Originally posted by Keimo
E34 Täristää. Miksi?
Collapse
X
-
Itselläni on e34 540ia touring ja auto on vapissut aivan HELVETISTI juuri nopeudessa 80-100km/h.Ensin vaihdettiin reaktiotangot puslineen ja takakelkan isot puslat,ei auttanut.Sitten vaihdettiin alatukivarret puslineen,koiranluut ja kallistuksen vakaajan runkokumit,ei auttanut.Sitten vaihdettiin kardaanin tukilaakeri ja kumilevy ja uudet renkaat ympäri auton 235/45/17 ja 255/40/17 ja tutkittiin vanteet,ei auttanut.Ja tänään vaihdoin kaikki raidetangon päät ja keskitangon ja voi tätä ONNEA,auto ei tärise eikä vapise ENÄÄ!! Kalliiksi tuli mutta mitä ei maksaisi,että vapinat loppuu..
Leave a comment:
-
Moottorin kiinnikkeet (kumityynyt) ? tulis ekana mieleen jos paikallaan kierrätettäessä täristää, Katso onko vuotanut minkään tyynyn päälle öljyä, haurastuttaa nopeesti.
Leave a comment:
-
en ole automekaanikko, mutta jos auto tutisee esim 90-110 km/h, niin mielestäni ainoat vaihtoehdot ovat kardaani(kumit, tasapaino...), vaihteistokumit, jarrut, renkaat ja muut pyörivät.
Ei käy mun järkeen, että esim. reaktiotangot aiheuttaisivat VAIN TIETYN nopeuden tutinaa/tärinää. Nehän absorboivat korin pituussuuntaisia voimia, ja tasaisella nopeudella kuljettaessa ei ole voimia. Jarrutuksen tutinat ne voivat aiheuttaa.
Leave a comment:
-
Miten se tärinä voi liittyä kardaaniin, kun se ei edes pyöri kun auto on paikallaan ja vapaalla? Eli jos auto täristää tietyillä kierroksilla ja paikallaan ollessa, niin eikös se silloin viittaa enemmänkin tuonne moottoripuolelle?
Leave a comment:
-
[QUOTE=Raputurkki]Tänään koetin, mitä tapahtuu, jos nostan kierrokset vapaalla paikallaan ollessani noin kahen tonnin paikkeille. Tärinä tuntu aika selvästi perseessä, vaikka auto ei liikkunu minnekään.
Tää viittaa musta nyt ihan selvästi noihin kardaaniongelmiin.
QUOTE]
Miksi?
Leave a comment:
-
Vittu kun olen ollut tollo! Tänään koetin, mitä tapahtuu, jos nostan kierrokset vapaalla paikallaan ollessani noin kahen tonnin paikkeille. Tärinä tuntu aika selvästi perseessä, vaikka auto ei liikkunu minnekään.
Tää viittaa musta nyt ihan selvästi noihin kardaaniongelmiin. Olis vaan pitäny aikasemmin kokeilla miten auto reagoi paikallaan ollessaan kierrosten muutoksiin. Tyhmä oon ollut.
Tärinä ei ollu paikallaan ollessani yhtä selvää kun ajaessa noin 90km/h, mutta tuntu kuitenkin perseessä. Nyt on pikanen kardaanin tutkimus edessä. Ilmottelen mitä löyty.
Leave a comment:
-
Originally posted by HevimiesHommahan etenee niinkuin ensimmäisellä sivulla arvelinkin. Onhan vanteiden keskireikä varmasti oikean kokoinen ja/tai sovitepalat välissä.
Vanteet on ihan jees. Niiden osalta ei voi olla mistään muusta kysymys kuin suoruudesta, mutta ne on keväällä tasapainotettu, eikä tasapainotuksessa huomattu vanteissa heittoa.
Leave a comment:
-
Hommahan etenee niinkuin ensimmäisellä sivulla arvelinkin. Onhan vanteiden keskireikä varmasti oikean kokoinen ja/tai sovitepalat välissä.Originally posted by HevimiesPuslaremontti edessä väittäisin. Aika monella, minä mukaanlukien, ollut niissä vika. Edestä kun vaihdat niin tärinä pienee ja siirtyy ratista takapuoleen. Sitten voitkin vaihtaa takaa kaikki puslat.
Hyvä puoli on että suhteellisen edullista rempaa jos itse pystyy tekemään.
Leave a comment:
-
Originally posted by parantalaveikkaan kyllä etupään reaktiotankoja, eli pitkittäis-suuntaan tukevat isot tukivarret (vastaavat kuin alatukivarret) Toisessa päässä pallonivel ja toisessa päässä nyrkin kokoinen pusla. Kokeile laittaa käsi molempien päälle ja käske kaverin potkia/töniä rengasta taaksepäin, välys tuntuu heti (jos sitä on). Ilmoita oliko välystä.
Reaktiotangot/tukitangot vaihdettu. Ne oli tosiaan todella väljät, mutta niiden vaihtaminen ei auttanu tärinään ku vähäsen. Tärinä tuntuu nyt vaan selkeämmin tulevan takapäästä. Takapään puslien pitäis olla kunnossa, mutta tarkastan ne vielä ton kardaanin tutkimisen yhteydessä.
Leave a comment:
-
Itselläni on myös samaista ongelmaa (520i/-93/e34). Mulla tärinät alkoi pikkuhiljaa ilmetä, ensin jarruttaessa tuntu pientä tärinää ja sitten alkoi myös ihan pieni tärinä ajaessa, juuri sitä 90-110km\h. Tärinät ei tällöin tuntunu ratissa ollenkaan, ainostaan korissa. Kohta olin huomaavinani pientä puoltoa jarruttaessa oikealle. Nyt 2000km:n jälkeen täristää jo rattia ko. nopeudessa ja jarruttaessa tärisyttää voimakkaasti sekä puoltaa oikeaan. Tuntuisi myös tuon tärinän aiheuttaja olevan oikealla puolella, ihan vaan kuulostelun perusteella. Lisäksi tärinän saattaa saada loppumaan, kun päästää jarrua ja sitten jarruttaa uudelleen voimakkaasti.
Autoon on puolivuotta sitten vaihdettu jarrulevyt ja palat eteen. Täytyy tarkastella asiaa, ja ilmoitella mikä toimenpide sitten auttoi. Mitenkäs muilla, onko tärinät oireiltaan samantyylisiä?
Offtopic: Mulla oli kuplavolkkarissa vähän saman tyylinen vika joku aika sitten. Syynä oli ohjausvaimentimen rikkoutuminen.
Leave a comment:
-
Loistavaa, että porukka on jaksanu tosiaan yrittää jeesata tän ongelman kanssa. Selvitän ton kardaanin mahdollista liittymistä tähän mun tärinään tässä piakkoin ja raportoin tuloksista tänne foorumille heti ku kerkiän.
Ajattelin selvittää tän ongelman vähän kerrallaan, että loppujen lopuksi tiedän tasan tarkkaan mistä tärinä johtui. Ainahan on tietysti mahdollista, että se tärinä on monen asian yhteistulos.
Seuraavana selvitysvuorossa siis kardaanin kiinnitykset/tasapainotus sun muut.
Leave a comment:
-
Kardaani pyörii tasaisesti nopeuden mukaisesti ellei perässä ole erillistä "loikkaria". Nopeudesta riippuva täristys on kytkinlevystä lukien vetoakseleiden puolella ja moottorin kierroksista riippuva taas ennen kytkinlevyä eli moottorista, vauhtipyörästä tai kytkinasetelmasta riippuva.
Leave a comment:
Leave a comment: