Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.0 diiselin, B47 jäästä johtuvat turbo-ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krampus
    BTCF Member
    • Nov 2017
    • 360
    • Keski-Suomi

    #16



    No ei ole kaunis eikä kalliskaan tekele emännän autoon :think.
    Eriste olisi pysynyt hyvin ilman alumiiniteippiäkin. Jospa tällä virityksellä jotain järkevää tekee.
    E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
    F31 320D, käyttis
    Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4581
      • Tampere

      #17
      Originally posted by Krampus View Post
      No ei ole kaunis eikä kalliskaan tekele emännän autoon :think.
      Eriste olisi pysynyt hyvin ilman alumiiniteippiäkin. Jospa tällä virityksellä jotain järkevää tekee.
      Sen verran eristeiden kanssa ainakin kannattaa katsoa että etäisyyttä kaikkiin kuumiin paikkoihin jää riittävästi ja mieluusti eriste vielä kestäisi lämpöä reilusti. Läheisyydessä voi kuitenkin olla mm egr roipetta ja takana saattaa hehkua 500-600 asteinen DFP...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Krampus
        BTCF Member
        • Nov 2017
        • 360
        • Keski-Suomi

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Sen verran eristeiden kanssa ainakin kannattaa katsoa että etäisyyttä kaikkiin kuumiin paikkoihin jää riittävästi ja mieluusti eriste vielä kestäisi lämpöä reilusti. Läheisyydessä voi kuitenkin olla mm egr roipetta ja takana saattaa hehkua 500-600 asteinen DFP...
        Jep. Rakoa jäi egr yms. roippeisiin. Ainoa mihin koskettaa on vesiletku. Teipin luvattu lämmönkesto 160 °C eli ei kummonen.
        Yritin selvittää cold climate putken vastuksen johdotusta erittäin epävarmana.
        Menisikö yhtään oikein?
        DDE tuota ohjaa.

        Kl. 15N Voltage supply, terminal 15N
        Terminal 31E Activation (ground), engine ventilation heating

        Kl. 15N Relay activation of Digital Motor Electronics main relay as of terminal 15N ON

        The engine ventilation heating is supplied by the junction box with terminal 15N

        Eli sulakerasialta 15N johto vastukselle ja toinen maahan?

        edit: 260°C näyttäisi olevan silikoni/lasikuitusukan jatkuva lämmönkesto, jos se on SL Fire Sleeve.
        Last edited by Krampus; 28-12-2021, 19:17. Reason: lisätty sukkasuoja
        E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
        F31 320D, käyttis
        Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4581
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Krampus View Post
          Jep. Rakoa jäi egr yms. roippeisiin. Ainoa mihin koskettaa on vesiletku. Teipin luvattu lämmönkesto 160 °C eli ei kummonen.
          Yritin selvittää cold climate putken vastuksen johdotusta erittäin epävarmana.
          Menisikö yhtään oikein?
          DDE tuota ohjaa.

          Kl. 15N Voltage supply, terminal 15N
          Terminal 31E Activation (ground), engine ventilation heating

          Kl. 15N Relay activation of Digital Motor Electronics main relay as of terminal 15N ON

          The engine ventilation heating is supplied by the junction box with terminal 15N

          Eli sulakerasialta 15N johto vastukselle ja toinen maahan?
          Ajattelitko että jos jälkiasentaisit tuon vastuksen?
          Voin katsoa jossain välissä mitä siihen tarvii ja mihin kytkentä tehdään.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Krampus
            BTCF Member
            • Nov 2017
            • 360
            • Keski-Suomi

            #20
            Originally posted by fraatti View Post
            Ajattelitko että jos jälkiasentaisit tuon vastuksen?
            Voin katsoa jossain välissä mitä siihen tarvii ja mihin kytkentä tehdään.
            Se oli ajatuksissa, koska purkuosana vastusputki ei ole kallis. Varmaan pitää koodata auto coldclimate versioksi, että lähtee käsky vastukselle? Koodaus ei ole ongelma. Emännän autona F30 320ed -17.

            Engine ventilation heating
            The engine is equipped with a PCV heater. The engine ventilation heating is located at the inlet to the clean air pipe. As a rule, the engine ventilation heating is optional equipment (SA 842 Cold-climate version).
            Functional description
            The engine ventilation heating is required for countries with very low temperatures in the winter to prevent the ventilation line from "freezing". The flow into the differentiated air intake system can freeze at constant-speed driving and temperatures below -25 °C as well as in extreme short-distance driving. A heating element according to the PTC principle is used.
            Last edited by Krampus; 28-12-2021, 19:27. Reason: auto lisätty.
            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
            F31 320D, käyttis
            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #21
              Ilman cold climate pakettia on ohjeena laittaa uusi eristetty huohotinputki sekä muutettu imuilmaputkisto

              Cold climate paketilla oleviin pelkkä muutettu imuilmaputkisto.

              Cold climaten retrofittaus onnistuu kuten edellä jo kirjoiteltiinkin.

              Oirehan koskee käytännössä pelkästään B47O moottoria.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by fraatti View Post
                Kyllähän tuo yksi swedu kertoi että on omistanut auton uudesta saakka. Joka vuosi on mennyt yksi turbo ja yhtenä vuonna kaksi. Tämä on asia minkä korjaamisen bemari on laiminlyönyt täysin.
                Puhuin nyt ihan tapauksista jotka on täällä omilla kulmilla tiedossa. Kerran vuoteen on kyllä hurja tahti, jos jollakin niin nopeasti menee. Talveksi olisi tosiaan hyvä tukkia munuaiset ja sitten toki asentaa eristystä, paras olisi tietenkin se cold climate retrofitti. Hieman kummallista, että näitä ongelmia edelleen on, vaikka nämä huohottimen jäätymiset on olleet yleisiä jo ainakin E39 ajoista asti. Toki nämä kylmät maat on niin pienet markkinat ettei taida ihan hirveästi BMW:tä kiinnostaa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Apoov
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2016
                  • 86
                  • Finland

                  #23
                  Nonii... Täällä yksi kohtalontoveri, jolla turbo alkoi muutamia viikkoja sitten viheltämään. Auto on cold climate härpäkkeillä. Eipä paljon näytä auttavan tuohon jäätymiseen.
                  Käytin Laakkosella tutkittavana ja turbosta kaksi siipeä mutkalla. Yhdestä lähtenyt palanen irti.
                  Onneksi on vielä tuota BPS takuuta muutama kuukausi jäljellä.
                  Auto menee turbon vaihtoon parin viikon päästä.
                  Hieman tässä kuumottaa se, että minnekköhän tuo siiven palanen on päätynyt. Kuinka helposti se livahtaa intercoolerista moottorin puolelle? Se kun pääsee venttiileille saakka, niin se onkin sitten yhtäkkiä vähän isompi ongelma ��
                  Ei tullut tarkastuksen yhteydessä puheeksi tuo palanen.
                  Pitäiskö tuon turbon vaihdon yhteydessä vaihtaa myös öljyt?
                  ______________________
                  F30 320dX 2016

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #24
                    Originally posted by Apoov View Post
                    Hieman tässä kuumottaa se, että minnekköhän tuo siiven palanen on päätynyt. Kuinka helposti se livahtaa intercoolerista moottorin puolelle? Se kun pääsee venttiileille saakka, niin se onkin sitten yhtäkkiä vähän isompi ongelma ��
                    Ei tullut tarkastuksen yhteydessä puheeksi tuo palanen.
                    ______________________
                    F30 320dX 2016
                    Tuskin pääsee coolerista eteenpäin jos ei ole microsirun palanen.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4581
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Apoov View Post
                      Nonii... Täällä yksi kohtalontoveri, jolla turbo alkoi muutamia viikkoja sitten viheltämään. Auto on cold climate härpäkkeillä. Eipä paljon näytä auttavan tuohon jäätymiseen.
                      Käytin Laakkosella tutkittavana ja turbosta kaksi siipeä mutkalla. Yhdestä lähtenyt palanen irti.
                      Onneksi on vielä tuota BPS takuuta muutama kuukausi jäljellä.
                      Auto menee turbon vaihtoon parin viikon päästä.
                      Hieman tässä kuumottaa se, että minnekköhän tuo siiven palanen on päätynyt. Kuinka helposti se livahtaa intercoolerista moottorin puolelle? Se kun pääsee venttiileille saakka, niin se onkin sitten yhtäkkiä vähän isompi ongelma ��
                      Ei tullut tarkastuksen yhteydessä puheeksi tuo palanen.
                      Pitäiskö tuon turbon vaihdon yhteydessä vaihtaa myös öljyt?
                      Kaveri teki ratkaisun ja laittoin auton turbonvaihdon jälkeen vaihtoautoriviin. Ongelma hänen osaltaan ratkesi sillä. Jos auto olisi minun niin tekisin toimenpiteitä mitä tässä ketjussa on pohdittu (imuputken vaihto, huohotinputken eristys ja mahdollisesti maskipeitto)

                      Kaverilla oli jotain käryä tästä ongelmasta ja jo viime kevään tarkistettiin turbon kunto. Silloin se näytti vielä tuollaiselle.


                      Vaihtoturbolle tuli hintaa hiukan päälle tonnin(vaihtolaite turbotohtorilta) ja turbon asennussarja taisi olla noin puoltoistasataa. Virallisen tavan mukaan myös öljyt taidetaan vaihtaa.

                      Onnistuin ryssimään asennuksen ensimmäisellä kerralla ja turbon ja pakosarjan välinen tiivste jäi vuotamaan. Sokeana en huomannut laipassa olevaa pientä nystyrää ja tuo jäi kantamaan. Nuo pakosarjan ja turbon väliset tiivisteet piti vaihtaa uusiin. Ensikertalaiselle paikoilleenlaitto oli aivan hanurista. Toisella kerralla menisikin jo helpommin. Oma kompastuskiveni oli myös se etten alkuun löysännyt DFP:n kiinnitystä yhtään enkä poistanut pakosarjan lämpösuojaa joka heikensi näkyvyyttä entisestään.
                      Toisella kerralla laitoin turbon roikkumaan pakosarjasta nippusiteillä että laippa menee varmasti paikoilleen. Sellaiselle joka on vaihtanut tuollaisen aikaisemmin niin tuo taitaa olla parin tunnin homma.

                      Tuo auto on kultakaivos turbopajoille.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Paarma78
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 289
                        • Klaukkala

                        #26
                        Topikkia saanee lainata N57 asioissa.

                        Tuli hommattua tuo lämmitysvastus ihan marmorilta. Oma on siis saksantuonti F31 330xd. Mulla oli käsitys että siellä olisi valmiina piuha joka vaan kytkettäisiin, eipä ollut. Ilmeisesti joutuu jonkinlaisen piuhan askartelemaan sulakkeen kera ja johonkin sitten toinen pää kiinni. Näissä retrofiteissä taitaa olla aika samat periaatteet moottorista riippumatta?

                        Fraatti mainitsi että jonkinlaista ohjeistusta voisi laittaa että mitä tarvii ja minne kytketään. Helpottaisi kovasti urakan aloitusta, jos sellaisen joku pystyisi speksailemaan.

                        Zakspeed mainitsi että taitaa ongelmat olla melkein pelkästään B47 motissa. Jäänyt miettimään että jaksaako ollenkaan sitä vastusta askarrella tähän N57. M57 saksantuonti mulla oli 7 vuotta eikä siinäkään tällaista retrofittiä ollut.
                        BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                        BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                        ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                        ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                        Comment

                        • happitussi
                          Newbiemmer
                          • Apr 2004
                          • 25

                          #27
                          Saman vamma uhri täälläkin. Olisko kenelläkään suosituksia missä kannattais Oulun seudulla teettä remontti? Osat olen ostanut jo valmiiksi. Lisäksi pitänee kokeilla noita jo ehdotettuja modauksia, kiitokset niistä, toivotaan että kestäisi kesään asti niin vaihdetaan sitten auto.

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #28
                            Se valmistajan tarjoama muutettu imuputki ahtimelle on kokeilemisen arvoinen ratkaisu.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • Krampus
                              BTCF Member
                              • Nov 2017
                              • 360
                              • Keski-Suomi

                              #29
                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Se valmistajan tarjoama muutettu imuputki ahtimelle on kokeilemisen arvoinen ratkaisu.
                              13718573994
                              13718479958

                              Onko jompikumpi oikea osanumero?
                              E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                              F31 320D, käyttis
                              Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4581
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by Paarma78 View Post
                                Topikkia saanee lainata N57 asioissa.

                                Tuli hommattua tuo lämmitysvastus ihan marmorilta. Oma on siis saksantuonti F31 330xd. Mulla oli käsitys että siellä olisi valmiina piuha joka vaan kytkettäisiin, eipä ollut. Ilmeisesti joutuu jonkinlaisen piuhan askartelemaan sulakkeen kera ja johonkin sitten toinen pää kiinni. Näissä retrofiteissä taitaa olla aika samat periaatteet moottorista riippumatta?

                                Fraatti mainitsi että jonkinlaista ohjeistusta voisi laittaa että mitä tarvii ja minne kytketään. Helpottaisi kovasti urakan aloitusta, jos sellaisen joku pystyisi speksailemaan.

                                Zakspeed mainitsi että taitaa ongelmat olla melkein pelkästään B47 motissa. Jäänyt miettimään että jaksaako ollenkaan sitä vastusta askarrella tähän N57. M57 saksantuonti mulla oli 7 vuotta eikä siinäkään tällaista retrofittiä ollut.
                                Tämä on tuohon sinun autoosi F30 330d
                                Kytkentä


                                Tuolta sähkö



                                Moottorinohjauksen pää




                                Sulakkeelta F46 lähtee johto myös paisuntasäiliön viereen(jos autossa on siellä se venttiili) ja ehkä sieltä voisi löytää + helpommin? Paha sanoa kun ei tiedä yhtään mitä siellä konehuoneessa on. Varmaan tuon plussan löytää muualtakin.


                                Liitin lämmitinelementille. (tarkista että ulkonäkö täsmää)
                                runko 12521427787
                                liittimeen soveltuva pinni(vain yksi) ja pätkä piuhaa 12 52 0 007 170

                                Lisäksi tarvitaan tuonne moottoriohjaukseen sopiva pinni ja pätkä piuhaa. Ehkä joku osaa kertoa mitä sinne tarvitaan.
                                Saattaa olla että jostain löytyisi suoraan retrofit sarjakin tuota varten. Tai ainakin valmis osalistaus.

                                edit Tuosta löytynee moottoriohjaimen pinni.
                                Last edited by fraatti; 16-01-2022, 21:35.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎