Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.0 diiselin, B47 jäästä johtuvat turbo-ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hattiwatti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 255
    • Vantaa

    #61
    Originally posted by riparipa View Post
    onko tähän ongelmaan mitään ratkaisua?
    Viime talven oli keula ummessa ja turbo pysyi ehjänä. Tuo huohotinputki vastuksella oli jo autossa, eikä se pelastanut aiempaa turboa..

    Comment

    • grz
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 274
      • Helsinki

      #62
      Originally posted by Laitija View Post
      Laakkoselta tiedustelib GW asioita ja heidän mukaan 150.000 km on raja, jonka jälkeen ei olisi tarjolla. Itsellä 199.000 km ja siten saa itse maksaa.


      Onneksi kaupungissa on Fin-turbo ja siellä on asialle omistautunut henkilökunta. Menee oma B47 ensi viikolla heidän käsittelyyn ja muokaavat imuputkistoa vähemmän altiiksi vesipesille ja mahdollisesti myös ilmansuodattimen koteloa. Oli puhetta myös lämmitettävästä huhotinputkesta ja toivottavasti löytävät sen ajoissa. Turbon myös huoltavat.



      Kysyin myös, paljonko kestää ajaa viallisella imusiivellä ja oli joku ajanut vuodenkin ja pystyivät korjaamaan samaan runkoon toimivan turbon. Mutta joku oli mennyt parissa kuukaudessa korjamattomaan kuntoon. Eli tuurista on kiinni, miten kauvanko kestää.

      Milloin teit tämän tiedustelun Laakkoselle? Itsellä kilsoja 96000 ja goodwill ei edennyt.
      Last edited by grz; 08-06-2022, 15:10. Reason: ajatuskatko
      1990 325i M Technic II
      2016 420d Gran Coupe
      ex:2006 330d M Sport
      ex:2004 325i M Sport

      Comment

      • Laitija
        Newbiemmer
        • Jan 2022
        • 4
        • Kuopio

        #63
        Originally posted by grz View Post
        Milloin teit tämän tiedustelun Laakkoselle? Itsellä kilsoja 96000 ja goodwill ei edennyt.



        Vastasivat sähköpostiin 3.2.2022
        Neuvoivat vielä viemään Finturboon, kun heidän osilla ei saa pysyvästi kuntoon.
        Finturbo kyllä teki minusta hyvää työtä ja imuputki oli korvatti silikooniletkulla suodatin-turbo väli. Sanoivat haitariosan oleva yksi pahimista kosteudenkerääjistä/jäätymä paikasta. Nyt on sileää letkua ja ei voi tulla isompia jääpaloja.

        Comment

        • Pirhonen
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 33
          • Fin

          #64
          Originally posted by Laitija View Post
          Vastasivat sähköpostiin 3.2.2022
          Neuvoivat vielä viemään Finturboon, kun heidän osilla ei saa pysyvästi kuntoon.
          Finturbo kyllä teki minusta hyvää työtä ja imuputki oli korvatti silikooniletkulla suodatin-turbo väli. Sanoivat haitariosan oleva yksi pahimista kosteudenkerääjistä/jäätymä paikasta. Nyt on sileää letkua ja ei voi tulla isompia jääpaloja.

          Hmmm... siis miksi ei voisi tulla isompia jääpaloja, voihan se vesi jäätyä sinne letkuunkin ja lähtee varmaan helposti liikkeellekin sieltä..?

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5134
            • Pirkkala

            #65
            Sileä pinta ei kerää yhtä helposti vettä joka voisi jäätyä
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • racediesel
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 248
              • porvoo

              #66
              Moikka.

              Eli tekivät uuden putken turbon imun ja ilmansuodatinkotelon välille.

              Onko turbon imussa vain silikoni mutka josta jatkettu alumiiniputkella?.

              Miten moottorin huohotusputki liitos ratkaistu, hitsattu alumiiniputkeen jos sellainen on niin putken pätkä?.

              Ilmamassamittarin liitokset suorilla silikoniletkuilla?.

              Mitäpä moinen homma maksaa ja saiko odottaessa?.

              T:Pasi
              Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
              Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
              Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
              Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
              Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
              BMW 330d-00 250hv ja 630nm
              BMW 330D-05 vakio 2005
              BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
              BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
              BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

              Comment

              • Pirhonen
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 33
                • Fin

                #67
                Originally posted by racediesel View Post
                Moikka.

                Eli tekivät uuden putken turbon imun ja ilmansuodatinkotelon välille.

                Onko turbon imussa vain silikoni mutka josta jatkettu alumiiniputkella?.

                Miten moottorin huohotusputki liitos ratkaistu, hitsattu alumiiniputkeen jos sellainen on niin putken pätkä?.

                Ilmamassamittarin liitokset suorilla silikoniletkuilla?.

                Mitäpä moinen homma maksaa ja saiko odottaessa?.

                T:Pasi

                Tämä kiinnostaisi allekirjoittanuttakin, onko Finturbo (Kuopio/Joensuu) todella ainoat paikat Suomessa jotka osaavat tehdä tähän tarvittavat muutokset että kestää Suomen talven? Vai kestääkö noillakaan muutoksilla, mistäs näistä tietää.



                Hintatiedot myös kiinnostaa ja tuo meneekö odotellessa kun tuota välimatkaa on hieman...

                Comment

                • Beris
                  Newbiemmer
                  • Sep 2008
                  • 5

                  #68
                  Tuli itse hankittua juuri käytetty B47 F34. Suomiauto cold climate versio. Talvi tulee, mitkä on nyt ne toimenpiteet millä parhaiten säästetään turboa? Onko porukka itse tehnyt maskipeittoja? Onko N47 imuputkea asennettu hyvällä menestyksellä?

                  Comment

                  • hp10a10
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 44
                    • Uusimaa

                    #69
                    Originally posted by Beris View Post
                    Tuli itse hankittua juuri käytetty B47 F34. Suomiauto cold climate versio. Talvi tulee, mitkä on nyt ne toimenpiteet millä parhaiten säästetään turboa? Onko porukka itse tehnyt maskipeittoja? Onko N47 imuputkea asennettu hyvällä menestyksellä?

                    Itellä ainakin viime talven säästyi turbo kun oli sekä maskinpeitto että N47 imuputki paikallaan. Mistäpä tuota tietää johtuiko se noista mutta toivossa on hyvä elää

                    Comment

                    • XV70D
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2013
                      • 189
                      • Oulu

                      #70
                      Oisko apua jos imuilman ottais moottoritilasta eikä suoraan edestä ulkoa?
                      EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                      Comment

                      • Vilkutin
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2019
                        • 78
                        • Padasjoki

                        #71
                        Onko turbo ongelmia minkäverran f10/11, 500 sarjassa, käsitin että vähemmän kun pienemmissä johtuen vitosen kaihtimista jollon moottori tila pysyy lämpösempänä ja joku mainitsi että myös imuputki on täysin erilainen?


                        Onko mimmosia kokemuksia/kuulopuheita?

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5415
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by Vilkutin View Post
                          Onko turbo ongelmia minkäverran f10/11, 500 sarjassa, käsitin että vähemmän kun pienemmissä johtuen vitosen kaihtimista jollon moottori tila pysyy lämpösempänä ja joku mainitsi että myös imuputki on täysin erilainen?


                          Onko mimmosia kokemuksia/kuulopuheita?
                          En ole kuullut kun tuosta yhdestä, mainittu tässä ketjussa Aika paljon näistä tuli luettua ennenkun itse tälaisen hankin. 1, 3, X3 ja X4 sitten eri tarina...

                          Nimim. omakohtaista kokemusta on

                          Comment

                          • Touhutippa
                            Newbiemmer
                            • Jan 2023
                            • 3
                            • Mustasaari

                            #73
                            Terve.
                            Mulla on 320d vm.2016 B47 ja turbon hajoamisen jälkeen olen seuraillut tätä ketjua.

                            Uusi tarvike turbo nyt laitettu, tarvike turbo on samamnlainen mikä siellä oli, eli ilmeisesti jo ennemmin vaihdettu. Ostin auton just ennen koronaa joskus 2019.

                            Nyt ostin käytettynä N47 imuletkut 50€ ja nikkaroin alkuperäisen haitari mallisen huohotinletkun tilalle suoran putken. Oli ihan haistavittu homma, koska oli aika homma saada uusi letku kiinnitettyä alkuperäisiin liittimiin, koska se haitariputki oli hitsattu/juotettu orkkisliittimiin kiinni.

                            Olisi kiva löytää jostain sopivat liittimet huohotinputkelle, olisi tosi helppo tehdä uusi huohotinletku.

                            Alla kuvia vanhasta putkesta, joka muutenkin halkesi useasta kohtaa irrottaessa, ihan apinan suunnittelema putki muutenkin ja paskaa materiaalia.
                            Attached Files
                            Last edited by Touhutippa; 27-01-2023, 06:05.

                            Comment

                            • Touhutippa
                              Newbiemmer
                              • Jan 2023
                              • 3
                              • Mustasaari

                              #74
                              Lisää kuvia mitä minkälaisen tein tilalle.
                              Attached Files

                              Comment

                              • Touhutippa
                                Newbiemmer
                                • Jan 2023
                                • 3
                                • Mustasaari

                                #75
                                Vielä tosiaan viikonloppuna N47 imuletkujen asennus sekä huohotinletkun eristys.
                                Suoraan putkeen ei pitäisi niin paljon kertyä vettä ja öljyä kuin haitari putkeen.
                                Haitariputkeen kertyy aivan älyttömästi vettä ja paskaa ja sinnehän ne jäätyy jossain vaiheessa.

                                Huomasin myös että auton ollessa kuuma, tuo huohotinputken yläosa on hyvän kuuma, mutta kun otat kiinni letkn alapäästä, niin se on ihan kylmä ja paikallakin flekti puhaltaa kylmää kokoajan siihen, eli lämmöneristystä niin alas kuin vaan mahdollista.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎