäynnille jätettyään alkaa savutus ja koneen tärinä. Ajossa siis auto toimii loistavasti ja tehot ovat tallella. Savu jota tulee ei ole niinkään sankkaa vaan sinertävää ja haaleaa savua. Se ei myöskään haise palaneelta öljyltä vaan enemmän huonosti palaneelta dieseliltä. Sen verran on tutkittu että suutinvuotoa ei pitäisi olla ja ahdin on todettu hyväkuntoiseksi. Mistä lähteä seuraavaksi poissulkemaan mahdollista vikaa?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post

    Eiköhän se ole se perinteinen näissä eli kehä on ruosteesta turvonnut ja alkaa nyt ilmoittelemaan itsestään näin satunnaisesti. Eli irroita anturi ja katso miltä näyttää anturin pää & kehä siellä takana oikealla.
    Tämä tuli sitten omaankin autoon. Livedatasta näkee että oikean takarenkaan nopeus hypähteli ajettaessa satasta 130..160km/h ja luistonesto välkyteli ja jarrutteli menoa, samoin liikenneympyrä oli vaikea paikka, tehot alas ja jarrua. Ja lopulta testatessa sitten enemmänkin vikavaloja ABS etc.

    Otin anturin irti ja tähystelin reiästä kehän kuntoa - kehä oli yhdestä kohtaa kiillottunut eli kontaktia anturiin. Pudistin anturin (pieni parta kehän kontaktista) ja laitoin anturin kiinntyksen alle ohuen aluslevyn estämään kontaktia. Koelenkki näytti että nuo nopeushyppelyt on poissa, ei luistoneston välkkymistä tai muita vikavaloja

    Varmaan joku muukin on 'korjannut' vaivan tällä tavalla. Toki tämä on väliaikainen koska vetari ruostuu kehän alta edelleen, mutta onko kokemusta paljonko tällä saa lisäaikaa - vuosia vai vain kuukausia - pitääkö varautua korjaamaan jo kesällä? Toinen kysymys auttaako kehän vaihtaminen paljoakaan. Toki ruosteiden puhdistus ja kehän uusinta tyhjää parempi on, mutta ruostuminen on alkanut ja vaikka kuinka puhdistaisi. Toisekseen autoa ei ole tarkoitus pitää taloudessa useita vuosia. Auto on hankittu ajo-opetuskäyttöön/nuorison ajoihin. Kun saan nuoremman pojan opettettua mahdollisesti tämän vuoden loppuun mennessä, auto menee myyntiin joskus 2026 keväällä viimeistään. Tähän varmasti riittää kehän uusinta mutta vielä parempi jos sitäkään ei tarviis tehdä Tälläiseen muutaman tonnin käyttikseen ei jaksasi omaa (kesäloma) aikaa laittaa yhtään enempää kuin on pakko, mutta toki auto pitää saada katsastettua taas vuoden lopulla, joten mittaristo ei voi loistaa keltaisena.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Lisäys aiempaan ISTA ei näemmä tomi oikein, laitoin jo tuonne varsniaseen ISTA D ja P kysymyksiä- ketjuun tilanne kuvauksen. Eli todennäköisesti Bimmerlink on oikeassa ja myös pienempi DISA sökö tms.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Originally posted by Kuqi View Post
    jos ei ole ikinä vaihdettu niin se on todennäköisesti sökönä. mulla ei tullut siitä edes koodeja mutta tiivisteistä ei ollu ku muisto jäljellä.
    Sehän tässä onkin outoo, kun huohotinrempan yhteydessä käytin ton pienemmänki DISAn irrallaan ja vaikutti silmämääräisesti ehjältä eli läppä ei ollu väljä ja tiiviste oli kunnossa. Lähinnä tuo kahden testerin ristiriitaa hämmästelen, että voiko tohon ISTAan luottaa jatkossa lainkaan? Ehdin kyllä jo tilaamaan uuden pikku-DISAn joten kaippa sen joutuu huoltotoimenpiteenä sitten uusimaan...

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    jos ei ole ikinä vaihdettu niin se on todennäköisesti sökönä. mulla ei tullut siitä edes koodeja mutta tiivisteistä ei ollu ku muisto jäljellä.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Taas kysymys kun Bimmerlinki antaa 2 vikakoodia pienemmästä DISAsta, mutta kun ISTA D:llä katsoin niin DME (ja muutkin yksiköt) "vihreänä" eli ei vikakoodeja muistissa. Kumpaakohan on uskominen? Moottorinvikavalo ei oo palanu koko aikana. Isomman DISAn vaihdoin jo kesällä ku oli väljä.

    Leave a comment:


  • mla
    replied
    Originally posted by eXon91 View Post
    e91 318d
    Taka-apurunko mädäntynyt ja valikoima näyttää aika heikolta. millaisia kokemuksia tarvike rungoista ja Inter Cars S.A./Fortune Line valmistajan osista?
    toinen kysymys mitä laakeria kannattaa tarjota takapäähän tällähetkellä, abs magneetit integroitu laakeriin ja edellinen kesti reilun vuoden (laakeri ehjä mutta magneeteissa jotain häikkää), nykyistä merkkiä mikä asennettu ei tiedossa.​
    Tämmöisen laitoin itselleni: https://achse24.de/product-ger-145-B...chskorper.html

    Kunnostettu alkuperäisosa vanhoilla (hyvillä) puslilla, rahti kotiovelle taisi olla satasen.

    -mika

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Originally posted by Ville27 View Post

    Näin sen itsekin järkeilin. Täytyy seurailla tilannetta ja yrittää olla stressaamatta liikaa Huohotin on juuri putkineen vaihdettu ja muutenkaan ei oikeen ole merkkejä, että reilusti söisi.
    Tosiaan kun näyttää vaan OK yleensä öljyä on oikee määrä ja lisäys vasta sitten kun pyytää. Siihen kannattaa muuten varautua että jos auto vei reippaammin öljyä ennen huohottimen uusimista, niin öljynkulutus ei heti vähene, vaan muutaman tonnin päästä vasta merkittävimmät parannukset. Ainakin omalla kohdalla meni näin, että ennen remonttia meni lähemmäs litra tonnilla, huohottimen uusimisen jälkeen putosi 6-7desiä/1000km ja kun ajoin taas pidemmän aikaa (reippaammalla kaasujalalla) niin menee "enää" 4 desiä/1000km. Ilmeisesti m-renkaat karstottuu kun työntää imupuolelta öljyä palotiloihin ja sitten ajossa taas vapautuvat. Forte pesun aion itse tehdä, josko sais putoomaan vielä lisää öljynkulutus tosta

    Leave a comment:


  • Ville27
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Kyllä tuo heilahtelee. Vanhan ajan mittatikkua luettiin aina auton pysähdyttyä, kun öljyt olivat jo laskeutuneet alas. Siinä tilanne on aina vakioitu. Sähköinen mittaus taas tapahtuu ajon aikana, jolloin se öljy on kierrossa ja siten olosuhteet mittaukselle eivät ole ihan niin vakioituja. Tai näin minä sen tulkitsen.

    itsellänikin ne heittää jonkin verran ja vasta sitten kannattaa reagoida, kun tulee se ilmoitus. Eikä ihan aina silloinkaan ole tarve lisätä. Taannoin jouduin melko jyrkässä alamäessä tyhjäkäynnillä seisomaan jonkin aikaa ja siinä tuli hälytys mittaristoon. Tasaiselle kun siirryin, niin taas oli öljymäärä sallituissa rajoissa.
    Näin sen itsekin järkeilin. Täytyy seurailla tilannetta ja yrittää olla stressaamatta liikaa Huohotin on juuri putkineen vaihdettu ja muutenkaan ei oikeen ole merkkejä, että reilusti söisi.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Ville27 View Post
    Millaisia kokemuksia porukalla on tuosta sähköisestä "öljytikusta"? Olen tässä yrittänyt pähkäillä kuinka paljon tuo tuore kakkosauto (N52) kuluttaa öljyä ja tuntuu tuo mittari elävän vähän omaa elämäänsä. Löin uudet öljyt koneeseen ja laski melkein heti yhden pykälän alaspäin. Muutama päivä myöhemmin tippui puoleenväliin, ja alkoi jo vähän huolettamaan. Kuitenkin eilen palasi tuohon toiseksi ylimpään, kunnes tänään tippui kerralla 2 pykälää, toiseksi alimpaan. Kannattaako tuolle antaa mitään painoarvoa, kunnes pyytää lisäämään litran?
    Kyllä tuo heilahtelee. Vanhan ajan mittatikkua luettiin aina auton pysähdyttyä, kun öljyt olivat jo laskeutuneet alas. Siinä tilanne on aina vakioitu. Sähköinen mittaus taas tapahtuu ajon aikana, jolloin se öljy on kierrossa ja siten olosuhteet mittaukselle eivät ole ihan niin vakioituja. Tai näin minä sen tulkitsen.

    itsellänikin ne heittää jonkin verran ja vasta sitten kannattaa reagoida, kun tulee se ilmoitus. Eikä ihan aina silloinkaan ole tarve lisätä. Taannoin jouduin melko jyrkässä alamäessä tyhjäkäynnillä seisomaan jonkin aikaa ja siinä tuli hälytys mittaristoon. Tasaiselle kun siirryin, niin taas oli öljymäärä sallituissa rajoissa.

    Leave a comment:


  • Ville27
    replied
    Millaisia kokemuksia porukalla on tuosta sähköisestä "öljytikusta"? Olen tässä yrittänyt pähkäillä kuinka paljon tuo tuore kakkosauto (N52) kuluttaa öljyä ja tuntuu tuo mittari elävän vähän omaa elämäänsä. Löin uudet öljyt koneeseen ja laski melkein heti yhden pykälän alaspäin. Muutama päivä myöhemmin tippui puoleenväliin, ja alkoi jo vähän huolettamaan. Kuitenkin eilen palasi tuohon toiseksi ylimpään, kunnes tänään tippui kerralla 2 pykälää, toiseksi alimpaan. Kannattaako tuolle antaa mitään painoarvoa, kunnes pyytää lisäämään litran?

    Leave a comment:


  • ruupanen
    replied
    Originally posted by AmateurDrive View Post

    Osaako kukaan sanoo tosta ISTA D:stä että pitääkö auto olla laturin perässä koodien luvun ajan? Pitäis päästä tutkimaan miksi tyhjäkäynti on normaalia korkeemmalla eli 800rpm sen 600 rpm sijaan...
    Ei tarvitse olla. Voit lukea käynnissä ollessa, tai ihan vaan virrat päällä. Sammuttelet vaan valot, puhaltimen yms, niin vie mahdollisimman vähän virtaa. Koodatessa olisi hyvä olla virtalähteessä kiinni.

    Leave a comment:

Working...
X