E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8094
    • Willähde

    E39:in M5 vanteet? Väärä keskireiän koko aiheuttaa tärinää suuremmissa nopeuksissa.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • HILLOPAALLIKKO
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 241
      • Vantaa

      Originally posted by peltone View Post
      E39:in M5 vanteet? Väärä keskireiän koko aiheuttaa tärinää suuremmissa nopeuksissa.
      Keskireikä on tietenkin oikean kokoinen! Tuli ilmaistua epäselvästi eli kyseessä on ACS:n vanteet joiden koko on 17" eli E34 M5 vakio koko. Keskireikä on E36 sopiva joten se on myös E34 sopiva...

      Tasapainotettu juuri ennen alle laittamista.

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1998
        • Tampere

        Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
        Keskireikä on tietenkin oikean kokoinen! Tuli ilmaistua epäselvästi eli kyseessä on ACS:n vanteet joiden koko on 17" eli E34 M5 vakio koko. Keskireikä on E36 sopiva joten se on myös E34 sopiva...

        Tasapainotettu juuri ennen alle laittamista.
        Ei luulisi keski-raidetangon paljon vaikuttavan värinöihin. Mitens renkaiden pystyheitto ? Se Hemin "kotikeskitys" kannattaa lukaista. Kun löydät jonkun ratkaisun, niin kerro muillekin.

        Comment

        • HILLOPAALLIKKO
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 241
          • Vantaa

          Originally posted by Leka View Post
          Ei siellä muuta eroavaisuuksia ole kuin nuo reaktiotankojen puslat joita käytetään M5:ssa ja loppupään 540:ssä. Samoja kallistuksenvakaajan kumeja kuin M5:ssa on käytetty joissain maaversioissa M-Tech alustan kanssa jossa on 25mm etuvakaaja.

          Muistutetaanpa vielä kerran niistä jäykimmistä orkkispuslista jotka ovat BMW osa# 31 12 1 136 607 ja jota käytetään E31 840/850, E32 740/750:ssä.
          Tulipa sitten asennutettua tavalliset reaktiotangot joissa normi puslat. Voikohan nää lisääntyneet vapinat johtua väärästä puslasta? Ilmeisesti hyvin sopi paikalleen kun ei tullut mitään sanomista... eli mahtaakohan olla fyysisiltä mitoiltaan erillainen vai pelkästään jäykempää tavaraa?

          Sen siitä saa ku kattoo pelkän tangon osanumeron ja et se sopii kaikkiin malleihin....

          Comment

          • gubbe89
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 314
            • Mouhijärvi

            Lainataanpa topikkia hieman. Omassa jää ratti tärisemään ja heilumaan edestakaisin, kun ajaa 60-80km/h jonkinlaiseen möykkyyn. tuntuu siltä, että jos oikea pyörä osuu möykkyyn ei ala tärisemään, mutta vasen pyörä tekee tämän.

            Oikealle on jo reaktiotanko+pusla vaihdettu, hiekkatiellä pienissä kuopissa kuuluu jonkinlaista "pärinää" vasemmalta, kun kuoppia on monta peräjälkeen. Lienee tuoltakin menossa reaktiotangon pallo, pusla todennäköisesti on vielä ehjä, ainakin toisella puolella oli vaihdettaessa. Minkälaisia oireita apusimpukan pusla aiheuttaa ja onko se pahakin vaihtaa?
            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
            ex. E34 525 TDS Touring -93
            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
            ex. Yamaha YZF 1000R -02
            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
            ex. E34 535i -88
            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

            Comment

            • HILLOPAALLIKKO
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 241
              • Vantaa

              Originally posted by gubbe89 View Post
              Lainataanpa topikkia hieman. Omassa jää ratti tärisemään ja heilumaan edestakaisin, kun ajaa 60-80km/h jonkinlaiseen möykkyyn. tuntuu siltä, että jos oikea pyörä osuu möykkyyn ei ala tärisemään, mutta vasen pyörä tekee tämän.

              Oikealle on jo reaktiotanko+pusla vaihdettu, hiekkatiellä pienissä kuopissa kuuluu jonkinlaista "pärinää" vasemmalta, kun kuoppia on monta peräjälkeen. Lienee tuoltakin menossa reaktiotangon pallo, pusla todennäköisesti on vielä ehjä, ainakin toisella puolella oli vaihdettaessa. Minkälaisia oireita apusimpukan pusla aiheuttaa ja onko se pahakin vaihtaa?
              Suositeltavaa vaihtaa kumpikin puoli kerrallaan! Pärinästä tulee heti mieleen koiranluut eli kallistuksenvakaajan pystytangot. Apusimpukan pusla pitäis olla aika helppo vaihtaa prässin kanssa. Kato E34 FAQ!

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3196
                • Saarijärvi

                Suosittelen sitä apusimpukan helan vaihtoa koko sen tangon kanssa. Saksasta 35 euroa postikuluineen ja säästää kotinikkari aikaa ja vaivaa. Ite oon muutamaan otteeseen yrittäny pelkän puslan vaihtaa ja aina päässy rälläkkä/puukkosaha-linjalle lopulta.
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • HILLOPAALLIKKO
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 241
                  • Vantaa

                  Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
                  Kaivetaas vanha topic esiin

                  Vaihdoin reaktiotangot ja koiranluut,pyörän laakerin ja jarrulevyt eteen ja 19" vanteet vaihtui 17" M5 vakiokokoon ja tärinät paheni... Yleensä tärinät on vähentyneet rengasprofiilia suurentamalla.

                  Ainut positiivinen asia on ettei koiranluut enää kolise pienissä möykyissä ja jarruttaminen ei täristä rattia/autoa enää.

                  Mistäköhän 70-100 alueen tärinät vois johtua, kun paheni vaan osien vaihdolla, koska ennen tärinät oli tosi lievät paitsi tietenkin jarruttaessa?

                  Iskarit ja jouset on kunnossa... kesän aikana vaihtuu ohjauksen osat kun tuntuu ohjaus epätarkalta, mut ei kai raidetangot+keskitanko tärinää aiheuta? Vai aiheuttaako sittenkin?

                  Viime kesänä takapää suunnattiin kohdilleen, urissa vaeltelu loppui, mutta voisikohan siellä olla väljyyttä, joka aiheuttaa tärinää?

                  Etupäätä ei ole vielä suunnattu kohdilleen, mutta tuskin siitäkään on apua tärinöiden kanssa? Vanha neuvo on tietenkin laittaa kaikki osat uusiks, mut kaipaisin ennen sitä vinkkiä.
                  Problem solved!

                  Kaveri joka asensi uudet osat autooni omien kiireideni vuoksi ei ollut "huomannut" et etuvanteet on isommalla keskireiällä ku takavanteet.

                  74.1->72.5 sovitteet niin tärinät loppui.

                  Kyllä meno taas maistuu ku alla on tärinätön e34. Vielä suuntaus ja katsastus niin kesä voi alkaa!

                  Comment

                  • pete-
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2005
                    • 388
                    • Helsinki

                    Lainataan.
                    Eli entinen omista vaihtanut jomman kumman raidetangon pään
                    eikä muista kumman(ihmeellistä). Auto puoltaa oikealle, täristää 80km/h
                    ja vasemman renkaan ulkoreuna kuluu silmissä. Kumpi siellä nyt on vaihdettu?
                    Vien kyllä kulmien säätöön mutta jos nyt sais ite vähän säädettyä.
                    F31 330d -13
                    ex:
                    F31 320d -13
                    E91 320d -08
                    E39 528i -96
                    E34 535i -90
                    E34 535i -89
                    E36 325i -91
                    E30 316i -89

                    Comment

                    • Gemppis
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 26

                      Omat tärinät lähti ainakin todella yksinkertasin konstein. Tosiaan nuo soviterenkaat vaihdoin/lisäsin joka kulmaan ja renkaiden tasapainotus uusiks ni johan lähti! Itellä oli näköjään vaan kuskinpuolella ainut soviterengas. Hyvä ettei tullu tosiaan kalliimpia osia vielä vaihdettua alle, mutta joskushan ne pitää sitten vaihtaa. Kattokaa tosiaan ne soviterenkaat, ja e34 keskireikähän on 72.5mm.
                      Last edited by Gemppis; 18-06-2009, 16:28.

                      Comment

                      • Purtsi123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2008
                        • 1011
                        • Kuopio

                        Originally posted by Gemppis View Post
                        Omat tärinät lähti ainakin todella yksinkertasin konstein. Tosiaan nuo soviterenkaat vaihdoin/lisäsin joka kulmaan ja renkaiden tasapainotus uusiks ni johan lähti! Itellä oli näköjään vaan kuskinpuolella ainut soviterengas. Hyvä ettei tullu tosiaan kalliimpia osia vielä vaihdettua alle, mutta joskushan ne pitää sitten vaihtaa. Kattokaa tosiaan ne soviterenkaat, ja e34 keskireikähän on 72.5mm.
                        Mulla myös. Entisetkin soviterenkaat oli mutta vähän huonossa kunnossa. Uudet tilalle nii johan loppu tärinä.
                        E61 525xda -08

                        Comment

                        • -Antsa
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 29
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          Originally posted by Purtsi123 View Post
                          Mulla myös. Entisetkin soviterenkaat oli mutta vähän huonossa kunnossa. Uudet tilalle nii johan loppu tärinä.
                          sama homma täällä, autossani on e39 orkkis vanteet eli keskireikä on niissä isompi ja kyllä tärräsi. mutta töistä otin soviterenkaat ja loppu väpätys.

                          Comment

                          • HILLOPAALLIKKO
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 241
                            • Vantaa

                            Itellä on nyt vaihdettu eteen jarrulevyt, reaktiotangot ja koiranluut ja jarrutustärinät on todella ikävät.

                            Palat jäi vaihtamatta kun niissä oli vielä pintaa hyvin.

                            Voikohan alatukivarret ja ohjauksen osat (raidetangot, keskitanko, hela) aiheuttaa tuon tärinän kun tuntuu vaan pahentuneen osien vaihdolla. Seuraavaks ku otan etupäätä auki voisin heittää vanhat levyt paikalle ja kokeilla miten käyttäytyy niillä.

                            Lisäksi jarruttaessa tuntuu että auto puoltaa vuorotellen kummallekkin puolelle ja katsastuksessa kuskin puolelta löytyi vähemmän tehoja kuin apukuskin puolelta (sallituissa rajoissa)

                            Tosiaan autossa ei ole mitään mainitsemisen arvoisia tärinöitä 0-160 km/h eli kovin isoja väljiä ei voi löytyä.

                            Voikohan "väärät" reaktiotangot aiheuttaa tätä (sisäpään puslan osanumero muihin e34 sopiva, ei M5)
                            Last edited by HILLOPAALLIKKO; 01-07-2009, 11:42.

                            Comment

                            • BavariaPower
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 233
                              • Jyväskylä

                              Autona e34 540...vänkärin puolen etu pyörä alkaa ravistaa 100km/h jälkeen niin ettei uskalla kovempaa ajaa...vanteet juuri tasapainotettu...reaktiotangot ja puslat(powerflex) just vaihdettu molemmin puolin...missään muualla ei väljää katsastuksessa ilmennyt...:think
                              Käyttikset:


                              E61 525D -06

                              E60 530ia M-sport -06

                              kesä-auto E21 "316" -82

                              ex. E21 315 -81 :drive

                              ex. E34 540ia -93

                              ex. E34 520i -88

                              ex. E34 525ia touring -93

                              ex. E28 518i Bavaria -87

                              Comment

                              • TeeDee
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 497
                                • Rovaniemi

                                Pistänpäs tännekin vitutus puolelta ihan suoraan copy pastea:

                                Vituttaa. e34 525i vm90 tärisee ~ 85-90km vauhdissa & siitä ylemmissä nopeuksissa ja voimistuu kun jarruttaa samoissa nopeuksissa. Kaikki veikkaukset menivät osastolle reaktiotangot & raidetangonpäät noh raidetangot vaihtelin kokonaisuudessaan samoin reaktiotangot ja puslat ja ei hävinny mihinkää. Aurauskulmat säädin ei kadonnut. Noh tietty pitäs ehkä käydä nuo renkaat tasapainottaan jos se sitten siitä ois kiinni. Jos ei sillä ratkea niin alkaa hermot mennä

                                Tämän jälkeen

                                Renkaat tasapainotettu, ongelma ei hävinnyt. Alkaa epäilyttää, että vika löytyis joko jarruista tai kardaanista / voimansiirrosta. Kummastakohan alottelis. :/ Jostakin auton keskeltä/perästä (vaikea sanoa tarkasti) kyllä kuuluu ulinaa, jonka kyllä tärinöiden jälkeen seuraavaksi huollan. Rahaa kun on vaan rajatusti. Ideoita?

                                Edittiä vielä, että pyöränlaakerit vaihdettiin eteen kolinan takia myös tärinän ilmestymisen JÄLKEEN. Eli sekin on poissuljettu.
                                Last edited by TeeDee; 03-07-2009, 15:58. Reason: Unohtu mainita
                                Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

                                Comment

                                Working...
                                X