Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1782
    • Turku

    Tänään mullakin nytkähti tossa 1500 kierroksen kohdalla tasaisella vauhdilla noin reilun kilometrin päässä lähtöpaikasta (toki Eberillä lämmitys oli ennen lähtöä).
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1782
      • Turku

      Miten tämän N43 sylinterien numerointi menee suhteessa siihen miten Inpassa tai Carlyssä numerot esitetään? Muistelisin, että joissain Inpan menuissa on kuusisylinteriä esitettynä, mutta nistä vain neljä on ohjelmassa käytössä, muttei suinkaan numerot 1-4. Jos Carly herjaa 4-sylinteristä, niin onko se rivin viimeinen (kun katsoo auton edestäpäin konehuonetta)? Ts. se, joka on lähinnä ohjaamoa.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        Originally posted by Silmaauki View Post
        Miten tämän N43 sylinterien numerointi menee suhteessa siihen miten Inpassa tai Carlyssä numerot esitetään? Muistelisin, että joissain Inpan menuissa on kuusisylinteriä esitettynä, mutta nistä vain neljä on ohjelmassa käytössä, muttei suinkaan numerot 1-4. Jos Carly herjaa 4-sylinteristä, niin onko se rivin viimeinen (kun katsoo auton edestäpäin konehuonetta)? Ts. se, joka on lähinnä ohjaamoa.
        On

        Lähestulkoon aina numerot on keulapäästä alkaen.
        Joitakin vääränmerkkisiä on joissa näin ei ole.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1782
          • Turku

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          On

          Lähestulkoon aina numerot on keulapäästä alkaen.
          Joitakin vääränmerkkisiä on joissa näin ei ole.
          Mutta onko myös Carlyn ja Inpan numerointi yhteneväinen tämän fyysisen järjestyksen kanssa?
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1265
            • Kajjjaani

            Originally posted by Silmaauki View Post
            Mutta onko myös Carlyn ja Inpan numerointi yhteneväinen tämän fyysisen järjestyksen kanssa?
            Kyllä on.

            Edit. Yleisesti ottaen sylinterit lasketaan vauhtipyörää/vaihdelaatikkoa kohti, poislukien juurikin jotkut yllämaitut vääränmerkkiset.
            Last edited by alpine3; 04-01-2021, 22:45.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1782
              • Turku

              Ei taida vaan ihan joka paikassa Inpassa olla noin.



              Tossa vielä sanotaan, että sama juttu siinä suuttimien koodausvalikossa. Pitää itse tarkistaa vielä se valikko jossain välissä.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • alpine3
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2010
                • 1265
                • Kajjjaani

                Originally posted by Silmaauki View Post
                Ei taida vaan ihan joka paikassa Inpassa olla noin.



                Tossa vielä sanotaan, että sama juttu siinä suuttimien koodausvalikossa. Pitää itse tarkistaa vielä se valikko jossain välissä.
                Ok, nappaa koodin osoittamasta sylinteristä vaikka puolan johdon irti ja katso vikakoodeista pysyykö vika samassa sylinterissä.

                Edit. Onko tietoa koskeeko tuo yllä kuvaamasi bugi myös vikakoodeissa ilmi tulevia sylinterinumeroita vai ainoastaan livedatassa?
                Last edited by alpine3; 04-01-2021, 23:03.
                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                Comment

                • fransesco
                  BTCF Member
                  • Jul 2014
                  • 232
                  • Vantaa

                  Ei kenelläkään olisi ideaa mistä lähtisi tutkimaan N43:n kohdalla semmoista ongelmaa, että auton ollessa liikkeessä vaihde päällä kytkintä painaessa auto tahtoo sammua jos moottori on lämmin? Auto näyttää ajotietokoneen ruudussa nopeasti start/stopin symbolia ja sitten käynnistää automaattisesti itse itsensä uudelleen.

                  Olin huomaavinani, että tämä tapahtuu tyypillisesti moottorin lämmettyä ja vaikkapa liikennevaloihin tai risteykseen tullessa ja vaihtaa vaihteita hieman liian hitaasti. Sen saa myös toistettua vaikkapa ajamalla motarilla tasaista nopeutta ja painamalla kytkimen pohjaan. Tuolloin kierrokset laskevat ensin noin tyhjäkäynnille tai hieman liian alas (about 600-700 rpm) ja sitten sammuttaa koko auton käynnistyäkseen taas salamannopeasti. Vaikka tuossa välähtää start/stop merkki, niin sen päälläololla ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.

                  Katsoin Carlyllä vikakoodit ja sieltä näkyi vuodesta toiseen ollut Nox-anturin herja ja hieman yllättäen MAF (anturi vaihdettiin about pari vuotta sitten epätasaisen tyhjäkäynnin takia).
                  E88 & F56 electric

                  Comment

                  • R1kuhh
                    Newbiemmer
                    • Apr 2020
                    • 28
                    • Tampere

                    Originally posted by fransesco View Post
                    Ei kenelläkään olisi ideaa mistä lähtisi tutkimaan N43:n kohdalla semmoista ongelmaa, että auton ollessa liikkeessä vaihde päällä kytkintä painaessa auto tahtoo sammua jos moottori on lämmin? Auto näyttää ajotietokoneen ruudussa nopeasti start/stopin symbolia ja sitten käynnistää automaattisesti itse itsensä uudelleen.

                    Olin huomaavinani, että tämä tapahtuu tyypillisesti moottorin lämmettyä ja vaikkapa liikennevaloihin tai risteykseen tullessa ja vaihtaa vaihteita hieman liian hitaasti. Sen saa myös toistettua vaikkapa ajamalla motarilla tasaista nopeutta ja painamalla kytkimen pohjaan. Tuolloin kierrokset laskevat ensin noin tyhjäkäynnille tai hieman liian alas (about 600-700 rpm) ja sitten sammuttaa koko auton käynnistyäkseen taas salamannopeasti. Vaikka tuossa välähtää start/stop merkki, niin sen päälläololla ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.

                    Katsoin Carlyllä vikakoodit ja sieltä näkyi vuodesta toiseen ollut Nox-anturin herja ja hieman yllättäen MAF (anturi vaihdettiin about pari vuotta sitten epätasaisen tyhjäkäynnin takia).

                    Olisko jossain ilman putsarin putkessa reikä tms? Auttasko maffin puhdistus?

                    Comment

                    • R1kuhh
                      Newbiemmer
                      • Apr 2020
                      • 28
                      • Tampere

                      Mites näissä on pikkuvikanen puola ilmenny? Iskeekö samantien vikakoodia puolasta vai voiko viallinen puola tai tulppa olla antamatta vikakoodia?

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1782
                        • Turku

                        Originally posted by R1kuhh View Post
                        Mites näissä on pikkuvikanen puola ilmenny? Iskeekö samantien vikakoodia puolasta vai voiko viallinen puola tai tulppa olla antamatta vikakoodia?
                        Vikakoodia erikseen puolasta ei mun tietääkseni ole. Missfire sylinteristä on se joka saattaa ilmaista puolan olevan viallinen, mutta tuossa saattaa olla muutama muukin asia syyllinen.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • fransesco
                          BTCF Member
                          • Jul 2014
                          • 232
                          • Vantaa

                          Originally posted by R1kuhh View Post
                          Olisko jossain ilman putsarin putkessa reikä tms? Auttasko maffin puhdistus?
                          Kiitos vinkistä. Katsoin tuon ilmanputsarin läpi ja vähän ihmettelin maffia käsissäni. Mitään silmällä havaittavaa en löytänyt. Tämän jälkeen auto ei enää tunnu sammuttavan itseään. Lämpimänä kierrokset joskus (ei aina, en keksi tähän mitään logiikkaa) käyvät poikkeuksellisen alhaalla esim liikennevaloihin pysähtyessä, mutta auto ikäänkuin ehtii reagoimaan siihen nyt paremmin ja välttää sammumisen. Jos tämä pysyy tämän tasoisena, se saa luvan kelvata. Myöskään maffin vikakoodia ei ole tuon operaation jälkeen tullut, vielä.
                          E88 & F56 electric

                          Comment

                          • R1kuhh
                            Newbiemmer
                            • Apr 2020
                            • 28
                            • Tampere

                            Originally posted by fransesco View Post
                            Kiitos vinkistä. Katsoin tuon ilmanputsarin läpi ja vähän ihmettelin maffia käsissäni. Mitään silmällä havaittavaa en löytänyt. Tämän jälkeen auto ei enää tunnu sammuttavan itseään. Lämpimänä kierrokset joskus (ei aina, en keksi tähän mitään logiikkaa) käyvät poikkeuksellisen alhaalla esim liikennevaloihin pysähtyessä, mutta auto ikäänkuin ehtii reagoimaan siihen nyt paremmin ja välttää sammumisen. Jos tämä pysyy tämän tasoisena, se saa luvan kelvata. Myöskään maffin vikakoodia ei ole tuon operaation jälkeen tullut, vielä.
                            E46:ssa joskus putsasin alla olevalla linkin tuotteella tuon maffin langan. Käynnistyksen jälkeen kierrokset heitti miten sattuu, mutta herken aikaa kun anto käydä niin alko pelittään. Muista yhtään miks tuon tein varmaan vikakoodia sieltä. Varmaan myös auttoi kun en muista sen jälkeen tapelleeni sen kans.

                            Comment

                            • O-Peksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 2775
                              • Joensuu

                              Originally posted by fransesco View Post
                              Kiitos vinkistä. Katsoin tuon ilmanputsarin läpi ja vähän ihmettelin maffia käsissäni. Mitään silmällä havaittavaa en löytänyt. Tämän jälkeen auto ei enää tunnu sammuttavan itseään. Lämpimänä kierrokset joskus (ei aina, en keksi tähän mitään logiikkaa) käyvät poikkeuksellisen alhaalla esim liikennevaloihin pysähtyessä, mutta auto ikäänkuin ehtii reagoimaan siihen nyt paremmin ja välttää sammumisen. Jos tämä pysyy tämän tasoisena, se saa luvan kelvata. Myöskään maffin vikakoodia ei ole tuon operaation jälkeen tullut, vielä.
                              Näissähän on ollut jonkin verran myös kaasuläppävikoja. Vikakoodin tosin antaa läpästä ennen pitkää, jos se on syyllinen, mutta oireet vois hyvinkin viitata orastavaan läppävikaan.
                              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                              Comment

                              • jyyrä
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2008
                                • 42

                                N43 sytytyskatkot

                                Kellään tietoa mistä voi johtua kun tunkee sytytyskatkoja 2 sylinteriin? On vaihdettu uusia puolia ja tulppia, suuttimia ristiin. Kansikin ollut jo irrallaan. Vaan vika pysyy. Kylmänä enemmäkseen rupeaa käymään kolmella. Lämpimänä vika tulee harvoin esille. Ehkä reilussa kiihdytyksessä.
                                Pikkasen rupee jo närästämään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎