Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9X M3 Kokemuksia -yhdistetty topic-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reeperbahn
    BTCF Member
    • May 2012
    • 602
    • EFOU

    Originally posted by llehik View Post
    Eli kiertokangen laakerit olivat myös OEM osia?
    Kyllä
    -BMW M3 -09
    -MB E320 Coupe -94
    -MB E250 CGI -10
    -Husqvarna R320 -14

    Comment

    • IIIolut
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 382
      • Mikkeli

      Oliko Reeperbahn sun vanhat laakerit 088/089 tyyppiä, vai 702/703 mallia? Mä arvoin tuossa OEM ja aftermarket laakerien välillä ja hommasin BE:n valmistamat lyijyä sisältävät kk-laakerit, joissa isommat välykset kuin BMW:n valmistamissa. Alkoi jännittämään tuo 702/703 kk-laakerien tin-aluminium seos, josko se tekee kampiakselille hallaa. Mulla tosin S85, mutta samaa settiähän tuo on kuin S65. Reilu 5tkm menty noilla aftermarket laakereilla, joten ei niiden kestävyydestä ole mitään hajua. Paljon noita BE:n laakereita ovat M3forumin puolella laittaneet.
      E61 ///M5 -07
      F15 X5 40e ///M-Sport -16

      Ex. E39 ///M5 -01
      -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

      Comment

      • Reeperbahn
        BTCF Member
        • May 2012
        • 602
        • EFOU

        702/703:set siellä oli. Mietin itekkin aftermarket-laakereita mutta niistä aika vähän toistaseksi kokemuksia niin mennään nyt noilla oem:llä seuraava 100 tkm.
        -BMW M3 -09
        -MB E320 Coupe -94
        -MB E250 CGI -10
        -Husqvarna R320 -14

        Comment

        • llehik
          Bimmer Rookie
          • Jul 2017
          • 35
          • Vantaa

          Originally posted by IIIolut View Post
          Oliko Reeperbahn sun vanhat laakerit 088/089 tyyppiä, vai 702/703 mallia? Mä arvoin tuossa OEM ja aftermarket laakerien välillä ja hommasin BE:n valmistamat lyijyä sisältävät kk-laakerit, joissa isommat välykset kuin BMW:n valmistamissa. Alkoi jännittämään tuo 702/703 kk-laakerien tin-aluminium seos, josko se tekee kampiakselille hallaa. Mulla tosin S85, mutta samaa settiähän tuo on kuin S65. Reilu 5tkm menty noilla aftermarket laakereilla, joten ei niiden kestävyydestä ole mitään hajua. Paljon noita BE:n laakereita ovat M3forumin puolella laittaneet.
          Mistä tilasit BE:n kk-laakerit?

          Comment

          • IIIolut
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 382
            • Mikkeli

            Originally posted by llehik View Post
            Mistä tilasit BE:n kk-laakerit?
            Täältä tilasin http://www.ca-int.co.uk/.
            E61 ///M5 -07
            F15 X5 40e ///M-Sport -16

            Ex. E39 ///M5 -01
            -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

            Comment

            • llehik
              Bimmer Rookie
              • Jul 2017
              • 35
              • Vantaa

              Originally posted by IIIolut View Post
              Täältä tilasin http://www.ca-int.co.uk/.
              Kyllä minä tilaan myös nuo BE:n laakerit. Onko tietoa saavuttaako mitään hyötyä noilla ARP:n pulteilla?

              Comment

              • IIIolut
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 382
                • Mikkeli

                Originally posted by llehik View Post
                Kyllä minä tilaan myös nuo BE:n laakerit. Onko tietoa saavuttaako mitään hyötyä noilla ARP:n pulteilla?
                Ollut tietoa puolesta ja vastaan. Hinta tuplat ARP-pulteilla vs. OEM. ARP-pulteilla ei tartte tehdä sitä kiristys rumbaa, mitä OEM-pulteilla. ARP:t voi käyttää uudestaan ja taas OEM-pultit vain kerran. Itse valitsin nuo OEM-pultit. Jospa tuolla kombolla pääsisi seuraavat 100tkm ja sit taas alakerta auki😀
                E61 ///M5 -07
                F15 X5 40e ///M-Sport -16

                Ex. E39 ///M5 -01
                -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                Comment

                • llehik
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2017
                  • 35
                  • Vantaa

                  Originally posted by IIIolut View Post
                  Ollut tietoa puolesta ja vastaan. Hinta tuplat ARP-pulteilla vs. OEM. ARP-pulteilla ei tartte tehdä sitä kiristys rumbaa, mitä OEM-pulteilla. ARP:t voi käyttää uudestaan ja taas OEM-pultit vain kerran. Itse valitsin nuo OEM-pultit. Jospa tuolla kombolla pääsisi seuraavat 100tkm ja sit taas alakerta auki😀
                  Kiitos tiedoista! Taidan itsekkin laittaa OEM pulteilla. Prkl, on se kallis remppa, mutta kaipa se on pakko tehdä.

                  Comment

                  • Pantse
                    BTCF Member
                    • Jun 2005
                    • 151
                    • Oulu

                    Kuluneella viikolla vaihdettiin minunkin autoon uudet laakerit JR autocenterissä. Kilometrejä oli vaihtohetkellä 128 tkm, mutta laakereissa ei juurikaan kulumisen merkkejä, ainoastaan parissa liuskassa oli sormenpään kokoinen alue, jossa pinnoite ei ollut kulunut ollenkaan. Johtuneeko laakeriliuskasta vai kiertokangesta? Auto on valmistettu 7/2009 ja laakerit mallia OEM CL 113 088/089, ja uudet korvaavat tuli samanlaiset.

                    Vanhoissa laakereissa löytyi lisäksi merkintä 0309 ja perässä kirjain B, C tai D. Osaako joku sanoa, onko tuo 0309 kk/vuosi merkintä ja onko noilla kirjaimilla jotain merkitystä?

                    Autolle on tehty öljynvaihto 2300km kohdilla ja sen jälkeen 15-25tkm välein. Noiden laakereiden perusteella voisi sanoa, ettei vaihto olisi aina välttämätön 100tkm kohdilla, mutta mielenrauhan vuoksi tieten tarpeellinen .
                    Attached Files
                    Last edited by Pantse; 14-03-2020, 10:04.
                    Nykyiset : BMW X1 e84, BMW 125i m-sport, BMW K1200S
                    Ex: BMW 325i turbo e30, BMW M3 e92 dkg, BMW 330i e90, BMW 320Cia e46, BMW 320i e36, BMW 325i "Hartge" e30, BMW 316 e30

                    Comment

                    • llehik
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2017
                      • 35
                      • Vantaa

                      Originally posted by Pantse View Post
                      Autolle on tehty öljynvaihto 2300km kohdilla ja sen jälkeen 15-25tkm välein. Noiden laakereiden perusteella voisi sanoa, ettei vaihto olisi aina välttämätön 100tkm kohdilla, mutta mielenrauhan vuoksi tieten tarpeellinen .
                      Juurikin niin. Onhan näitä autoja valmistettu maailmalle aika iso määrä ja ajettu isojakin kilometrimääriä ilman ongelmia. Tuntuu, että vähän jokaisessa automallissa on joku akilleen kantapää, joka netin keskustelupalstoilla saa suhteettoman paljon huomiota, vaikka todellinen ongelma koskettaisikin hyvin pientä prosenttia autoista. Se ei tosin lämmitä, jos sattuukin omistamaan juuri siihen prosenttiin kuuluvan yksilön.
                      Last edited by llehik; 25-09-2018, 15:41.

                      Comment

                      • llehik
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2017
                        • 35
                        • Vantaa

                        Ostinpa European Auto Sourcesta Anaheimista nuo BE:n laakerit, kun tuli Ameriikassa työasioissa liikkuttua. Hintaa tuli sales taxin kanssa euroissa 540. Osaisiko joku suositella osaavaa korjaamoa PK-seudulla missä tuon kk-laakeriremontin voisi teetättää vai täytyykö tässä Ouluun asti ajella JR autocenterille :think

                        Comment

                        • Reeperbahn
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 602
                          • EFOU

                          Originally posted by llehik View Post
                          Osaisiko joku suositella osaavaa korjaamoa PK-seudulla missä tuon kk-laakeriremontin voisi teetättää vai täytyykö tässä Ouluun asti ajella JR autocenterille :think
                          Entinen Raikun paja eli nykyinen Simos Performance Tuusulassa lienee varma valinta. Tuonne olisin itse vienyt jos ei lähempää olisi löytynyt.

                          -BMW M3 -09
                          -MB E320 Coupe -94
                          -MB E250 CGI -10
                          -Husqvarna R320 -14

                          Comment

                          • ChristianH
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2016
                            • 53
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Reeperbahn View Post
                            Entinen Raikun paja eli nykyinen Simos Performance Tuusulassa lienee varma valinta. Tuonne olisin itse vienyt jos ei lähempää olisi löytynyt.

                            https://www.autoyas.com/FI/Tuusula/6...OS-Performance
                            Ei suostu vaihtamaan kuin alkuperäisillä osilla. Näin ainakin vuosi sitten kun tiedustelin.

                            Comment

                            • IIIolut
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 382
                              • Mikkeli

                              Originally posted by llehik View Post
                              Ostinpa European Auto Sourcesta Anaheimista nuo BE:n laakerit, kun tuli Ameriikassa työasioissa liikkuttua. Hintaa tuli sales taxin kanssa euroissa 540. Osaisiko joku suositella osaavaa korjaamoa PK-seudulla missä tuon kk-laakeriremontin voisi teetättää vai täytyykö tässä Ouluun asti ajella JR autocenterille :think
                              Mites ihan paikallinen merkkiliike? Mikkelissä paikallinen merkkiliike teki mun autoon kk-laakerit (BE) ja samalla moottorin tukikumit, vanoslinjan, pumppujen kiristäjät jne. Tosi hyvää jälkeä tekivät ja tyytyväinen olin
                              E61 ///M5 -07
                              F15 X5 40e ///M-Sport -16

                              Ex. E39 ///M5 -01
                              -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                              Comment

                              • llehik
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2017
                                • 35
                                • Vantaa

                                Täytyy käydä pyytämässä tarjous. Tosin en millään usko, että tekisivät halvemmalla kuin vaikkapa Schmiedmann.

                                Originally posted by IIIolut View Post
                                Mites ihan paikallinen merkkiliike? Mikkelissä paikallinen merkkiliike teki mun autoon kk-laakerit (BE) ja samalla moottorin tukikumit, vanoslinjan, pumppujen kiristäjät jne. Tosi hyvää jälkeä tekivät ja tyytyväinen olin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎