Kyllä, koko setti. Säädetään kuulemma niin että on hyvä, ja saa tosiaan koodattua dpf+egr pois.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
DPF:n poisto / E9x Diesel viritys
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Meikäläinenkin harkitsi pöntön poistoa myös tuossa vuodenvaihteessa. Jätin kuitenkin tekemättä kun muutama tuttava pelotteli, että katsastuksessa alkaisivat lähivuosina mittaamaan hiukkaspäästöjä ja/tai selvittämään DPF:n paikallaan oloa ultraäänellä (älkää kysykö miten tapahtuu). Eli onko porukalla mitään inside-tietoa josko katsastus onnistuu jatkossa ilman DPFääkin?
Mitäs muuten käsittää tuon DPF:n huolto, mitä maksaa - ja kuinka usein moinen on tehtävä? Itselläni ajotietokone ilmoittaa että olisi vastaan tulossa tässä vuoden sisään. Mielenkiinnosta kyselen. Omalta osaltani taitaa kyllä olla se DPF:n poisto jo pois suljettu vaihtoehto.
Toisekseen aiheeseen liittyen kysyisin miten porukalla on kestänyt voimansiirto, erityisesti E91 320 D:ssä lastutuksia? Itse nappasin DPF:n sijasta paikalle Racechipin boksin, jolla vääntöä kyllä tuli mukavasti lisää, pöntön ollessa paikallaankin. Kytkin rupesi kuitenkin hyvin äkkiä luistamaan ja jonkunlainen remontti sinne tarvii nyt tehdä. Modaatteko lastutuksen yhteydessä voimansiirtoa - ja jos ette, niin onko voimansiirto kestänyt? Erityisesti mielenkiinnon kohteena tuo E90/91 320 D. Mietin lähinnä että uskaltaako kytkinremontin jälkeen boksia laittaa ollenkaan paikoilleen, edes "pikkaisen ruuvattuna". Montaa kytkinremonttia ei viitsisi autoon tehdä. Tietenkin vahvistettu voimansiirtokin vaihtoehto, mutta kuvetta saisi kaivaa jonkun verran, kun kuitenkin käyttöautosta kyse. Mieluummin melkein nappaan sen boksin jo irti kuin sijoitain extra 500-1000 € vahvistettuun voimansiirtoon.
Vielä viimeisenä mielenkiinnosta: onko syytä olettaa että voimansiirto (KM-vauhtipyörä + kytkin) kestäisi "oikeaa perinteistä" lastutusta paremmin kuin tehoboksia? Jos, niin mistä johtuu? Tuleeko bokseilla helpommin jotain vääntöpiikkejä tms?
... ehkä tässä kaikkien tähtien ollessa kohdallaan voisi vielä hetken miettiä sitä Seinäjoen reissua. Mutta ei kyllä tekisi mieli ottaa riskiä katsastuksessa vastaan tulevista ongelmia, vaikka toki monen palstan "sijoitusgurun" mielestä rahalla niistä aina selviää. Samoin yksin kytkinremontti/auto riittää kyllä itselleni. Mutta kuulostellaan...Last edited by MayheM; 13-04-2014, 10:20.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
^ sullahan ei nyt itsellä ole mitään käryä että mitä autoosa on voimaa/vääntö ja paljonko on vääntöä tullut lisää alapäähän..
Räätälöity ohjelmointi tehdään miten asiakas haluaa ja dyno paperista näkee myös missä vääntö menee..
Dpf:än tilalle voi ottaa korvausputken tai sitten tyhjää sen ja ostaa joskus uuden jos tarvii sedän mitata hiukkasia kun se kummemmin pian on tukossa ja menee turhaa rahaa kun pitää käytellä puhdistuksessa..
Aika monesta sadasta autosta suomen oloissa ne poistetaan joten.. :thinkLast edited by Jusu^; 13-04-2014, 12:16.
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostJätin kuitenkin tekemättä kun muutama tuttava pelotteli, että katsastuksessa alkaisivat lähivuosina mittaamaan hiukkaspäästöjä ja/tai selvittämään DPF:n paikallaan oloa.
Ei kai nyt kukaan oikeasti tuollaisia asioita pelkää, tai jätä hommia sen takia tekemättä, että jos vaikka joskus tulevaisuudessa ehkä joku taho jotain tutkisikin tms.
Ja jos nyt sattumalta ehkä joskus tuollaisia ruvettaisiin mittaamaan niin yleensähän nämä normit astuvat voimaan jostakin tietystä päivänmäärästä lähtien.
Kuten esim obd testi 2001 autoista jne. Ei kai niitä normeja voida menneisyyteen vaatia. (Tämä siis minun mielipiteeni, ei mikään virallinen lausunto)
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostMinäkin olen kuullut huhuja, että jos tädille tehtäisiin pippeli niin siitä tulisikin setä
Ei kai nyt kukaan oikeasti tuollaisia asioita pelkää, tai jätä hommia sen takia tekemättä, että jos vaikka joskus tulevaisuudessa ehkä joku taho jotain tutkisikin tms.
Originally posted by Spetke View PostJa jos nyt sattumalta ehkä joskus tuollaisia ruvettaisiin mittaamaan niin yleensähän nämä normit astuvat voimaan jostakin tietystä päivänmäärästä lähtien.
Kuten esim obd testi 2001 autoista jne. Ei kai niitä normeja voida menneisyyteen vaatia. (Tämä siis minun mielipiteeni, ei mikään virallinen lausunto)
Edit. Ymmärrän kyllä kannanottosi (joita siis et kuitenkaan allekirjoita), koska bisnestähän tämä on sinulle... Noin minäkin sinuna mahdollisesti sanoisin, joskin yleensä kyllä pystyn allekirjoittamaan sanomani/kirjoittamani.Last edited by MayheM; 13-04-2014, 13:54.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by Jusu^ View Post^ sullahan ei nyt itsellä ole mitään käryä että mitä autoosa on voimaa/vääntö ja paljonko on vääntöä tullut lisää alapäähän..
Räätälöity ohjelmointi tehdään miten asiakas haluaa ja dyno paperista näkee myös missä vääntö menee..
Valitettavasti vain otin tietoisen riskin voimansiirron kanssa ja se kostautui. Yritinkin nimenomaan kysellä onko tuo voimansiirron rikko helpommin lastulla vältettävissä, mutta ympäripyöreästä ja kysymyksen ohi menneestä vastauksesta päätellen oletan, että ilmeisesti ei ole. Toki löylyjä voi rajoittaa yhtä lailla boksista kuin ohjelmoinnillakin. Ohjelmoitaessa näkee selkeästi väännöt numeroina, mutta kuka taas tietä tasan mitä voimansiirto kestää. Ilmeisesti asia sittenkin on, kuten sen ajattelin olevan...
Originally posted by Jusu^ View PostDpf:än tilalle voi ottaa korvausputken tai sitten tyhjää sen ja ostaa joskus uuden jos tarvii sedän mitata hiukkasia kun se kummemmin pian on tukossa ja menee turhaa rahaa kun pitää käytellä puhdistuksessa..
En ole varma ymmärsinkö tekstisi oikein, koska luottavuus ei parhaalla mahdollisella tasolla...
Originally posted by Jusu^ View PostAika monesta sadasta autosta suomen oloissa ne poistetaan joten.. :thinkLast edited by MayheM; 13-04-2014, 13:58.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Tarkoitin että oikeastaan koskaan mitään ei saa rikki jos ei halua kun autoa ohjelmoidaan..
Lastuboxeista tosin ei omasta kokemuksesta/kuultujen kokemuksien perusteella ole tullut kauheasti positiivisia kommentteja.. Eihän sitä tiedä vaikka se pönttö olisi pian tukossa sen boxin myötä.. :think
Eli pöntön voi antaa olla paikoillaan mutta sen boxin ottaisin pois..
Comment
-
-
Originally posted by Jusu^ View PostTarkoitin että oikeastaan koskaan mitään ei saa rikki jos ei halua kun autoa ohjelmoidaan..
Lastuboxeista tosin ei omasta kokemuksesta/kuultujen kokemuksien perusteella ole tullut kauheasti positiivisia kommentteja.. Eihän sitä tiedä vaikka se pönttö olisi pian tukossa sen boxin myötä.. :think
Eli pöntön voi antaa olla paikoillaan mutta sen boxin ottaisin pois..
Hieman ehkä tuolla oli vaikutusta vääntöön ja sitä myöten tehoon, mutta parannuksena irrotettaessa aski alkoi toimimaan paremmin. Tuolla boxilla varustettuna osa vaihdoista, varsinkin 2 --> 3 oli aika repäseviä, automaatti siis kyseessä.
Halpahan tuo on (129€ Saksasta), mutta näkisin että ohjelmoinnissa rahalle saa vastinetta vähintäänkin yhtä paljon.i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostEdit. Ymmärrän kyllä kannanottosi (joita siis et kuitenkaan allekirjoita).
Kunhan kerroin oman näkökantani.
Comment
-
-
Oma peli käväisi myös AJ Techillä. Voi suositella!
Oikeasti erittäin hyvä palvelu ja samalla poistui DPF, katti, EGR ym. turhakkeet. DPF pöntön halusin talteen jotta on sitten jotain paikoilleen laitettavaa jos noista jotain ongelmaa joskus tulee katsastuksessa tai autoa myydessä.
DPF poiston nyt taitaa putkenpäästä nähdä kyllä ihan heti.. Ei kiiltele putken sisukset enää..
Voimaa tuolla taiottiin ilman savutusta reilut 300hv ja vajaa 700nm .. ja tämä siis 330dBMW i3 REX
Comment
-
-
Omassa tapauksessa ainakin vääntöä tuli boksilla todella reippaasti, erityisesti 2500-3000 rpm paikkeilla vääntö tuntui jo aika julmalta - ja ihan alhaalta alkaen lisää vääntöä tuli. Viikon siinä ehdin ajella, vain muutaman kerran tehoja enemmän kokeillen, ennen kuin kytkin rupesi luistamaan.
Itse asiassa koko aihe alkoi mietityttää alun perin, koska mulla DPF:llä varustettu Fleet-versio (110 kW), joka siis sekä pöntön että ohjelman ansiosta nuhaisempi, kuin Suomessa koeajamani 120 kW yksilöt ilman pönttöä ja Fleetiä. Ja matkapainotteisessa ajossa kulutus mulla on ajotietokoneen mukaan reilut 6, mitattuna puoli litraa enemmän. Tuo (ompelukoneen) kulutus nimenomaan kauhistutti - ja samalla sitä tehoakin kaipailin. Tämän takia rupesin nimenomaan pöntön poistoa tutkimaan, mutta lopulta päädyin boksiin. Itseäni arvelutti poistaa pönttöä, kun jonkun verran peloteltiin, että sen saisi takaisin sitten laittaa. Se olis sitten pirun kallista lystiä lyhyestä ilosta. Mikäli mitään riskiä katsastuksesta ei olisi, niin ilman muuta olisi itsellänikin jo pönttö lähtenyt. ~600-700 € maksaisin ilomielin paremmasta väännöstä, pienemmästä kulutuksesta ja "huoltovapaammasta" autosta, jos ei noita riskejä katsastuksen ja voimansiirron kanssa olisi.
Se vain edelleen hieman mietityttää, että mitenhän niin nopeasti 150 tkm ajetun pelin voimansiirron sain kiukkuiseksi, kun 1) kovin paljoa en viikon aikana revitellyt, 2) DPF:n kanssa kuulemma tehonlisäykset ovat pienempiä - ja 3) muutenkin boksin hyötyjä moni pitää kyseenalaisina. Huonoa tuuriako, vai olisko kenties voimansiirto/vauhtipyörä saanut jossain muodossa kuormitusta jo aiemmin.
Ja nyt juurikin mietityttää, että viitsiikö sitä pian tapahtuvan kytkin- ja vauhtipyöräremontin jälkeen kokeilla onneaan ohjelmoinnin kanssa. Pöntön poisto ja ohjelmointi ajatuksena kiinnostaisi, mutta riskit eivät. Liian paljon viime aikoina kostautuneet autojen kanssa otetut pienetkin riskit...BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostOmassa tapauksessa ainakin vääntöä tuli boksilla todella reippaasti, erityisesti 2500-3000 rpm paikkeilla vääntö tuntui jo aika julmalta - ja ihan alhaalta alkaen lisää vääntöä tuli. Viikon siinä ehdin ajella, vain muutaman kerran tehoja enemmän kokeillen, ennen kuin kytkin rupesi luistamaan.
Itse asiassa koko aihe alkoi mietityttää alun perin, koska mulla DPF:llä varustettu Fleet-versio (110 kW), joka siis sekä pöntön että ohjelman ansiosta nuhaisempi, kuin Suomessa koeajamani 120 kW yksilöt ilman pönttöä ja Fleetiä. Ja matkapainotteisessa ajossa kulutus mulla on ajotietokoneen mukaan reilut 6, mitattuna puoli litraa enemmän. Tuo (ompelukoneen) kulutus nimenomaan kauhistutti - ja samalla sitä tehoakin kaipailin. Tämän takia rupesin nimenomaan pöntön poistoa tutkimaan, mutta lopulta päädyin boksiin. Itseäni arvelutti poistaa pönttöä, kun jonkun verran peloteltiin, että sen saisi takaisin sitten laittaa. Se olis sitten pirun kallista lystiä lyhyestä ilosta. Mikäli mitään riskiä katsastuksesta ei olisi, niin ilman muuta olisi itsellänikin jo pönttö lähtenyt. ~600-700 € maksaisin ilomielin paremmasta väännöstä, pienemmästä kulutuksesta ja "huoltovapaammasta" autosta, jos ei noita riskejä katsastuksen ja voimansiirron kanssa olisi.
Se vain edelleen hieman mietityttää, että mitenhän niin nopeasti 150 tkm ajetun pelin voimansiirron sain kiukkuiseksi, kun 1) kovin paljoa en viikon aikana revitellyt, 2) DPF:n kanssa kuulemma tehonlisäykset ovat pienempiä - ja 3) muutenkin boksin hyötyjä moni pitää kyseenalaisina. Huonoa tuuriako, vai olisko kenties voimansiirto/vauhtipyörä saanut jossain muodossa kuormitusta jo aiemmin.
Ja nyt juurikin mietityttää, että viitsiikö sitä pian tapahtuvan kytkin- ja vauhtipyöräremontin jälkeen kokeilla onneaan ohjelmoinnin kanssa. Pöntön poisto ja ohjelmointi ajatuksena kiinnostaisi, mutta riskit eivät. Liian paljon viime aikoina kostautuneet autojen kanssa otetut pienetkin riskit...F10 530d semiVOLL
ex. E90 320d M-Sport '06
ex. E39 523i M-Sport '00
ex. E36 325i Coupe '92
ex. E30 316i '89
Comment
-
-
Originally posted by saki View PostVoimaa tuolla taiottiin ilman savutusta reilut 300hv ja vajaa 700nm .. ja tämä siis 330d135 E82 flexfuel / stg1 turbot
Comment
-
-
Originally posted by Neutrone View PostItse laitatin ohjelman viime kesänä, ja jätin DPF:n paikalleen. Poltot toimi ja toimii edelleen, vetoja tuli pirusti lisää vaikka ohjelma ei ole mikään "high power". Talvilomalla tuli heitettyä lapin reissu täydellä pokalla 86km/h keskinopeudella ja 6l keskikulutuksella, normaalissa ripeässä seka-ajossa menee 7l satasella, ja oma on siis automaatti. Jos tuon DPF:n kanssa joskus tulee ongelmia, niin sitten se lähtee ja ohjelma muokkaillaan uudestaan, mitään ongelmia siitä ei ole aiheutunu ohjelmoinnin jälkeenkään. En tiedä mitä se kulutus olisi laskenut jos pöntön olisi poistanut, mutta tuskin nyt niin merkittävästi. Ellen ihan väärin arvaa niin tollasen irrallisen boksin kanssa ongelma voi olla se, että se ei tiedä höykösen pöläystä onko siellä DPF vai ei, vaan toimii aina samalla lailla.
Käsittääkseni DPFn poisto nimenomaan laskee kulutuksia reilusti, kun pönttö ei aiheuta vastapainetta ja näin ollen löpöä ja ilmaa virtaa paremmin pyttyyn. Tuo oman kotteron 6-7 l matkapainotteisena kulutuksena on mielestäni järkyttävä, ihan linjassa edellisen lastutetun E39 525 DA:n louskun kanssa. Sitten taas saman ikäluokan autoista 2.0 TDI Paskattini meni viiden pintaan sekalaisella ajossa. Työmatkaa poljin alle neljän parhaillaan, enkä saanut kylmänä talvella 5 km:n lenkeilläkään kulutusta nousemaan seiskaan. Isompi korikin vielä vs. E91, joten mielestäni tuo 6-7 l on tuolle 320D:lle kammottava kulutus, kun suht tuoreesta koneesta puhutaan. Olettaisin, että tuohon syynä nimenomaan tuo DPF, koska ilman DPFää porukka järjestäen raportoinut alhaisemmista kulutuksista - ja pöntön kanssa nimenomaan lähinnä tämän suuntaisia lukemia. Mullakin juuri tuon kulutuksen (ja sen mahdollisen laskun) takia alkoi aihe kiinnostamaan...BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by works View PostOnko kyseessä M57 vai N57 330d? Mitä tämä jumppa tuli kustantamaan? Oma LCI 330d tuolla N57:lla olisi menossa Findieselille dynoon säädettäväksi heti kun sen saavat kuntoon.
Toi kustansi 800e. Sis. rosteri Downpipen asennettuna ja ohjelmoinnit + penkitykset
Matkassa ainakin DPF:n poisto tiputti kulutukset 6,1l -> 5,5l .. Tässä lähiö liikenteessä keskikulutus on n.7,8l.. Eikä tainnut juuri muuttua.. Mutta toki voimaa aika usein käytetäänkin jotta ehtii alta pois..BMW i3 REX
Comment
-
Comment