Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.0 diiselin, B47 jäästä johtuvat turbo-ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    2.0 diiselin, B47 jäästä johtuvat turbo-ongelmat

    Ilmeisesti huohotusilman mukana päätyy kosteutta koneeseen. Pakkasella taitaa olla riski että tämä on sitten kerääntyneenä jonnekin jääkaliksi ja päätyy turbon siipiin vääntäen/rikkoen ne.

    Ilmaputkeen/resonaattoriin 13718573994 on olemassa jonkinlainen päivitys ja sen tunnistaa revisionro 4:sta. Mitä eroa on 3:lla ja 4 version osalla?

    Onko tästä ongelmasta kukaan päässyt eroon esim maskipeitolla ja huohotinputken lisäeristämisellä?



    Swedujen mukaan F34 mallissa tämä on suurin ongelma. Sitten F30/F31 ja muut pikkukoppaiset. Autoja missä on munuaiset kaihtimilla tämä ei taida riivata olleenkaan(X1, 5-srj,...).
    Last edited by fraatti; 27-12-2021, 23:04.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    #2
    Samasta aiheesta löytyy juttua mm. täältä:


    Täällä joku suomainen on maininnut laittaneensa autoonsa N47 imuputken missä ei ole mitään kammioita. Onko sen sopivuudesta parempaa tietoa?

    edit. swedujen ketjussa on maininta että osa 13717810745 joka on N47 imuputki passaa paikoilleen.



    Last month when I talked to BMW, 4 cars were inside that day. And today we are 2 pieces. And then we are in a relatively small workshop Sweden measured by size.

    Hey!
    I have a 2016 f31 that we have changed turbo on every winter since the purchase, of which one winter it has been changed twice. I can not say that I can link any particular situation with the garage or not to the whistling occurs but it simply seems to be the cold that is the problem. The car has now rolled over 12 000 km and I have not yet paid anything for the replacement, which I thank the workshops in Umeå and Luleå for.

    Last edited by fraatti; 27-12-2021, 12:17.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • racediesel
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 248
      • porvoo

      #3
      Moikka
      Veikkaan että kosteutta kertyy ilmamäärämittarin molemmminpuolisiin joustokumiletkuihin niiden pohjiin eli alimpiin osiin ja irtoaa sieltä tiivistyneenä jäänä ja täten rikkoo ahtimen...
      T:Pasi
      Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
      Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
      Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
      Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
      Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
      BMW 330d-00 250hv ja 630nm
      BMW 330D-05 vakio 2005
      BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
      BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
      BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4581
        • Tampere

        #4
        Originally posted by racediesel View Post
        Moikka
        Veikkaan että kosteutta kertyy ilmamäärämittarin molemmminpuolisiin joustokumiletkuihin niiden pohjiin eli alimpiin osiin ja irtoaa sieltä tiivistyneenä jäänä ja täten rikkoo ahtimen...
        T:Pasi
        Joo, tälläinen tapaus tänään. Tämän kohtaloksi koitui lapinmatka. Viime huhtikuussa ropeli oli vielä kuin uusi.


        Tämä ei ole se ensimmäinen mutka turbolta vaan seuraava. Nuo tuollaiset sormen kokoiset röörit kaikki täynnä öljyä. Tuo öljy ei voi olla peräisin kuin huohottimesta/ahtimesta, joten syystä tai toisesta kamaa tulee tuolta turbolta myös ilmaan nähden vastakarvaan.




        Tuossa nuo mainitsemasi haitarit, myös niiden urat täynnä öljyä.


        Kyllä on kertakaikkisen hieno keksintö
        Last edited by fraatti; 27-12-2021, 18:04.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4581
          • Tampere

          #5
          N47:n rööri näyttää tälläisellä. Kyllä tuossakin on haitareita näemmä mutta resonaattorit ja muut vesipesät puuttuu.


          Tuota itse venttiilikoppaa kun katsoo niin kaiken järjen mukaan kosteus koneen sisältä poistuu ainoastaan kaasumaisessa muodossa. Nyt jos tuo koppa saa jatkuvasti kylmää viimaa kylkeensä niin saattaapi olla että se kondensoi tuohon kopan tai huohotinputken pintaan jolloin siitä kaasusta tuleekin vettä.

          Epäilen että siitä että maski olisi tukossa, olisi se ilo että moottori olisi aina lämpöisempi kauttaaltaan ja myös kosteus poistuisi paremmin. Ja muutenkin kaikkiin autoihin missä on ollut ongelmia huohottimen jäätymisen kanssa korjaus on ollut usein se että putki on eristetty. Ja muutahan tuo ei estä kuin sen että kodensoitumista tai jäätymistä ei tapahtuisi samoissa määrin kuin ilman eristystä.
          Last edited by fraatti; 28-12-2021, 14:55.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10923
            • Joensuu

            #6
            Ei ole mikään harvinainen ongelma B47:ssa. Joillakin on mennyt useampikin turbo tämän takia. Tuo uusi putkikaan ei ongelmaa poista. Uudenkin putken kanssa on turboja mennyt jään takia. Maskin tukkiminen lienee tähän se paras vaihtoehto saada konehuoneen lämmöt ylemmäksi. Pätkäajo ja kovat pakkaset ei ole hyvä yhdistelmä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1278
              • HKI

              #7
              Ykkösessä meni aikakaan kaksi turboa yhden talven aikana. No oli takuu ja bps nii 100% kulut muille. Kannattaneen tiedustella onko turbo jo joskus vaihdettu, kai sillä yhdellä osallakin jokin takuu. Edellinen lähinnä mainintana, ettei tartte itte maksaa suunnitteluvirheistä.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Originally posted by ///Jone View Post
                Ykkösessä meni aikakaan kaksi turboa yhden talven aikana. No oli takuu ja bps nii 100% kulut muille. Kannattaneen tiedustella onko turbo jo joskus vaihdettu, kai sillä yhdellä osallakin jokin takuu. Edellinen lähinnä mainintana, ettei tartte itte maksaa suunnitteluvirheistä.
                Varaosalla on takuu kuluttajalle päin siinä tapauksessa jos hän on sen maksanut tai osallistunut kuluihin. Jos tehdas maksanut 100% ei varaosalla ole varaosatakuuta.

                Kaksiteräinen miekka onko se tehtaan täysi vastaantulo aina suotavin ratkaisu kaikissa tilanteissa. Varsinkin jos autoa aikoo pitää itsellä pidempään.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5126
                  • Pirkkala

                  #9
                  Tuossahan selviää pelkällä kompurasiiven vaihdolla, jos sen niin haluaa tehdä. On varmasti edullisempi kuin uusi turbo.
                  Toki auto seisoo sen aikaa kun turbo on pajalla
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • rizzo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2007
                    • 5415
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Varaosalla on takuu kuluttajalle päin siinä tapauksessa jos hän on sen maksanut tai osallistunut kuluihin. Jos tehdas maksanut 100% ei varaosalla ole varaosatakuuta.

                    Kaksiteräinen miekka onko se tehtaan täysi vastaantulo aina suotavin ratkaisu kaikissa tilanteissa. Varsinkin jos autoa aikoo pitää itsellä pidempään.
                    Oliko niin (muistelen, että minulle näin kertoilit), ettei tämä ongelma ole niinkään yleistä 5-sarjassa, vaan ainoastaan pienempien korimallien ongelma?

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Originally posted by rizzo View Post
                      Oliko niin (muistelen, että minulle näin kertoilit), ettei tämä ongelma ole niinkään yleistä 5-sarjassa, vaan ainoastaan pienempien korimallien ongelma?
                      Kyllä, juuri niin.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • Galaxy1223
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2009
                        • 115
                        • Suomi

                        #12
                        N47 haukutaan ketjuongelmien vuoksi, mutta ne ei sentään jokaiselle osu kohdalle. Jotenkin tuntuu että B47 kanssa talven turbo-ongelmaa on ollut molemmilla tutuillakin joilta tuollainen löytyy. Kun goodwillit on tehtaan puolelta nähty ja autoilla ikää >5v niin on varmaan melko vaikeita päästä eroon jos oikeasti toimivaa ratkaisua ei ole tarjolla... Yhdistettynä vielä yleiseen diesel vihaan saastuttavana hirviönä (koskee toki myös bensakoneita)

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4581
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Joillakin on mennyt useampikin turbo tämän takia.
                          Kyllähän tuo yksi swedu kertoi että on omistanut auton uudesta saakka. Joka vuosi on mennyt yksi turbo ja yhtenä vuonna kaksi. Tämä on asia minkä korjaamisen bemari on laiminlyönyt täysin.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4581
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Kaksiteräinen miekka onko se tehtaan täysi vastaantulo aina suotavin ratkaisu kaikissa tilanteissa. Varsinkin jos autoa aikoo pitää itsellä pidempään.
                            Mielestäni tässä pitää keksiä jotain muuta kuin se että vaihtaa turbon varaosatakuun piikkiin jatkuvasti. Valmistajan esittämät korjaustoimenpiteet ovat osoittautuneet riittämättömiksi joten jotain muuta on keksittävä.

                            Jo aikoja sitten huohotinputket osattiin eristää myös bemarilla cold climate versioissa. Tämä esimerkki bensakoneesta.


                            Kuitenkin dieselissä on vain lämmitin. Kuitenkin fakta on se että tuo kosteus koneesta ei poistu kuin kaasumaisessa muodossa eli vesihöyrynä. Mitä pidempään se pysyy vesihöyrynä muuttamatta olemomuotoaan nestemäiseksi niin sen parempi. -> eristys myös putkeen. Mulla oli fiat ducato jossa oli myös huohottimen jäätymisongelmaa ja siinä valmistaja oli taklannut ongelmaa laittamalla sekä eristyksen että lämmitysvastuksen. Mielestäni tässä kannattaa edetä samaan suuntaan.


                            Eristeenä voisi toimia armacelli tai esim tälläinen lämpösukka minkä joku oli esittänyt tuolla bmwforum.fi:ssä.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Mulla oli fiat ducato jossa oli myös huohottimen jäätymisongelmaa ja siinä valmistaja oli taklannut ongelmaa laittamalla sekä eristyksen että lämmitysvastuksen. Mielestäni tässä kannattaa edetä samaan suuntaan.
                              Ja lisäksi tuo systeemi on fiatilla kytketty nopeusmittariin niin että kun vastus hajoaa ei nopeusmittari toimi ollenkaan. Saa olla luokkaa tyhmempi omistaja jos ei huomaa että autossa on jokin vialla. Mulla meni kahdesta ducesta tuo vastus hajalle, tosin vasta 180-200tkm kohdalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎