memebuy23buy

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hevimies
    replied
    Originally posted by samivaan
    En vielä ole edes katsonut että miten helat on kiinni. Ilmeisesti kuitenkin ihan tunnin parin juttu, ja erikoistyökaluja ei tarvita? (just nyt ei passaa auton olla "muutamaa" tuntia pidempään poissa ajosta, mutta mielellään ottais samantien työn alle)
    Helat on prässäämällä kiinni. Jos on prässi+sopivat holkit ja reaktiotanko irtoaa autosta ilman tappelua niin ei niitä kovin pitkään vaihda. Omassa tosin ei pusla irronnut 10 tonnin prässillä vaan piti ajaa paineilmaporalla solmuun. Kaikkea siis sattuu, mutta periaatteessa kyllä alle kahden tunnin homma.

    Leave a comment:


  • samivaan
    replied
    Kiitti alspe. Autoon vaihdettu aiemman toimesta tukivarsia, jousia, iskareita yms. että kokonaisuuden pitäisi melkein noita lukuunottamatta olla "melkein uutta". Vanteetkin tasapainotettu, mutta ei auttanut. Kohta epäilen että on täristänyt uudesta lähtien.

    En vielä ole edes katsonut että miten helat on kiinni. Ilmeisesti kuitenkin ihan tunnin parin juttu, ja erikoistyökaluja ei tarvita? (just nyt ei passaa auton olla "muutamaa" tuntia pidempään poissa ajosta, mutta mielellään ottais samantien työn alle)

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by samivaan
    Milläs nimellä nuo reaktiotangon puslat on motonetin hinnastossa?

    Arvaus1: Alatukivarren sisähela?
    Arvaus2: Tukitangon sisähela?

    Ja noista jompaa kumpaako riittää siis yksi puolelleen eteen, ja tärinät loppuu siihen?
    Alatukivarsi on alatukivarsi, tukitanko on reaktiotanko. Ja yksi per puoli ja tärinät ei välttämättä lopu, se on mun veikkaus.

    KL-varaosista myös saa kohtuuhintaan ja varmemmin oikean ja paremman osan.

    Leave a comment:


  • samivaan
    replied
    Milläs nimellä nuo reaktiotangon puslat on motonetin hinnastossa?

    Arvaus1: Alatukivarren sisähela?
    Arvaus2: Tukitangon sisähela?

    Ja noista jompaa kumpaako riittää siis yksi puolelleen eteen, ja tärinät loppuu siihen?

    Leave a comment:


  • bandit
    replied
    ja puisti just 80-110km välissä alle 80km/t ei mitään tärinää..

    Leave a comment:


  • bandit
    replied
    mulla puisti e34 kans saman lailla vikaa etsittiin vaikka mistä kunnes selvis että vanteiden sovitepalat puuttuivat kokonaan ne nakattiin paikalleen niin loppu tärinä...eli onko autoon vaihdettu vanteet ja onko sovitin palat välissä??

    Leave a comment:


  • Raputurkki
    replied
    Niissä oli havaittavissa väljää ihan käsin tunnusteltaessa. Ne siis lonksuivat vähän kun renkaita työnteli auton ollessa ylhäällä.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Sulta jäi vielä kertomatta, että oliko niissä raidetangoissa/päissä selvästi väljää(koittelemalla)? Vai tuntuiko, että ovat kunnossa, mutta kun vaihdoit niin.... vasta huomasit?

    Leave a comment:


  • Raputurkki
    replied
    No niin, taas on autoa laitettu ja tässä niitä tuloksia:

    Autoon vaihdettu tänään raidetangot ja keskitanko, sekä tehty tietysti nelipyöräsuuntaus. Tuloksena selkeä tärinän väheneminen. Tärinä ei kuitenkaan loppunut aivan totaalisesti, mutta tulos oli paras tähän mennessä.

    Aikasemminhan vaihdoin autoon koiranluut, jonka tuloksen voi lukea aikasemmista viesteistä. Tän jälkeen vaihdoin alatukivarret ja tukitangot, joka auttoi vähän. Raidetankojen ja keskitangon vaihto auttoi selvästi eniten, joten voin ainakin omien kokemusten perusteella suositella tärinän vähentämiseksi em. osien vaihtoa, mikäli niissä on väljyyttä havaittavissa.

    Kalliiksihan tää prosessi on tullut, mutta kuten jo aikasemmin sanoin, tärisevällä autolla en aja. Nyt sitten ihmettelen, mitä voin tehdä tuon lopunkin pienen tärinän poistamiseksi... mitäköhän vaihtais seuraavaksi? (Auton vaihto ei ole vaihtoehto)

    Leave a comment:


  • khan
    replied
    Pitää kantaa oma korteni kekoon, oma e34 täristi 90-110 km/h nopeuksissa aika iloisesti. Jopa niinkin paljon että oli hankala pitää autoa tiellä suorassa. Renkaita on pariin otteeseen tasapainotettu samassa paikassa eikä sillä ollut vaikutusta. Aurauskulmatkin säädettiin, sillä toiselta puolelta vaihdettiin alatukivarsi edestä. Nyt kokeilin tasapainotusta toisessa paikassa (Turun Rengashallit), jossa myös epäilivät tärinän johtuvan renkaista. Siellä sitten katsottiin vielä että vanteet ovat suorat ja niinhän ne olivatkin, joskin yhdessä oli lievää pystyheittoa mutta sen ei pitäisi vaikuttaa ajamiseen.
    No, renkaat heitti aika vähän (10-13g) mutta tämän tasapainotuksen jälkeen tärinä hävisi.

    Suosittelen olemaan tarkkana noiden tasapainotusten kanssa, tämäkin säästi minut harmailta hiuksilta.

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by Tpo
    Onko nämä alkuperäiset sitten miten huonoja ja miten kalliita ovat?Ja niitä vissiin tarvii yhen puslan per puoli?
    1kpl/puoli ja nuo pykälää "löysemmät" on ne mitä käytetään E32 730/735, E34 dieselit/530/535/540:ssä. Osa# noille on 31 12 1 139 456. #31 12 1 136 605 puslaa käytetään E34 520/525:ssa.

    Leave a comment:


  • tumppu86
    replied
    Onko nämä alkuperäiset sitten miten huonoja ja miten kalliita ovat?Ja niitä vissiin tarvii yhen puslan per puoli?

    Leave a comment:


  • paranoid
    replied
    Originally posted by Leka
    On ja niiden jäykimpien E31 840/850, E32 740/750 reaktiotangon puslien osa# on 31 12 1 136 607, ovh. oli vuosi sitten KL:ssä 48€/kpl.
    Vähän aikaa sitten kyselin juuri samoja osia, hinnaksi ilmoittivat 35e/kpl

    Tosin Tampereelta ainakin loppu ja pitkälti ensi kuun puolella seuraavan kerran tulossa lisää. Itse jouduin tyytymään niihin pykälää "löysempiin" pusliin (tds/pikkuseiskat?) kun jotain oli pakko heti saada. 31e/kpl maksoivat nämä.

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by Tpo
    Onko ne ihan tolla nimellä myynnissä eli reaktiotankojen puslat?
    On ja niiden jäykimpien E31 840/850, E32 740/750 reaktiotangon puslien osa# on 31 12 1 136 607, ovh. oli vuosi sitten KL:ssä 43€/kpl.
    Last edited by Leka; 26-07-2005, 17:51. Reason: Hintakorjaus puslille...

    Leave a comment:


  • tumppu86
    replied
    Originally posted by Leka
    Kannattaa, sillä noin 95% noista vapinoista johtuu reaktiotakojen puslista. Reaktiotangon pallonivel jää yleensä ehjäksi jollei kovin kauan aja "vika päällä". Tarkista myös ettei etujarrut jää kantamaan.

    E34:n vapinoista tulee FAQ:iin kattava paketti infoa kunhan saan sen toivottavasti piakkoin tehtyä valmiiksi.
    Onko ne ihan tolla nimellä myynnissä eli reaktiotankojen puslat?

    Leave a comment:

Working...
X