Originally posted by nappe74
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto
Collapse
X
-
320d E91 manuaali uudemmalla 130kw koneella, termarit kunnossa ja ohjelmoitu. Turku-Kirkkonummi-Turku 5,9l/100km (ajotietokone). Renkaat: 235/265/19. Koko matka vakkarilla, moottoritie GPS nopeus 127km/h muuten rajoitusten mukaan. Keli tihkusateinen, +5-7 astetta.
Aiemmin 15 000km ajolla näytössä on seissyt 6,5l/100km, jalka on tyhjillä moottoriteillä raskas, ja niitä tulee ajettua usein. Muuten pyrin reippaaseen, mutta taloudelliseen ajotapaan.F10 530da xDrive -14
----------------
E92 330d -09
E93 325i -08
E92 330d -08
E61 535d -06
E91 320d -08
E46 330Ci -01
E61 525d -06
E90 320i -05
E46 325i -01
E46 318i -99
E36 316i -91
Comment
-
-
Mikähän ihme noissa lämmöissä nyt perkele voi vielä olla.
Eli autona e90 320d -06
Tässä tovi sitten ensimmäistä kertaa päätin kattoa lämpöjä salavalikon kautta.
Ulkolämpötila noin +15 ja sadetta. Lämmöt kipusi kehällä ajaessa parhaimmillaan 96c ja sieltä alkoi hiljalleen laskea. Motarilla lämmöt ei enää yli 70c mennyt millään ja siinä pysytteli kotiin ajoon saakka.
No sitten vaihdettiin EGR-termari ja eikun lämmöt kokeiluun.
Ulkolämpötila jotain 5-6c. Motaria körötellessä lämmöt nousi noin 72c paikkeille ja pysyi siinä tasaisesti.
-> tuo älytön seilaaminen lämmöissä loppui, mutta edelleen jää liian alhaiseksi.
Sitten vaihdettin päätermari ja taas testiä.
Ulkolämpötila -2. Sekalaista ajoa taajamassa ja vähän maantiellä (80km/h) ja lämmöt nousi parhaimmillaan 83c ja siitä siten taas tultiin takapakkia 78c ja siihen jämähti.
-> Lopullinen käyntilämpötila nousi, mutta ei vielä lähelläkään sitä maagista 90c. Viikon alusta pääsee vielä testaamaan duunimatkan missä viimeistään voi todeta, että ei se lämpene. Odotukset ei kuitenkaan ole kovin korkealla.
Onko hyviä ideoita mitä sitä lähtis seuraavaksi arpomaan. Halpaa touhuahan tämä kun ei oo paikkaa/vehkeitä/taitoa itse vaihdella niin joutuu muille maksella.
Edit 29.10: Perhana. Kerrankin jouduin "pettymään". Duunista ajelin himaan ja perillä päätin kattoa että mitä lämmöt näyttää. No tauluunhan pärähti 93c, eli vaikuttaakin hyvältä. Täytyy vielä huomenna aamusta laittaa ennen lähtöä mittari näkyviin että nouseeko tosiaan noihin lukemiin ja pysyy siellä.
Edit 30.10: Testattu nyt sitten duunimatkalla ja hyvinhän se tosiaan nousi 90 asteeseen ja parin asteen heittoa suuntaan ja toiseen. Kuntoon näyttää siis tulleen alun epäröinnistä huolimatta.Last edited by ironia; 30-10-2012, 10:10.Dome @ Qnet
e90 320d
Comment
-
-
Tässäkin ketjussa on jo ehditty valittamaan termarien laadusta ja kestävyydestä.
Eihän tuossa paljon muuta mahdollisuutta jää kuin, että jompikumpi termari rikki uutena.
Jos auto ei ole automaatti? silloin vika voisi olla vielä laatikon lämmönvahtimen termari.
alavesiletkua kokeilemalla ilmeisesti pääsee vähän jyvälle termarin toiminnasta.
Itse voin vahvistaa omalta kohdalta, että kun vaihdatin viime perjantaina päätermarin
sain lämmöt nousemaan lähemmäs 90:iä ja pysyvät siellä +-2 astetta rauhallisessa maantieajossa ainakin ulkolämpötilan ollessa +2:n ja -5 asteen välillä.
ps. nyt 400km ajojen perusteella koneen lämpöjen nousu 80 asteesta tuohon 90:een.
Keskikulutus näyttäisi pudonneen 0.2L/100Km.
Mitään tieteellistä arvoa tuolla ei vielä ole koska ajoa noin vähän...
Voi mennä vielä muiden tekijöiden piikkiin moinen tilastoharha
Seuraan tilannettaF30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Millanen homma tuo päätermarin vaihto on kotioloissa? Joutuuko ilmailemaan tai lisäämään isoa määrää nestettä? Pääseekös siihen miten hyvin käsiksi yläkautta? Ilmeisesti flekti pitää irroittaa, mites muut osat edestä pois? 320d 06 manuaali 163hp.ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostMillanen homma tuo päätermarin vaihto on kotioloissa? Joutuuko ilmailemaan tai lisäämään isoa määrää nestettä? Pääseekös siihen miten hyvin käsiksi yläkautta? Ilmeisesti flekti pitää irroittaa, mites muut osat edestä pois? 320d 06 manuaali 163hp.
Yläpuolelta vaihtuu. Moottorin suojamuovit pois ja EGR-cooleri pois edestä.F31 320d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostMillanen homma tuo päätermarin vaihto on kotioloissa? Joutuuko ilmailemaan tai lisäämään isoa määrää nestettä? Pääseekös siihen miten hyvin käsiksi yläkautta? Ilmeisesti flekti pitää irroittaa, mites muut osat edestä pois? 320d 06 manuaali 163hp.BMW G21 320e xDrive
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostMillanen homma tuo päätermarin vaihto on kotioloissa? Joutuuko ilmailemaan tai lisäämään isoa määrää nestettä? Pääseekös siihen miten hyvin käsiksi yläkautta? Ilmeisesti flekti pitää irroittaa, mites muut osat edestä pois? 320d 06 manuaali 163hp.BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t
Comment
-
-
BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t
Comment
-
-
Originally posted by Raimo Miettinen View Posthttp://www.spritmonitor.de/en/
Löytyi tuollainen sivusto, josta saa rajattua aika tarkkaan mitä muilla autot ovat kuluttaneet.
Hyvä sivusto.
Paljon kulutustietoa, joten näkee sen todellisen haarukan erilaisesta ajosta.F31 320d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Tumppa View PostHyvä sivusto.
Paljon kulutustietoa, joten näkee sen todellisen haarukan erilaisesta ajosta.F10 530d semiVOLL
ex. E90 320d M-Sport '06
ex. E39 523i M-Sport '00
ex. E36 325i Coupe '92
ex. E30 316i '89
Comment
-
-
Originally posted by Neutrone View Post...joka on tolkuttoman iso... Älyttömästi vaikuttaa kulutukseen jo pelkkä ajotapa.
Lisäsin omankin autoni tuonne ja näyttäisi olevan vm. 2006 2-litraisissa automaateissa (120kw) 5/35 autosta eli mähän ajan ihan höyryillä muihin nähden.BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t
Comment
-
-
Maanantaina vaihdettiin termarit ja tänään Helsingin reissu meni 5.7l/100km. About 700km maantietä/motaria ja 100km kehillä suhaamista. Autona siis sigun 325dA. Keskinopeus oli 78km/h. Lukemat ajotietokoneesta ja tarkistettu tankkaamalla.Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
Comment