Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • creative 22
    replied
    Kertokaapa te, ketkä olette öljyjä vaihdelleet miten tuo laatikon toiminta on parantunut?Onko esim. tuo E39:n Zf:n laatikossa joskus 2-3 vaihdossa tapahtuva "töksäytys" kadonnut öljynvaihdon myötä.Tuo taitaa olla enemmänkin
    ominaisuus kuin vika.Omiin autoihin en ole lootaöljyjä vaihdellut, yhdestäkään ei ole loota hajonnut, (kopkop) 2 manuaalia ja 3 automaattia on bemareita ollut.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by esa`pentula View Post
    Minua todella ärsyttää, että muutat toisten sanoja. Missä kohtaa joku väitti, että laatikot on LEIPOUT kiinni öljyn VAIHTAMATTOMUUDEN takia.
    Miten tämä Lassen kommentti on ymmärrettävissä topikissa jossa keskustellaan juurikin öljynvaihtojen tarpeellisuudesta?

    Originally posted by LasseE View Post
    Laatikko kestää takuuajan, jonka jälkeen leipoo kiinni ja taas saa bmw rahaa..
    Originally posted by esa`pentula View Post
    Tästähän se lähti. Kun sanoin, että MINUN omasta mielestäni ne kannattaisi vaihtaa. En edes perustellut asiaa, että se rikkoutuu jos et vaihda. Tai, että se ei rikkoudu jos vaihdat.
    Siinäpä se ongelma juuri on, totesit vain: "että olisi syytä vaihtaa"?
    Eli sitähän minä nyt tässä olen ajanut koko ajan kuin käärmettä piippuun, että miksi niiden vaihtoa sitten suositellaan, jos kuitenkaan asiaa ei haluta mitenkään järkisyin perustella?
    Jokin perusteltavissa oleva järkisyyhän sinullakin on oltava sille että "ne olisi syytä vaihtaa", jos kerran itsensä BMW:n mielestä niitä ei ole syytä vaihtaa, eikä vaihtoa tue myöskään vaihtolaatikoiden kysyntä vaikka ajosuoritteet näillä on jo usein yli 400tkm ilman vaihtoja?
    Nämä vaihdot eivät kuitenkaan ole kenellekkään ilmaisia, joten mikä on se logiikka jolla voidaan lähteä repelemään satasia tuuleen, vain repelemisen ilosta(perustella ei siis tarvitse?)
    Ymmärrän että sinulla on tässä öljyjenvaihto asiassa oma bisnes kyseessä, mutta joku raja se nyt pitäisi olla asiasta oikeasti tietämättömien ihmisten pelottelussakin. Hehän niitä toki vaihtaa ja siitä maksaa jos "asiantuntijat" niin suosittelee?
    Aika vähän...jos kuitenkaan ollenkaan on maailmalla keskustelua näiden kuusipykäläisten laukeamisista, joten sieltä e60-e90/91:stä on kyllä löydettävissä paljon muita todennäköisemmän toteutumiskenaarion vikakohteita kuin laatikot.


    Originally posted by esa`pentula View Post
    Tässä kerroin, että sillä voidaan mahdollisesti pidentää askin elämää. Koska se poistaa sakkaa joka jää venakoneistoon. Joka taas VOI jumittaa karan ja se vaikuttaa jo moneen asiaan. Eli se öljyn voitelun riittävyys ei nyt liittynyt asiaan mitenkään.
    Ok, ok, missä tästä "mahdollisesti", "voi ja voi" sitten on näyttöä tuon "voi" verran, mihin voi tutustua?
    Se "voi" kun voidaan esittää vaikka meteoriitin osumalla konepeitolle heti huomenaamulla, kun kuitenkaan juuri näiden takuupurkulaatikoiden kysyntä on käytännön tasolla nollan ja parin välillä Suomessa vuosittain?
    Ampiaisen pistoon kuolee Suomessa enemmän ihmisiä kuin mitä näitä 6hp laatikoita poikii, joten tämän tason vikatiheyteen ja siihen varautumiseen ei todellakaan kannata millään matematiikalla siihen sijoitetulla pääomalla ryhtyä.
    Eli ainakaan minulle se "voi" ei nyt riitä siihen että lähtisin läträämään 6hp vaihdelaatikon öljyjen kanssa, niin vainoharhaiseksi en sentään näillä perustein ryhdy.
    Muussa tapauksessa en voisi ajaa BMW:llä lainkaan, vaan ehkä siinä tapauksessa kannattaisi siirtyä kokonaan julkisiin?


    Originally posted by esa`pentula View Post
    Mulla on pari 6hp19 ja 6hp26 ollut korjattavana, näistä voidaan privalla puhua jos tarvitsee.
    Miksi privalla? Miksi näiden mahdolliset viat/ongelmat pitää keskustella privassa, eikä kaikkien kuullen ja punnittavissa olevassa päivänvalossa, jos niitä kerran on?
    Siis ne 6hp laatikko ongelmat mitkä poistuvat ja ovat oikeasti vältettävissä öljynvaihdoilla, jota BMW itse ei kuitenkaan suosittele??
    Last edited by Hemi; 09-03-2013, 01:22.

    Leave a comment:


  • esa`pentula
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli, onko tämä nyt sitä "faktaa" jonka perusteella mm.minun pitäisi tuohon omaan LCI e90 Suomiautooni suunnitella öljynvaihdot, jotta ko.aski ei vain "leipoisi kiinni"?
    Originally posted by Hemi View Post
    Teillä on siis nyt sitten tästä jotakin näyttöä/faktaa kuinka nämä kuusipykäläiset "leipoo kiinni" ja nimenomaan faktaa siitä että se johtuu vaihtamattomista öljyistä?
    Vai onko tämä tällaista kevyttä jutustelua ja toisten huuhaa uskovaisten psyykkaamista?

    Eli nyt teiltäkin niitä kuusipykäläisten "kiinni leiponeiden" kuvia ja keskustelutopikkeja vaikkapa BTCF:ltä ja pappakerholta?
    Missä niihin "kiinni leiponeisiin" laatikoihin ja niiden tarinoihin voi tutustua, josta tekin olette omat "tietonne" saaneet?
    Minua todella ärsyttää, että muutat toisten sanoja. Missä kohtaa joku väitti, että laatikot on LEIPOUT kiinni öljyn VAIHTAMATTOMUUDEN takia.

    Originally posted by esa`pentula View Post
    Täällä paljon keskustelua aiheesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=77005 Selaile sinne loppuunpäin, niin on vähän tuoreempaa tekstiä. Ja on mielestäni syytä jo vaihtaa, jos ei ole tietoa onko koskaan vaihdettu. Öljypohja + huuhtelu, taitaa siellä 500e puolin jos toisin pyöriä liikkeissä.
    Tästähän se lähti. Kun sanoin, että MINUN omasta mielestäni ne kannattaisi vaihtaa. En edes perustellut asiaa, että se rikkoutuu jos et vaihda. Tai, että se ei rikkoudu jos vaihdat.

    Originally posted by esa`pentula View Post

    Oma mielipiteeni perustuu muiden ja omiin kokemuksiin. Öljynvaihdolla on myös pelastettu muutamia laatikoita hetkeksi, en toki väitä, että se korjaa vian. Se vaan voi poistaa/laimentaa kitkapinnoista irronnutta sakkaa joka kerääntyy venttiilikoneistoon, mäntien seinämiin, kitkapintojen väliin, voitelureikien sisäseinämiin yms. Joka taas vähentää esim venakoneiston karojen tökkimistä/leikkaamista.
    Tässä kerroin, että sillä voidaan mahdollisesti pidentää askin elämää. Koska se poistaa sakkaa joka jää venakoneistoon. Joka taas VOI jumittaa karan ja se vaikuttaa jo moneen asiaan. Eli se öljyn voitelun riittävyys ei nyt liittynyt asiaan mitenkään.

    Originally posted by Cell View Post
    Hemi, anna olla, toi sun paasaus suuresta totuudesta on sillä tasolla ettei ketään kiinnosta. Askivalmistaja antaa vaihtovälin, se on mainittu useita kertoja ja sivuutat sen täysin niinkuin et asiaa olisi huomannut edes. Niele se, suositus on olemassa. Ei auta pyristellä. Tähänkin tosin keksit varmaan n. 20 riviä pitkän vastineen ja hassun kuvan perään, sama kuin olisi kirjoitellut olkihatuista.


    Hydrauliviat on nykyaskeissa(kin?) ehdottomasti yleisimpiä. Joskus ne rikkoo siinä sivussa pakkoja tai turbiinin tms., mutta useimmiten se vaan lähtee jostain sieltä venakoneistosta. Hydrauliikassa vikaantumistodennäköisyys kasvaa hurjaa vauhtia öljyn partikkelimäärän mukana, samaten elinikä laskee. Öljyn vaihtaminen nyt vaan on helpoin tapa saada suurin osa siitä schaissesta ulos askista. Ei se poista vikaantumismahdollisuutta, mutta se pienentää merkittävästi todennäköisyyttä. Aski voi silti porsia vaikka heti, se on siitä ikävä eläin se todennäköisyys.

    Jokainen voi sitten omalla kohdallaan miettiä miten tekee. Ei ole yhtä totuutta. Oman auton askin pieni vika korjaantui aikanaan öljynvaihdolla, ei harmita että tein. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa kannattaako se öljynvaihto rahallisesti, suuressa otannassa vikaantumiset vähenee, mutta yksilöt on yksilöitä ja vaihto maksaa rahaa.
    Tässä se vielä toiseen kertaan.

    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Huh, tulipas asiasta keskustelua! Toisaalta jos oma mielipide/pointti on jo esitetty niin tarvitseeko siitä sivutolkulla vääntää, kun ulkopuoliselle tulee vain sivukaupalla luettavaa jossa samat pointit ja näkökulmat toistuvat toistumiseltaan?

    Onko jollain täällä foorumilla kokemuksia hajonneista laatikoista?
    Mulla on pari 6hp19 ja 6hp26 ollut korjattavana, näistä voidaan privalla puhua jos tarvitsee.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Onko jollain täällä foorumilla kokemuksia hajonneista laatikoista?
    Tätä minäkin olen tässä vähän etsiskellyt...missähän ne topikit oikein luuraa, vaikka nämä laatikot ovat olleet ajossa jo kohta 10-vuotta?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Kennedy View Post
    Tuo oli yhden huollossa olevan tutun kommentti Autokeskukselta kun kysyin onko miten usein yleensä vaihdettu.
    Ei siis virallinen kanta mihinkään.
    Se on nimenomaan myös BMW:n virallinen kanta, eli näihin laatikoihin ei ole edes huoltosuositusta jossa olisi öljyjen vaihto.

    Originally posted by Kennedy View Post
    Se, että ei kuulu huolto-ohjelmaan ei tarkoita, etteikö niitä kannattaisi vaihtaa.
    Jo se syy, että kaikki öljynsä vaihdattaneet ovat kehuneet miten paljon paremmaksi laatikko on muuttunut riittää itselle syyksi tehdä sen.
    Siinä tapauksessa pitäisi kuitenkin olla edes jonkinlaista näyttöä siitä että vaihto oikeasti kannattaa, koska ihan ilmaistahan se joka tapauksessa ei ole.
    Ehjää on täysin järjetön korjata ja siitä lisäksi vieläpä maksaa.
    Ne kuusipykäläisen öljynvaihtoon käytetyt rahat voi mielummin lahjoittaa vaikka punaiselle ristille, kuin isoille ykikansallisille korporaatioille, jos ne jostain syystä tilillä niin polttelee.

    ...tai mikäli nyt muutenkin on taipuvainen kaikkeen huuhaaseen ja hypetykseen tässä maailmassa, voi rahansa kantaa vaikkapa Scientologeille. Eli yhteyttä tuonne ja saat rahoillesi tasan yhtä paljon vastinetta kuin siitä kuusipykäläisen öljynvaihdosta:

    Suomen Scientologia yhdistys ry
    PL 245 Peltolantie 2
    01301 VANTAA

    Leave a comment:


  • Kennedy
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Edelleen, BMW:n virallinen kanta näiden laatikoiden öljynvaihtoihin:

    ..."Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"....
    Tuo oli yhden huollossa olevan tutun kommentti Autokeskukselta kun kysyin onko miten usein yleensä vaihdettu.
    Ei siis virallinen kanta mihinkään.


    Se, että ei kuulu huolto-ohjelmaan ei tarkoita, etteikö niitä kannattaisi vaihtaa.
    Jo se syy, että kaikki öljynsä vaihdattaneet ovat kehuneet miten paljon paremmaksi laatikko on muuttunut riittää itselle syyksi tehdä sen.

    Itse en tule myöskään noudattamaan BMW:n/autonantureiden suosittelemaa moottoriöljyn vaihtoväliä vaan vaihdan ne joka kevät ja syksy eli n.15k välein.

    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Onko jollain täällä foorumilla kokemuksia hajonneista laatikoista?
    Ei ole pikasella selauksella tullut vastaan, mutta paljon kehuja laatikon toiminnasta vaihdon jälkeen.

    Leave a comment:


  • Raimo Miettinen
    replied
    Huh, tulipas asiasta keskustelua! Toisaalta jos oma mielipide/pointti on jo esitetty niin tarvitseeko siitä sivutolkulla vääntää, kun ulkopuoliselle tulee vain sivukaupalla luettavaa jossa samat pointit ja näkökulmat toistuvat toistumiseltaan?

    Onko jollain täällä foorumilla kokemuksia hajonneista laatikoista?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei kai E90/E91/E92 ole jenkeissä tehty? Ja sama laatikkohan niissä on. Entä jos tuossa onkin takana se, että lakimiesten luvatussa maassa USA:ssa pelätään joukkokannetta ja siksi tuo lukee siellä. Täällä taas voidaan vedota yksittäistapauksiin ja asiakas maksaa laskun.
    Tämä lienee todennäköisin syy. Jenkkilässähän on aiemminkin joitakin Bemareiden tyypillisiä vikoja korjattu takuuajan jälkeen maahantuojan piikkiin, kun muualla maailmassa saman vian takia on käyty asiakkaan taskulla.

    Leave a comment:


  • zeneg
    replied
    Hetken tuossa kaivelin, niin jenkkilässä tunnutaan käyttävän samoja laatikoita kuin suomessakin. Joten mietinpähän vain että miksi BMW Suomi ei ole vastaavaa tekstiä laittanut takuuvihkoonsa toisin kuin ainakin jenkit. :think Muista maista en sitten osaakaan sanoa mitään.

    Edit: Ja en henkilökohtaisesti ota mitään kantaa siihen, että leipooko nuo laatikot vai eikö leivo. Jenkkifoorumeilla on tullut vastaan ongelmia näiden laatikoiden kanssa, en osaa sanoa sitten että mikä sieltä on poksahtanut tai mistä johtuu.
    Last edited by zeneg; 08-03-2013, 20:08.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kuten tuossa jo totesin, BMW USA voi toki maahantuojana antaa ihan eri suositukset koska siellä valmistetut BMW:t on muutenkin eri spekseillä.
    Ei kai E90/E91/E92 ole jenkeissä tehty? Ja sama laatikkohan niissä on. Entä jos tuossa onkin takana se, että lakimiesten luvatussa maassa USA:ssa pelätään joukkokannetta ja siksi tuo lukee siellä. Täällä taas voidaan vedota yksittäistapauksiin ja asiakas maksaa laskun.

    Onko sitten Suomessakin tuo öljyjen vaihtamattomuus vain maahantuojan oma tulkinta asiasta? Ei kai siinä sitten olekin takana maahantuojan omat intressit myydä enemmän autoja? Löytyykö tästä jostain faktaa Saksan BMW:n kirjoittamana?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuohan näyttää olevan BMW:n virallinen dokumentti, miten Hemi tuon faktan kumoaa? Onko nyt niin, että Suomen BMW tietää faktat paremmin kuin USA:n BMW?
    Eli, onko tämä nyt sitä "faktaa" jonka perusteella mm.minun pitäisi tuohon omaan LCI e90 Suomiautooni suunnitella öljynvaihdot, jotta ko.aski ei vain "leipoisi kiinni"?
    Eli vaikka minulla ei tuossa ole BMW:n antamaa vaihto ohjetta, eikä BMW:llä täällä Suomessa vaihtoa itse asiassa edes suositella kun kysyt tiskiltä, niin jenkkilän ja jenkkilässä valmistetun BMW:n huolto-ohjelmaan vedotoen minunkin pitää öljyt tuohon vaihtaa.
    Ok, näinhän en todellakaan tule tämänkään bemarini kohdalla koskaan tekemään, niin mitäpä luulet, missä kohtaa tuo laatikko tulee "leipomaan kiinni"? Mitä sieltä silloin käytännössä pettää=kuluu loppuun?
    Entä kuinka pitkälle tällä menee jos ne vaihdan jenkkisuositusten mukaan?
    Missä kohtaa omaa elinkaartaan tämä auto alkaa ulosmittaamaan sitä vaihtoon sijoitettua pääomaa? Oikeasti?

    Leave a comment:


  • zeneg
    replied
    meni jo...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuohan näyttää olevan BMW:n virallinen dokumentti, miten Hemi tuon faktan kumoaa? Onko nyt niin, että Suomen BMW tietää faktat paremmin kuin USA:n BMW?
    Kuten tuossa jo totesin, BMW USA voi toki maahantuojana antaa ihan eri suositukset koska siellä valmistetut BMW:t on muutenkin eri spekseillä.
    Eli lieneekö näiden suositusten takana edes sama LL-öljy kuin euroopassa vai halutaanko ko.huolto ohjelmalla antaa dealereille hieman riihikuivaa muuten jenkkiläisessä mittakaavassa olemattoman vikatiheyden bemareille.
    Kaikkien muidenkin merkkien jotka on valmistettu jenkkilässä, on oikeastaan täysin poikkeavat huolto-ohjelmat ja tiheydet(erityisesti pienen vikatiheyden japsit, joita ylihuolletaan mahdollisimman laajan dealerverkon ylläpitämiseksi juuri jenkkilässä).

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by zeneg View Post
    Sama asia mainitaan tuossakin, koneellani tosin uudempi versio aiheesta.
    Tuohan näyttää olevan BMW:n virallinen dokumentti, miten Hemi tuon faktan kumoaa? Onko nyt niin, että Suomen BMW tietää faktat paremmin kuin USA:n BMW?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by zeneg View Post
    Koneella PDF mitä yritin liittää tähän, mutta ei jostain syystä suostu lataamaan.

    Käsittää BMW:n seuraavat mallit: 1-sarja, 3-sarja, 5-sarja, 6-sarja.

    Edit: lukee näin: " Automatic transmission (not shown in CBS). Maintenance work: Replace ATF at intervals of 100,000 miles."
    Edit2: Onko tämä riittävää FAKTAA?
    Ei, tämä ei ole faktaa jos/kun sinulla on alkuperäisellä laatikolla oleva e90/91(jonkun muun maan maahantuoja voi toki lisätä omana ohjelmanaan ihan mitä tahansa suosituksina, mutta virallinen BMW huolto-ohjelma se ei ole).
    Minun yhdessäkään e91/90:ssä ei ole ollut öljynvaihtoa huolto-ohjelmassa ja BMW:n maahantuojan kanta edelleenkin on tiedusteltaessa tämä:

    ..."Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"...
    Last edited by Hemi; 08-03-2013, 19:44.

    Leave a comment:

Working...
X