Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nojoo
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 101
    • KPO

    Originally posted by asvirkku View Post
    Rättinivel kuuluu ennemmin klonksahduksena kun veto tulee päälle. Tarkastuksen alle "voiman kulkujärjestyksessä"
    - moottorin tukikumit
    - laatikon tukikumit
    - rättinivel
    - kardaanin tasapainotus ja nivel
    - kardaanin tukilaakeri.

    Voipi melkein sanoa, että kun purkaa kannattaa kaikki noi kattoa huolella saman tien. Arvelisin, että sulla on kaikissa noissa huollettavaa.

    T AV
    Kiitos vinkeistä täytyy päästä kattelee mitä on mennyt ja osia hommaamaan.

    Liekköhän mimmonen homma olisi vaihtaa osat. Korjaamoreissu tulossa, ei taida hallitunkkien ja pukkien avulla onnistua?
    Tesla Model S
    Z3 2.8 roadster
    E32 730i V8

    Comment

    • asvirkku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 514
      • Bern

      Originally posted by nojoo View Post
      Kiitos vinkeistä täytyy päästä kattelee mitä on mennyt ja osia hommaamaan.

      Liekköhän mimmonen homma olisi vaihtaa osat. Korjaamoreissu tulossa, ei taida hallitunkkien ja pukkien avulla onnistua?
      No kyllä se onnistuu, 19mm pultit "metrin varsi"-momentissa tuossa rättinivelessä jne. Auton tulisi olla siis kohtuu tukevasti nostettu. Putki pitää irrottaa, kannattanee varata uudet pultit liitoksiin. Kardaanin koneistus ei onnistu kotikonstein, pajoja löyty searchillä.

      T AV
      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Miten yleistä on muuten että moottorin tukikumit olis syynä johonki tärinöihi tai muihi? Jos kyse on M50:stä ja noista "vanhemmista" täyskumisista tukikumeista? Pitääkö olla nähtävästi jo rikki ennenku vaikuttaa vai riittääkö pelkästään ikääntyminen ja kumin pehmeneminen?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • nojoo
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 101
          • KPO

          Originally posted by asvirkku View Post
          No kyllä se onnistuu, 19mm pultit "metrin varsi"-momentissa tuossa rättinivelessä jne. Auton tulisi olla siis kohtuu tukevasti nostettu. Putki pitää irrottaa, kannattanee varata uudet pultit liitoksiin. Kardaanin koneistus ei onnistu kotikonstein, pajoja löyty searchillä.

          T AV
          Pitää vian haku aloittaa rättinivelen vaihdolla, jospa se auttaisi tähän pulmaan. Ostin e34n vain talviautoksi ja ei kehtaisi hirveästi laittaa rahaa korjauksiin, kun keväällä olisi tarkoitus myydä pois.

          Voiko tosiaan koneen kannatin kumit tarkistaa auton ollessa parkissa, vai tarvitseeko nostaa ylös ym. toimenpiteitä tehdä?
          Tesla Model S
          Z3 2.8 roadster
          E32 730i V8

          Comment

          • nojoo
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 101
            • KPO

            Jatketaan tähän mitä autosta löytyi.

            Eli kakkosventtiili oli mennyt poikki, kävi alku kierroksilla viidellä.
            3000rpm jälkeen lähti pyörimään kaikilla, tyhjäkäynnillä täristi koria melko paljon.
            Tärinä johtui siis siitä ja remontin suuruus on n. 2 päivää, ei ihan halpa reissu .

            Autona siis 12/87vm. e34 535i ja mittarissa 274tkm
            Tesla Model S
            Z3 2.8 roadster
            E32 730i V8

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              Heittäkääs pientä vinkkiä mitä mahtaa olla lähdossä vaihtoon kun oma E32 täristää ajossa jonkin verran ja toinen takarengas on n. 30-40mm enemmän kaaren sisällä kuin toinen. Myös perseeni tahtoisi kovasti paikallistaa tärinän juuri tuonne taka-akseliston puolelle mutta varmaksi en osaa sanoa. Päällisin puolin näyttäisi kaikki ehjältä, ainakin sen perusteella mitä näkee nostamatta autoa pukeille. Oudolta tuntuu, että yksi jousi tuosta vaan kuolisi täysin tms. :think

              Budjetista riippuen enemmän tai vähemmän täydellistä alustaremonttia on tulossa lähitulevaisuudessa, mutta askarruttaisi kuitenkin, että mitä siellä mahtaa olla vikana kun pitäisi vähitellen saada autoa taas ajoon.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Originally posted by r.w. View Post
                toinen takarengas on n. 30-40mm enemmän kaaren sisällä kuin toinen.

                Tervetuloa kerhoon. Itsellä ei täristä. Vaihdettu taka-akselin isot puslat, tukivarsien puslat (joista yksi olikin aivan sökö), takaiskarien yläpäät ja samalla tarkistettu iskarit ja jouset, joissa ei mitään näkyvää vikaa ollut. Kohta lähtee koko taka-akselisto pois ja jos vikaa ei löydy niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kiero koppa :think Toivottavasti vikana olisi vain kiero tukivarsi...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  Originally posted by Cell View Post
                  Tervetuloa kerhoon. Itsellä ei täristä. Vaihdettu taka-akselin isot puslat, tukivarsien puslat (joista yksi olikin aivan sökö), takaiskarien yläpäät ja samalla tarkistettu iskarit ja jouset, joissa ei mitään näkyvää vikaa ollut. Kohta lähtee koko taka-akselisto pois ja jos vikaa ei löydy niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kiero koppa :think Toivottavasti vikana olisi vain kiero tukivarsi...
                  Käytin autoa taannoin ennen seisontaan laittoa montulla sen verran, että sain peruutusvalojen anturin vaihdettua, samalla tuli pikaisella vilkaisulla havaittua, että takakelkassa/akselipalkissa tms. oli keskellä murtumalta näyttävä vamma mutta tarkemmin ei silloin kiireessä tullut tutkittua kun oireetkin loistivat poissaolollaan. Onneksi en myöskään mitään korin vinouteen viitaavaa en ole havainnut, joten vika varmastikin paikallistuu tuonne taka-akselistoon. Pitää tarkastaa pikimmiten tuon kieron tukivarren mahdollisuus. Remonttihan tässä joka tapauksessa on edessä jo ihan huolettoman ajon ja oman mielenrauhan vuoksi: alustaan kun ei vähään aikaan ole vaihdettu kuin koiranluut, jotka nekin edellisen omistajan toimesta.
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • ilhuikar
                    Bimmer Rookie
                    • May 2007
                    • 47
                    • Kanta-Häme

                    Originally posted by Cell View Post
                    Autoteile Pöllath, tuolta katteleen -> http://stores.ebay.de/ATP-Autoteile

                    Osaavat enkkuakin ja omalla kohdalla palvelussa ei mitään valittamista. Hakuun vaan e34 ja ihmettelemään mitä löytyy. Pareittain ostettuna halvimmat nuo tukivarret.
                    Tämä viesti on vuodelta 2006, miten on tuolta ostetut osat kestäneet? Tuskin ne mitään original-osia kuitenkaan ovat? Itseäni kyllä houkuttaisi juuri tuollainen täydellinen etupääpaketti, noin 150e näyttäisi olevan tällä hetkellä.
                    Harrastemosse: e34 540iA
                    Kulkine: Peugeot 406 HDi

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14446
                      • Oulu

                      ATP:n osista on juttua tälläkin foorumilla. Kumit eivät kestä pallonivelissä kauaa, eli jos ne vaihtaa niin varmaan ihan ok kamaa.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Originally posted by ilhuikar View Post
                        Tämä viesti on vuodelta 2006, miten on tuolta ostetut osat kestäneet? Tuskin ne mitään original-osia kuitenkaan ovat? Itseäni kyllä houkuttaisi juuri tuollainen täydellinen etupääpaketti, noin 150e näyttäisi olevan tällä hetkellä.
                        Hyvin, samat on edelleen paikallaan. Kumit ja puslat kaikki ehjiä. Toimittaja lienee vaihtunut koska omassa ei noita ongelmia ole ollut kuin muilla.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Harri G
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 9041
                          • Iisalmi

                          Originally posted by Cell View Post
                          Hyvin, samat on edelleen paikallaan. Kumit ja puslat kaikki ehjiä. Toimittaja lienee vaihtunut koska omassa ei noita ongelmia ole ollut kuin muilla.
                          Viime kesänä etupäähän tuli itselle se paketti mitä ne myyvät. Hyvin on itsellänikin kestänyt, ei ongelmaa. Oliko valmistaja joku Vaico tms.

                          Tärinään lääkettä etsitään edelleen. Taakse apurungon puslat on kaapissa, myöhemmin kesällä jos tilais raidetangon keskitangon ja apusimpukan helan. Onko joku saanut keskitangolla tai apusimpukan helalla tärinää pois?

                          Pitää kokeilla kanssa 16" renkailla, miten tärinä muuttuu.
                          E39 ja E91

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Originally posted by Harri G View Post
                            Tärinään lääkettä etsitään edelleen. Taakse apurungon puslat on kaapissa, myöhemmin kesällä jos tilais raidetangon keskitangon ja apusimpukan helan. Onko joku saanut keskitangolla tai apusimpukan helalla tärinää pois?
                            Hyvin mahdollista että on keskitangossa tai apusimpukan helassa vika, aiheuttaa samat oireet kuin sökö raidetangonpää. Apurungon puslat ei näissä tärinöitä juuri koskaan tee.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Harri G
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 9041
                              • Iisalmi

                              Originally posted by Cell View Post
                              Hyvin mahdollista että on keskitangossa tai apusimpukan helassa vika, aiheuttaa samat oireet kuin sökö raidetangonpää. Apurungon puslat ei näissä tärinöitä juuri koskaan tee.
                              ookoo. Apurungon puslat laitoin vaihtoon myös siksi, koska välillä takapäässä kolahtelee kun ajaa kadulta pihaan. Käännettäessä tuntuu myös pientä klappia, voisiko tärinä ja klappi liittyä toisiinsa?
                              E39 ja E91

                              Comment

                              • HILLOPAALLIKKO
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 241
                                • Vantaa

                                Kaivetaas vanha topic esiin

                                Vaihdoin reaktiotangot ja koiranluut,pyörän laakerin ja jarrulevyt eteen ja 19" vanteet vaihtui 17" M5 vakiokokoon ja tärinät paheni... Yleensä tärinät on vähentyneet rengasprofiilia suurentamalla.

                                Ainut positiivinen asia on ettei koiranluut enää kolise pienissä möykyissä ja jarruttaminen ei täristä rattia/autoa enää.

                                Mistäköhän 70-100 alueen tärinät vois johtua, kun paheni vaan osien vaihdolla, koska ennen tärinät oli tosi lievät paitsi tietenkin jarruttaessa?

                                Iskarit ja jouset on kunnossa... kesän aikana vaihtuu ohjauksen osat kun tuntuu ohjaus epätarkalta, mut ei kai raidetangot+keskitanko tärinää aiheuta? Vai aiheuttaako sittenkin?

                                Viime kesänä takapää suunnattiin kohdilleen, urissa vaeltelu loppui, mutta voisikohan siellä olla väljyyttä, joka aiheuttaa tärinää?

                                Etupäätä ei ole vielä suunnattu kohdilleen, mutta tuskin siitäkään on apua tärinöiden kanssa? Vanha neuvo on tietenkin laittaa kaikki osat uusiks, mut kaipaisin ennen sitä vinkkiä.
                                Last edited by HILLOPAALLIKKO; 06-05-2009, 12:56.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎