millane homma onku vaihtaa 320i ton Z3 kepin ku itellä on tulos just sellane..
pitääkö ottaa mitää huomioo vai otetaanko vaa vanha pois ja uus tilalle?
Kai tuo samanlainen homma on kuin 325i:kin. Eli vaikein kohta on sen alavarren irroittaminen laatikon päältä. Itse en sitä saanut edes irti, paloi hermot. Joten itse otin vain kepin alapään irti ja sitten rusikoin kepin palloholkkeineen yläkautta irti. Menihän se näinkin.
Samalla vaihdat sen palloholkin sinne, ni ihan hyvä tulee. KL osassa maksoi 8€.
millane homma onku vaihtaa 320i ton Z3 kepin ku itellä on tulos just sellane..
pitääkö ottaa mitää huomioo vai otetaanko vaa vanha pois ja uus tilalle?
Keppi poikki ja 10mm kierteet nysiin. Valitettavasti löytyi vain 30mm pitkiä 10mm jatkomuttereita, jotka olivat 13mm paksuja. 45mm pitkiä olisi ollut Biltemassa, mutta 17mm paksuja:(
Tuollaisella mutterilla vipuvarsi piteni 44mm -> 58mm.. Laitoin vielä epoksia lukitteeksi... Kokeillaan..
EDIT: Helvetin hyvä tuli!! 1 -> 2 liike n. +10cm. Erittäin tarkat ja napakat pykälät.
N. 1cm jäi vielä matkaa kepin päästä kardaaniin, eli jos oikein alkaa himottaa, voi sen 5mm vielä jatkaa. (Jos löytyy sopiva n.13mm rosteri putken pätkä, johon saa M10 kierteen sisälle...)
Tässä pari kuvaa E39 528i:n vaihdekepistä, joka on juuri työn alla... Vivun pituus pallon keskeltä alalenkin keskustaan 44mm.
Mitenköhän to jatkaminen kannattais tehdä, ettei tuhoa puslaa? Ajattelin katkaista pallon ja alalenkin puolesta välistä, vääntää nysiin kierteet ja laittaa kierteellisen putkiholkin väliin. Tarkoitus ois alustavasti jatkaa keppiä pari senttiä.
Jaas, mitenkäs se voisi osua. Kakkosen kun laittaa niin eikö se tanko siellä alhaalla käänny toiseen suuntaa eli pois päin kardaanista. Luulisi, että kun hakee vitosta niin nappaisi kiinni? Mutta täytyy joskus kun innostuu, niin kurkata mikä nappaa ja mihin.
Z3:n keppi laitettu kiinni ja voi pojat, kun on nyt hyvän tuntuset vaihdevälit... Ei voi kun suositella kaikille tätä operaatiota, vaihtaa laatikko oikein luonnetta
Ongelmiakin oli, eli en saanut sitä koko pakettia irti, kun en saanut sitä sokkatappia irti. Vajaan tunnin yritin ja luovutin. Otin kepin yläkautta irti ja pistin uuden laakerin ja kepin samaa kautta takaisin.
Vaikka en muita holkkeja vaihtanutkaan, niin todella välyksettömäksi tuo silti muuttui.
Yksi erikoisuus ilmestyi vaihdon jälkeen. Kun pistää kakkosvaihteen silmään, niin kepissä tuntuu semmoista naputusta??? Eli selkeästi joku ottaa johonkin kiinni, onko muilla samaa ilmiötä vaihdon jälkeen, mistä johtuu?
Ku ite tein ton homman, niin taitoin sitä kepin ja lootan välistä tankoa, kun muuten ottas kardaanissa olevaan "kiekkoon" kiinni... joten osusko sulla siihen?
Z3:n keppi laitettu kiinni ja voi pojat, kun on nyt hyvän tuntuset vaihdevälit... Ei voi kun suositella kaikille tätä operaatiota, vaihtaa laatikko oikein luonnetta
Ongelmiakin oli, eli en saanut sitä koko pakettia irti, kun en saanut sitä sokkatappia irti. Vajaan tunnin yritin ja luovutin. Otin kepin yläkautta irti ja pistin uuden laakerin ja kepin samaa kautta takaisin.
Vaikka en muita holkkeja vaihtanutkaan, niin todella välyksettömäksi tuo silti muuttui.
Yksi erikoisuus ilmestyi vaihdon jälkeen. Kun pistää kakkosvaihteen silmään, niin kepissä tuntuu semmoista naputusta??? Eli selkeästi joku ottaa johonkin kiinni, onko muilla samaa ilmiötä vaihdon jälkeen, mistä johtuu?
Ja löytyikin ihan hyllystä tuosta Hatanpään Metrosta.
Ohessa kuva ja huomion arvoinen asia on varmaan, että rautapallo vaihtunut muoviseen Hinta oli 65€ ja pusla tuohon palloon olisi ollut n.12€(ei löytynyt hyllystä joten ei kuvissa)
Ja vähän niinku muistutuksena niin tuosta Z3M kepistä saa lyhyimmät vaihdevälit, kuten Lekan postaamasta kuvastakin näkee.
Aivan, jos se sinne menee. Tosin keppi on suora, joten pillillä(tahi prässillä) pitäisi tehdä mutka. Parilla hepulla näytti olevan tämä "vaisumpi" lyhennys, joten siitä ainakin varmoja kokemuksia (hyviä sellaisia).
Ja näyttää olevan tuo vipuvarsi sen verran pidempi (katso pluton kuva), että aika tuntuvasti tämäkin tulee siirtoja lyhentämään. Kommentteja en pysty antamaan, kuin vasta maaliskuussa kun auton saa ajoon.
Ja löytyikin ihan hyllystä tuosta Hatanpään Metrosta.
Ohessa kuva ja huomion arvoinen asia on varmaan, että rautapallo vaihtunut muoviseen Hinta oli 65€ ja pusla tuohon palloon olisi ollut n.12€(ei löytynyt hyllystä joten ei kuvissa)
Leave a comment: