No niin, tässä vähän väliaikatietoja täristysongelman selvityksestä.
Vaihdoin tänään koiranluut molemmille puolille eteen. Täristäminen itse asiassa tuntui hieman pahenevan... Huh huh. Toisaalta nyt etupäästä ei enää kuulu minkäänlaisia kolinoita, joten jotain hyvääkin tapahtui koiranluiden vaihdosta.
Eli koiranluiden vaihto ei ainakaan helpottanut mun tärisevää -90 e34 535i:tä mitenkään.
Seuraavana on edessä alatukivarsien ja puslien vaihto eteen. Pistän taas infoa tuloksista, kunhan vaan saan vaihdon aikaiseksi.
Niin joo, en omien kokemusten perusteella hirveästi suosittele vaihtamaan koiranluita itse, mikäli vaivannäkö vituttaa. Mun autossa ne oli jämähtäneet aika perkeleen pahasti kiinni, eikä niiden muttereiden pyörityksestä meinannu tulla mitään.
Sitten kun ne mutterit lähti pyörimään, ni ruuvista meni jengat. Tuloksena oli se, että jouduin sahaamaan rautasahalla ruuvit molemmilta puolilta poikki. Ei muuten ollu ihan helppo paikka sahailla niitä ruuveja. Aika ahdasta oli, etenkin se koiranluun yläpään ruuvi. Että tällästä mulla.
E34 Täristää. Miksi?
Collapse
X
-
Jos nyt vielä tarkennetaan käsitteitä, niin onko Motonetin "Tukitanko" siis sama asia kuin reaktiotanko (=Thrust Arm)?
-nimim. "BTCF - Bentley - Motonet" sanakirja hukassa.
Leave a comment:
-
-
Renkaiden tasapainotus
Johtuen BMW:n dynaamisesti toteutetusta pyörien tuennasta on auto erittäin herkkä renkaiden epätasapainolle. Edessä riittää 5g epätasapaino tärinään 90km/h nopeudella ja takana tärinään n. 160km/h nopeudella. Tietyistä syistä johtuen ei jälkimmäisestä yleensä valiteta.. Se nopeus 90km/h liittyy minun mielestä juuri siihen. Mun E28:ssa oli ihan sama juttu. Tukivarren vaihto vähensi ongelmaa muttei poistanut sitä.
Ongelma voi tietenkin johtua väljistä nivelistä tai, ne vahvistavat epätasapainosta johtuvaa tärinää, mutta ensiksi kehottaisin tasapainottamaan eturenkaat niin, että ne ovat autossa kiinni ... ns dynaaminen tasapainotus. Tällöin saadaan myös kaikki pyörivät osat kuten levyt "vaateriin".
Saksassa se tapahtui siten, että joustintuen alta kohotettiin autoa. Imurin kokoinen värkki laitettiin pyörään kiinni ja se alkoi pyörittää rengasta. Sitten vaan veto pois värkistä ja aloitettiin mittaus. Painot kiinni molemmin puolin vannetta ja kyllä auto kulki suoraan sen jälkeen ja nätisti!
Leave a comment:
-
-
kiitoksia vielä kerran avusta. Vaihdan nyt sit ne osat ja kerron myöhemmin tuloksista. Jos homma ei parane, ni vaihdetaan sitten lisää osia. Tärisevällä autolla en aio kauaa ajella.
Leave a comment:
-
-
Itse tossa vaihdoin kaikki puslat keulaan mitä pystyi vaihtamaan, ongelma helpottui mutta ei loppunut kokonaan.
Raidetangon pää ja iskarin yläpäänlaakerit on enää jäljellä mitä en oo vaihtanu. Ne on seuraavana listalla.
Toki myös takapään kunto vaikuttaa, mullakin takana ihan onnettomassa kunnossa joten se voi tehdä tärinän myös. Myöskin rengastuksella on iso vaikutus, talvirenkailla 195/6515" ongelmaa ei esiinny lainkaan---->alle kesärenkaat 265/40 17" 10" leveällä vanteella. ja edessä 225/45 17" 8,5"leveällä vanteella meno muuttuu täysin. Käytännössä tolla setillä ei voinut ajaa koko autolla yli 70km/h ennen puslien vahtoa, tuntui että purkaantuu alle.
Koiranluiden vaihto ei auttanut ollenkaan..
Vaihdamma vielä taakse ja katsotaan saadaanko ongelma poistettua
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HevimiesTästä, vastoin sen parempaa tietoa, tein johtopäätöksen että puslissa on jotain eroja jonka takia ne ei ehkä kävisi. Faktatietoa on että ainakin 735/E32 puslat käy, muu on osaltani veikkailua.
Tuo pusla käy myös pikkumodauksella E28:iin, tästäkin taitaa haulla vielä löytää juttua.
Leave a comment:
-
-
Sanoisin että monessa tapauksessa perimmäinen syy tärinöihin ei ole väljät puslat. Tuossa oli toisella puolella aivan paska väljät reaktiotangon kummatkin päät, eikä minkäänlaista vapinaa esiintynyt. Kolahti aina jarrutuksessa/montussa. Oikealta puolelta oli mennyt, pyörä liikkuu jarrutuksessa taaksepäin -> puolsi oikealle.
Itse varmistaisin pyörien tasapainotuksen ennen kuin lähtisin suinpäin uusimaan palikkaa alustaan, maksaa kuitenkin useamman mäyräkoiran.
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by jappiKyllä ne e32 750 puslat käy ja ovat kestävämmät.
Originally posted by LekaJos tarkoitat E32 740/750 puslaa niin se ei ole sama kuin E34 dieseleissä. E34 dieselien pusla on sama kuin esim. E34 535:ssa ja E32 735:ssa.
Leave a comment:
-
-
....
reaktiotangot ja alatukivarret vaihtoon. jos ei auta niin pyöränlaakerit. jos ei sekään niin tarkista laahaako käsijarru liikaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RaputurkkiNiin joo, piti vielä kysyä, että kannattaako mun nyt hankkia e34 535:een noi e32 750:n puslat, kun jotain tollasta muistaakseni lueskelin vähän aika sitten?
Mul on muistikuva, että ne sopis suoraan ja olis jotenkin kestävämmät, muistanko oikein?
Leave a comment:
-
-
Niin joo, piti vielä kysyä, että kannattaako mun nyt hankkia e34 535:een noi e32 750:n puslat, kun jotain tollasta muistaakseni lueskelin vähän aika sitten?
Mul on muistikuva, että ne sopis suoraan ja olis jotenkin kestävämmät, muistanko oikein?
Leave a comment:
-
-
Ajattelin, että uusin nyt alkuun noi koiranluut edestä ja puslat. Kattoo sitten miten auto siihen reagoi. Pistän tänne infoa tuloksista, kunhan vaan saan osat hankittua ja vaihdettua. Hyvällä tsägällä tänkin ongelman selvittelystä voi vielä olla jollekin muulle jotain apua.
Leave a comment:
-
Leave a comment: