Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oksanen
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 700
    • Nokia

    #16
    Originally posted by Haatainen View Post
    Tämä ei ole vaikea rasti. Senkun vaihtaa sen vetolaipan, vai mikä sen osan nimi nyt on, missä ne absihampaat on, ja mihinkä vetari tulee kiinni, siitä vanhasta. Pitäs olla samat boorit e32 pyörännavassa, kuin e28:n isossa navassa.
    Juu, itselle vaihdoinkin. Pitää vaan olla tarkkana ettei pasko pyöränlaakeria.
    E28 535 1985 (S38B36+K31)

    E36 323 1996

    E46 Compact 2001

    Comment

    • Gazzu
      Newbiemmer
      • May 2013
      • 15
      • Åbo

      #17
      ittellä e28 520i eli m20b20 koneella.
      -kulutus tuntuu suuremmalta kuin normaalisti.
      -kulutusmittari seilaa tyhjäkäynnillä miten tykkää
      -kierrokset yleensä seilaa tyhjäkäynnillä.
      mutta ajossa auto tuntuu normaalilta ja tehot tallessa.

      oon vaihtanu 2x letkua mitkä lähtee imusarjasta, koska olivat halki, mutta käynti ei niinkään muuttunut yhtään. epäilen lämpöanturia, mutta en tiiä onko vika siinäkään.

      Comment

      • Soininen
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 1296
        • Kajaani

        #18
        Mikäs ihme vikana tuossa omassa 520i:ssä eli m20b20.. auto seisoi jonkun vuoden tallissa ja nyt liikenteeseen ottaessa siihen on tullut kierrosten "rajoitin" tuohon 4500-4700 kierroksen paikkeille. Luultavasti kyseessä on sytkä puolen ongelma koska käyttäytyy melkein kuin polkaisisi rajoittajaan asti mutta ei ihan yhtä tasaisesti.

        Ajattelin ensin että pyörijän se rajoitin tappi jousi häsmäkkä olisi mennyt jostain syystä rikki mutta otin sen pois ja sama homma jatkui :think
        E28 "525i" M52 -84
        F11 520d xDrive -16

        Comment

        • Throttle
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 793
          • -

          #19
          Vuotavat suuttimet, voiko elvyttää mitenkään vai vaihtoon?

          Comment

          • Soininen
            BTCF Member
            • Nov 2006
            • 1296
            • Kajaani

            #20
            Originally posted by Soininen View Post
            Mikäs ihme vikana tuossa omassa 520i:ssä eli m20b20.. auto seisoi jonkun vuoden tallissa ja nyt liikenteeseen ottaessa siihen on tullut kierrosten "rajoitin" tuohon 4500-4700 kierroksen paikkeille. Luultavasti kyseessä on sytkä puolen ongelma koska käyttäytyy melkein kuin polkaisisi rajoittajaan asti mutta ei ihan yhtä tasaisesti.

            Ajattelin ensin että pyörijän se rajoitin tappi jousi häsmäkkä olisi mennyt jostain syystä rikki mutta otin sen pois ja sama homma jatkui :think
            Eikö kukaan osaa auttaa? :think
            E28 "525i" M52 -84
            F11 520d xDrive -16

            Comment

            • Guest's Avatar

              #21
              Originally posted by Soininen View Post
              Eikö kukaan osaa auttaa? :think
              Omassa 520i:ssä joskus samaa hommaa, mutta n.5000-5500rpm, ja oletan sen johtuvan virranjakajan pyörijästä tai kannesta, ei nimittäin toisilla hiluilla tehnyt ikinä, Ne tosin poistettu muiden vikojen takia käytöstä.

              Mutta tarviiko näitä vanhuksia "kiusata" tuommosilla nykyautojen kierroksilla

              Comment

              • Elementti
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 222
                • Helsinki

                #22
                Mikäköhän tohon nyt taas tuli? Eilen toimi normaalisti ja tänään aamullakin vielä. Äsken lähdin ajamaan niin 10km päästä sammui vauhdista ja kaasun polkeminen ei vaikuttanut, eikä lähtenyt avaimesta käyntiin tai vaihteella vauhdista.. Liun pysäkille ja yritin sahalla, ei edes lupaa. Hetken odotteln ja kuuntelin että bensapumppu pyörähtää, kun virrat laittaa päälle. Sitten se lähtikin taas käyntiin ja toimi normaalisti. Taas 5km ja sammui ihan yllättäen.. Nyt sama hommaa.. Bensaa on joku 20l tankissa ja alipaineletkut ym paikallaan konehuoneessa..

                Mietteitä, mikä pielessä?

                Edit: nyt ei lähe enää käyntii ollenkaa ja bensapumppukaan ei inahda. Ei tuu bensaakaa konehuoneeseen. Releelle tulee 12v, mutta pumpulle vain 1.7-2v. Suoraa kun akulta heitti 12v niin rupes pumppukin huutamaan. Rele pöydälle siis

                Ediedit: bensapumpun relehän se oli räpsytellyt. Sähkäri kattoi sen kuntoon ja ekasta hörähti käyntiin kerrankin "helposti"
                Last edited by Elementti; 02-06-2013, 23:46.
                e38 740d '99 Sahara-beige
                e65 730d ’07 Black-sapphire
                f01 730d '09 sophisto-grau

                Comment

                • erkki
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 352
                  • Pori

                  #23
                  Polttoainereleen kanssa ongelmia täälläkin. Releelle tulee ohjausvrta, mutta maadoitus(johto vihreä-ruskeallaviivalla) puuttuu/ei maadoita?? Vai mihin tuo johto releeltä menee?

                  e: Tilasin Merteililtä virtalukonpohjan, jos siinä olis vikaa. Maksoi vain 20e, ei ollut hinnalla pilattu.
                  Last edited by erkki; 02-06-2013, 16:38.

                  Comment

                  • Gazzu
                    Newbiemmer
                    • May 2013
                    • 15
                    • Åbo

                    #24
                    kun aijemmin puhuttiin siitä 520i e28 tuulettimien lämmön ohjaimen toiminnasta. noh yritin etsiskellä niitä johtoja, mutta heti alkuun löytyi nämä irrallisena tuolta takana ja eikö tuolta takaata pitänyt löytää ohjaimen johdot? ovatko ne nämä?

                    no mittailin tuossa yleismittarilla, kun laittaa lämmön täysille, jännite on jotain 12.5V, kylmällä 12.1V.
                    aina se muuttui, mutta epäilen että on väärät johdot.. mutta mitkä johdot nämä sitten ovat?
                    edit: siis toisessa oli jännite, toisessa ei mitään


                    edit2:

                    ja sitten tämmönen:

                    vaikuttaako coolant temparature sensor flektin tuulettimen pyörimiseen, kun se pyörii lämpimänäkin.
                    sit irrotin ihan lämpöanturin "temparature sensor" nii ei oo käynnistämisessä tai tyhjäkäynnissä mitään eroa, vaikka se olis nypätty irti?
                    mistä saa turun alueelta m20b20 koneeseen varaosia, varsinkin nämä anturit kun ei löydy.. olisi mukava tietää piakkoin, kiitos!
                    Last edited by Gazzu; 05-06-2013, 22:27.

                    Comment

                    • nixari
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 134
                      • Pikis

                      #25
                      Tuli eteen eräs ongelma kun vaihdan rumpujarruakselin> levyjarruakseliin.
                      Eli auto on -86 518i, perä on preface 520i kitkalukolla ja se mulla on siis nyt ollu paikallaan ja meni heittämällä kun vaihto kardaanin laipan perään.

                      Akseli jota olen laittamassa paikalleen on peräisin preface 525i:stä, eli M30 vehje. Nyt tuli kuitenkin eteen semmonen ongelma että siinä noi perän ja navan laipat erikokoset, 525i on 95mmx6 molemmissa päissä, ja toi 518/520 on 85mmx6. 525 perä on 188 kuin myös 518/520.

                      Sopiiko noi kynkän laipat vaihtamalla keskenään? Ainakin mutterit on erikokoset, 30 vrt. 36. Entä jos laittais 525 vetarit ja sen perästä noi laipat, onko pahat vaihtaa?
                      - Ihala Connection-
                      e28 "518i" bavaria

                      Comment

                      • Haatainen
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 1451
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by nixari View Post
                        Tuli eteen eräs ongelma kun vaihdan rumpujarruakselin> levyjarruakseliin.
                        Eli auto on -86 518i, perä on preface 520i kitkalukolla ja se mulla on siis nyt ollu paikallaan ja meni heittämällä kun vaihto kardaanin laipan perään.

                        Akseli jota olen laittamassa paikalleen on peräisin preface 525i:stä, eli M30 vehje. Nyt tuli kuitenkin eteen semmonen ongelma että siinä noi perän ja navan laipat erikokoset, 525i on 95mmx6 molemmissa päissä, ja toi 518/520 on 85mmx6. 525 perä on 188 kuin myös 518/520.

                        Sopiiko noi kynkän laipat vaihtamalla keskenään? Ainakin mutterit on erikokoset, 30 vrt. 36. Entä jos laittais 525 vetarit ja sen perästä noi laipat, onko pahat vaihtaa?
                        Taitaa olla helpompi vaihtaa siitä perämurikasta ne vetarin tumpit, jos sulla on molemmat murikat tontilla. Ne lähtee ihan nyppäsemällä irti, ja pitäisi käydä ristiin.
                        Alla:
                        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                        E24 635Csi -84 Polaris metallic

                        Ennenkin on ollut autoja

                        Comment

                        • nixari
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 134
                          • Pikis

                          #27
                          Paitsi että nyt tulikin semmonen juttu että kaveri tarvitsee noi vetarit itselleen.. Täytyy tommonen 36mm hylsy hommata ja kattoa sit miten noi osat menis ristiin.. Pyöränlaakerit on ainaki erit kun vertaa rumpujarrulisija ja levyjarrulisija, mutta jos ulkokehä on sama niin pitäis sopia..?
                          - Ihala Connection-
                          e28 "518i" bavaria

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            #28
                            mikä se toinen anturi on kampuran asentotunnistimen vieressä?
                            autona m535

                            ja mikä on osien osanumerot

                            0201210002 ???
                            1708610 ??

                            molemmissa 3napainen urosliitin
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • erkki
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 352
                              • Pori

                              #29
                              Originally posted by Tonton View Post
                              mikä se toinen anturi on kampuran asentotunnistimen vieressä?
                              autona m535

                              ja mikä on osien osanumerot

                              0201210002 ???
                              1708610 ??

                              molemmissa 3napainen urosliitin
                              Voisko eka numero olla 0261210002?
                              Toinen 12141708619?

                              Eli sama osa, bosch:in ja oem varaosanumerot.
                              Last edited by erkki; 23-06-2013, 13:06.

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                #30
                                Originally posted by erkki View Post
                                Voisko eka numero olla 0261210002?
                                Toinen 12141708619?

                                Eli sama osa, bosch:in ja oem varaosanumerot.
                                eka on tosiaan tuo ja se on kampuran tunnistin, löytyykö varaosaluettelosta, tietäisi mihin muihin malleihin käy

                                mut mikä virka tolla toisella on. molemmat on vierekkäin kaavelissa kiinni
                                siinä on joku ab "merkki" ennen numeroa (joka ei ole bmwn osanumero) vaikkakin aturissa on bmw:n logo

                                pulse generator?

                                olisiko jollain tarvetta moisille olisi jouten?
                                Last edited by Tonton; 23-06-2013, 21:57.
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎