E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Merkki
    replied
    e90 330d 2010 n57d30 moottorilla alkoi heittämään aina polton alkaessa vikakoodia "4501 Exhaust-gas recirculation, control devation" Egr venttiili vaihdettu ja imusarja/putket puhdistettu mutta ei vaikutusta.. Googletellu ulkomaan foorumeita mutta selkeää vikaa ei kellään ollut vaan vika tuntuu useesti uusiutuvan vaikka mitä vaihtaa.. Onko täällä ollut jollain vastaavaa ja mikä ollut avuksi?

    Leave a comment:


  • Juz__
    replied
    Originally posted by Juz__ View Post
    Päivitystä tähän ylempään. Koitin ottaa tänään ne solenoidit irti, niin eipä hievahtaneet mihinkään, tuntui siltä että menee liitinpää rikki jos vääntää kovempaa, enkä ollut hankkinut vielä uusia tilalle niin totesin että parempi antaa vielä olla. Jos kellään on vinkkiä siihen, mitä jumahtaneille vanos-solenoideille kannattaa tehdä, niin vinkit otetaan vastaan.
    Yhden videon löysin, missä oli jouduttu vääntämään se liitinpää rikki ja poraamaan solenoidiin reiät, josta se oltiin vasta saatu revittyä irti... Toivottavasti ei joudu tekemään samaa, ei tää kyllä kovin lupaavalta vaikuta kun ei ne liikkuneet mihinkään
    Jatkoa tähän omaan. Tilasin uudet vanos solenoidit ja vaihdoin ne, nollasin viat ja kone kävi nätisti ja ajelin yhden illan, kunnes vika tuli takaisin. Hommasin INPAn läppärille ja luin vikakoodit: Korjatkaa jos oon väärässä mut ymmärtäisin, että nää viittaa siihen, että valvetronicin moottori on paskana, ja eccentric shaft sensor ehkä myös? Tässä videolla https://www.youtube.com/watch?v=JNxqPQwunx0 toinen ongelmista on ainakin samalla koodilla, kun siinä vaihdettiin se valvetronicin moottori.

    Hämää näissä vikakoodeissa noi astelukemat, jotka näyttää 0 astetta, sekä tuo "Versorgungsspannung (ub) 10.46 V" joka viittaisi matalaan syöttöjännitteeseen ilmeisesti sille valvetronicin servomoottorille

    Nyt harkitsen että lähdenkö itse edes yrittämään korjata, vai pitäiskö kiikuttaa johonkin pajalle. Pitäisi ainakin varmaan olla softa, jolla voi ajaa sen valvetronicin asennon resetoinnin


    RESULT: 3 error in error memory !
    -------------------------------------------------------------
    2A59 CDKDVFFS - VVT-Fuehrungssensor
    Error counter: 1
    Logistic counter: 40
    Mileage 223120 km
    Versorgungsspannung (ub) 12.34 V
    ADC- Wert VVT- Sensorversorgungsspannung (wvvtusen) 1.35 V
    VVT- Fuehrungssensor Rohwert (exwnkfsr_u) 0.00 °
    VVT- Referenzsensor Rohwert (exwnkrsr_u) 0.00 °
    Parityfehler
    Testbedingungen erfüllt
    Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
    Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
    Diagnose aktiv
    Error code: 2A 59 44 01 00 00 01 28 57 28 83 45 00 00 FF FF
    FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF
    -------------------------------------------------------------
    2A5B CDKDVFRS - VVT-Referenzsensor
    Error counter: 1
    Logistic counter: 40
    Mileage 223120 km
    Versorgungsspannung (ub) 12.34 V
    ADC- Wert VVT- Sensorversorgungsspannung (wvvtusen) 1.39 V
    VVT- Fuehrungssensor Rohwert (exwnkfsr_u) 0.00 °
    VVT- Referenzsensor Rohwert (exwnkrsr_u) 0.00 °
    Parityfehler
    Testbedingungen erfüllt
    Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
    Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
    Diagnose aktiv
    Error code: 2A 5B 44 01 00 00 01 28 57 28 83 47 00 00 FF FF
    FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF
    -------------------------------------------------------------
    2A67 CDKDVEST - VVT-Ansteuerung
    Error counter: 1
    Logistic counter: 40
    Mileage 223120 km
    Versorgungsspannung (ub) 10.46 V
    Byteorientierte Ablage fuer B_vvt im FF- Array (bitcnv_vvt) 1.00
    Status Fehler Ueberlast VVT1 (stdvovrld) 8.00
    Spannung Diagnose-Port VVT- Ansteuerung (uvvtdia) 1.58 V
    Ansteuerungsfehler allgemein
    Testbedingungen erfüllt
    Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)
    Fehler würde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen
    Diagnose aktiv
    Error code: 2A 67 C8 01 00 00 01 28 57 28 6F 01 08 51 FF FF
    FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF
    ================================================== ===========​

    Leave a comment:


  • Tupe85
    replied
    Originally posted by kautsi300 View Post
    Okei nyt edes joku käsitys mihin autoon sitten kiitokset sulle

    Pitänee sitten alkaa selvittämään mitä näille teen onko mahdollista saada sitten jotenkon e91 vaiko ei.

    Leave a comment:


  • kautsi300
    replied
    Tämän mukaan F 30 31 80 https://ezparts.eu/product/bmw-3-f30...ip-Im8nbuykMd_

    Leave a comment:


  • Tupe85
    replied
    Moikka,

    Ostin jarrusatulat mutta alkanut askarruttamaan käykö nämä yleensä autoon e91 lci 320d xdrive. Myyjä siis sanoi että hänellä ollut identtiset omassa vanhassa samanlaisessa,ainakaan omat jarrupalat ei käy siihen jarrupala rautaa vai mikä lie onkaan nimeltään.

    Jos joku viitsisi tehdä salapoliisi työtä niin selviäisi mitkä satulat nämä nyt oikein on ja mihin.

    Satulat ovat bosch w09209 molemmissa samat numero vaikka erikätiset kuitenkin.

    Kiitoksia etukäteen selviäisi mitä näillä teen sitten.Kuvaa en osaa tänne niistä laittaa.
    Last edited by Tupe85; 15-05-2025, 20:04.

    Leave a comment:


  • Kuqi
    replied
    Originally posted by nupaha View Post
    Moro!
    Miltäs sivustolta pystyn vin-koodin perusteella hakea värikoodin? Tyypikilvessä ei ole. Bmw e90 lci kyseessä.
    https://www.mdecoder.com/ ?

    Leave a comment:


  • nupaha
    replied
    Moro!
    Miltäs sivustolta pystyn vin-koodin perusteella hakea värikoodin? Tyypikilvessä ei ole. Bmw e90 lci kyseessä.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    Originally posted by mmie View Post

    Mulla tiputteli ja irrotettaessa mureni käsiin n54:sta semmonen pienempi letku/muoviputki joka lähtee paisarilta ja kulkee syylärin päällä toiselle puolelle vesiletkun oksanhaaraan. Se syylärin päällä kulkeva muoviputki osuus oli aivan haperoa. Hetki meni etsiessä et mistä vuotaa, selvisi vasta kun irrotti muovit syylärin päältä.
    Sen mitä tutkaillu niin syyläri kuiva ja samoin letkut, mutta tosiaan oikealta edestä pohjapanssarin päällä märkää juuri kennon oikean etunurkan alta. On mulla toki jäähdytysjärjestelmän painetestaussarja, joilla voisi vielä saada 100% varmuuden vuotokohdasta Vuoto ei sinällään ole vielä massiivinen, olen ehkä kerran lisännyt kuukauden aikana muutaman desin jäähäriä, vaikka joka päivä tullut ajoa se 80km.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by AmateurDrive View Post
    325i vuotaa/tiputtaa jäähdytysnestettä oikealta edestä, syylärin yläosa ainaki on kuiva ja samoin letkut. Ilmesesti kyseessä näissä hyvin yleinen vaiva(?) eli tyhjennysproppu vuotaa. Noitahan saa uusia ihan orkkiksena, ja samalla voisi vaihtaa nesteetkin G48 kokonaan, kun nyt on G48 ja G11 sekasin Miten tuo järjestelmän ilmaus oikeaoppisesti kuuluu tehdä kun koko systeemi käytönnössä tyhjenee? Jossain opastetaan että täyttää vaan minkä menee ja sitten korkki auki käynnistää vesipumpun (kaasupoljin pohjaan 10sek. virrat päällä), mutta toisaalta TIS neuvoo aivan eri lailla eli piti avata sitä ilmaus ruuvia täyttövaiheessa ja paisarinkorkki kiinni lopuksi pyörittää vesipumppua, mikähän lie paras tai pitäiskö sanoa "oikea" tapa?
    Mulla tiputteli ja irrotettaessa mureni käsiin n54:sta semmonen pienempi letku/muoviputki joka lähtee paisarilta ja kulkee syylärin päällä toiselle puolelle vesiletkun oksanhaaraan. Se syylärin päällä kulkeva muoviputki osuus oli aivan haperoa. Hetki meni etsiessä et mistä vuotaa, selvisi vasta kun irrotti muovit syylärin päältä.

    Leave a comment:


  • AmateurDrive
    replied
    325i vuotaa/tiputtaa jäähdytysnestettä oikealta edestä, syylärin yläosa ainaki on kuiva ja samoin letkut. Ilmesesti kyseessä näissä hyvin yleinen vaiva(?) eli tyhjennysproppu vuotaa. Noitahan saa uusia ihan orkkiksena, ja samalla voisi vaihtaa nesteetkin G48 kokonaan, kun nyt on G48 ja G11 sekasin Miten tuo järjestelmän ilmaus oikeaoppisesti kuuluu tehdä kun koko systeemi käytönnössä tyhjenee? Jossain opastetaan että täyttää vaan minkä menee ja sitten korkki auki käynnistää vesipumpun (kaasupoljin pohjaan 10sek. virrat päällä), mutta toisaalta TIS neuvoo aivan eri lailla eli piti avata sitä ilmaus ruuvia täyttövaiheessa ja paisarinkorkki kiinni lopuksi pyörittää vesipumppua, mikähän lie paras tai pitäiskö sanoa "oikea" tapa?

    Leave a comment:


  • Juz__
    replied
    Päivitystä tähän ylempään. Koitin ottaa tänään ne solenoidit irti, niin eipä hievahtaneet mihinkään, tuntui siltä että menee liitinpää rikki jos vääntää kovempaa, enkä ollut hankkinut vielä uusia tilalle niin totesin että parempi antaa vielä olla. Jos kellään on vinkkiä siihen, mitä jumahtaneille vanos-solenoideille kannattaa tehdä, niin vinkit otetaan vastaan.
    Yhden videon löysin, missä oli jouduttu vääntämään se liitinpää rikki ja poraamaan solenoidiin reiät, josta se oltiin vasta saatu revittyä irti... Toivottavasti ei joudu tekemään samaa, ei tää kyllä kovin lupaavalta vaikuta kun ei ne liikkuneet mihinkään

    Leave a comment:


  • Juz__
    replied
    Tässä olisi vähän tyyppivikaa -06 E90 318i N46b20 Bemarissa, liittyen Vanos / Valvetronic järjestelmiin, olisi pari kysymystä et mitä tässä olisi järkevä tehdä ensimmäiseksi.
    Autolla on 220tkm mittarissa, ketjuremppa tehty 140tkm kohdalla.

    Kone on temppuillut niin, että välillä käynnistettäessä (yleensä lämpimänä) heittänyt keltasen vikavalon ja tehorajotukset päälle, ja tässä kohtaa jos katsoo OBD2 lukijalla, niin näkyy seuraavat koodit:

    P1062, Valvetronics power limitation
    P1050, Camshaft position (cmp) actuator, exhaust, open circuit.

    Käsittääkseni ensimmäinen on vaan koodi siitä tehorajotuksesta, mut tää jälkimmäinen on ilmeisesti pakopuolen Vanos-solenoidi? Meinasin alkuun hakea pakopuolen nokka-akselin asentoanturia, mut täähän onkin position "actuator" eikä sensor tms.

    Ongelma on kuitenkin siinä mielessä hämärä, että välillä nämä koodit resetoimalla kone pelaa taas päivätolkulla ihan normaalin oloisesti.

    Pari muuta koodia on kans ilmennyt, mitä en taida saada riittävän hyvin selvitettyä mun halvalla obd2-lukijalla, tilasin piuhan INPA-softaa varten että voisi tarkemmin selvittää, mut DTC koodit on seuraavat:

    2A5B "Status: Pending, Test has not been completed, Validated and store in non volatile memory. validated fault present at the time of request"
    2A59 "Status Pending, Test conditions are met, Validated fault present at time of request"

    Eli itse vikailmoitusta ei näy jostain syystä, mut koodi viittaa googletuksella kuitenkin Valvetronicciin. Tämä selviää toivottavasti kun saan paremmat softat käyttöön. Kysymys kuitenkin jatkostepeistä:

    - Meinasin ensimmäiseksi nykiä vanos-solenoidit irti ja putsata ja testata että toimivat, ja vaihtaa päikseen ja katsoa että toimiiko/ilmeneekö vikakoodi imupuolelta "Camshaft position actuator":sta
    - Jos ei vaikuta siltä että solenoideissa vikaa, meinasin sit katsoa onko vaikuttaako siltä että eccentric shaft sensorin tiivisteet kunnossa

    Jos se eccentric shaft sensor on paskana, en osaa oikeastaan sanoa kantsiiko mun itse lähteä vaihtamaan sitä, vai kiikuttaa suosiolla korjaamolle. Monenlaisia hommia tehnyt, mutta tätä en, ja ohjeet mitä löysin oli vähän mitä sattuu.

    Mitä olisi järkevintä tehdä?

    Myyntiin menee varmaan syksyllä, mutta olis kiva vielä kesän yli pärjätä tällä Hyvin palvellut kuitenkin monta vuotta.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Rakennan uusiksi n43-konetta alakertavaurion takia uusiksi ja nyt on jo hyvällä mallilla. Kysymys on vanospyöristä, kuuluuko niiden napsahtaa kun konetta pyörittää? Kone ajoitettu ja ajoitus tarkistettu, pyörii kevyesti mutta vanoksen napsahdus ihmetyttää.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Ok, kiitos.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post

    Onnistuuko tuon etujousituksen yläpään laakerin vaihto irroittamatta kokonaan iskunvaimenninta?

    osa nro 1.
    Click image for larger version  Name:	image.jpg Views:	0 Size:	38.2 KB ID:	5527512
    Ei, tolppa irti ja purkuun. Kuten kaikki perssonit.
    Vahingossa quote, no eihän siinä.

    Leave a comment:

Working...
X