Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9X M3 Kokemuksia -yhdistetty topic-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e36next
    BTCF Member
    • May 2004
    • 1574
    • Hattula

    Originally posted by Bmwongelmat123 View Post
    Nyt on ostohousut jalassa ja hankinnassa tuollainen E92/E93 M3. Toistaiseksi ei V-koneella olevaa bimmeriä vielä ole ollut.

    Mitä pitäisi ottaa huomioon KK-laakereiden ja kaasuläppämoottoreiden lisäksi? Nuo ne kalleimmat rempat taitaapi olla. Kaikki tipsit tervetulleita. Omakohtaisia kokemuksia mitä mennyt rikki saa myös laittaa.
    - Manuaalista menee kytkin ~150tkm vähän käytöstä riippuen. Jos auto on vanhempi kuin ´09 niin kytkimen lisäksi pitää vaihtaa vauhtipyörä samalla kertaa jollei ole tehty jo.
    - Tyhjäkäyntiaktuaattori / -moottori (töineen ~1000 €)
    - Vanoksien päätymuovikotelot / -suojat pyörähtävät paikoiltaan ja alkavat murentua tämän jälkeen aikavälillä x öljyn joukkoon (toisen puolen suojien kunnon ja asennon saattaa havaita öljykorkin alta, toinen puoli vaatii venttiilikopan irrotuksen). Korjaus yksinkertainen, vaihda Vanos-yksikkö / yksiköt uusiin. Tai vaihtoehtoisesti pelkät muovit irti ja koneistettu metallinen suojus tilalle. Näitä saa mm. Venäjältä Slon Motorsportilta. Jotkut ovat myös laittaneet isoja metallisia päätylevyjä tai -prikkoja, jotka tulee kiinni yksikön päätypultin alle.

    Mikäli päätyy vaihtamaan nuo kaikki Vanos-yksiköt uusiin, hintaa näille kertyy n. 4000€ + työt päälle. Muuten näissä varsinaiset Vanos-viat harvinaisempia kuin S85-moottorissa.
    BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
    Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
    Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

    Comment

    • JNIJNI
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1485

      Originally posted by e36next View Post
      Onkohan näiden omistajat tarkastaneet näistä Vanoksien "päätysuojia tai -kuppeja" jotka sijaitsee rattaiden päässä nokka-akselien etupuolella? Omasta sedanista oli jo yksi näistä kupeista pyörähtänyt paikoiltaan ja seuraava vaihe olisi ollut se, että muovipurua olisi alkanut irrota moottorin öljykiertoon.

      Nämä kannattaa tsekata ajoissa. Pahimmassa tapauksessa tukkii moottorin öljykierron ja -saannin.

      Ongelma ainakin netistä tutkiessa enemmän aika- kuin kilometriperustainen.
      Ymmärsinkö oikein, että näitä "kuppeja" ei myydä erikseen?
      G21 LCI 330e xDrive 2022
      E93 M3

      Comment

      • e36next
        BTCF Member
        • May 2004
        • 1574
        • Hattula

        Originally posted by JNIJNI View Post
        Ymmärsinkö oikein, että näitä "kuppeja" ei myydä erikseen?
        Kyllä ymmärsit. Pitää mennä joko aftermarket ratkaisulla tai sitten hankkia OEM Vanokset orkkiksien tilalle. Itselläni ei ainakaan hermot kestä korvata ainoastaan tuota yhtä vikaantuneella suojalla varustettua Vanos-ratasta uudella ja sen jälkeen ajaa hyvillä mielin auringonnousua kohti ��
        Last edited by e36next; 03-02-2022, 18:46.
        BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
        Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
        Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

        Comment

        • kmn
          Moderator
          • May 2009
          • 6022
          • Sipoo

          Toi vanoksien kuppeihin/juttuihin liittyvä asia ei kyllä ihan oikeasti taida olla mikään oikea ongelma.. Halkeamia on tullut vastaan ja nekin lähinnä alkupään malleissa. Et ei noita ainakaan ennakoivasti kannata IMO alkaa vaihtamaan. Slonin noi alumiini-asiatkin täysin ylihinnoitettu ratkaisu tuohon "ongelmaan" ja muitakin ratkaisuja on. Amerikan joet saa Facebookissa kirjoitella mitä huvittaa.

          Tyhjäkäyntimoottoreiden osalta en ole kuullut lähipiiristä itse yhtään autoa vielä, mihin näitä olisi pitänyt vaihdella. Esim. Hubaer-shopin hinta tuolle osalle kannattaa kyllä katsoa.. Kaasuläpät saa elinikäisellä takuulla molemmat yht noin 500e UK:sta.

          Ihan turhaa jännittämistä tommoset siis mun mielestä. Tekee ne kk-laakerit vaikka 80k välein ja muuten huoltaa ne jutut mitä tulee. Halvempi ja mukavempi tämmöstä on ylläpitää ja harrastaa, ku vaikkapa mitä tahansa perus E36 tai E46.

          EDIT: Jos niissä vanokset lätyköissä on oikeasti jotain silmällä nähtävissä olevaa vikaa (kuten em.), niin sitten vaihtaisin ne kaikki. En tosin alkais koko vanos-yksikköä vaihtaa, joka on aivan täysin järjen köyhyyttä muutaman kympin osan vuoksi...... Enkä laittais sitä Sloninkaan ratkaisua, vaan koneistetut metallilevyt sinne paikalleen. Kustannus ehkä satasen kaikki 4 kpl:tta.
          Last edited by kmn; 03-02-2022, 19:02.

          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
          --
          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

          Comment

          • e36next
            BTCF Member
            • May 2004
            • 1574
            • Hattula

            Originally posted by kmn View Post
            Toi vanoksien kuppeihin/juttuihin liittyvä asia ei kyllä ihan oikeasti taida olla mikään oikea ongelma.. Halkeamia on tullut vastaan ja nekin lähinnä alkupään malleissa. Et ei noita ainakaan ennakoivasti kannata IMO alkaa vaihtamaan. Slonin noi alumiini-asiatkin täysin ylihinnoitettu ratkaisu tuohon "ongelmaan" ja muitakin ratkaisuja on. Amerikan joet saa Facebookissa kirjoitella mitä huvittaa.

            Tyhjäkäyntimoottoreiden osalta en ole kuullut lähipiiristä itse yhtään autoa vielä, mihin näitä olisi pitänyt vaihdella. Esim. Hubaer-shopin hinta tuolle osalle kannattaa kyllä katsoa.. Kaasuläpät saa elinikäisellä takuulla molemmat yht noin 500e UK:sta.

            Ihan turhaa jännittämistä tommoset siis mun mielestä. Tekee ne kk-laakerit vaikka 80k välein ja muuten huoltaa ne jutut mitä tulee. Halvempi ja mukavempi tämmöstä on ylläpitää ja harrastaa, ku vaikkapa mitä tahansa perus E36 tai E46.

            EDIT: Jos niissä vanokset lätyköissä on oikeasti jotain silmällä nähtävissä olevaa vikaa (kuten em.), niin sitten vaihtaisin ne kaikki. En tosin alkais koko vanos-yksikköä vaihtaa, joka on aivan täysin järjen köyhyyttä muutaman kympin osan vuoksi...... Enkä laittais sitä Sloninkaan ratkaisua, vaan koneistetut metallilevyt sinne paikalleen. Kustannus ehkä satasen kaikki 4 kpl:tta.
            Mulla meni tyhjäkäyntimoottori, aj. 165tkm. Tähän omaani on jo vaihdettu ACL:n kk-laakerit n. 10tkm sitten, OEM kaasuläppäaktuaattorit n. 40tkm sitten (seuraavat sitten rebuildiltä) ja tuo kytkin / vauhtipyöräpaketti n. 30tkm sitten.
            Last edited by e36next; 03-02-2022, 20:51.
            BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
            Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
            Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

            Comment

            • Lördagskorv
              Aluevastaava
              • Nov 2016
              • 2097
              • Lohja city

              Originally posted by e36next View Post
              Onkohan näiden omistajat tarkastaneet näistä Vanoksien "päätysuojia tai -kuppeja" jotka sijaitsee rattaiden päässä nokka-akselien etupuolella? Omasta sedanista oli jo yksi näistä kupeista pyörähtänyt paikoiltaan ja seuraava vaihe olisi ollut se, että muovipurua olisi alkanut irrota moottorin öljykiertoon.

              Nämä kannattaa tsekata ajoissa. Pahimmassa tapauksessa tukkii moottorin öljykierron ja -saannin.

              Ongelma ainakin netistä tutkiessa enemmän aika- kuin kilometriperustainen.
              Tuntuu olevan noiden lämpimien maiden ongelma huomattavasti enemmän kun meidän.

              Tuo vanoksen "jousen" päätykuppi on tosiaan jotain muovin/pakeliitin seosta ja ajan myötä hapertuu lämmössä. Jenkkifoorumilla noita nähnyt, ensimmäistä kertaa kuulen että missään Euroopan autossa olisi tuommoista ongelmaa

              Noi Slonin koneistetut kikkareet on niin tajuttoman kalliita että en pystyisi itse niitä perustelemaan kyllä koskaan. Jengi on tosiaan isolla prikalla noita korvannut tuonne.
              E92 M3 -10 Jerezschwarz
              E28 528i -84 Diamantschwarz
              G20 320e -22 Sunset Orange
              Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

              E92 M3 -08 Silverstone 2
              E38 740i -00 Imolarot 2
              E46 320d -02 Orientblau

              Comment

              • e36next
                BTCF Member
                • May 2004
                • 1574
                • Hattula

                Originally posted by Lördagskorv View Post
                Tuntuu olevan noiden lämpimien maiden ongelma huomattavasti enemmän kun meidän.

                Tuo vanoksen "jousen" päätykuppi on tosiaan jotain muovin/pakeliitin seosta ja ajan myötä hapertuu lämmössä. Jenkkifoorumilla noita nähnyt, ensimmäistä kertaa kuulen että missään Euroopan autossa olisi tuommoista ongelmaa

                Noi Slonin koneistetut kikkareet on niin tajuttoman kalliita että en pystyisi itse niitä perustelemaan kyllä koskaan. Jengi on tosiaan isolla prikalla noita korvannut tuonne.
                Tuossa omassani ei ollut vielä murentunut tai halkeillut. Oli pyörähtänyt paikoillaan n. 90 astetta ja parista kohtaa huomasi että suojus oli hieman muuttanut muotoaan / rypyttynyt. Eipä tuota kehtaa oikein kasata tekemättä ongelmalle mitään.
                BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
                Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
                Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

                Comment

                • JNIJNI
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1485

                  Tuohon sigun laitteeseen olisi kk-laakeriremontti edessä.
                  Ehdotelkaahan Tampere-Turku akselilla osaavaa tekijää
                  G21 LCI 330e xDrive 2022
                  E93 M3

                  Comment

                  • Lördagskorv
                    Aluevastaava
                    • Nov 2016
                    • 2097
                    • Lohja city

                    Originally posted by JNIJNI View Post
                    Tuohon sigun laitteeseen olisi kk-laakeriremontti edessä.
                    Ehdotelkaahan Tampere-Turku akselilla osaavaa tekijää
                    Itse veisin VKV-serviceen Villelle laitettavaksi.
                    Voi nukkua sen jälkeen yöunet kunnolla kun tietää että on vimosen päälle tehty
                    E92 M3 -10 Jerezschwarz
                    E28 528i -84 Diamantschwarz
                    G20 320e -22 Sunset Orange
                    Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                    E92 M3 -08 Silverstone 2
                    E38 740i -00 Imolarot 2
                    E46 320d -02 Orientblau

                    Comment

                    • JNIJNI
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1485

                      Originally posted by Lördagskorv View Post
                      Itse veisin VKV-serviceen Villelle laitettavaksi.
                      Voi nukkua sen jälkeen yöunet kunnolla kun tietää että on vimosen päälle tehty
                      Kiitos. Aika varattu Villelle
                      G21 LCI 330e xDrive 2022
                      E93 M3

                      Comment

                      • Jaksi
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 46
                        • Tampere

                        Secondary air valve

                        Onko kellään ollut ongelmia tai ootteko joutuneet vaihtamaan noita kansien takapäässä olevia lisäilmaventtiileitä? BMW ohjeistus on pakosarjat jne pois eli järkyttävä työ, onnistunee pienet kädet ja hyvät hermot osaavalta ylhäältäkin…

                        Vaikuttaisi olevan itsellä edessä kuskinpuoleisen uusinta.

                        Onko suositella osaavia pajoja jotka tekisi yläkautta järkevämmin kuin 8h merkkarilla?

                        Entä löytyykö osaajia koodaan tuo kylmäkäynnistys jakso pois käytöstä?

                        Auto Tampereen seudulla
                        Last edited by Jaksi; 29-08-2022, 14:57.
                        E93 M3 + G21 320e Xdrive M-Sport

                        ex:
                        F10 518d LCI
                        E39 520i
                        E53 4.4i M-Sport
                        E61 525i
                        E36 328 cabrio
                        E36 328 M-tech sedan

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6022
                          • Sipoo

                          Ne onnistuu kyllä vaihtaa yläkauttakin, mutta edellyttää tosiaan moottorin laskemista aika reippaasti, että mahtuu puuhaamaan. Aikamoinen työmaa siis, mutta huomattavasti pienempi, kuin pakosarjan irroittaminen.. Osana jotain isompaa hommaa kannattaisi tehdä siis ja samalla tulppaus + pois koodaus..

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • Mac
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 199
                            • Kotka

                            Mites tälläinen oireilee?
                            ---e92 ///M3---
                            ---e39 530i---

                            Comment

                            • Jaksi
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 46
                              • Tampere

                              Originally posted by Mac View Post
                              Mites tälläinen oireilee?
                              Missfireä 1-4 cyl. ja toisioilmajärjestelmän häiriöö bank 1 valittelee.
                              Kylmänä kierrokset humppailee toisinaan ja / tai kylmäkäyntijakson lopussa menee vikatilaan. Alkoi oireileen ensin vain harvoin ja nyt sitten kokoajan.

                              Auto on nyt pajalla, katotaan miten homma ratkeaa.
                              Last edited by Jaksi; 06-09-2022, 15:51.
                              E93 M3 + G21 320e Xdrive M-Sport

                              ex:
                              F10 518d LCI
                              E39 520i
                              E53 4.4i M-Sport
                              E61 525i
                              E36 328 cabrio
                              E36 328 M-tech sedan

                              Comment

                              • MikaSe
                                BTCF Member
                                • Sep 2016
                                • 34
                                • Tampere

                                Ilmeisesti startti rikki, kun start nappia painamalla konehuoneessa jokin naksahtaa, mutta joutuu useamman kerran yrittämään, että starttaa? Jonkin youtube videon mukaan siellä on Valeon startti, jonka saisi Rockautosta $255. Muuten ilmeisesti sama, mutta ilman BMW logoa. Saakohan tuota jostain lähempää järkevään hintaan?
                                E92 M3 -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎