memebuy23buy

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kosti
    replied
    Tuomio tuli: rättinivel sökönä. ilmeisesti myös tukilaakeri.

    Leave a comment:


  • MickeyFIN
    replied
    Originally posted by Raputurkki
    Joo, täytyy kysellä. Alessiot on alla.
    Pahinta paskaa mitä maa päällä kantaa..Hanki BBS, Speedlinet, Enkeit tai ihan mitkä tahansa Laatuvanteet. Vaikka Centerlinet.

    Leave a comment:


  • Benzino
    replied
    Originally posted by Hörö
    Tukilaakeri hajoo kyllä ennemmin kuin ristinivel, semmoinen kumilärpäke kun on. Eli ääni tukilaakerille.
    Näin juuri.. Rättinivel kestää tosiaan melkoisesti rasitusta vaikka olisi rispaantuneen näköinen eli usein silloin syynä tukilaakeri (joka saattanut myös hajota ristikon väljyyden ansiosta). Jos ristikko vaikuttaa väljältä, voi se sen tärinän aiheuttaa vaikka tukilaakerin vaihtaisikin. Usein tällöin vaihdettu tukilaakeri ei tule kovinkaan pitkään kestämään kunnossa kun juuri falskaava ristikko rikkoo usein sen.. Tänään viimeksi totesin asian olevan sellainen..

    Leave a comment:


  • Hörö
    replied
    Originally posted by Benzino
    Kardaanin ristinivel löystyy ja alkaa falskaamaan.. Voi myös rikkoa tukilaakerin liikeellään... Rättinivel harvemmin syynä kardaanipohjaiseen täristykseen.
    Tukilaakeri hajoo kyllä ennemmin kuin ristinivel, semmoinen kumilärpäke kun on. Eli ääni tukilaakerille.

    Leave a comment:


  • Benzino
    replied
    Originally posted by Lakeson
    Jos jytkii ainoastaan veto päällä, niin veikkaisin kardaanin tukilaakeria tai vaihdelaatikon perästä löytyvää rättiniveltä.
    Kardaanin ristinivel löystyy ja alkaa falskaamaan.. Voi myös rikkoa tukilaakerin liikeellään... Rättinivel harvemmin syynä kardaanipohjaiseen täristykseen.

    Leave a comment:


  • kosti
    replied
    Originally posted by Lakeson
    Jos jytkii ainoastaan veto päällä, niin veikkaisin kardaanin tukilaakeria tai vaihdelaatikon perästä löytyvää rättiniveltä.
    jep, ainoostaan veto päällä tota ilmenee
    edit: äsken välähti mieleen et toi rättinivel on pari kk sit vaihteistoremontin yhteydes jo vaihdettu, joten oletettavasti ei olis sit se.
    Last edited by kosti; 01-10-2005, 15:09.

    Leave a comment:


  • Lakeson
    replied
    Originally posted by kosti
    Lainaan topiccia..eli oli autossa viime viikolla jossain vaiheessa alkanut huomata tärinää vaihdekepissä kiihdyttäessä ykkösellä. Ei kuitenkaa mitään dramaattista joten unohdin asian. Nyt tänään homma kusi sitten kunnolla ku tuohon tuli n. 40km/h kohdalle aivan jumalaton jyskytys. Tuntuis olevan keski-takapäässä autoa. Ei ole edes tärinää vaan todellakin jyskyttää oikein.

    mikäs näistä ratkaisuista tähän purisi? reaktiotangot, puslat or what?
    Jos jytkii ainoastaan veto päällä, niin veikkaisin kardaanin tukilaakeria tai vaihdelaatikon perästä löytyvää rättiniveltä.

    Leave a comment:


  • kosti
    replied
    Lainaan topiccia..eli oli autossa viime viikolla jossain vaiheessa alkanut huomata tärinää vaihdekepissä kiihdyttäessä ykkösellä. Ei kuitenkaa mitään dramaattista joten unohdin asian. Nyt tänään homma kusi sitten kunnolla ku tuohon tuli n. 40km/h kohdalle aivan jumalaton jyskytys. Tuntuis olevan keski-takapäässä autoa. Ei ole edes tärinää vaan todellakin jyskyttää oikein.

    mikäs näistä ratkaisuista tähän purisi? reaktiotangot, puslat or what?

    Leave a comment:


  • crane
    replied
    täristäminen loppu
    renkaiden huolellinen ja kunnollinen tasapainoitus autto mun ongelmaan onneks..tosin auto oottaa nyt uusia iskareita ja jousia

    Leave a comment:


  • mallat78
    replied
    Jep. Kyllä se tärinä kardaanista tulee. Tai sitten noista takapyöränlaakereista.
    Vai onko noi 500-sarjan bemarit tärissy uutenakin jos jollain huono vanne/rengasvalinta???

    Leave a comment:


  • 535bmw
    replied
    vanteet siis bmw alkuperäiset 15" hunajakennot, jotka ei tarvii soviterenkaita - ovat "riittävän tiukka" sovitteiset.
    Lisäksi siis kokeilin perä ylhäällä pukkien päällä "ajaa" renkain ja ilman niitä - siis pelkillä navoilla. Tulos oli täsmälleen sama eli tärinä kuului/tuntui D-vaihteella suurinpiirtein samoilla kierrosalueilla.

    Leave a comment:


  • DiisseliKiisseli
    replied
    Siis oletteko ajanu vanteilla joissa on väärän kokoinen keskireikä?

    Leave a comment:


  • bandit
    replied
    ja vanteet oli aez simas extreme ja leeveet ku mitkä...korjaantu sovitteilla.

    Leave a comment:


  • bandit
    replied
    tätä mieltä minäkin olin alusta asti että soviterenkaat itsellä oli nimittäin samavika..

    Leave a comment:


  • 535bmw
    replied
    Täristää..... ei täristä.... täristää, joopa joo. Auto 540/E34 hankkiessani huomattava tärinä/resonointi alkaen vauhdista 50-60 km/h, joka "häipyi" yli 140 vauhdissa! Selvä diagnoosi.... kardaanin tukikumi/laakeri joka vaihdettiin ja samalla tarkistettiin molemmat liittymis"palikat" kardaanin päistä, jotka todettiin ehjiksi.
    Tärinä korjaantui lähestulkoon, paitsi vauhtia 55-70 välillä, ohjaamoon kuuluu helposti havaittava matalataajuinen tärinä/hurina. Renkaista/vanteista tuo ei johtune, koska rattiin ei havaittavissa minkäänlaista vapinaa - eikä "takapuolituntuma" kerro takarattaistakaan sen tulevan. Koska auto on muutoin tosi hiljainen ja kulkee tasaisesti, tuo häiriö on kiusallinen. Mystiseksi asian tekee se että tuo "vika" tuntuu joillakin ajokerroilla poistuvan kokonaan?
    Alustan kaikki liikkuvat osat on tarkistettu, eikä varmuuden vuoksi olla vaihdettu kuin etuvakaajan pystytangot (koiranluut).
    Renkaita/vanteita on kokeiltu vaihtamalla - ei muutosta. Seuraavaksi vaihdan automaattilaatikon kohdalla sijaitsevat kumivaimennetut pakoputken kannattimet jotka näyttivät olevan rikki.
    Käytin myös auton perän "pukeilla", tärinä tuntui samoilla nopeusalueilla renkain/ilman takarenkaita.
    Vielä tuosta kardaanista, joka siis muutoin näytti kunnossaolevalta (paitsi tuo tukilaakeri - pieni väljyydentuntu), lukuunottamatta ristiniveltä - joka oli kyllä täysin tiivis, ei siis väljyyden tuntua, mutta ikäänkuin "jumi" kiinni joissakin kohdin.

    Leave a comment:

Working...
X