Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9X M3 Kokemuksia -yhdistetty topic-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • llehik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2017
    • 35
    • Vantaa

    Samaa mieltä kuin muutkin, Ämmä malleissa aivan oma makunsa. Itselläni E92 M3 DCT, aikaisempi Bemari E92 330d stage 2 (hieno auto sekin ja hieno moottori). Vapaasti hengittävä S65 V8 on aivan mielettömän hieno moottori ja toimii mielestäni kokonaisuutena paljon paremmin kaksoiskytkimellä kuin manuaalilla, joka ei ollut omaan makuuni, varsinkin kun edellinen manuaali oli Porschen, joka tekee ehkä maailman parhaat manuaalit.

    Kyllähän tuo S65 moottorin teholukema on nykypäivänäkin ihan kelvollinen, lähinnä vääntö jää nykymittapuulla hieman jälkeen, jos verrataan uusiin tuplaturbo M malleihin, mutta täytyykin muistaa kyseessä olevan vapaasti hengittävä moottori (äänet ja fiilis sen mukainen). Onko perffi riittävä? Riittävä mihin, maantielle, kaupunkiin, radalle? Kaikkeen tottuu ja jossain on mies (tai nainen), joka ostaa uuden Porsche GT2 RS:n ja vien sen suoraan myyntiliikeestä virityspajalle.

    Olen vuoden ajellut E92 M3:lla, eikä koko aikana mitään ongelmia/vikoja, mittarissa nyt 98 tkm. Olen pitänyt auton täysin OEM lukuunottamatta Remuksen X-pipea, jonka vaihdon yhteydessä etuäänenvaimennin, sekä sekundaari katalysaattorit katosivat. Mikäli foorumit pitävät paikkaansa, niin throttle actuatoreiden laukeamista odotellessa ja jossain vaiheessa eteen tulee myös kiertokangen laakereiden vaihto.

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15262
      • Ajamisen Iloa

      Originally posted by pyroz View Post
      Ja M3:een ei tarvitse vaihtaa tulppia, puolia, matalapainepumppua, korkeapainepumppua, säätää läppärillä, tankata kahdesta eri pumpusta, tyhjennellä ylikuumenemisen vikakoodeja, jne. jokaisen kiihdytyksen jälkeen.

      Odotan "kevyttä" reaktiota N54-kuskeilta, mutta 35i:n virittäminen on aika suoraan veganismiin verrattavissa. Sinun ei tarvitse sitä kysyä, hän kyllä kertoo sen sinulle ja listaa kaikki 47 modia, joka tilanteessa

      Lyhyemmin: M3 on aivan eri luokkaa kuin 35i vaikka olisi kuinka viritelty tehokkaaksi.

      Terveisin diesel-kuski, jolle kelpaisi kyllä myös N54-koneinen peli
      Hyvä että joku uskalsi sanoa ääneen.

      Valitse se M3 V8. Ei tarvitse pettyä, ei se ole maailman nopein auto mutta siinä on fiilistä ja siinä on saundia.
      Tuosta N54 autojen nopeudesta, on sitä muunkinlaista nopeutta kuin kiihdytys suoralla ja jostain syystä en ole ikinä sanallakaan kuullut mainittavan nopeudesta muualla kuin suoralla...
      Last edited by Remotion; 04-07-2018, 01:21.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Reeperbahn
        BTCF Member
        • May 2012
        • 602
        • EFOU

        Originally posted by murjaani View Post
        Itsellä vakio E93. Tehot riittää ainakin itselle.

        Yksi tyyppivika sattui omalle kohdalle. Bank 1:n throttle actuator hajosi. Rattaan kulumapuruja löytyi, kun ohjaimen avasin. Tilasin kunnostetut englannista ja lähetin omat sinne. N. 500€ maksoi.
        110tkm mittarissa. Kaksi tuntia meni esiinkaivamiseen ja reilu tunti kasaukseen.

        Oireet alkoi lievänä nykimisenä. Sammutuksen jälkeen aamulla ei suostunut käymään kuin kaasulla pumppaamalla.

        Suosittelen ennakoivaa vaihtoa.

        Aattelin että vaihan ite sisuskalut sinne, kun näkyy hyviä ohjeita olevan toimenpiteeseen. Juuri eilen tuli uudet rattaat postissa. Nyt 90 tkm lasissa, ei ole vielä oireillut mutta juurikin ennakoivasti aattelin vaihtaa niinkuin suosittelit.

        Suorituskyvystä kun tuli puhetta niin kävin viime viikonloppuna ajamassa mailia Pudasjärven lentokentällä:



        Paras loppunopeus oli 260,1 km/h.
        Last edited by Reeperbahn; 04-07-2018, 06:34.
        -BMW M3 -09
        -MB E320 Coupe -94
        -MB E250 CGI -10
        -Husqvarna R320 -14

        Comment

        • paapaa
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 194
          • Finland

          juuri koejaiin m3 e92 manuaali SCC..hienot m3 äänet..ainoastaan ihmetytti
          tyhjäkäynnillä n 1200 rpm niin tärisi vähän auto..?? ajossa huomannut mitään värinöitä..mutta mikähän tuon on..

          Comment

          • llehik
            Bimmer Rookie
            • Jul 2017
            • 35
            • Vantaa

            Originally posted by paapaa View Post
            juuri koejaiin m3 e92 manuaali SCC..hienot m3 äänet..ainoastaan ihmetytti
            tyhjäkäynnillä n 1200 rpm niin tärisi vähän auto..?? ajossa huomannut mitään värinöitä..mutta mikähän tuon on..
            En tiedä tärinästä, omani ei täristä, myös kaikki perän jurnutukset ovat itselleni täysin tuntemattomia juttuja tässä autossa (2008, 98 tkm).

            Mitä pidit manuaalista? Itse ajoin aikanani manuaalin ja DCT ja tuli tunne, että auto olisi ikäänkuin suunniteltu kaksoiskytkimelle, vaikka olenkin suuri manuaalin ystävä. Kyseisessä autossa kytkin tuntui löysältä, samoin laatikko, puuttui sellanen täsmällisen tarkka ja napakka fiilis mikä Porschen manuaalissa on. Tästä syystä pääydyin itse kakoiskytkimeen, mutta harvemmin käytän D asentoa, ehkä 90 % ajan rattivaihteilla.

            Comment

            • paapaa
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 194
              • Finland

              Originally posted by llehik View Post
              En tiedä tärinästä, omani ei täristä, myös kaikki perän jurnutukset ovat itselleni täysin tuntemattomia juttuja tässä autossa (2008, 98 tkm).

              Mitä pidit manuaalista? Itse ajoin aikanani manuaalin ja DCT ja tuli tunne, että auto olisi ikäänkuin suunniteltu kaksoiskytkimelle, vaikka olenkin suuri manuaalin ystävä. Kyseisessä autossa kytkin tuntui löysältä, samoin laatikko, puuttui sellanen täsmällisen tarkka ja napakka fiilis mikä Porschen manuaalissa on. Tästä syystä pääydyin itse kakoiskytkimeen, mutta harvemmin käytän D asentoa, ehkä 90 % ajan rattivaihteilla.
              itse asiassa mietin tarkemmin ja kun tyhjäkäynnillä
              tietyssä kohtaa epätasainen käynti niin tuli päivän
              saatossa mieleen että olisiko sittenkin mahdollisesti
              sytytykseen liittyen..? 2007 malli n 105 tkm mittarissa.
              akku kuulemma voi olla huono kun käynnisty kuulemma
              aina hyvin.itse käyntiääni ja ajo tuntui hyvältä...äänet
              ja motorsport antoi kyllä hyvan fiiliksen näin diisseli
              auto vielä kuin alla itsellä. F30 335XD näin läheltä ja ei kyllä
              yhtään osu silmään vs m3 E92 / nykyinen E92 330XD M3 korisarjalla.

              manuaaleista aina tykännyt joskaan tehokkaampaa rassia
              kaksoiskytkimellä alla ei ole ollut.varmaan automaatti
              tässä vielä parempi ajaa kuin manuaali.

              vieköhän n 80-100 matkavauhdissa 12 L..kympin pintaan
              jos veisi niin ei kuulostaisi pahalta..
              Last edited by paapaa; 06-07-2018, 07:27.

              Comment

              • juho-85
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 753
                • Pirkkala

                Originally posted by paapaa View Post
                itse asiassa mietin tarkemmin ja kun tyhjäkäynnillä
                tietyssä kohtaa epätasainen käynti niin tuli päivän
                saatossa mieleen että olisiko sittenkin mahdollisesti
                sytytykseen liittyen..? 2007 malli n 105 tkm mittarissa.
                akku kuulemma voi olla huono kun käynnisty kuulemma
                aina hyvin.itse käyntiääni ja ajo tuntui hyvältä...äänet
                ja motorsport antoi kyllä hyvan fiiliksen näin diisseli
                auto vielä kuin alla itsellä. F30 335XD näin läheltä ja ei kyllä
                yhtään osu silmään vs m3 E92 / nykyinen E92 330XD M3 korisarjalla.

                manuaaleista aina tykännyt joskaan tehokkaampaa rassia
                kaksoiskytkimellä alla ei ole ollut.varmaan automaatti
                tässä vielä parempi ajaa kuin manuaali.

                vieköhän n 80-100 matkavauhdissa 12 L..kympin pintaan
                jos veisi niin kuulostaisi pahalta..
                Tuo värinä tuossa 1200-1300 kierroksen kohdalla on ihan normaalia. Tuntuu ihan rattiin ja penkkiin asti hieman. Asiasta löytyy paljon keskustelua ulkomaalaisilla foorumeilla.
                Omasta ex-M3 samaa ihmettelin ja sinne testailtiin uudet tulpat ja puolatkin, mutta ei ollut mitään vaikutusta.
                F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                Tilattu i4 M50

                Exät:
                e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                Comment

                • paapaa
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2008
                  • 194
                  • Finland

                  onko kellään M3 talviajossa? jos on,niin minkälainen on
                  ajettavana?

                  Comment

                  • Reeperbahn
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 602
                    • EFOU

                    Originally posted by paapaa View Post
                    onko kellään M3 talviajossa? jos on,niin minkälainen on
                    ajettavana?
                    On ollut pari talvea satunnaisessa talvikäytössä (n. 1500 km / talvi), mutta ei enää jatkosssa. Ei sinällään mitään ongelmaa, lämpöä tulee sisään nopeasti ja etenee tasauspyörästön lukitustekniikan avulla tyydyttävästi, ja sivuluisuominaisuudet ovat oikein hyvät ja vakaat. En silti koe nauttivani tuolla ajamisesta talvella. Pitoa ei ymmärrettävästi ole tarpeeksi missään vaiheessa, ja eihän talviajo auton pinnoille ja rakenteille hyvää tee mikäli mieli pitää se mint-tasoisessa kunnossa.
                    -BMW M3 -09
                    -MB E320 Coupe -94
                    -MB E250 CGI -10
                    -Husqvarna R320 -14

                    Comment

                    • llehik
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2017
                      • 35
                      • Vantaa

                      Originally posted by paapaa View Post
                      onko kellään M3 talviajossa? jos on,niin minkälainen on
                      ajettavana?
                      Ajoin koko viime talven, maantiellä ja kaupungissa. Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, että ei sikäli mitään mahdotonta ongelmaa, mutta ei todellakaan ideaalipeli talviajoon. Talviajo on näillä vähän sellaista selviytymistä, ei pääse nauttimaan. Sydäntä myös särki lyödä muutaman kerran kovalla pakkasella 10W60 öljyllä moottori tulille ilman mitään esilämmitystä. Aikaisempi Bemari (330 xd) etenikin talvella sitten ihan eri tavalla.
                      Last edited by llehik; 07-07-2018, 22:46.

                      Comment

                      • ChristianH
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2016
                        • 53
                        • Hyvinkää

                        Muutama talvi tuli satunnaisesti rullailtua manuaaliämmällä enkä kyllä itse kokenut mitään ongelmaa talviajossa. Luistonesto toimi hienosti ja alhainen vääntö piti huolen ettei tarvinu turhia sutia. Tottahan tuo kyllä, että eihän tuo auto oikeuksiinsa pääse talvisäällä mutta milläpä tehokkaalla takapotkulla pääseekään.

                        Comment

                        • Balle
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3413
                          • UKI, Suomen New York

                          Talviauto siinä missä mikä tahansa muu takapotku bemari paitsi että lukkoperä liukkaalla todella hyvä lisä. Siinä suhteessa helkkaristi parempi kuin takavetoinen E9X peruskampe. Kitkat alle ja DSC off =

                          Possuja ja Bemareita

                          Comment

                          • llehik
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2017
                            • 35
                            • Vantaa

                            Mitkä vanteet sulla on tossa?

                            Comment

                            • Reeperbahn
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 602
                              • EFOU

                              Eilen vaihtoivat autooni kiertokangen laakerit JR Autocenterillä Oulussa. Autolla on ajettu 97 tkm, öljynvaihtoväli on 60 tkm ajosuoritteeseen mennessä ollut 15-20 tkm ja siitä eteenpäin 10 tkm. Kylmänä revitystä on vältetty ainakin tuosta 60 tkm:sta lähtien. Liuskat eivät ole kuvassa järjestyksessä:



                              Kulumajälkeä on, mutta puhki asti ei vielä yksikään liuska ollut kulunut. Muutamassa liuskassa näkyy täpliä, epäilys että alumiinimurua on jossain vaiheessa kulkeutunut liuskojen pinnoille ja ovat uponneet pinnotteeseen.

                              Samalla vaihtui myös moottorin tukikumit, jotka olivatkin jo vaihtokunnossa. Vaihtotyössä tarvittavat osat olivat OE-osia, paitsi öljypohjan tiiviste ja moottorin tukikumit. Remontin hinta sisältäen öljyt ja suodattimen oli 1902e, josta työn osuus 500e.
                              Last edited by Reeperbahn; 04-09-2018, 18:05.
                              -BMW M3 -09
                              -MB E320 Coupe -94
                              -MB E250 CGI -10
                              -Husqvarna R320 -14

                              Comment

                              • llehik
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2017
                                • 35
                                • Vantaa

                                Originally posted by Reeperbahn View Post
                                Eilen vaihtoivat autooni kiertokangen laakerit JR Autocenterillä Oulussa. Autolla on ajettu 97 tkm, öljynvaihtoväli on 60 tkm ajosuoritteeseen mennessä ollut 15-20 tkm ja siitä eteenpäin 10 tkm. Kylmänä revitystä on vältetty ainakin tuosta 60 tkm:sta lähtien. Liuskat eivät ole kuvassa järjestyksessä:



                                Kulumajälkeä on, mutta puhki asti ei vielä yksikään liuska ollut kulunut. Muutamassa liuskassa näkyy täpliä, epäilys että alumiinimurua on jossain vaiheessa kulkeutunut liuskojen pinnoille ja ovat uponneet pinnotteeseen.

                                Samalla vaihtui myös moottorin tukikumit, jotka olivatkin jo vaihtokunnossa. Vaihtotyössä tarvittavat osat olivat OE-osia, paitsi öljypohjan tiiviste ja moottorin tukikumit. Remontin hinta sisältäen öljyt ja suodattimen oli 1902e, josta työn osuus 500e.
                                Eli kiertokangen laakerit olivat myös OEM osia? Tätä olen miettinyt, että mitkä siihen kannattaa laitattaa. Itselläni ajankohtainen remppa myös, kun mittari pyörähti juuri 100 tkm.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎