Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    Originally posted by kimmon View Post
    Voi siellä ketjukin olla venynyt jos ei ole vaihdettu mutta ihan yhtä lailla voi olla Valvetronic-vikakin...
    N43 ei ole valvetroniccia.

    Tuo alkaa olemaan niissä kilometreissä, että jakopää ja suuttimet molemmat joko rikki/rikkoontumassa.

    Jos tuolla oli suuttimen ohjauksesta koodi, moottorin ohjainlaite on myös rikki. Saan korjattua. Näissä tapauksissa myös aina uudet suuttimet&puolat, ettei rikkoonnu uudestaan.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • antenni
      Newbiemmer
      • Aug 2015
      • 16
      • Finland

      Touhutonni ainakin menee osiin, jakopään korjaussarja+öljypumpun kettinkisarja jos nyt sitten ees noilla selviää, ja paljonkohan mahtaa mennä aikaa työhön? Vai onko öljypumpun ketjun vaihto tarpeen? Ainakin varmaan samalla aukomisella menisi sekin...
      BMW 320i LCI -09

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17508
        • Turku

        Sigun E81 tulee satku täyteen. Kiristin vaihdettu vuosi sitten. Onko ketju ja suuttimet nyt sitten lopussa?
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • antenni
          Newbiemmer
          • Aug 2015
          • 16
          • Finland

          Ketju ei kuulemma ole venynyt. Rouhean äänen olivat havainneet kylmänä hieman kierroksia antaessa. Tuon olen itsekin kuullut, aina kuulunut kun suoraan kylmästartista lähtenyt heti ajamaan, 2000 kierrosta jo riittää että kuuluu. Voisko kiristäjä toimia jotenkin huonosti kylmänä?

          Ääni tosin on kuulunut aina, mutta huono käynti puolikkaan moottorivalon ja 3.pytyn misfiren kera on tämän hetken ongelma. Tiedä sitten liittyvätkö jotenkin yhteen :think
          BMW 320i LCI -09

          Comment

          • teempp
            Newbiemmer
            • Feb 2016
            • 20
            • suomi

            Originally posted by antenni View Post
            Olen pitänyt aiemmin lukemani perusteella käyntihäiriötä kylmäkäynnistyksen jälkeen suutinongelmana. Tietysti sen jälkeen kun puolavika on poissuljettu.

            Nyt kuitenkin pajalla (ei merkkipaja) vahvasti epäilevät, että jakoketju on venynyt. Kone käy siis huonosti kylmänä hetken ja yleensä muutaman kilsan jälkeen toimii normaalisti. Häiriön aikana puolikas moottorivalo ja syl3 misfire, joskus antanut myös p10a5 koodin joka muistaakseni oli jotain suuttimien ohjaukseen viittaavaa tjsp. En löytänyt tuota enää netistä kun uudelleen googlettelin

            Puola ja tulppa on vaihdettu ja nyt pajalla suutin ( mulla oli suuttimia vanhasta koneesta jälellä) vaihdettu, mutta ei muutosta.

            Eli voiko pelkästään kylmänä huonosti käyvässä koneessa olla ketjuongelma? Koneella, n43b20, ajettu vähän vajaa 100 tkm.

            Noniin erittäin tutun kuuloisia ongelmia siellä.
            Tosiaan itsellä on kanssa tämä surullinen n43 tapaus ja tosiaan muutama vuosi taaksepäin ja 98k kun tärähti mittariin tuli itsellä nuo aivan tismalleen samat ongelmat.

            Nox anturin vaihto, joutui vähä plussakaapelin liitosta uusimaan (Sähköt hävisivät mystisesti) laitettiin jopa myös uusi korkeapaine pumppu. Käyntihäiriö ja missfiret hävisivät suuttimet vaihtamalla, tosin kylmänä tyhjäkäynti ei enään koskaan ollut yhtä tasainen kuin aikaisemmin ennen ongelmia.
            Kylmänä kun käyntiin löi niin kone piti kierrokset siinä 1100 ja laski hetken päästä sinne 800 niin sen jälkeen oli ihan okei tuo tyhjäkäynti.


            Noh viimeviikolla mittarissa 150k ja öljynpainevalo. Laahain palasina -> öljypumppu rikki ja kiertokangen laakerit. aika surullinen on luettelo autolle jolla kuitenkin 150k takana ;s
            Eikä tosiaan oireillut oikeestaan mitenkään ennen tuota öljyvalon heittämistä :think

            Comment

            • antenni
              Newbiemmer
              • Aug 2015
              • 16
              • Finland

              Ikävää kuultavaa.

              Omassa vaihdettiin tosiaan suutin (vanha varaosa) ja sillä nyt toistaiseksi on toiminut muutaman päivän. Aika näyttää meneekö kaikki suuttimet vaihtoon lopulta.
              BMW 320i LCI -09

              Comment

              • Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7511
                • Kotona

                Originally posted by teempp View Post
                Eikä tosiaan oireillut oikeestaan mitenkään ennen tuota öljyvalon heittämistä :think
                Oikeestaan...eli mitä nyt vähän nypytti ajossa ja joskus saattoi hetkellisesti vilahtaa öljynpainevalo mittaristossa vai?
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                -

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  Tänään avattiin (jälleen) yksi N43 venttiilikansi, jakopääremontin jälkeen ajettu noin 40tkm/24kk, ja ketju aivan veltto. Lisäksi sellainen "hassu" juttu, että yksi pakopuolen keinuvivuista oli pois paikoiltaan, ja sorvannut nokka-akseliin oikein kunnon urat. Ei huomannut käynnistä mitenkään.

                  Mielenkiintoista olisi tietää miten tuo on viime remontin(?) yhteydessä saatu jäämään noin.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • teempp
                    Newbiemmer
                    • Feb 2016
                    • 20
                    • suomi

                    Originally posted by Zeta View Post
                    Oikeestaan...eli mitä nyt vähän nypytti ajossa ja joskus saattoi hetkellisesti vilahtaa öljynpainevalo mittaristossa vai?
                    Anteeksi huonosti muotoilin lauseen, korjataan.
                    Eli ei oireillut mitenkään.
                    Edellisenä päivänä viimeksi ajettu (sunnuntai) normaalit äänet, normaali käynti, ei nypytä, ei tärisytä ei mitään epänormaalia. Ainoa joka ollut 50tkm ajan suuttimien vaihdon jälkeen on kylmä startti ekat 15sec vähän "rouhea" käynti, mittari pomputtaa 1000 - 1100 välillä jonka jälkeen laskee tuonne 800 ja käy nätisti.
                    Anyways sunnuntai päivällä auto parkkiin ja maanantaina aamulla töihin, auto käyntiin ja ei mitään ihmeempiä, tavallinen käynti ja äänet kaikki ok, ajan ruudusta ulos ja öljynpainevalo ruutuun.

                    Lievästi vituttaa kun ei tämäkään jakopää ongelma kuulu huolto-ohjelmaan ja silti näitä leviää kuin sieniä sateella.

                    Comment

                    • MiromusMaximus
                      Newbiemmer
                      • Jan 2013
                      • 15
                      • Espoo

                      Onko palstalla tietoa N43:n yleisimmistä öljyn vuotokohdista? Öljyä ei sinäänsä kulu erityisen paljon(~1L/7000km), mutta hyttiin tulee välillä pysähdyksissä epämiellyttävä palaneen öljyn haju.

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        Originally posted by MiromusMaximus View Post
                        Onko palstalla tietoa N43:n yleisimmistä öljyn vuotokohdista? Öljyä ei sinäänsä kulu erityisen paljon(~1L/7000km), mutta hyttiin tulee välillä pysähdyksissä epämiellyttävä palaneen öljyn haju.
                        Kyllä tuo öljynkulutus on aika paljon, mulla menee 2-3dl / 10tkm ja silloin mukana on todennäköisesti jo yksi reissu kovaa ajoa radalla tms.

                        Uskoisin että vuotaa koneen perältä, ja pakoputken päälle, siksi tämä kabiiniin tuleva hajua. Tarkempi vuotokohta on alipainepumpun tiiviste, tai sen ja kannen välinen liitostiiviste.. Sama kohde kuin N42/N46 moottoreissa, joiden kohdalla puhuisin jopa tyyppiviasta.

                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17508
                          • Turku

                          Originally posted by MiromusMaximus View Post
                          Onko palstalla tietoa N43:n yleisimmistä öljyn vuotokohdista? Öljyä ei sinäänsä kulu erityisen paljon(~1L/7000km), mutta hyttiin tulee välillä pysähdyksissä epämiellyttävä palaneen öljyn haju.
                          Tämä kiinnostaa itseäkin. n. 1l / 9000 tkm.
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Thmas
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 531
                            • HEL

                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Kyllä tuo öljynkulutus on aika paljon, mulla menee 2-3dl / 10tkm ja silloin mukana on todennäköisesti jo yksi reissu kovaa ajoa radalla tms.

                            Uskoisin että vuotaa koneen perältä, ja pakoputken päälle, siksi tämä kabiiniin tuleva hajua. Tarkempi vuotokohta on alipainepumpun tiiviste, tai sen ja kannen välinen liitostiiviste.. Sama kohde kuin N42/N46 moottoreissa, joiden kohdalla puhuisin jopa tyyppiviasta.

                            Onko tuo iso homma vaihtaa?
                            Audi e-tron 55

                            Exiä:
                            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17837
                              • PKS

                              Originally posted by Thmas View Post
                              Onko tuo iso homma vaihtaa?
                              Ongelma on päästä siihen käsiksi, se on koneen perällä kohti tulipeltiä. Eli pultit pitää aukoa käsikopelolla ja peilillä ja pienellä räikkäavaimella tms. Muuten ei vaihdossa ole mitään ihmeellistä.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17508
                                • Turku

                                Laitetaanpa tännekin tarinaa, jos olisi enemmän lukijoita täällä:

                                sigun ykkösessä moottorinvikavalo tauluun eilen ja tänään kylmänä. Lämpimänä ei tule. Käyntiääni normaali, mutta kylmänä tyhjäkäynti seilaa, moottori tärisee ja pysyy juuri käynnissä. Vikakoodeja ei ole kukaan päässyt lukemaan viikonloppuna, auto on Turussa. Vaihtoehtona korjata Turussa tai ajaa auto Espooseen omaan halliin. Tämä ei ole suositeltavaa katin mahdollisen rikkoutumisen vuoksi.

                                Oma vikaepäily tässä vaiheessa on puolavika, joka on aika yleinen N43:ssa. Tulpat vaihdettu runsas vuosi sitten. Tämän hetken suunnitelma olisi käydä huomenna ostamassa Motonetista (ihme kyllä auki huomenna) Boschin puola ja lukea vikakoodit myöhemmin ja vaihtaa viallinen puola. Muita vika-ajatuksia tai parempia ideoita ennen vikakoodinlukua? Tarkoitus siis välttää turhaa ajoa ja ajanhukkaa ajelemalla edestakaisin koodinlukijan ja varaosaputkan väliä ja siksi ostaa puola etukäteen.

                                -----

                                Eipä ollut vika puolassa, seuraavat vikakoodit antoi monimerkkikorjaamo:

                                - 30EA DeNox-katalysaattori, rikkimyrkyttyminen, katkonainen
                                - 2AA1 Pakonokka-akselin tunnistin, signaali, katkonainen
                                - 2FC1 Polttoaineensyötön säätöventtiili, katkonainen

                                Säätöventtiiliä autossa ei ole. Koodit nollattu eivätkä uusiutuneet ja tyhjäkäynti normalisoitui. Ajettu n. 30 min moottoritieajoa. Herääkö jotain ajatuksia tuosta? Edelleen suurin pelkoni on, että ketju on löystynyt ja vaarana jaon hyppääminen paikoiltaan...

                                -----


                                Eipä se vika sillä "korjaantunut". Auto kylmänä ja samantein moottorinvikavalo päällä ja käy epätasaisesti ja tärisemällä kuten aiemmin.

                                Onko kellään ollut tällaisia oireita aiemmin?
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎