Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Originally posted by Kuudr View Post
    0x0029
    D2
    DME: Combustion misfires, cylinder 6

    0x0030
    E9
    DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
    Käy kylmänä huonosti ja kone tärisee, lämmetessä käyttäytyy normaalisti.
    Kutospytyn tulppa oli ihan musta, se ja puola vaihdettu, ei vaikutusta. Onkohan suutin mäsä?
    Mulla teki tasan tarkkaan noin edellinen auto, vika oli korkeapainepumpussa. Ei antanut siitä mitään koodia, mutta livedatasta pystyi katsomaan ettei ole kunnossa. Kannattaa sekin vielä tsekata samaan syssyyn, kun sulla INPA on. Tässä vielä mun vanha threadi aiheesta.

    Comment

    • Kuudr
      Newbiemmer
      • Oct 2019
      • 15
      • Suomi

      Originally posted by rizzo View Post
      Mulla teki tasan tarkkaan noin edellinen auto, vika oli korkeapainepumpussa. Ei antanut siitä mitään koodia, mutta livedatasta pystyi katsomaan ettei ole kunnossa. Kannattaa sekin vielä tsekata samaan syssyyn, kun sulla INPA on. Tässä vielä mun vanha threadi aiheesta.
      Hävisikö käyntihäiriöt ja misfire sillä? Kerkesitkö rukkaan suuttimia ennenkuin päädyit pumpun vaihtoon? Inpa ei ole oma joka tästä tekee vähän hankalaa, yksi foorumilainen kävi lukasemassa mitä auto sanoo��
      Last edited by Kuudr; 09-08-2021, 09:55.

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5418
        • Oulu

        Originally posted by Kuudr View Post
        Hävisikö käyntihäiriöt ja misfire sillä? Kerkesitkö rukkaan suuttimia ennenkuin päädyit pumpun vaihtoon? Inpa ei ole oma joka tästä tekee vähän hankalaa, yksi foorumilainen kävi lukasemassa mitä auto sanoo��
        Hävisi käyntihäiriö kokonaan ja auto starttasi aivan välittömästi.

        Muistelen, että minulla ei misfire-koodeja toki tullut. Ja en koskenut suuttimiin, koska Saksan myyjän mukaan ne oli vaihdettu (josta ei kyllä ollut mitään dokumenttia).

        Comment

        • onavez
          Bimmer Rookie
          • Apr 2015
          • 87
          • Lappeenranta

          N53 tyhjäkäynti

          Hei!

          Ongelmana on että N53 kone täristää tyhjäkäynnillä ja kierrokset pomppii n.200 rpm ylösalas. Moottorilta ei ole vikakoodeja muistissa. Inpalla kun seurailee livedataa esimerkiksi rough running arvot ja lambda arvot heittelevät suhteellisen rajusti. Tyhjäkäynti tasaantuu välittömästi kun sammuttaa ilmastoinnin kompressorin. Istalla kun seurailee ilmastoinnin arvoja, niin huomasin että kylmäaineen paineet huitelee hieman reilussa 9 barissa, joka kuulostaa mielestäni hieman alhaiselta? Ilmastointi on huollettu pari kuukautta sitten. Mitä luulette onkohan kompressori hieman jumissa ja häiritsee auton tyhjäkäymistä vai onkohan moottorissa itsessään vikaa joka oireilee vain kun on ilmastoinnin kompuran kuorma päällä? Käsineen kun pyörittää kompressoria, se pyörii mielestäni täysin normaalisti. Miten tätä kannattais lähteä selvittelemään? Ohessa videot perusarvoista kompuran ollessa päällä sekä ilman kompuraa.






          E60 LCI 530xi -07
          Ex:
          E36 325 -91
          E36 318 -93

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Mites PA-paine käyttäytyy? Lambdan jännite heittelee enemmän kuin ehkä soisi, mutta tuskin se anturista johtuu. Kuulostaako siltä että joku pytty jättäisi välistä aina välillä?
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Originally posted by Kuudr View Post
              0x0029
              D2
              DME: Combustion misfires, cylinder 6

              0x0030
              E9
              DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
              Käy kylmänä huonosti ja kone tärisee, lämmetessä käyttäytyy normaalisti.
              Kutospytyn tulppa oli ihan musta, se ja puola vaihdettu, ei vaikutusta. Onkohan suutin mäsä?
              Suutin voi olla mäsä, mutta voi olla olemattakin. Inpalla kannattaa katsoa sylinterikohtaiset adaptaatiot, ja ehkäpä kokeilla ajaa ne uudestaan. Joskus on kuitenkin vaikea tunnistaa viallista suutinta muusta kuin siitä, että kaikki muu on kunnossa ja silti yksi sylinteri ei toimi :think


              Vaihdoin omaan pari suutinta kesällä kun aiheutti kiihdyttäessä pätkäisyjä, eikä laihaseos pysynyt liiallisten katkosten takia päällä. Tulpat olivat ko. sylintereissä mustat, nyt kunnossa ja laihaseos pysyy päällä. Edelleen kuitenkin vaivaa satunnaisesti terävä pätkäisy kun lisää kaasua pienillä kierroksilla (eikä tarvitse repiä edes). ELM palikka odottelee hyllyssä, että pääsee katsomaan miltä sylinteriltä katkoja tulee.

              Pitäisi kokeilla huollattaa noi kaksi suutinta, onko kokemuksia huoltojen onnistumisesta?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1782
                • Turku

                Originally posted by onavez View Post
                Hei!

                Ongelmana on että N53 kone täristää tyhjäkäynnillä ja kierrokset pomppii n.200 rpm ylösalas. Moottorilta ei ole vikakoodeja muistissa. Inpalla kun seurailee livedataa esimerkiksi rough running arvot ja lambda arvot heittelevät suhteellisen rajusti. Tyhjäkäynti tasaantuu välittömästi kun sammuttaa ilmastoinnin kompressorin. Istalla kun seurailee ilmastoinnin arvoja, niin huomasin että kylmäaineen paineet huitelee hieman reilussa 9 barissa, joka kuulostaa mielestäni hieman alhaiselta? Ilmastointi on huollettu pari kuukautta sitten. Mitä luulette onkohan kompressori hieman jumissa ja häiritsee auton tyhjäkäymistä vai onkohan moottorissa itsessään vikaa joka oireilee vain kun on ilmastoinnin kompuran kuorma päällä? Käsineen kun pyörittää kompressoria, se pyörii mielestäni täysin normaalisti. Miten tätä kannattais lähteä selvittelemään? Ohessa videot perusarvoista kompuran ollessa päällä sekä ilman kompuraa.






                https://drive.google.com/file/d/1bYF...3HTXuwKcb/view
                Ongelma siis vain tyhjäkäynnillä. Onko eroa siinä onko auto (ja akku) lämmin vai ei?

                Kuinka uusi akku?

                Minulla kun on ollut N43:lla hieman vastaavia mystisiä ongelmia, jotka ratkesivat uudella akulla.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2003
                  • Tampere/kainuu

                  Combustion misfire tulee usein siitä syystä, että kyseistä sylinteriä ajetaan laihemmalle samassa bankissa olevan suutinvikaisen (vuotavan) takia.

                  Suutinvikainen sylinteri rikastaa bankkia ja sitä aletaan ajaa laihemmalle (kaikkia kolmea sylinteriä) ne ns ehjät sylinterit kärsii asiasta ensimmäiseksi ja seos niissä ei ole enään palamiskelpoinen->combustion misfire ko. sylinteri.

                  Nox järjestelmän häiriöt taas asiana erikseen, tuohon misfire puoleen tämä siis.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Suutinvikainen sylinteri rikastaa bankkia ja sitä aletaan ajaa laihemmalle (kaikkia kolmea sylinteriä) ne ns ehjät sylinterit kärsii asiasta ensimmäiseksi ja seos niissä ei ole enään palamiskelpoinen->combustion misfire ko. sylinteri.
                    Kyllä jos vikana on vuotava suutin, sen sijaan esim. huono suihku voi näyttää laihaa seosta kun happea jää palamatta. Vaikeita ja monimutkaisia selvittää, siksi kai ne ohjeet joskus oli vain kylmästi vaihtaa kaikki.

                    Jos laihaseosmoodi toimii, alkavat sylinterikohtaiset korjauksetkin raksuttaa ja toiminta paranee. Tuo yllä oleva vika saattaa tulla myös sinänsä ehjässä, jos korjaukset eivät toimi vaikka nox-anturivian takia.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Yksittäiset pätkäisyt ovat muuttuneet, nyt rötää 1500-2000rpm välissä kaasua lisätessä niin ettei enää jaksa kiihtyä. Vakkarilla ei pysty kiihdyttämään ollenkaan, mutta tasaisessa ajossa menee ongelmitta. Ei vikakoodeja pariin päivään, tänään tuli misfire cyl 4.

                      Korjausarvot ok, paineet ok, sylinterikohtaiset ok... Pitää saada tuo ELM palikka nyt toimimaan ja selvittää onko se vain tuo 4 pytty, ja sitten vaihtaa puola kokeeksi.

                      NOx-anturikin on alkanut kiukutella, täytyy laittaa NOXem tilaukseen. Tuosta hyvät kokemukset toisesta laitteesta.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        Vuodon voit kotikonstein nähdä asentamalla suutin kärki taivasta kohti ja piuha irti, ja startata (ilman puolia ettei lähde käyntiin) kärki kostuu jos vuotaa. (omalla vastuullasi tietenkin)
                        Mutta suosittelen viemään suuttimet testattavaksi ellei kaikkien kerralla uusiminen houkuttele, samalla loppuu arvailu, onko suuttimissa vikaa vai ei.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Vuodon voit kotikonstein nähdä asentamalla suutin kärki taivasta kohti ja piuha irti, ja startata (ilman puolia ettei lähde käyntiin) kärki kostuu jos vuotaa. (omalla vastuullasi tietenkin)
                          Mutta suosittelen viemään suuttimet testattavaksi ellei kaikkien kerralla uusiminen houkuttele, samalla loppuu arvailu, onko suuttimissa vikaa vai ei.
                          Tehdäänkö näille testejä jossain isommalla paineella, ei taida Finjectorinkaan penkki kivuta yli 10bar? :think
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Cell View Post
                            Tehdäänkö näille testejä jossain isommalla paineella, ei taida Finjectorinkaan penkki kivuta yli 10bar? :think
                            Heillä on minusta ihan tarkoitukseen tehty laite.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Nelosen puolahan se oli sökö, ELM kanssa homma meni joutuisasti. Tässä misfire lukemat kilsan testilenkiltä sytkäjärjestyksessä:

                              1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4

                              11/4/3/0/1/29

                              3 ja 4 tulppa ja puola ristiin

                              0/0/14/2/3/0

                              3 uusi puola (eli alunperin cyl 4 puola vaihtoon)

                              0/0/0/0/0/0

                              Eli lyhyesti, viallinen cyl kasvattaa parissa seuraavassa myös laskuria, vaikkei niissä olekaan vikaa (ja siten voi tulla virheellisiä vikakoodeja). Laskureita ei näe inpalla tai istalla, istassa on jotain mutta logiikka taitaa olla vähän hämärän peitossa ja käyttökelpoisuus samoin...?
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17837
                                • PKS

                                Millä appilla loggasit noita misfrejä? Hyvä että selvisi.
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36
                                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                                Muut talouden vehkeet:
                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎