Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #76
    Originally posted by Tpo
    Onko nämä alkuperäiset sitten miten huonoja ja miten kalliita ovat?Ja niitä vissiin tarvii yhen puslan per puoli?
    1kpl/puoli ja nuo pykälää "löysemmät" on ne mitä käytetään E32 730/735, E34 dieselit/530/535/540:ssä. Osa# noille on 31 12 1 139 456. #31 12 1 136 605 puslaa käytetään E34 520/525:ssa.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • khan
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 262
      • Turku

      #77
      Pitää kantaa oma korteni kekoon, oma e34 täristi 90-110 km/h nopeuksissa aika iloisesti. Jopa niinkin paljon että oli hankala pitää autoa tiellä suorassa. Renkaita on pariin otteeseen tasapainotettu samassa paikassa eikä sillä ollut vaikutusta. Aurauskulmatkin säädettiin, sillä toiselta puolelta vaihdettiin alatukivarsi edestä. Nyt kokeilin tasapainotusta toisessa paikassa (Turun Rengashallit), jossa myös epäilivät tärinän johtuvan renkaista. Siellä sitten katsottiin vielä että vanteet ovat suorat ja niinhän ne olivatkin, joskin yhdessä oli lievää pystyheittoa mutta sen ei pitäisi vaikuttaa ajamiseen.
      No, renkaat heitti aika vähän (10-13g) mutta tämän tasapainotuksen jälkeen tärinä hävisi.

      Suosittelen olemaan tarkkana noiden tasapainotusten kanssa, tämäkin säästi minut harmailta hiuksilta.
      f11 520d -15 4d
      ex. e60 525d -08 4d
      ex. e87 116d -09 5d
      ex. e30 316i -89 2d
      ex. e34 535i -90 4d
      ex. e34 525i -90 4d

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #78
        No niin, taas on autoa laitettu ja tässä niitä tuloksia:

        Autoon vaihdettu tänään raidetangot ja keskitanko, sekä tehty tietysti nelipyöräsuuntaus. Tuloksena selkeä tärinän väheneminen. Tärinä ei kuitenkaan loppunut aivan totaalisesti, mutta tulos oli paras tähän mennessä.

        Aikasemminhan vaihdoin autoon koiranluut, jonka tuloksen voi lukea aikasemmista viesteistä. Tän jälkeen vaihdoin alatukivarret ja tukitangot, joka auttoi vähän. Raidetankojen ja keskitangon vaihto auttoi selvästi eniten, joten voin ainakin omien kokemusten perusteella suositella tärinän vähentämiseksi em. osien vaihtoa, mikäli niissä on väljyyttä havaittavissa.

        Kalliiksihan tää prosessi on tullut, mutta kuten jo aikasemmin sanoin, tärisevällä autolla en aja. Nyt sitten ihmettelen, mitä voin tehdä tuon lopunkin pienen tärinän poistamiseksi... mitäköhän vaihtais seuraavaksi? (Auton vaihto ei ole vaihtoehto)

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #79
          Sulta jäi vielä kertomatta, että oliko niissä raidetangoissa/päissä selvästi väljää(koittelemalla)? Vai tuntuiko, että ovat kunnossa, mutta kun vaihdoit niin.... vasta huomasit?
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

            #80
            Niissä oli havaittavissa väljää ihan käsin tunnusteltaessa. Ne siis lonksuivat vähän kun renkaita työnteli auton ollessa ylhäällä.

            Comment

            • bandit
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 489
              • oulu

              #81
              mulla puisti e34 kans saman lailla vikaa etsittiin vaikka mistä kunnes selvis että vanteiden sovitepalat puuttuivat kokonaan ne nakattiin paikalleen niin loppu tärinä...eli onko autoon vaihdettu vanteet ja onko sovitin palat välissä??
              NHF- Nerd Home Function

              Comment

              • bandit
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 489
                • oulu

                #82
                ja puisti just 80-110km välissä alle 80km/t ei mitään tärinää..
                NHF- Nerd Home Function

                Comment

                • samivaan
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 176

                  #83
                  Milläs nimellä nuo reaktiotangon puslat on motonetin hinnastossa?

                  Arvaus1: Alatukivarren sisähela?
                  Arvaus2: Tukitangon sisähela?

                  Ja noista jompaa kumpaako riittää siis yksi puolelleen eteen, ja tärinät loppuu siihen?

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #84
                    Originally posted by samivaan
                    Milläs nimellä nuo reaktiotangon puslat on motonetin hinnastossa?

                    Arvaus1: Alatukivarren sisähela?
                    Arvaus2: Tukitangon sisähela?

                    Ja noista jompaa kumpaako riittää siis yksi puolelleen eteen, ja tärinät loppuu siihen?
                    Alatukivarsi on alatukivarsi, tukitanko on reaktiotanko. Ja yksi per puoli ja tärinät ei välttämättä lopu, se on mun veikkaus.

                    KL-varaosista myös saa kohtuuhintaan ja varmemmin oikean ja paremman osan.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • samivaan
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 176

                      #85
                      Kiitti alspe. Autoon vaihdettu aiemman toimesta tukivarsia, jousia, iskareita yms. että kokonaisuuden pitäisi melkein noita lukuunottamatta olla "melkein uutta". Vanteetkin tasapainotettu, mutta ei auttanut. Kohta epäilen että on täristänyt uudesta lähtien.

                      En vielä ole edes katsonut että miten helat on kiinni. Ilmeisesti kuitenkin ihan tunnin parin juttu, ja erikoistyökaluja ei tarvita? (just nyt ei passaa auton olla "muutamaa" tuntia pidempään poissa ajosta, mutta mielellään ottais samantien työn alle)

                      Comment

                      • Hevimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1456
                        • Savonlinna

                        #86
                        Originally posted by samivaan
                        En vielä ole edes katsonut että miten helat on kiinni. Ilmeisesti kuitenkin ihan tunnin parin juttu, ja erikoistyökaluja ei tarvita? (just nyt ei passaa auton olla "muutamaa" tuntia pidempään poissa ajosta, mutta mielellään ottais samantien työn alle)
                        Helat on prässäämällä kiinni. Jos on prässi+sopivat holkit ja reaktiotanko irtoaa autosta ilman tappelua niin ei niitä kovin pitkään vaihda. Omassa tosin ei pusla irronnut 10 tonnin prässillä vaan piti ajaa paineilmaporalla solmuun. Kaikkea siis sattuu, mutta periaatteessa kyllä alle kahden tunnin homma.

                        Comment

                        • Anselmo H
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 942
                          • Vantaa

                          #87
                          Omassa kiesissä sama vika. Renkaiden tasapainotuksella sai tärinän vaimenemaan jonkun verran mutta ei kokonaan. Toiveikkaana vein renkaat tasapainotettavaksi uudelleen seuraavaan pajaan, siellä äijä totesi heittoa löytyvän ja siirteli painot uuteen paikkaan. Lopputuloksena vispaus paheni. Talvirenkailla (15") ongelmia ei ole.

                          Niinpä kysymys kuuluukin: Mistä löytyy pääkaupunkiseudulla sellainen rengasliike jossa rattaat saa oikeasti tasapainoon? Ei tarvi olla halpa, vaan todellakin sellainen missä homma onnistuu.
                          F11 523iA Touring
                          E93 325i cabrio
                          E81 116i
                          Triumph Daytona 955i

                          Comment

                          • mallat78
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2003
                            • 148
                            • Kymi

                            #88
                            Originally posted by Kadunvaltaaja
                            Omassa kiesissä sama vika. Renkaiden tasapainotuksella sai tärinän vaimenemaan jonkun verran mutta ei kokonaan. Toiveikkaana vein renkaat tasapainotettavaksi uudelleen seuraavaan pajaan, siellä äijä totesi heittoa löytyvän ja siirteli painot uuteen paikkaan. Lopputuloksena vispaus paheni. Talvirenkailla (15") ongelmia ei ole.

                            Niinpä kysymys kuuluukin: Mistä löytyy pääkaupunkiseudulla sellainen rengasliike jossa rattaat saa oikeasti tasapainoon? Ei tarvi olla halpa, vaan todellakin sellainen missä homma onnistuu.

                            Onko vanteissa pystyheittoa?
                            Varmasti täristää jos on. Mulla on kahdet samanlaiset vanteet ja toisissa pientä tärinää 100km/h vauhdissa. Vanteissa pystyheittoa, mutta tasapainot 0.

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #89
                              Uskokaa nyt huviksenne et vika löytyy soviterenkaista jos sellaiset on! Vaikka soviterengas tuntuiskin ”kohtuu” tiukalta, silti vanne ei todennäköisesti täysin keskity. Ja heittoa ei todellakaan tarvitse olla juuri ollenkaan ja rengas/vanne pyörii aavistuksen epäkeskeisesti ja kohta on renkaassa pystyheittoa ym.. ei auta tasapainoitukset.. Eiku vaan jonnekin pajalle sorvauttamaan kunnon soviterenkaat vaikkapa alumiinista ja tiukalla sovitteella. Veikkaampa et aika monen tärinät poistuis..

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #90
                                Joo...jos pyörässä on "selkäheittoa", ei tasapainoitus auta niistä johtuviin tärinöihin/vapinoihin pätkääkään.
                                Eli vanteet oikaisuun jos niissä on kieroutta. Sovitteet toki pitää olla oikealla mitoituksella ja esikiristys käsin varovasti rengasta pyöritellen. Ristiinkiristys.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎