Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E34M60
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 110
    • Tampere

    #31
    Originally posted by Klasu- View Post
    Kyllä haiskahtaa, että katissa ei ole juuri ketään kotona, tai se on ollut täysin kylmä, jos hc on 1000ppm ja kone käy silti hienosti.

    [*snip* imuvuodot]

    Jos imuvuotoja ei löydy/niiden korjauksella tokene, uusi lambda, ja jos se ei auta, analysaattori putkessa ilmamäärämittarin ruuvausta, jousi kuoleentuu ajankanssa, ja joku on sitä voinut ronkkia aikaisemmin.

    Nämä kaikki pätee vaan, jos moottori tosiaan toimii oikein, eli käy kaikilla, ei nikottele tai pauku ym ym...

    EDIT: jos auto on -88 ja putkistoltaan orkkis, oletko 100% varma, että se ensimmäinen purkki on katalysaattori? Katittomissa on katin tilalla äänenvaimennin, jotta äänitaso vastaa katillista (katti hiljentää pakoääntä)
    Originally posted by turbosukka View Post
    Oma ex 535i -88 ja varustelistassa Katalysator entfall (without catalytic converter)

    ja kyllä aina leima tuli ilman kattia ja ilman kikkailuja.

    Jos kaikki muu kunnossa ja katti vaan uupuu niin kyllä se päästöistä menisi..
    Ajattelin jatkaa tämän raportointia, kun omissa porukoissakin tuo HC-lukema (yli 1000) on herättänyt sekä hilpeyttä että ihmettelyä.

    Moottori käy tyhjää rumasti, ei ehkä yllätä. Kattia en erota änkkäristä tästä vehkeestä välttämättä päältäpäin, mutta tehdastietojen perusteella ei ole kat entfall ja lambda-anturi putkessa on. Eli oletetaan että tämä on lähtenyt tehtaalta kattimallina.

    On vähän ollut harrastusaika kortilla, mutta tänään sain katsottua tulpat ja puristukset. Puristukset hyvät ja keskenään linjassa (mun mittarilla 12-13 bar), tulpat kaikki keskenään saman värisiä ja sellainen vaalea kaakao eli ihan ok. Tällä perusteella lähtisin veikkaamaan, että kone käy ihan niin kuin Motronic haluaa. Joku voi tietty tietää paremmin, mutta imuvuodolla en ihan tuollaista lukemaa odottaisi. Seuraavaksi katson näkisikö piuhalla, että tyhjäkäyntikytkin kaasuläpällä toimii ja että onko lambdan johdot kunnossa... Tähän tahtiin menee taas ensi viikonlopulle.
    E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

    Comment

    • Gemmi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 3355
      • Espoo

      #32
      Originally posted by mrrk View Post
      Taitaa olla jotain muuta parannettavaa jos rättiniveliä menee usein.

      Kaverin autossa (e34) oli pari vuotta sama rättinivel ja vääntöä 750 nm
      ja useita kymmeniä lähtöjä varttimaililla slicksien kanssa.
      Katukäytössäkin takana oli kumminkin 295 että sai edes hieman pitoja.

      Eikä se isompikaan ole hajonnut reippaasti paremmilla tehoilla
      kyllä se nyt tuntuis kestävän. Ensimmäinen mikä hajos oli alkuperänen mikä tehtaalla laitettu. Lauantaina sai kyllä sen verran tennaria että olis hajonnu jo jos jotain olis . 1,5kk ajoo ja taas purkaa muttereiks koko auto . Mut siitä lisää rojekti topikissa lähi tulevaisuudessa.

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #33
        Kyllä kannattaa ihan suoraan aloittaa niistä helpoimmista asioista tuon ikäisen moottorin kanssa, eli juuri ne imuvuodot. Kaiken lisäksi helppo ja nopea todentaa bräkkiksellä.

        Nehän vaikuttaa eniten tyhjäkäynnillä. Jos ajat autolla, seokset voikin olla lähempänä optimaalista ym...se saa tulpat näyttämään hyvältä, ja niistä on mahdoton lukea lyhyiden tyhjäkäyntiperiodien aikaansaannoksia.
        Melkeen voi suoraan sanoa, että sitten kun erot tyhjäkäynnin aikaansaannoksista näkyy toistettavasti tulpissa (olettaen, ettei kone käy päivätolkulla tyhjää) on silloin kun joku pytty polttaa tolkuttomasti öljyä, suutin on harannut auki ja tulvittaa sylinterin, palotilassa ylimääräisiä esineitä....luokassamme suuria ongelmia.

        Kertomasi perusteella tyhjäkäynti on reilusti laihalla. Viimeviikolla just touhusin auton parissa, jossa HC oli yli 3000 ja CO 0.06 Lambda näytti 1,5. Katti ko. vehkeessä tosin ei liene elävien kirjoissa, mutta tällä ei nyt tähän vaikutusta. Kävi niin että sai halliin ajetuksi vaikka vähän ontui
        Last edited by Klasu-; 14-09-2015, 21:03.

        Comment

        • noubody
          Newbiemmer
          • Apr 2008
          • 2

          #34
          535 540 jarrut

          Passaako jartusatulat e34 540:sta eteen ja taakse 535:seen ilman carriereita? Turbotus projektia varten tarvii hieman päivittää tuo jarrupuoli kuntoon et saa vehkeet papereihin..

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #35
            Originally posted by noubody View Post
            Passaako jartusatulat e34 540:sta eteen ja taakse 535:seen ilman carriereita? Turbotus projektia varten tarvii hieman päivittää tuo jarrupuoli kuntoon et saa vehkeet papereihin..
            Eli tarkoitat sitä palaa mihin jarrupalat tulevat paikoilleen?

            Ei sovi jos ajattelit pelkän satulan vaihtaa liukutapeistaan.

            Comment

            • 24venttiiliä
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 33
              • Vantaa

              #36
              Autona 530i manuaali m60 koneella, vaihdoin jäähdyttimen ja en saanut jäähdytinnestettä menemääb järjestelmään, kuin noin 7 litraa. Auto ei kuitenkaan nosta lämpöjä yli sallitun ja puhaltaa kylmää ja kuumaa..eikö sinne kuitenkin 12,5 litraa pitäisi mennä?
              E34 530i -94
              Ex.E34 5251 -90

              Comment

              • Agee-
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2010
                • 594
                • Jns

                #37
                Originally posted by 24venttiiliä View Post
                Autona 530i manuaali m60 koneella, vaihdoin jäähdyttimen ja en saanut jäähdytinnestettä menemääb järjestelmään, kuin noin 7 litraa. Auto ei kuitenkaan nosta lämpöjä yli sallitun ja puhaltaa kylmää ja kuumaa..eikö sinne kuitenkin 12,5 litraa pitäisi mennä?
                Ei sieltä koko järjestelmä tyhjene pelkällä syylärin irroituksella. Vai valutitko muualtakin nesteitä?
                VW T5 -08
                XC70 -05
                Superb -11

                Comment

                • 24venttiiliä
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2013
                  • 33
                  • Vantaa

                  #38
                  En valuttanut muualta, eli sinne järjestelmään jää noin 5 litraa, kun irrottaa pelkään jäähdyttimen?
                  E34 530i -94
                  Ex.E34 5251 -90

                  Comment

                  • Roito
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 3921
                    • Tavastila/Kotka

                    #39
                    Juu jos vehkeet rokkaa normaalisti ja paisarin pinta pysyy ylhäällä käyttelyiden jälkeenkin niin kyllä siellä kaikki on kunnossa
                    BMW E70 X5 käyttismöhkö
                    MB W639 Kummisetä

                    Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                    Comment

                    • Merkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2012
                      • 454
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Onko kellään lainata apurungon puslien ulosveto/asennus työkalua?
                      e32 730i
                      e34 m5
                      e34 525i

                      Comment

                      • E34M60
                        BTCF Member
                        • Mar 2012
                        • 110
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Klasu- View Post
                        Kyllä kannattaa ihan suoraan aloittaa niistä helpoimmista asioista tuon ikäisen moottorin kanssa, eli juuri ne imuvuodot. Kaiken lisäksi helppo ja nopea todentaa bräkkiksellä.
                        *snip*
                        Kertomasi perusteella tyhjäkäynti on reilusti laihalla. Viimeviikolla just touhusin auton parissa, jossa HC oli yli 3000 ja CO 0.06 Lambda näytti 1,5. Katti ko. vehkeessä tosin ei liene elävien kirjoissa, mutta tällä ei nyt tähän vaikutusta. Kävi niin että sai halliin ajetuksi vaikka vähän ontui
                        Tämä edelleen 535i M30 päästöongelmasta.

                        Kiitoksia vaan näistäkin vinkeistä. Katselin eilen imuvuotoja käsin kokeilemalla ja bräkkiksellä. Huohotin näyttää menevän suoraan venakoppaan ja tässä ei varmaan ole mitään venttiileitä välissä? Öljykorkin avauksella oli todella suuri vaikutus, jote eiköhän tuo venakoppakin aika tiivis ole. Tyhjäkäyntiventtiilin johdon irrotus teki kanssa aika vahvat ilmiöt kuten sammumisen, joten sekin toiminee. Jarrutehostimen linjan korvasin varmuuden vuoksi tulpalla. Minkäänlaista vaikutusta tuolla bräkkiksen suihkimisella en saanut aikaiseksi.

                        Mutta siinä muuten käyntiä kuunnellessa tulipellin päästä konetta kuuluu aika rahisevaa ääntä. Puukapulalla kuuntelin, ja 5-6 pytyn kohdilla on sellainen rikkinäisen laakerin ääni. Tarttee kurkata sinnekin.
                        E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

                        Comment

                        • KarkkainenL
                          Aluevastaava
                          • Sep 2013
                          • 767
                          • Tampere

                          #42
                          Jaahas e34 sai katsastuksessa tuomion, että etuiskarit pitäis vaihtaa, koska 9v vanhat weitecin tolpat on väljät varresta. JOMit ja Tatechnixit jätän mieluusti kauppaan, mutta bc racing (onko edes laillinen vieläkään?) ja D2 uutena on vähän hapokkaita omalle rahapussille. Mitä muita järki vaihtoehtoja on? Pitäis olla kuitenkin coilit
                          Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                          E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                          EX E36 320iA -98
                          EX E39 520i -01
                          EX E34 525 Tds -95

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            #43
                            Ennen vuotta -96 tyyppihyväksytyt automallit ei edelleenkään tartte mitään lupalappuja alustalle joten määrittele minä on laillista mikä ei.

                            Comment

                            • Pekkude
                              BTCF Member
                              • Jul 2013
                              • 404
                              • Muurla

                              #44
                              M50B20 öljypohjan irroitus? Miten noin vaihe vaiheelta menee? Tarvitseeko moottoria nostaa jotenkin? Samalla sitten öljypumpun imukaula pitäisi saada irti.
                              E38 740i -95

                              Comment

                              • KarkkainenL
                                Aluevastaava
                                • Sep 2013
                                • 767
                                • Tampere

                                #45
                                Originally posted by Pekkude View Post
                                M50B20 öljypohjan irroitus? Miten noin vaihe vaiheelta menee? Tarvitseeko moottoria nostaa jotenkin? Samalla sitten öljypumpun imukaula pitäisi saada irti.
                                Todennäköisesti aika samalla lailla menee, kuin m51. Eli konetta ylös ja jotain moottorin kumityynyjen alle, jotta pysyy ylhäällä. Kaikki pultit auki, eli myös ne mitkä menee vaihteiston alaosasta reikien läpi (vaikea selittää). Sen jälkeen sitten öljypohja pujotellen etukelkan ja lohkon välistä. Jossain kohtaa öljypumpun pickup on tiellä, mutta sen voi irroittaa välistä.
                                Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                                E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                                EX E36 320iA -98
                                EX E39 520i -01
                                EX E34 525 Tds -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎