Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OpopO
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 2
    • Tampere

    Originally posted by arben View Post
    Nii äkkii kuulosteltuna kyseiset toimenpiteet autoon mitä merkkarikin todennut..
    Ihan perus settii näissä

    Vaihtomoottoria sinne turha on pistää,jakopään siihenkin saa pistää uusiksi.

    Mitä kustannusarvio oli? 2500€?
    Kustannusarvio n. 2800€ ja uusi vaihtomoottori olisi n. 4500€.

    Hintaero on sellainen, että vaihtomoottori jo houkuttelee. Varmistuisi että vika tulee korjattua.

    Comment

    • Tomppade
      Newbiemmer
      • Aug 2016
      • 11
      • Jns

      Originally posted by OpopO View Post
      Kustannusarvio n. 2800€ ja uusi vaihtomoottori olisi n. 4500€.

      Hintaero on sellainen, että vaihtomoottori jo houkuttelee. Varmistuisi että vika tulee korjattua.
      Mistä tuohon hintaan vaihto moottori? Mulle antovat merkkarilla hinnaks 7500€..
      Bmw e91 lci -09

      Comment

      • Tomppade
        Newbiemmer
        • Aug 2016
        • 11
        • Jns

        Noniin, hieman asiaa tutkittuani sain merkkiliikkeenkin tutkimaan saako tehdaskunnostettua moottoria ja mihin hintaan. Tänään aamulla kävin kyselemässä ja katottiin niin uus kone 2300€! Ensimäinen hinta arvio oli siis 7500€ + työt. Sanoivat että "löytyy jonkin kampanja koodin alta, taitaa olla näitä moottorivikaisia kuin sieniä sateella.
        E: Omassa tapauksessani siis tulee vielä tuohon uuteen koneeseen uusi korkeapainepumppu, jonka takia keitot päässytkin öljyn sekaan + pakolliset tiivisteet jotka uusitaan parsiessa raakakonetta kasaan.
        Last edited by Tomppade; 27-03-2017, 15:52.
        Bmw e91 lci -09

        Comment

        • Tompsoni
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 51
          • ?

          Täällä myös ketjuvikainen n43. Auto on e91 318i -10. Helmikuussa auton ostin ja jo silloin kuului satunnaisesti pientä rallatusta moottorista jonka ajattelin kuuluvan apulaitehihnan jommasta kummasta rullasta. Vaihdoin uuden hihnan, rullat ja kiristäjän mutta ääni kuului harvakseltaan satunnaisesti tämänkin jälkeen.

          Pari viikkoa sitten rallatus alkoi kuulumaan kokoajan ja kävin myyjäliikettä informoimassa asiasta. Tänään auto otettiin tutkittavaksi ja alta tunnissa korjaamolta soitettiin että arvailuni osui oikeaan -> jakoketju venynyt. Hetken päästä puhelin soi uudestaan ja automyyjä kertoi että autoon on vaihdettu samaisen vian takia jakopää kertaallen jo vuonna 2015 joten kustannuksista vastaa kokonaan maahantuoja. Bmw:llä ei ilmeisesti laatustandardeihin viitsitä paljon panostaa kerta samaa paskaa tavaraa laitetaan autoihin uudestaan ja uudestaan.

          Tuo rallatus on siitä jännä että sitä on hankala kuulla konehuoneesta. Auton sisään kun menee ja antaa kaasua niin se kuuluu aivan selvästi. Suosittelen kaikille kyseisen vian epäilijöille kuuntelemaan auton koneen ääntä matkustamosta käsin ja jos pientäkään naputusta kuultavissa niin auto tutkittavaksi ennenkuin hajoaa totaalisesti. Aikoinaan kun vian hoksaa niin ei ole loppujenlopuksi kauhean kallis remontti

          Nyt on 3kk ja 3000km onnellista yhteismatkaa auton kanssa takana. Autoon tänä aikana laitettu perä ja jakopää. Liekkö paskaa säkää vai mitä mutta onneksi näillä aina sentään remontin välin pääsee

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            N43 tarinaa.

            Autona e87 116i, valmistettu loppuvuodesta 2009.
            Ajettu 115 000km ja öljynvaihdot tehty todella tarkasti 30, 60, 90 ja 105tkm.

            ~105 000km tienoilla antanut pakonokan ajoituksesta vikakoodia, mutta asialle ei tehty mitään. 10 000km myöhemmin meteli moottorista yltyy, mutta meno ei katkea.

            Kun tähän hommaan lähtee, niin voi suositella hieman laajempaa osien vaihtotyötä eikä vain esimerkiksi kiristäjää ja ketjua. Vaihtoon meni vanokset, solenoidit, öljypaineventtiili, jakoketju, laahaimet, rattaat ja öljypumpun ketju ja laahain.

            Jakoketjussa oli heti havaittavissa pientä venymistä.


            Öljypohjasta löytyi laahaimesta irronnut suikale pieninä palasina. Pieniä osia oli myös imeytynyt öljysihtiin.

            Vanoksen solenoidien ja öljypaineanturin sihdeissä oli reilusti likaa.

            Remontin jälkeen käy ja kukkuu, niin hyvin kun N43 voi käydä.
            Attached Files
            Last edited by Doni; 20-11-2017, 10:00.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • samson
              Newbiemmer
              • Apr 2017
              • 4
              • Hyvinkää

              Ja täältä seuraavaa uhria. Tänään parkkiin ajaessani pamahti "öljynpaine liian alhainen" merkkivalo tauluun ja sammutin moottorin heti. Mitään ihmeellistä ääntä ei moottorista ole kuulunut. Nyt näitä kauhulla lukeneena ajattelin kysäistä että onko mitään mahdollisuuksia anturivikaan tai muuhun pienempään vikaan? Onkohan kerennyt hajottamaan koneesta jo jotain vai voiko selvitä vain jakopääremontilla?
              Last edited by samson; 03-04-2018, 19:02.

              Comment

              • Kaptah
                Newbiemmer
                • Oct 2016
                • 10
                • Tampere

                N43 320i moottori 147 000 km, vm. 2007 automaattilaatikolla.
                Kun kylmällä moottorilla lähtee ajamaan, kuuluu sisälle moottorista vähän kuin tuulettimen kohinaa kaasua painaessa. Ääni loppuu kun löysää kaasua tai rullaa tyhjäkäynnillä. Tämä loppuu kun on ajanut pari kilometriä.
                Mitä mieltä raati on, kuulostaako tämäkin nokkaketjun ongelmilta?

                Comment

                • Kaptah
                  Newbiemmer
                  • Oct 2016
                  • 10
                  • Tampere

                  Nyt on tämä asia selvinnyt sen verran, että BMW.n valtuutetussa huollossa tehty jakopään testiohjelma osoittaa jakopään ketjun venyneen. Remontti on edessä.
                  Auto on ollut minulla pari kuukautta ja myyjäliike tarjosi 20% osallistumista korjauskustannuksiin virhevastuun kautta.
                  Tähän en aio suostua vaan otan yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
                  Luulen että myyjän vastuu on suurempi, kun autolla on ajettu alle 150 000km ja huollettu huoltokirjan vaatimusten mukaan.
                  Itse olen ajanut autolla alle 4000 km.

                  Jos tiedätte hyviä korjaamoja Tampereen seudulta työn suorittamiseen, otan vinkkejä mielelläni vastaan.

                  Eipä tässä muuta kuin leukaa rintaan ja eteenpäin, kunhan nyt saisi auton taas ajoon kun sille tarvetta on.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17508
                    • Turku

                    Sigun ykkönen eli N43B20 lienee? Onko muilla ilmennyt öljynkulutusta näissä? Mobil 5W30 ja ajettu alle 10tkm. Pyytää ilmeisimmin litran lisäystä, kun öljyvalokin vilkkuu/palaa.
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6708
                      • PK-seutu

                      Originally posted by Laku View Post
                      Sigun ykkönen eli N43B20 lienee? Onko muilla ilmennyt öljynkulutusta näissä? Mobil 5W30 ja ajettu alle 10tkm. Pyytää ilmeisimmin litran lisäystä, kun öljyvalokin vilkkuu/palaa.
                      ~115tkm ajettu '09 N43B20 ei kuluta kuin ehkä desin kaksi 10tkm aikana. Käytetty OEM 5W-30 öljyjä (sitä 2015 valmistuksesta poistunutta). En tiedä mitä laittaisi seuraavaksi. Castrolia sitten varmaan...
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        Minulla on mennyt kovan kesäajon jälkeen (motaria, rataa ym) yhden pykälän verran eli noin 2dl. Oletko katsonut esim DIS/ISTA miten pinnantasoanturi reagoi kun lisäät öljyä? Ajan takaa, että onko anturi kunnossa.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17508
                          • Turku

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Minulla on mennyt kovan kesäajon jälkeen (motaria, rataa ym) yhden pykälän verran eli noin 2dl. Oletko katsonut esim DIS/ISTA miten pinnantasoanturi reagoi kun lisäät öljyä? Ajan takaa, että onko anturi kunnossa.
                          En ole. Pitäisikö katsoa siis samaan aikaan, kun lisää öljyä? Käytännössä se ei nyt ole mahdollista, auto on 150km:n päässä.
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17837
                            • PKS

                            Originally posted by Laku View Post
                            En ole. Pitäisikö katsoa siis samaan aikaan, kun lisää öljyä?
                            Tuli vaan mieleen tälläinen testaus. Laittaisin itse koneella auki sivun missä tuo tieto näkyy, kaataisin öljyä vaikka 2dl ja katsoisin vaikka 30min päästä onko arvo muuttunut. Jos käynnistät auton, menee vaikeammaksi, silloin osa öljystä on jo muualla kuin öljypohjassa ja näin tarkan testin tekeminen ei onnistu. Eli jo useamman tunnin seisoneeseen autoon tämä kikka voisi toimia.
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • Peetu83
                              Newbiemmer
                              • Jun 2018
                              • 1
                              • Pori

                              Originally posted by samson View Post
                              Ja täältä seuraavaa uhria. Tänään parkkiin ajaessani pamahti "öljynpaine liian alhainen" merkkivalo tauluun ja sammutin moottorin heti. Mitään ihmeellistä ääntä ei moottorista ole kuulunut. Nyt näitä kauhulla lukeneena ajattelin kysäistä että onko mitään mahdollisuuksia anturivikaan tai muuhun pienempään vikaan? Onkohan kerennyt hajottamaan koneesta jo jotain vai voiko selvitä vain jakopääremontilla?
                              Selviskö vika? Ite hommasin tollasen n43 koneella olevan 320 -07. Liikennevaloista kaasupohjassa kiihdyttäessä syttyi öljyvalo palamaan. Heti tien sivuun ja moottori seis. Hetki virrat pois ja takas päälle nii ei syttynyt enään. Vikakoodi tuli että öljynpaine liian alhainen. Olisiko anturivika?

                              Comment

                              • Klunssila
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2006
                                • 34

                                -----
                                Last edited by Klunssila; 14-07-2018, 04:30. Reason: turha

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎