335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • makebm5
    replied
    Originally posted by Perus-Jeppe View Post
    Löysitkö ratkaisua tuohon HC-arvoon? Kun käsittääkseni säätöjen ollessa kunnossa noi "pääkatit" pitäisi riittää ihan ok. Eipä kai nuo DP-katit merkittävämmin auta kuin kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kun lämpenevät nopeammin..?
    Eipä tuohon ratkaisua tarvinnut hakea kun raja-arvo katsastuksessa on 100.
    Jommat kummat katit kun on paikoillaan ja kunnossa niin menee läpi päästötestistä.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by Perus-Jeppe View Post
    Löysitkö ratkaisua tuohon HC-arvoon? Kun käsittääkseni säätöjen ollessa kunnossa noi "pääkatit" pitäisi riittää ihan ok. Eipä kai nuo DP-katit merkittävämmin auta kuin kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kun lämpenevät nopeammin..?
    Korjataan nyt sen verran että noi takakatit ovat ne ns. sekundary cats. Pääkatit ovat nimenomaan turbojen jälkeen olevat kikkarat koska toimivat kuumempana kuin takakatit sekä niiden toiminta (lamdat) ohjaa myös moottorin ecua? Päästöistä N54 menee kyllä läpi pelkillä takakateilla, mutta ne pitää olla hyvässä kunnossa ja ne pitää lämmittää kunnolla ennen testiä. Ja tankissa mielellään E30 seos.
    Last edited by Tommix; 09-06-2023, 10:46.

    Leave a comment:


  • Perus-Jeppe
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Omassa myös DP ilman ketteja ja HC oli 55. Viime kesänä oli omassakin tuota oskilointia mutta nyt en ole huomannut sitä ollenkaan. Asiat mitkä on vaihtunut on ahtimien solenoidit ja imusarjan /putken anturit.
    Löysitkö ratkaisua tuohon HC-arvoon? Kun käsittääkseni säätöjen ollessa kunnossa noi "pääkatit" pitäisi riittää ihan ok. Eipä kai nuo DP-katit merkittävämmin auta kuin kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kun lämpenevät nopeammin..?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Kyl kun kattoo sivusta tätä läppäreiltä asetusten pyörittelyä ja akun latailua eri ampeereilla ei voi muuta sanoa, et onneksi vielä löytyy autoja jonne vaan hyppää penkille, vetää pastillin naamaan ja täräyttää ison vaparikoneen käyntiin ja ajelee horisonttiin.

    Voimia teille päivittäjille
    Ei tätä N54:stakaan tarvi päivitellä.

    Tämänkin voi vaan päräyttää käyntiin ja ajella horisonttiin.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Kyl kun kattoo sivusta tätä läppäreiltä asetusten pyörittelyä ja akun latailua eri ampeereilla ei voi muuta sanoa, et onneksi vielä löytyy autoja jonne vaan hyppää penkille, vetää pastillin naamaan ja täräyttää ison vaparikoneen käyntiin ja ajelee horisonttiin.

    Voimia teille päivittäjille

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Joo ei ole solenoideja nuo, ovat magneetti venttiileijä. Sähköllä ohjataan alipainetta hukkaporteille. Oikein termein ahtopaineen säätimiä.
    googlesta tarkistamatta muistelen magneettiventtiileidenkin solenoideja olevan, mutta menee offtopikiks tätä pilkkua nussia.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Joo ei ole solenoideja nuo, ovat magneetti venttiileijä. Sähköllä ohjataan alipainetta hukkaporteille. Oikein termein ahtopaineen säätimiä.

    Nämä ei käytännössä koskaan hajoa (Pierburg)...

    Tänään tuli sitten pitkästä aikaa fläshättyä kaikki uusiksi.

    Ensimmäinen asia on kytkeä laturi kiinni ja nimenomaan "Supply" modeen. Jos laittaa normaaliin lataukseen, ei virta riitä... Supply antaa 25A virtaa.



    JB4 asetukset pistin minttiin läppärillä ja mittaristosta. Tosiaan tuo Menu 10 500 ja Menu 12 1000 kulkee käsi kädessä. Menu 12 kuuluisi olla 2400-2800 valmistajan mukaan. Menu 10 arvo tuplaa Menu 12 arvon. Jos laitat Menu 10 arvoksi vaikka 1000 on Menu 12 tällöin 2000. Jos siis haluaa Menu 12 "default" arvoihin, on laitettava Menu 10 vähintään 1200. Tällöin hukkaporttien rätinä on tosiasia paljon ajetuissa...

    Tuossa omat JB4 asetukset


    Asetukset JB4


    MHD OBD mokkula


    Fläshi valmis


    MHD options


    Homma kunnossa


    Lopuksi vielä varman päälle nollattiin kaikki adaptiot


    Itse murheenkryyni


    Kaiken tämän jälkeen kulkee taas kuin enkeli Todella herkkä kaasu ja tottelee kuin ajatus kuljettajaa. Seuraavaksi jos alkaa "perseilemään", on MHD kaikki resetit tai sitten valitettavasti JB4 säätöjä nostettava ylöspäin (rattlea luvassa)...
    Last edited by alfaromeo; 05-06-2023, 19:06.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Mulla tuo tasakaasun humppaus poistui täysin kun vaihtoi kaikki neljä lambda-anturia aikanaan. Mitään vikakoodeja ei tullut mutta logeissa näkyi humppausta eikä softallakaan sitä saatu kuntoon. Eipä nuo lambdat taida ikuisia olla! Kannattaa tilata ne esim. Aeromotorsilta eikä marmorilta...

    Leave a comment:


  • Krampus
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    ^ Mitkä on "ahtimien solenoidit" ?

    Tuo pintakaasun humppaus on ollut mulla ostohetkestä lähtien vähemmän tai enemmän läsnä, eli kohta kaksi vuotta. Omassa on JB4 sekä MHD. Asiaa olen tutkinut ja opiskellut myös tämän kaksi vuotta.

    Parhaimmillaan on ollut kuukausia, lähes puolisen vuotta poissa kyseinen ongelma. Taisi alkaa uudestaan, kun akku kävi irti...

    Ulkomailla joku oli ottanut logia oireen ollessa päällä, ja throttle arvo "oskilloi" ylös alas ylös alas, vaikka pedal on täysin samassa arvossa. Eli jalka kaasupolkimella on täysin vakaa, mutta kaasuläppä vetää omaa rallia...

    Tässä myös puhuttiin tuosta lambdojen "closed loop" tilasta (jos muistan oikein), eli juuri pintakaasulla, kun ECU hakee minimi kulutusta ja päästöjä.

    Itsellä tällä hetkellä humppaa todella rajusti, JB4 on säädelty ja resetoitu, ei vaikutusta. MHD lambdat ja throttle tänään resetoitu , ei vaikutusta.

    Huomenna ajattelin resetoida kaikki taas uudestaan, sekä jb4 ja mhd. Jos tämä ei auta, on pakko painaa täys fläshi sisään uudestaan...

    Mielessä on myös käynyt, että nyppäisi molemmista lambda 2:sista johdot irti niin ei ihmettele niitä enään Monissa viriviri vehkeissä nuo lambda kakkoset tulpataan ja anturit roskikseen...

    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...75#11747626350

    kuvan osa 4 "ahtimien solenoidit"

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    ^ Mitkä on "ahtimien solenoidit" ?

    Tuo pintakaasun humppaus on ollut mulla ostohetkestä lähtien vähemmän tai enemmän läsnä, eli kohta kaksi vuotta. Omassa on JB4 sekä MHD. Asiaa olen tutkinut ja opiskellut myös tämän kaksi vuotta.

    Parhaimmillaan on ollut kuukausia, lähes puolisen vuotta poissa kyseinen ongelma. Taisi alkaa uudestaan, kun akku kävi irti...

    Ulkomailla joku oli ottanut logia oireen ollessa päällä, ja throttle arvo "oskilloi" ylös alas ylös alas, vaikka pedal on täysin samassa arvossa. Eli jalka kaasupolkimella on täysin vakaa, mutta kaasuläppä vetää omaa rallia...

    Tässä myös puhuttiin tuosta lambdojen "closed loop" tilasta (jos muistan oikein), eli juuri pintakaasulla, kun ECU hakee minimi kulutusta ja päästöjä.

    Itsellä tällä hetkellä humppaa todella rajusti, JB4 on säädelty ja resetoitu, ei vaikutusta. MHD lambdat ja throttle tänään resetoitu , ei vaikutusta.

    Huomenna ajattelin resetoida kaikki taas uudestaan, sekä jb4 ja mhd. Jos tämä ei auta, on pakko painaa täys fläshi sisään uudestaan...

    Mielessä on myös käynyt, että nyppäisi molemmista lambda 2:sista johdot irti niin ei ihmettele niitä enään Monissa viriviri vehkeissä nuo lambda kakkoset tulpataan ja anturit roskikseen...

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Omassa myös DP ilman ketteja ja HC oli 55. Viime kesänä oli omassakin tuota oskilointia mutta nyt en ole huomannut sitä ollenkaan. Asiat mitkä on vaihtunut on ahtimien solenoidit ja imusarjan /putken anturit.

    Leave a comment:


  • Perus-Jeppe
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Eihän se sitten toiminutkaan... Humppaa humppaa...

    Tuo "oscillation fix" ei siis toimi. Koittaa peittää ongelmaa, mutta huonolla menestyksellä.

    Noh, heti aamusta pajalle ja vielä kerran. Samalla tavalla kuin ekalla fläshillä, koko mhd poisto ja täysin vakioksi -> sen jälkeen puhdas long write race mappi sisään -> jb4 asetukset defaulttiin ja Map 5 sisään.

    Nyt toimii oikeasti ! Tuntee heti kaasupolkimesta, että nyt on tuttu ja turvallinen. Ja tosiaan, tämä on pelkästään MHD liittyvä ongelma, joka ulkomailla asti tiedetään.

    Ruksitin myös pois tuon "dp fixin".

    Varmistin virransaannin tällä kertaa


    Fläshi taas käynnissä


    Luultavasti, kun MHD fläshätään ekaa kertaa long writenä alkuperäiseen ecuun, homma toimii. Mutta tämän jälkeen esim. kartan vaihto tai optionssien säätö tehdään full writenä ja sitten alkaa ongelmat. Voisiko olla, että fläshin päälle tehty fläshi vetää jotenkin "tukkoon" ja alkaa sekoilemaan ? Ulkomailla on kokeiltu adaptioiden resettiä ilmeisesti tuloksetta. Ja myös "flash back to stock map 0" ei auta. Ainut on juuri tämä, että koko roska deletoidaan ja uusi raikas fläshi sisään.

    Joo, tuo sisusta on "Dakota Leder Coral Rot" , todella tyylikäs tumman punainen

    Ulkoväri on "Titan Silber" , eli tuo perus hopea.
    Nyt löysin vihdoin täältä erinomaisesti kuvattuna oireet, joista ite oon kärsiny jo useamman vuoden, ja joihin ei olla pajallakaan löydetty ratkaisua, kiitokset hyvistä kuvauksista! Eli toi kierrosten humppaus/oskillointi pintakaasulla (tapahtuu siis myös paikallaan tyhjäkäynnillä tasaisella kaasulla n. 1500 kierroksilla, eli ei pitäisi olla vaihdelaatikon vikaa). Tuntuu ajossa vakkarilla, erityisesti loivassa alamäessä, jolloin ihan pintakaasulla mennään...

    Oma autoni (e92 N54 335ixa 2008, 200tkm) on siis vaivasta kärsinyt jo muutamia vuosia, ensimmäisen kerran ongelma esiintyi moottorinvaihdon jälkeen (kampiakselin laakerit korkkasivat -> kone entinen), jonka yhteydessä autoon asennettiin muiden bolt-onien mukana mm. down pipet katittomiin, sekä virisofta (AJ Tech). Tuo virisofta ei kuitenkaan koskaan täyttänyt tavoitteita, joten penkityksen yhteydessä vuosi sitten autoon ajettiin MHD:n softat. Mutta taustalla on koko ajan ollut tuo oskilointi, joka on ärsyttävää, vaikkakaan ei ajoa estä.

    Nyt kuitenkin tuli hylsy katsastuksesta päästöjen vuoksi (häkä hiukan yli maksimiarvojen), joten epäillys kääntyy tuohon oskilointiin, voisiko se aiheuttaa seoksen muutosta ja sitä kautta liian korkeat päästöt..?

    Joten ajattelin koittaa vielä tuota mainitsemaasi keinoa, eli MHD kokonaan pois, ja sitten uusi asennus. Mutta oliko siis tietoa, että jos oskilointi johtuu suorista down pipeistä ja päälle jäävästä "kattitestistä", niin poistaako siis MHD:n puhdas asennus sen, vai olisiko muita hyviä vinkkejä tuohon oskilointitaisteluun? Lisäksi ajattelin koittaa katsastukseen laittaa jonkin E85-seoksen, eikös silläkin pitäisi päästöjä saada alaspäin? Ja siis tyhmä kysymys, tunnistaako auto siis itse alkoholiseoksen muutoksen, eli tarviiko seoksen tankkaamisen lisäksi esim. MHD:n puolella muuttaa jotakin? Tarkoitus siis tehdä suhteellisen mieto, n. 20-30% alkoholiseos katsastuksen ajaksi. Kiitos jo etukäteen avusta!!!

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Nyt on ajeltu ja tarkastin letkut/putket. Kuivalta näyttää Tämän johdosta vaihdoin samalla uudet öljyt ja suodattimen.

    Tuli myös resetoitua koko laitos taas pitkästä aikaa.

    - Vaihdelaatikon reset
    - MHD adaptiot reset (kaikki)
    - JB4 reset
    - JB4 adaptiot defaulttiin

    Viikonloppuna tuli myös vihdoinkin revittyä aiemman omistajan teippaukset pois trimmeistä. Varustelistalta löytyy "harjattu alumiini" detailit. Teippi oli ihan ok, tummaa "metalli" pintaa. Valitettavasti vain repsotti vähän joka puolelta ja kesineen oloista pintaa, varsinkin reunoissa. Nyt on tyylikäs "OEM look" ja aitoa alumiinipintaa.







    Resettien jälkeen tuttuun tyyliin kulku on todella raikasta ja herkkää. Antaa taas rauhassa adaptoitua ja tottua ajoon. Katsotaan mitä sitten seuraavaksi taas askarrellaan

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    ^ Joo ja tosiaan ongelmat alkoivat heti jalan tiivisteiden vaihdon jälkeen. Nuo letkut tuli "taitettua" tuonne pakosarjan puolelle pois edestä. Eivät näköjään tykänneet...

    Leave a comment:


  • Flamen
    replied
    Öljynkulutus pieneni heti, kun tuon homman sai valmiis

    Pitää ihmetellä vähän noiden nykyletkujen laatua, jos sekä liitokset että letkut antautuu suhteellisen varhain. Etenkin tuo letkujen hikoilu muualta ku puristusliitoksesta / banjosta on vähän jännää. Omista autoista 88- vuotisesta alko hyde/moottoriöljyletkut antautumaan pari vuotta sitten. -79 vuotisesta ei tullu vielä tippaakaan öljyä pihalle (ainakaan letkuliitoksista) vuonna 2019 Eihän näitä pysty tietenkään suoraan vertaamaan keskenään. Öljyähän nää on vuotanu aina, sitä ei pysty kiistämään.

    Leave a comment:

Working...
X