Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.0 diiselin, B47 jäästä johtuvat turbo-ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    #31
    Ainiin, bensassa palamisesta tulee pakokaasuna hiilidioksidia ja vettä. Vettä tulee litra per poltettu litra bensaa. Diiselistä sitä vettä tulee myös mutta ei aivan yhtä paljon. Palamisen yhteydessä osa päätyy kuitenkin myös öljyjen joukkoon.
    Kuitenkin jos ajatellaan se että tuon kosteuden pitää päästä koneesta pois niin sen pitää olla höyrynä ettei se kondensoidu kaikille pinnoille. Tuon takia mielestäni konehuoneen olisi hyvä olla mahdollisimman lämmin jotta tuhoilta vältyttäisiin. :think
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Paarma78
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 289
      • Klaukkala

      #32
      Kiitos tarkasta selostuksesta! Äkkiseltään tuli sellainen fiilis, että onhan tossa askartelemista. Vihaan varsinkin noita liitin/pinnihommia. Saispa tosiaan johtosarjan jostain...
      BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
      BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
      ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
      ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

      Comment

      • Pirhonen
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 33
        • Fin

        #33
        Antaako kyseinen vaiva mitään vikakoodia?

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          #34
          Originally posted by Pirhonen View Post
          Antaako kyseinen vaiva mitään vikakoodia?
          Ei. Aja auto lämpimäksi ja comfort modessa kiihdytät alakierroksilta niin reippaasti kun pystyt ilman että vaihtaa pienempää niin 2000 rpm tienoilla alkaa viheltää. Nämä B47 turbot tuppaa myös pitämään ääntä kylmänä mutta se on ominaisuus.
          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • Pirhonen
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 33
            • Fin

            #35
            Originally posted by kooma View Post
            Ei. Aja auto lämpimäksi ja comfort modessa kiihdytät alakierroksilta niin reippaasti kun pystyt ilman että vaihtaa pienempää niin 2000 rpm tienoilla alkaa viheltää. Nämä B47 turbot tuppaa myös pitämään ääntä kylmänä mutta se on ominaisuus.

            Ok noin en ole testannut, mutta kyllä vienoa vihellystä/vininään kuuluu jos esim. motarin rampilta lyö lämän tiskiin...

            Comment

            • happitussi
              Newbiemmer
              • Apr 2004
              • 25

              #36
              Onkos kellään tietoa, että tarviiko uus turbo mitään koodauksia, jos tuon ite innostuu vaihtamaan?

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #37
                Originally posted by happitussi View Post
                Onkos kellään tietoa, että tarviiko uus turbo mitään koodauksia, jos tuon ite innostuu vaihtamaan?
                Ei tarvitse. Luonnollisesti uudet moottoriöljyt, suodatin ja öljyputket todistetusti tilalle jotta uudella ahtimilla takuu voimassa.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • Doughnut
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 97
                  • Uusimaa

                  #38
                  Onko kukaan vaihtanut alkuperäisen imuputken tilalle N47-koneen imuputkea. Minulla on paikallaan päivitetty imuputki ja auto on silti parhaillaan turbon vaihdossa. Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut porukan vaihtaneen tilalle N47 imuputkea, mutta kokemuksia vaihdon vaikutuksesta en ole löytäny?
                  f31 320d xDrive M-sport -16 Alpinweiß III
                  Entiset:
                  e90 320i -09 Schwarz II
                  e46 316i Touring -03 Silbergrau metallic
                  e34 525i -88 Delphin metallic
                  e36 318i -91 Brokatrot metallic

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4581
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by Doughnut View Post
                    Onko kukaan vaihtanut alkuperäisen imuputken tilalle N47-koneen imuputkea. Minulla on paikallaan päivitetty imuputki ja auto on silti parhaillaan turbon vaihdossa. Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut porukan vaihtaneen tilalle N47 imuputkea, mutta kokemuksia vaihdon vaikutuksesta en ole löytäny?
                    Vaihdat imuputken vanhan malliseen, lisäeristät huohottimen ja maskisuoja on ne millä itse lähtisin tähän sotaan.

                    Eri keskustelupalstoilta löytyi hyviä kokemuksia edellämainituista.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Pirhonen
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 33
                      • Fin

                      #40
                      Onko jotain haittaa jos jatkaa ajamista viheltelevällä turbolla? Kulutus ei ainakaan ajotietokoneen mukaan ole noussut, tehotkin tuntuisi olevan tallella.


                      Hieman hölmöä tätä olisi korjatakaan, kun ainakin naapuripalstalla on autoja joista turbo on mennyt jo saman talven aikana uudestaan. Sitten ulkomaanpalstoilla jotkut kertovat että turbo on viheltänyt "last 60k miles" ym. ja ajo jatkuu... Tosin noilla taitaa olla kevyempi talvi ja usein vika on jossain imupuolen vuodossa tms. jos oikein ymmärsin.

                      Comment

                      • Laitija
                        Newbiemmer
                        • Jan 2022
                        • 4
                        • Kuopio

                        #41
                        Originally posted by Pirhonen View Post
                        Onko jotain haittaa jos jatkaa ajamista viheltelevällä turbolla? Kulutus ei ainakaan ajotietokoneen mukaan ole noussut, tehotkin tuntuisi olevan tallella.


                        Hieman hölmöä tätä olisi korjatakaan, kun ainakin naapuripalstalla on autoja joista turbo on mennyt jo saman talven aikana uudestaan. Sitten ulkomaanpalstoilla jotkut kertovat että turbo on viheltänyt "last 60k miles" ym. ja ajo jatkuu... Tosin noilla taitaa olla kevyempi talvi ja usein vika on jossain imupuolen vuodossa tms. jos oikein ymmärsin.

                        Minuakin kiinnostaa, mitenkä pitkään voi ajaa viheltävällä turbolla? Epätasapainoon menee, kun pala puuttuu ja alkaa laakereita kuluttamaan.



                        Minulla oli maskisuoja ja kevyt lisäeristys huohottimessa. Viheltäminen alkoi -6 asteen kelissä lyhyen siirtymän jälkeen. Perjantaina ostin tarkastuskameran ja huohottimen reijästä kuvasin sitten turbon. 2018 tuli auto minulle ja 2019 vaihdettiin 100% GW turbo laakkosella. Silloin laitoin maskisuojan autoon. 3 vuotta päästiin.
                        Attached Files

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4581
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Laitija View Post
                          Minuakin kiinnostaa, mitenkä pitkään voi ajaa viheltävällä turbolla? Epätasapainoon menee, kun pala puuttuu ja alkaa laakereita kuluttamaan.



                          Minulla oli maskisuoja ja kevyt lisäeristys huohottimessa. Viheltäminen alkoi -6 asteen kelissä lyhyen siirtymän jälkeen. Perjantaina ostin tarkastuskameran ja huohottimen reijästä kuvasin sitten turbon. 2018 tuli auto minulle ja 2019 vaihdettiin 100% GW turbo laakkosella. Silloin laitoin maskisuojan autoon. 3 vuotta päästiin.
                          Kuulostaa siltä että siellä jossain oli jäämöykky muhimassa joka ampui sitten liikenteeseen kun paikat suli riittävästi. Voisiko olla tuolla?


                          Huonostihan tuossa käy kuten arveletkin. Tasapainotuskolot on siinä keskimutterissa ja jos niiden kokoa vertaa tuohon palaan mikä puuttuu siivestä niin ero on huomattava ja puuttuva pala on vielä säteittaisesti ulompana.

                          Jos katsot yllä olevia kuvia huohotinputkesta niin tuolla yhdellä autolla ajettiin lapista pois. Huohotinputkessa on suuret määrät jo öljyä. Tuo tuskin on ihan normaalia.

                          Imuputken vaihtamalla pääsee ainakin noista vesipesistä eroon mitä siellä on.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Laitija
                            Newbiemmer
                            • Jan 2022
                            • 4
                            • Kuopio

                            #43
                            Laakkoselta tiedustelib GW asioita ja heidän mukaan 150.000 km on raja, jonka jälkeen ei olisi tarjolla. Itsellä 199.000 km ja siten saa itse maksaa.


                            Onneksi kaupungissa on Fin-turbo ja siellä on asialle omistautunut henkilökunta. Menee oma B47 ensi viikolla heidän käsittelyyn ja muokaavat imuputkistoa vähemmän altiiksi vesipesille ja mahdollisesti myös ilmansuodattimen koteloa. Oli puhetta myös lämmitettävästä huhotinputkesta ja toivottavasti löytävät sen ajoissa. Turbon myös huoltavat.



                            Kysyin myös, paljonko kestää ajaa viallisella imusiivellä ja oli joku ajanut vuodenkin ja pystyivät korjaamaan samaan runkoon toimivan turbon. Mutta joku oli mennyt parissa kuukaudessa korjamattomaan kuntoon. Eli tuurista on kiinni, miten kauvanko kestää.

                            Comment

                            • Weuli
                              BTCF Member
                              • Feb 2008
                              • 1169
                              • Turku

                              #44
                              Originally posted by Laitija View Post
                              Laakkoselta tiedustelib GW asioita ja heidän mukaan 150.000 km on raja, jonka jälkeen ei olisi tarjolla. Itsellä 199.000 km ja siten saa itse maksaa.


                              Onneksi kaupungissa on Fin-turbo ja siellä on asialle omistautunut henkilökunta. Menee oma B47 ensi viikolla heidän käsittelyyn ja muokaavat imuputkistoa vähemmän altiiksi vesipesille ja mahdollisesti myös ilmansuodattimen koteloa. Oli puhetta myös lämmitettävästä huhotinputkesta ja toivottavasti löytävät sen ajoissa. Turbon myös huoltavat.



                              Kysyin myös, paljonko kestää ajaa viallisella imusiivellä ja oli joku ajanut vuodenkin ja pystyivät korjaamaan samaan runkoon toimivan turbon. Mutta joku oli mennyt parissa kuukaudessa korjamattomaan kuntoon. Eli tuurista on kiinni, miten kauvanko kestää.
                              Paljonko korjauksella tulee hintaa?
                              F10 530da xDrive -14
                              ----------------
                              E92 330d -09
                              E93 325i -08
                              E92 330d -08
                              E61 535d -06
                              E91 320d -08
                              E46 330Ci -01
                              E61 525d -06
                              E90 320i -05
                              E46 325i -01
                              E46 318i -99
                              E36 316i -91

                              Comment

                              • hp10a10
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2016
                                • 44
                                • Uusimaa

                                #45
                                Originally posted by zakspeed View Post
                                Kyllä, juuri niin.
                                Onko noissa viitosissa ihan samat osat kuin noissa pienemmissäkin? Siis turbo, imuputket ja huohotinputket.

                                Jos ainoa ero on se, että viitosessa on kaihtimet keulassa niin luulis, että maskinsuoja purisi tähän?

                                Onko vitosen keula myös alaosasta ummessa vai onko kaihtimet vain munuaisissa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎