Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • haapsmi
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 17
    • Joutseno

    Originally posted by haapsmi View Post
    Pari päivää sitten töihin ajellessa alkoi moottori käydä epätasaisesti ja hetken kuluttua syttyi moottorin häiriövalo. Sama meno jatkui paluumatkalla.

    Vikakoodiksi tuli misfire 1 sylinterille ja lambda ynnä muita vikakoodeja.
    Tänään rupesin tutkimaan autoa. Huomasin, että 1. sylinterin luona on kansi märkänä ja tulpan potero on puolillaan bensaa. Irrottelin sitten polttoaineputken ja clampin millä suutin on kiinni, niin suutin oli täysin irti.

    Vaihdatin pari vuotta sitten kaikki suuttimet korjaamolla. Siellä suutin oli asennettu ilman decoupling rengasta ja teflon tiiviste suuttimen alapäästä oli hävinnyt savuna ilmaan. Huomasin myös, että yhdelläkään suuttimella ei ole tuota "decoupling" rengasta. :think
    Mikä sen virka on ja kuinka tyypillistä on, että suuttimet asennetaan ilman noita renkaita? Tuleeko uuden suuttimen mukana nuo renkaat?
    Irrotin seuraavan suuttimen polttoaineputken ja huomasin, että myös viereinen suutin heiluu, mutta ei nouse paikaltaan käsin vetämällä.
    Onko normaalia, että suutin heiluu vai tulisiko sen olla tiukasti paikallaan?
    Eipä tässä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin käyttää kaikki irti ja vaihtaa teflonit ja lisätä renkaat.

    Comment

    • haapsmi
      Newbiemmer
      • Sep 2009
      • 17
      • Joutseno

      Nyt on kaikki suuttimet irti. Vain kaksi oli kiinni siten, ettei noussut käsipelissä. Onneksi teflon oli kuitenkin viidessä muussa ehjä, silmämääräisesti katsottuna.

      Neljästä suuttimesta oli irronnut pienet palat, jotka ovat liitteen kuvassa suutinten vasemmalla puolella.
      Onko noilla palasilla muuta tarkoitusta kuin ohjata suutin oikeaan kohtaan? Lienee irronnut suutinta asennettaessa kun se on ollut väärässä asennossa.
      Attached Files

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5258
        • Pirkkala

        Nyt näyttää kyllä todella ihmeelliselle. Tuo irronnut osahan on se kynsi, joka pitää suuttimen kiertosuunnassa oikeassa asennossa.

        Muutenkin tää tarina kuulostaa että ettei vaan olis joku aivan kädetön vähän asennellut suuttimia.


        Oma korjauskeissi päättyi hyvin, löysin 40tkm ajetun suutinsarjan, käytin ne finjectorilla ja ne oli ihan virheettömässä kunnossa, löin paikalleen, kerroin autolle korjauskertoimet ja auto pelasi heti moitteetta.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • haapsmi
          Newbiemmer
          • Sep 2009
          • 17
          • Joutseno

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Nyt näyttää kyllä todella ihmeelliselle. Tuo irronnut osahan on se kynsi, joka pitää suuttimen kiertosuunnassa oikeassa asennossa.

          Muutenkin tää tarina kuulostaa että ettei vaan olis joku aivan kädetön vähän asennellut suuttimia.


          Oma korjauskeissi päättyi hyvin, löysin 40tkm ajetun suutinsarjan, käytin ne finjectorilla ja ne oli ihan virheettömässä kunnossa, löin paikalleen, kerroin autolle korjauskertoimet ja auto pelasi heti moitteetta.
          Kyllä, näyttää todella ihmeelliseltä. Pidin korjaamoa joka tämän työn teki asiansa osaavana ja luulen, että kaakonkulmalla pitää joku muukin.
          En viitsi korjaamon nimeä tänne kirjoittaa, ainakaan vielä.

          Katsotaan minkä kannan ottavat. Takuutahan näillä ei enää ole mutta minkälainen virhevastuu on silloin, kun asennetaan päin peetä.
          Täysin ammattitaidoton kaveri nämä on vahtanut. Virheitä sattuu kaikille, mutta nyt on kyse muusta kuin inhimillisestä virheesta.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            Originally posted by suppari View Post
            Kyllä, on noita vuosien mittaan nähty jossa aiempi asentaja unohtanut tuon. Ajan saatossa teflon vaurioituu ekana, jos vain ajaa niin suutin ja jopa kansi.
            Juuri näin pahimmillaan tosiaan se kansi vaurioituu, joten ei ole ihan pieni vahinko odottamassa, jos nuo jättää joku pois.


            Originally posted by haapsmi View Post
            Kyllä, näyttää todella ihmeelliseltä. Pidin korjaamoa joka tämän työn teki asiansa osaavana ja luulen, että kaakonkulmalla pitää joku muukin.
            En viitsi korjaamon nimeä tänne kirjoittaa, ainakaan vielä.

            Katsotaan minkä kannan ottavat. Takuutahan näillä ei enää ole mutta minkälainen virhevastuu on silloin, kun asennetaan päin peetä.
            Täysin ammattitaidoton kaveri nämä on vahtanut. Virheitä sattuu kaikille, mutta nyt on kyse muusta kuin inhimillisestä virheesta.
            No asentaja ei osannut tai sitten ei vaan kiinnostanut. Tuollainen ei tosiaan ole mikään vahinko vaan selvä välinpitämättömyys tai sitten asentaja ei tiennyt mitä on tekemässä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • tiakri
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 208

              Itsellä löytyi 3kpl noita suuttimien pieniä kynsiä tulppien päältä sen jälkeen kun vaihdoin venttiilikopan tiivisteen.

              (Ei, en irroittanut yhtään suutinta tai edes niitä niiden kiinnitysrautoja).

              Ei aavistustakaan miten ovat voineet sinne joutua, mutta oli kyllä kohtuu hankala kaivaa ne sieltä pois.

              Kaikki suuttimet vaihtanut pari vuotta sitten index-11:n, ja mulla oli sama juttu että muutamasta puuttui tuo decoupling rengas edellisen asentajan jäljiltä.
              Last edited by tiakri; 24-11-2021, 12:33.
              E90lci'09

              Comment

              • Elpailee
                Newbiemmer
                • Feb 2018
                • 6
                • JKL

                Venakoppa viallinen? E90 n53

                Koitetaan kirjoittaa lyhyesti.
                Potilas sama kuin #466 ja #545. 11 indeksin suuttimet siis vaihdettu.
                Pidempään jo häirinny lämpimänä ajoittainen kabiinissa öljyn käry. Arvelin että jos venakopan tiiviste päästä läpitte tulpan putkiin, jossain välissä huomasin että 5.syl puola oli päästäny läpi kun oli öljyä putkessa. Silloin misfirestä löytyi ko. puola, vaihtamalla parani. Ajattelin että sopivassa saumassa vaihdan tiivisteen. Sopiva sauma tuli 12/2021 ja samalla tuli vaihdettua öljyt, suodattimet, venakoppa (Vaico ja autodoc), sekä moniurahihna ja kiristin. Auto siis pelasi muuten moitteetta, jos ei tuota ajoittaista öljyn kärystä olisi välittänyt. Liekkö ollut autodocin venttiilikoppa sitten viallinen kun heti kasauksen jälkeen asentaja ihmetteli miksei käy tasaisesti. Rauhottui kuitenkin vähän, mutta kaasua antaessa ja tyhjäkäynnille siirtyessä täristi. No auto matkaan ja menoksi. Eihän se enää kunnossa ole, 2kk etitty vikaa miksi vetopäällä ylämäkeen ~1500rmin nykii satunnaisesti. Ulkona pakkasella yön yli startatessa ravistaa huolella. Kun tasaantuu tyhjäkäynti ja laittaa vaihteen silmään, sammuu. Kierroksilla pysyy juuri ja juuri, kun lämpiää, pääsee taas etenemään. Lämmettyäänkin nykii. "Venakopparemontin" jälkeen tehty savutestiä, ei havaittu vuotoja. Varulta vaihdettu toinen venttiilikopan tiiviste, ei vaikutusta. Vaihdettu uudet tulpat (nkg), putsattu vanokset ja vähän sitä sun tätä. Luettu vikakoodeja torquella ja inpalla. Nox koodia p2208 välillä. Tuossa koko viestiketjua lukiessa bongasin #496, #503 ja #531 postauksista huohottimista juttua. Havaitsin että samat oireet itellä ettei kovin herkästi aukea öljykorkki, kun koettaa korkkia avata, meinaa sammua samantein. Pitäisikö pysyä käynnissä vaikka öljykorkki auki? Onko nyt niin että säästö väärässä paikassa kun tuli hankittua tuo Vaicon venttiilikoppa? Kulutus tuossa on seka ajossa noussut ~13l/100km ja välillä bensa tuoksuu kabiiniin. Päälleppäin ei vuotoja näy. ~55tkm ja ~35tkm uusilla -11 suuttimilla ajettu. Mitäs seuraavaksi?
                Last edited by Elpailee; 22-02-2022, 07:53. Reason: ääkköset kohalleen
                Bmw325xi lci

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5258
                  • Pirkkala

                  Ettei vaan olis suuttimissa taas vikaa. Kuulostaa ihan sille.
                  Käytä testissä jos epäilyttää
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Elpailee
                    Newbiemmer
                    • Feb 2018
                    • 6
                    • JKL

                    Venakoppa viallinen? E90 n53 - vika korjattu

                    Äkkiäkös siinä kauan menee kun ammattilaiset laittaa auton kuntoon. Erinäisten selvitysten jälkeen paljastui että venttiilikopan vaihdon jälkeen ei tainnut boschin laitteella kaasuläpän sopeutusajo menneen läpitte. Tulipa kuitenkin varattua Marmorille vikaluku/testaus/sopeutusajo aika kun ite selvitellyt vikaa kun muualta apua ei ongelmaan löytynyt. Sen verran pitkäksi meni aika joten taas kokeilemaan ite: irrotin kaasuläpän kokonaan ja olihan siellä 200tkm jälkeen karstaa kertynyt. Putsauksen jälkeen paikalleen, inpalla kiinni ja "throttle valve adaptation" ja "injector energy comparison adaptation" nollaukset kehiin. Startin jälkeen kävi tosi huonosti ja sammui, no vikakoodeissa painetta herjas. Looginen selitys, olin käyttänyt yhtä suutinta irti kun epäilys että vuotaa. Vikakoodien nollauksen jälkeen uutta yritystä, ja kas: bemmihän kävi niinku pitää! Nyt kärsi antaa reilusti kaasua, eikä tyhjäkäynnille palatessa ravistanut yhtään. Testattu myös pakkasessa seisottamisen jälkeen, eikä kylmäkäynnistyksessä ole enää ongelmaa. Jonkun verran alipainetta on öljykorkkia aukaistessa, mutta ei läheskään siinä määrin, eikä sammu enää vaikka vähän käyntiääni muuttuukin. Ongelma oli siis se että kaasuläppää ei sopeutettu vuotavan kannen vaihdossa tiiviiseen. Asiakashan tämän lystin maksoi ja vian selvitti. Vein kuitenki bmw huoltoon auton kun tutkinta aika oli varattu, sen verran apuja tuli että "huohotin ja suutintestit" meni läpi. Mainitsin kyllä että edelleen bensa haisee, ja epäilin että 5suutin vuotaa yläpäästään. Ei kuulemma voi vuotaa jos testi näyttää ok. No useamman ajoreissun ja rätin kastelun perusteella päätin ko. suuttimen vaihtaa, niin loppui sekin vuoto. Autojen korjaus on näköjään arpapeliä... jospa tästä kokemuksesta olisi jollekkin muulle hyötyä.
                    Bmw325xi lci

                    Comment

                    • kemo81
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2010
                      • 1248
                      • ylöjärvi

                      Voiko kaikkia alle 11-indeksin suuttimia sekoittaa keskenään?Eli tyyliin kympin kans voi laittaa vaikka kutosta sekaisin?
                      e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                      Ex.
                      e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                      e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                      e91 325i 2005 ArktisMetal
                      e46 320ci 2001 TobassBlue
                      e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                      S1000rr 2010 Thunder grey

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17838
                        • PKS

                        Originally posted by kemo81 View Post
                        Voiko kaikkia alle 11-indeksin suuttimia sekoittaa keskenään?Eli tyyliin kympin kans voi laittaa vaikka kutosta sekaisin?
                        Voi sekoittaa. Mutta yhtään 11 indexin suutinta ei saa sekoittaa alempien kanssa samassa sylinteriryhmässä. Tämä johtuu siitä että 10 ja alle ovat erilaisia rakenteeltaan kuin 11 ja yli ja siitä syystä ovat kalibroitu eri tavalla joka ei ole yhteensopiva DME:n kanssa. Muistathan myös koodata DME:lle suuttimien korjausarvot.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • kemo81
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2010
                          • 1248
                          • ylöjärvi

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Voi sekoittaa. Mutta yhtään 11 indexin suutinta ei saa sekoittaa alempien kanssa samassa sylinteriryhmässä. Tämä johtuu siitä että 10 ja alle ovat erilaisia rakenteeltaan kuin 11 ja yli ja siitä syystä ovat kalibroitu eri tavalla joka ei ole yhteensopiva DME:n kanssa. Muistathan myös koodata DME:lle suuttimien korjausarvot.
                          Nyt meni neljä 09 indeksin suutinta mottiin ja niiden koodaus päälle.Käytin äskön pakokaasu testissä ja co:t meni läpi.Tosin kylmä käynnistus edelleen melkoisen heikkoa.
                          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                          Ex.
                          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                          e91 325i 2005 ArktisMetal
                          e46 320ci 2001 TobassBlue
                          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                          S1000rr 2010 Thunder grey

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17838
                            • PKS

                            Originally posted by kemo81 View Post
                            Nyt meni neljä 09 indeksin suutinta mottiin ja niiden koodaus päälle.Käytin äskön pakokaasu testissä ja co:t meni läpi.Tosin kylmä käynnistus edelleen melkoisen heikkoa.
                            Mitäs HPFP? Ei kauheesti jää vaihtoehtoja jos suuttimet on kunnossa...
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • kemo81
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2010
                              • 1248
                              • ylöjärvi

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Mitäs HPFP? Ei kauheesti jää vaihtoehtoja jos suuttimet on kunnossa...
                              Mikä on HPFP?����

                              Edit:Korkeapainepumppu.Kai se siinäkin voi vika olla
                              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                              Ex.
                              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                              e91 325i 2005 ArktisMetal
                              e46 320ci 2001 TobassBlue
                              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                              S1000rr 2010 Thunder grey

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2693
                                • Tampere

                                Originally posted by kemo81 View Post
                                Edit:Korkeapainepumppu.Kai se siinäkin voi vika olla
                                Live-dataa seuraten matala- ja korkeapainepuolelta, niin aukeaa millainen tilanne tuolla suunnalla on menossa startin ja ajon aikana.
                                B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎