335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alfaromeo
    replied
    Long time no see. Toista kuukautta taukoa foorumilta. Tuossa kesälomilla jälleen toinen takavanne halki -> ilmat ulos parissa päivässä. Vanne hitsarille ja viikko -> ilmat ulos päivässä. Vanne on siis entinen, alkuperäinen m3 takovanne. Kaikki muut kolme ovat ehjiä ja ei ole hitsattu aiemmin. Tämä yksi takavanne on hitsattu 4-6 kertaa, halkee aina vierestä uudestaan...

    Hetken aikaa oli kaverin varasarja alla. 18" bmw replicat ja päällä roskalavalta kerätyt renkaat. Tilasin uuden sarjan Style 128 replicat ja m3 sarjasta gummit siihen päälle. Takaset tilasin uudet linglongit.

    Hiukan ujo ET35 noissa on, vaatii spacerit. Todenäköisesti ensi kevään hommia.

    Lievä öljynkäry / pölly on havaittavissa edelleen, varsinkin kylmällä koneella. Huomasin myös, että vk-tiiviste vuotaa takanurkasta taaemman turbon alipainekellon päälle ja siitä suoraan downpipeille. Tuo täytynee vaihtaa siis uuteen.

    Nyt oli katsastuksen aika. Meni läpi, mutta suullinen huomautus tuli oikea taka narinanivel (vuosi sitten sama homma) ja vasen taka ylätukivarren sisempi nivel väljä. Ajattelin laittaa sitten kerralla kaikki kuntoon. Molemmille puolille uudet narinanivelet ja ylävarret. Oli myös pakko vaihtaa raidetangot täydellisenä uusiin, koska ohjauskulmia ei vanhoilla säädetä. Kolmeen kertaan aiemmin vedetty punahehkuun ja silti täysin jumissa... Käytännössä "sulaneet" kiinni...

    Kolme vuotta vanhat K-Sportin iskarit, kolme neljästä ajanut kastiketta ulos. Iskaritesti näytti kuitenkin tasaisen hyvää.

    Vaihdettua osaa


    Takapää levällään


    Uutta narinaniveltä


    Narinanivelen vaihtoon työkalu


    Uusi ylävarsi


    Uutta raidetankoa


    Nosturilla


    Kaikki rasvattu reilulla kädellä


    Ohjauskulmien säätö


    Style 128 uudet replicat


    Nyt olis sitten alustan osalta kaikki jiirissä. Talvea kohti. Mittarissa nyt miehekkäät 244tkm ja ihana lämmin öljynkatku hivelee sieraimia. Todenäköisesti vk-tiivisteen vuoto pakoputken päälle ja takapöntöistä tuleva lievä pölly yhteensä aiheuttaa kysymysmerkkejä. Ja todenäköisesti turbot ovat tosiaan alkuperäiset.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Se kiinnityspulttien momentti on tosi pieni. Vähänkin ylikiristää niin tiiviste alkaa vuotamaan.
    Ok, tuo voi toki olla mahdollista tässä minun tapauksessa.

    Momentti näyttää olevan vain 8,5Nm.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Kuinka usein olette joutuneet vaihtamaan venttiilikopan tiivisteen?

    Mulla se on noin neljä vuotta sitten vaihdettu vajaan 100tkm kohdalla ja nyt kun on ajettu 141tk, niin olen parin kertaan ollut haistavinani lämpimän öljyn hajun lämmitysilman mukana. Taasko se pitää vaihtaa?
    Se kiinnityspulttien momentti on tosi pieni. Vähänkin ylikiristää niin tiiviste alkaa vuotamaan.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Kuinka usein olette joutuneet vaihtamaan venttiilikopan tiivisteen?

    Mulla se on noin neljä vuotta sitten vaihdettu vajaan 100tkm kohdalla ja nyt kun on ajettu 141tk, niin olen parin kertaan ollut haistavinani lämpimän öljyn hajun lämmitysilman mukana. Taasko se pitää vaihtaa?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Volastinho View Post
    Nyt tarvittais apua, että sais auton takaisin liikenteeseen.


    Eli kiihdyttäessä tuli joku vika ja rupesi käymään varmaan kolmella pytyllä. Viety lavetilla liikkeeseen. Siellä diagnosoitu vika moottorinohjaimeen.
    Moottorinohjain käytetty korjauksessa. 1 pytyn ruiskunohjaus mosfetti oli oikosulussa. Vaihdettu kaikki. Nyt ohjain takaisin autossa kiinni, mutta mootori ei edes yritä käynnistyä.

    Autossa kiinni myös JB4. Ottivat senkin välistä pois, kun tutkivat autoa. Sen irroituksen jälkeen ei enää käynnistynyt.

    Eivät saa enää yhteyttä moottorinohjaimeen vikakoodien lukua varten. Ohjaimena MSD80.

    Pystyykö tuota moottorinohjainta tarkastamaan jotenkin onko se varmasti kunnossa?

    Pystyiköhän nuo JB4 menevät kaapelit laittamaan väärään järjestykseen? Vai kävivätkö liittimet vain yhteen paikkaan?

    Sulakkeet kuulema ehjät.
    Jos se JB4 on pois välistä, niin kyllä ecuun pitäisi saada yhteys. Jos ei niin perusjuttujen tarkistus virrat, maat ym. eculle. Jos kaikki perusedellytykset ecun toiminnalle on, niin sitten vaikuttaisi ecu vialta.

    Leave a comment:


  • Volastinho
    replied
    Moottori ei käynnisty

    Nyt tarvittais apua, että sais auton takaisin liikenteeseen.


    Eli kiihdyttäessä tuli joku vika ja rupesi käymään varmaan kolmella pytyllä. Viety lavetilla liikkeeseen. Siellä diagnosoitu vika moottorinohjaimeen.
    Moottorinohjain käytetty korjauksessa. 1 pytyn ruiskunohjaus mosfetti oli oikosulussa. Vaihdettu kaikki. Nyt ohjain takaisin autossa kiinni, mutta mootori ei edes yritä käynnistyä.

    Autossa kiinni myös JB4. Ottivat senkin välistä pois, kun tutkivat autoa. Sen irroituksen jälkeen ei enää käynnistynyt.

    Eivät saa enää yhteyttä moottorinohjaimeen vikakoodien lukua varten. Ohjaimena MSD80.

    Pystyykö tuota moottorinohjainta tarkastamaan jotenkin onko se varmasti kunnossa?

    Pystyiköhän nuo JB4 menevät kaapelit laittamaan väärään järjestykseen? Vai kävivätkö liittimet vain yhteen paikkaan?

    Sulakkeet kuulema ehjät.

    Leave a comment:


  • KtKtuned
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Aika vähän tuonne itsellekkään aikoinaan mitään tuli. Ja jos haluaa estää kaiknen huohotuksen imupuolelle niin tarviit vielä tuon boost puolen säiliön lisäksi toisen pytyn vakuumipuolelle:

    The BMS vacuum side N54 OCC works in conjunction with our world famous boost side N54 OCC to prevent engine oil and PCV gunk from coating your intake valves and hurting engine efficiency under engine vacuum operation.


    Täällä hyvää juttua järjestelmästä
    https://www.bimmerworld.com/About-Us...ns-PCV-System/
    Tommonen yks pönttö just on paikoillaan venakopasta. Että toinen vielä siihen tankoon kiines,sanoisinko melko ahasta
    Mutta joo ,ahtaminen tekee hommat vaparia vähän mutkikkaammaksi ,kun mennään imun ja ahtojen puolelle molemmille.

    Niin ja kiitti hyvästä juttulinkistä ,nää on aina kivoja luettavia.
    Last edited by KtKtuned; 10-08-2023, 23:45.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Itse irroitin tuon huohotus pöntön ja letkut tuossa keväällä. Simmoinen ruokalusikallinen öljymössöä tuli ulos. Luultavasti n.50-80tkm ajot takana.

    Kaikki puhtaaksi jarrukliinerillä ja takaisin kiinni. Homma toimii

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Aika vähän tuonne itsellekkään aikoinaan mitään tuli. Ja jos haluaa estää kaiknen huohotuksen imupuolelle niin tarviit vielä tuon boost puolen säiliön lisäksi toisen pytyn vakuumipuolelle:

    The BMS vacuum side N54 OCC works in conjunction with our world famous boost side N54 OCC to prevent engine oil and PCV gunk from coating your intake valves and hurting engine efficiency under engine vacuum operation.


    Täällä hyvää juttua järjestelmästä
    Last edited by Tommix; 02-08-2023, 11:21.

    Leave a comment:


  • KtKtuned
    replied
    Kertyykö jollain jälkiasennetun huohotinpurkin pohjalle jotain. Mulla semmonen Burgertuning alumiinipöntön kopio.
    Pieni öljykalvo sisällä,ei muuta.
    Joku 175tkm ajettu auto. Ja se se venttiilikopan takaiskulähtö tuntuu ehjältä.

    Pari kertaa itte putsannu imukanavat aseenpiippu rasseilla,imusysteemeillä sun muilla + karstan poisto tököteillä. Kai se pönttö toimii,kun ei ole venttiilit pahemmin karstottuneet siivousten jälkeen.

    Eka kerralla about 140tkm kohalla oli kyllä aika kakut venojen päällä ja kanavissa. Nyt 35tkm myöhemmin hyvin vähän oli.

    Eli onko joku vika ku ei huohotinpurkki täyty

    Leave a comment:


  • reco
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Fyysisesti hukkaporttien tankoihin ei ole koskettu. Joku joskus sanoi, että niihin ei kannata koskea ollenkaan ? Siinähän on 10-mm mutteri ja tanko, jota pystyy kääntämään. Kädellä kokeillut taaimmaista, selkeä välys siinähän on.
    Suht perusjuttuja noiden säätäminen, toki jos ne näyttää siltä (umpi ruosteessa yms.) että koskemalla niihin ei saa kuin harmitusta aikaiseksi niin silloin kannattaa jättää rauhaan
    Noissahan olisi hyvä nähdä se hukkaportin kiinni meneminen mutta on noita tehty ihan korvakuulollakin. Itse tein dp vaihdoksen aikana kun testasin niiden toimivuutta.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Fyysisesti hukkaporttien tankoihin ei ole koskettu. Joku joskus sanoi, että niihin ei kannata koskea ollenkaan ? Siinähän on 10-mm mutteri ja tanko, jota pystyy kääntämään. Kädellä kokeillut taaimmaista, selkeä välys siinähän on.

    Oletan, että turbot itsessään ovat aikalailla kunnossa. Ehkäpä noista tangoista voisi ottaa löysät pois ? :think

    Kaverilla 140tkm ajettu E93 AJ-Techin ohjelmalla. Ajoin sitä yksi päivä, se lähtee vetämään heti kun vähänkään painaa kaasua. Toki, ihme sihinä kuuluu välittömästi ja ei kulje läheskään samanlailla, kun tuo oma. Paljon tasaisempi ja maltillisempi veto.

    Tuo oma on simmoinen, että alhaalla hieman kaasua painettaessa ei oikeen tahdo vetää, vaikka nopeusmittari nouseekin yllättävän nopeasti. Mutta kun lyö yli puolen kaasua, lähtee jo vetämään. Täydellä kaasulla alkaa sadan vauhdista jo lyömään tyhjää ja saa pitää ratista kiinni Ihan kuin olisi joku isompi ahdin pellin alla...

    Leave a comment:


  • reco
    replied
    Originally posted by mmie View Post
    Mulle vaihdettiin turbot 230tkm kohdalla. Hukkaportin akselin läpiviennit oli jo melkoisen horot ja porteista huomasi etteivät olleet enää sulkeutuneet tiiviisti. Tuskinpa olisi säädöt enää hirveästi auttaneet. Uusilla turboilla ahdot osui targettiin n. 1000rpm aikaisemmin. Mullakin oli anti-rattle niillä vanhoilla jonkun aikaa aktiivisena, mutta viive oli niin huomattava, että palasin kuuntelemaan helinää...
    Joo ei niistä uusia tule enää mutta tuolla voisi saada käytettävyyttä takaisin parempaan suuntaan, jos ei ole turboremppaa tekemässä.
    Itse tein tuon +180tkm kohdalla ja oli myös holkeissa väljää reilusti eikä portit sulkeutunut käytännössä ollenkaan. Säätelyn jälkeen sai menemään kiinni ohje-arvon mukaisesti ja meno muuttui ihan toisenlaiseksi.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Mulle vaihdettiin turbot 230tkm kohdalla. Hukkaportin akselin läpiviennit oli jo melkoisen horot ja porteista huomasi etteivät olleet enää sulkeutuneet tiiviisti. Tuskinpa olisi säädöt enää hirveästi auttaneet. Uusilla turboilla ahdot osui targettiin n. 1000rpm aikaisemmin. Mullakin oli anti-rattle niillä vanhoilla jonkun aikaa aktiivisena, mutta viive oli niin huomattava, että palasin kuuntelemaan helinää...

    Leave a comment:


  • reco
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post


    Oudon sitkeitä tuntuu olevan nuo Mitsubishin turbot. Minun tietojeni mukaan ovat alkuperäiset vuodelta 2006. Edelleen ahtaa nätisti tasaista käyrää, toki heräävät aika myöhään.. Tämä johtuu suoraan hukkaporttien säädöistä, jotka ovat "anti-rattlen" takia säädetty tappiin asti.

    Rätinä on minimissään, mutta turbot ovat alhaalla tukkoiset. Siinä n.3000rpm heräävät täyteen lauluun.

    "Uudesta asti" on ollut lievä öljyn/ruudin katku, juuri liikennevaloissa, jos tuulee takaata päin. Etanoli tietysti myös haisee kamalalta, sekä tuottaa valkoista höyryä..

    Saa nähdä, koska nuo hajoaa. Tällöin voisi harkita jopa top mount single turboa ja päivittää kaikki täysin uusiksi.
    Oletko vielä säätänyt hukkaportteja takaisin ohje-arvoihinsa niistä säätötangoista? Voisi auttaa tuohon viiveeseen ja kilinöihin. Itsellä sai ottaa kaikki anti rattlet pois kun tuon tein. Noi pitäisi kokonaan sulkeutua 6" HG alipaineella, takimmainen suht helppo tehdä mutta etumaista joutuu kikkaileen tai tehdä ns. prikkametodilla.

    Google aiheeseen

    Leave a comment:

Working...
X