Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 alustaremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djd1mm
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 123
    • Salo

    Ylätukivarret vaihtoon edestä

    Eli ihan topicin aloittajan kysymykseen tutinoiden poistosta, omassa E34:ssa oli vaan pelkääjän puolelta ylätukivarressa menny eräpäivä vissiin umpeen. Sen kun vaihto niin ei ole tarvinnu vapista auton mukana

    Suosittelen kuitenkin molempien etupään ylä ja alatukivarsien vaihtoa, Alatukivarret meni vissiin myös päittäin E32 varsien kanssa joissa on jämerämmät puslat.. tjsp
    Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

    Comment

    • Kal.ju
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 2883
      • Akaa / Toijala

      Originally posted by Jupex View Post
      Kuinka on?? Kun tuntuu, että aina kevään tullen alkaa 520i:n etupää kolisemaan. Oon aina vaihtanut vain rikkinäiset tukivarret. Taas kun kevät tekee tuloaan, tuntuu ja kuulostaa siltä, että taas on jotain vaihdettava. Aina oon ns laatukamaa lyöny alle, mutta ei tunnu auttavan. Silti joka kevät joku kolisee.

      Sama vika täällä. Eli tasan vuosi sitten vaihdettiin eteen kaikki tukivarret, koiranluut, iskarit, jouset, yläpään laakerit ja raidetangot. Nyt kun kevät koitti niin rupesi etupäässä kolisemaan pienissä kuopissa ja katukivien ylityksessä(parkkipaikalle meno). Kunhan saan renkaiden vaihdon ajankohtaiseks niin pitää tarkistaa noiden näkyvien osien kunto. Kai ne koiranluut tai sit puslat tiedä sitte...

      Comment

      • Jauho
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 43

        Originally posted by Leka View Post
        Osat 4 ja 6. Sprinttien mukana ei tule taakse pölysuojaa, omaan laitoin jonkun japsikinnerin suojat jotka ovat kiinni lyhennetyssä pohjaanlyöntikumissa.
        Joissakin malleissa on osa 33521091694. Kuluva osa vai ei?

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Kysytään nyt täältä topicista vaikka aluksi jos joku tietäisi. Eli nyt on alla tosiaan Bilstein Sprintit ja Vogtlandin jouset. Muuten hyvä mutta kaarteessa saisi olla hieman enemmän jäykempi. Eli miten paljon kallistuksenvakaajilla saa vaikutettua tuohon? En haluaisi jousia vaihtaa koska en halua myöskään normiajossa autosta kivirekeä. Autossa on kiinni alkuperäiset normi alustan vakaajat. Miten olis esim. m5 etuvakaaja? Entäpä taakse, tarviiko välttämättä mitään? Oma käsitys on että edessä jäykkä jottei kallistele kauheest ja takana löysempi jotta vetävien pyörien kosketus tiehen säilyy? Mutta onko antaa käytännön esimerkkejä minkä paksuset vakaajat on hyvät hieman normaalia jäykempään kaarreajoon? Tuleeko enemmän yliohjaava jos vaihtaa pelkän m5 etuvakaajan? Pitäisikö myös taakse vaihtaa jotain? Vai pitäisikö kenties käyttää aftermarket vakaajia, eibach, h&r?

          Ja mitä haittavaikutuksia paksummilla vakaajilla on?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5224
            • Hki 43

            Originally posted by Supa View Post
            Kysytään nyt täältä topicista vaikka aluksi jos joku tietäisi. Eli nyt on alla tosiaan Bilstein Sprintit ja Vogtlandin jouset. Muuten hyvä mutta kaarteessa saisi olla hieman enemmän jäykempi. Eli miten paljon kallistuksenvakaajilla saa vaikutettua tuohon? En haluaisi jousia vaihtaa koska en halua myöskään normiajossa autosta kivirekeä. Autossa on kiinni alkuperäiset normi alustan vakaajat. Miten olis esim. m5 etuvakaaja? Entäpä taakse, tarviiko välttämättä mitään? Oma käsitys on että edessä jäykkä jottei kallistele kauheest ja takana löysempi jotta vetävien pyörien kosketus tiehen säilyy? Mutta onko antaa käytännön esimerkkejä minkä paksuset vakaajat on hyvät hieman normaalia jäykempään kaarreajoon? Tuleeko enemmän yliohjaava jos vaihtaa pelkän m5 etuvakaajan? Pitäisikö myös taakse vaihtaa jotain? Vai pitäisikö kenties käyttää aftermarket vakaajia, eibach, h&r?

            Ja mitä haittavaikutuksia paksummilla vakaajilla on?
            En tiedä millaset noi Vogatlandin jouset on, mutta omat H&R:t ovat kyllä riittävän jäykät sprinttien kanssa. Jos noi jouset on löysät niin saatat halvimmalla selvitä juuri jousien vaihdolla.
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • Kal.ju
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 2883
              • Akaa / Toijala

              Originally posted by Kal.ju View Post
              Sama vika täällä. Eli tasan vuosi sitten vaihdettiin eteen kaikki tukivarret, koiranluut, iskarit, jouset, yläpään laakerit ja raidetangot. Nyt kun kevät koitti niin rupesi etupäässä kolisemaan pienissä kuopissa ja katukivien ylityksessä(parkkipaikalle meno). Kunhan saan renkaiden vaihdon ajankohtaiseks niin pitää tarkistaa noiden näkyvien osien kunto. Kai ne koiranluut tai sit puslat tiedä sitte...

              Jatketaans tästä omasta kopperosta. Elikkäs nyt on ruvennu kolisemaan kokoajan enemmän ja enemmän. Kolina on enempi ns. muljahdus/molskaus. Rupesin tutkimaan ja tein hälyttävän löydön. Vuoden vanhoissa yläpään laakereissa oli halkeamat, kuvat kertokoon lisää.

              Jos noi laakerit paljastuu syylliseks niin miten menee noiden osien takuu? Laakerit ostettiin Laakkosen marmoritiskiltä 134€kpl hintaan, ja luulis niiden nyt pidempää kestävän. Voisko noita saada takuun piikkiin vaihdettua vai pitääkö taas ostaa uudet.
              Attached Files

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Originally posted by Kal.ju View Post
                Jatketaans tästä omasta kopperosta. Elikkäs nyt on ruvennu kolisemaan kokoajan enemmän ja enemmän. Kolina on enempi ns. muljahdus/molskaus. Rupesin tutkimaan ja tein hälyttävän löydön. Vuoden vanhoissa yläpään laakereissa oli halkeamat, kuvat kertokoon lisää.

                Jos noi laakerit paljastuu syylliseks niin miten menee noiden osien takuu? Laakerit ostettiin Laakkosen marmoritiskiltä 134€kpl hintaan, ja luulis niiden nyt pidempää kestävän. Voisko noita saada takuun piikkiin vaihdettua vai pitääkö taas ostaa uudet.
                Empä ihmettelekkään kun ovat tollee haljenneet, tosta puuttuu mutterin ja kumiosuuden välistä "stoppari", eli joka rajottaa kumin jouston. Esim. tässä kaaviossa näkyy tuo stoppari numerolla #5. Käytännössä tuo on muotoiltu metallilevy jonka alapuolella on kumia.

                Meinasin ite jättää tuon stopparilevyn pois takaiskareista kun vanhat olivat väärään kokoisella keskireiällä mutta asiaa hieman tutkittuani päätin tilata uudet marmoritiskiltä, vaikuttaa kuitenkin kumin kestävyyteen aika paljon.

                EDIT: Ja kait olet myös huomioinnut että tuon yläpäänlaakerin alapuolella on kanssa tommonen metallilevy, samaisessa kaaviossa numero 3#. Voisin olettaa sen mahdollisen puuttumisenki vaikuttavan siihen kuinka paljon kumi joustaa.
                Last edited by Supa; 26-04-2008, 21:18.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Kal.ju
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 2883
                  • Akaa / Toijala

                  Originally posted by Supa View Post
                  Empä ihmettelekkään kun ovat tollee haljenneet, tosta puuttuu mutterin ja kumiosuuden välistä "stoppari", eli joka rajottaa kumin jouston. Esim. <A href="http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HD51&mospid=47375&btnr=31_0120& hg=31&fg=10"" target=_blank>tässä kaaviossa näkyy tuo stoppari numerolla #5. Käytännössä tuo on muotoiltu metallilevy jonka alapuolella on kumia.

                  Meinasin ite jättää tuon stopparilevyn pois takaiskareista kun vanhat olivat väärään kokoisella keskireiällä mutta asiaa hieman tutkittuani päätin tilata uudet marmoritiskiltä, vaikuttaa kuitenkin kumin kestävyyteen aika paljon.

                  EDIT: Ja kait olet myös huomioinnut että tuon yläpäänlaakerin alapuolella on kanssa tommonen metallilevy, samaisessa kaaviossa numero 3#. Voisin olettaa sen mahdollisen puuttumisenki vaikuttavan siihen kuinka paljon kumi joustaa.
                  No voihan perseensuti mä sanon. Saiskohan tota mitenkään ns. elvytettyä, jos hommais ton osan 5. Eli toimisi toi laakeri nyt vielä edes vuoden? Nyt ei ole kyllä persettä ostaa uusia laakereita + muut hilppeet. Sitä kun omasta mielestä tuli sillo vuos takaperin laitettuka "kaikki kuntoon kerralla"

                  Ton yläpään kanssa oli muutenki vittumainen tivoli sillo kun asennettiin ja tää oli vähän tällanen "aikapommi".

                  Kai se olis paras vaihtoehto kokeilla tolla stopperilla josko sillä hiljenis, saas nähä...

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Originally posted by Kal.ju View Post
                    No voihan perseensuti mä sanon. Saiskohan tota mitenkään ns. elvytettyä, jos hommais ton osan 5. Eli toimisi toi laakeri nyt vielä edes vuoden? Nyt ei ole kyllä persettä ostaa uusia laakereita + muut hilppeet. Sitä kun omasta mielestä tuli sillo vuos takaperin laitettuka "kaikki kuntoon kerralla"

                    Ton yläpään kanssa oli muutenki vittumainen tivoli sillo kun asennettiin ja tää oli vähän tällanen "aikapommi".

                    Kai se olis paras vaihtoehto kokeilla tolla stopperilla josko sillä hiljenis, saas nähä...
                    Voihan sitä kokeilla mutta kun kumi on jo näköjään irti siitä akselista niin eipä se paljoo auta. Kaipa se hätätilassa menee. Harmi vaan kun tuo yläpää on yhtä pakettia eikä sitä saa oikeen mitenkää purettua.
                    Ja voihan sitä löytää vielä käytettynä ihan hyväkuntoset yläpäät suht edullisesti, varmaan paremmat kun nykysen jotka on rikki.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • ilhuikar
                      Bimmer Rookie
                      • May 2007
                      • 47
                      • Kanta-Häme

                      Olisiko kellään lainata/vuokrata e34:n takakelkan puslatyökalua Hämeenlinnan seudulla?
                      Harrastemosse: e34 540iA
                      Kulkine: Peugeot 406 HDi

                      Comment

                      • ilhuikar
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 47
                        • Kanta-Häme

                        Originally posted by ilhuikar View Post
                        Olisiko kellään lainata/vuokrata e34:n takakelkan puslatyökalua Hämeenlinnan seudulla?
                        Anyone? Tapeltiin kyseisten puslien kanssa eilen useampi tunti, ilman tulosta.
                        Harrastemosse: e34 540iA
                        Kulkine: Peugeot 406 HDi

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1372
                          • Oulainen

                          Onko kukaan tilannut tämmöstä pakettia saksasta? mitä pitää sisällään tuo saksan kieli ei oo vahvin. hinta tuntuis olevan kohdillaan jos kaikki kuvan romut tulee, tuskin ne postit paljoa tekee lisää.

                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            Originally posted by jsr85 View Post
                            Onko kukaan tilannut tämmöstä pakettia saksasta? mitä pitää sisällään tuo saksan kieli ei oo vahvin. hinta tuntuis olevan kohdillaan jos kaikki kuvan romut tulee, tuskin ne postit paljoa tekee lisää.

                            http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-KOMPLE...QQcmdZViewItem
                            Eivät näyttäisi suomeen lähettävän.

                            Muutenkin kannattaa ennemmin tutkia sitä alustaa että missä sitä väljää on eikä summassa vaihtaa osia, ja tilalle kannattaa kyllä sitten laittaa edes jonkin merkkisiä (ei ihan halvimpia mitä sattuu löytymään) osia niin varmemmin kestää edes hetken kuitenkin sen verran hankalia joka vuosi noita vaihdella.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14509
                              • Oulu

                              Originally posted by jsr85 View Post
                              Onko kukaan tilannut tämmöstä pakettia saksasta? mitä pitää sisällään tuo saksan kieli ei oo vahvin. hinta tuntuis olevan kohdillaan jos kaikki kuvan romut tulee, tuskin ne postit paljoa tekee lisää.

                              http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-KOMPLE...QQcmdZViewItem

                              Sisältää nuo kuvassa olevat, eli alatukivarret, reaktiotangot, koiranluut ja raidetangot.

                              Itse tilasin Bandel Auto mobiltechkinikiltä reaktiotangot (sieltä saa myös noita paketteja) ja postikulut oli suomeen 19,90e. Viikossa oli paketti perillä kun maksu oli mennyt.

                              Eikä noiden osien vaihtaminen kyllä vaikeaa ole. Mutta nuo jos tilaa niin kannattaa ottaa kyllä se ohjauksen keskitanko ja apusimpukan hela myös. Eikä kyllä kannata rueta tukivarsi kerrallaan vaihteleen, jos väljää on toisella puolella niin 99,9% varmasti se välys löytyy myös toiselta puolelta. Eikä nuo iipei paketit vastaa Lemföder laatua, mutta hinta onkin sitten eri kalipeeria... Jos Lemföderiä tilaa niin ei taida 500eurolla selvitä, jos kaikki vaihtaa.
                              Last edited by zener; 08-05-2008, 23:14.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • rounders
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2005
                                • 113
                                • helsinki

                                itse tilasin juuri vastaavan setin ebayn kautta . tuli tuolta aikaisemmin ketjussakin mainitulta autoteile nimisestä pajasta. hinta 176e toimitettuna suoraan dhl:llä mun duuni huoneeseen.
                                vaihtotyössä sain vähän apua duunikaverilta kun en itse ole koskaan tehnyt
                                vastaavaa ja ihan helppoahan tuo oli muutaman osan irroitusta lukuunottamatta.
                                etupään tunto muuttui täysin. nyt ihan hunajaa ajella töyssyihin.

                                jos tohon hintaan ja pienellä vaivalla selviää 1-2 vuotta eteenpäin niin kyllä mulle riittää.
                                ex: 323i -99
                                ex: 535i -91
                                ex: 525i -89
                                ex: 316i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎