Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by SushiX View Post
    Osien nimitykset tuli selväksi, kiitos..
    Näyttäisi huokuvan/tihkuttavan/kostea kardaanin ja perän välisestä liitoksesta. Onko siellä edes stefaa tai tiivistettä? Jos ei ole niin mikäs siinä kohdin vuotaa tai tihkuttaa läpi?

    Saisiko linkkiä tuohon pinionakselin stefaan?

    Mikäs muuten on tuo osa nro. 15?
    Tuo 15 taitaa olla ihan kuvan mukainen metalli käikäle. Jonkinasteinen spacer kardaanin päässä.

    Perän laipan ja kardaanin välissä muistaakseni oli ihan paperi tiiviste.
    Tuolla vakionopeusnivelessä on sisällä samaa tavaraa kuin vetoakseleissa.
    Olisiko kosteus mahdollisesti vaseliinimaista vai enemmän öljyä? Jos vaseliinia niin silloin pääsee huomattavasti helpommalla.


    Ja tuolla numero 5 on kyseinen stefa
    Last edited by Muurahainen; 22-11-2012, 13:52.

    Comment

    • MH motorsport
      BTCF Member
      • Sep 2011
      • 2301
      • Turku

      Kokemuksia? m5/m tech puskurit aika kiven alla ja uuteen ei ole varaa niin mites tällänen. http://tuningdesign.shop.wosbee.com/...emcode=BE34-12
      Autopalvelu MH-motor
      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
      Maxxecu myynti ja asennus
      www.mh-motor.fi
      0503218217
      Kulkineet:
      E6 2000 touring
      E6 2002 touring
      E30 318is ///Mtechnic 2
      E34 ///M5 nürburgring
      E34 S62b50 turbo dct
      E39 523i ///Msport
      F30 320d

      Comment

      • Heiska
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 2024
        • Mikkeli

        Originally posted by Muurahainen View Post
        Tuo 15 taitaa olla ihan kuvan mukainen metalli käikäle. Jonkinasteinen spacer kardaanin päässä.

        Perän laipan ja kardaanin välissä muistaakseni oli ihan paperi tiiviste.
        Tuolla vakionopeusnivelessä on sisällä samaa tavaraa kuin vetoakseleissa.
        Olisiko kosteus mahdollisesti vaseliinimaista vai enemmän öljyä? Jos vaseliinia niin silloin pääsee huomattavasti helpommalla.


        Ja tuolla numero 5 on kyseinen stefa
        Tänään juuri tiputin perän pois ja itsellää oli perän ja kardaanin välissä kumitiiviste.

        Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

        Comment

        • SushiX
          BTCF Member
          • Apr 2008
          • 2100
          • ǝɓuᴉʌʎH

          Originally posted by Heiska View Post
          Tänään juuri tiputin perän pois ja itsellää oli perän ja kardaanin välissä kumitiiviste.
          Pakko udella, että kaunko Heiska kesti perän tiputus? Kauankos tuohon perään vaihtaa tiivisteet jos siis hommaa koko perän tiiviste sarjan ja vaihtelee kaikki?

          Originally posted by Muurahainen View Post
          Tuo 15 taitaa olla ihan kuvan mukainen metalli käikäle. Jonkinasteinen spacer kardaanin päässä.

          Perän laipan ja kardaanin välissä muistaakseni oli ihan paperi tiiviste.
          Tuolla vakionopeusnivelessä on sisällä samaa tavaraa kuin vetoakseleissa.
          Olisiko kosteus mahdollisesti vaseliinimaista vai enemmän öljyä? Jos vaseliinia niin silloin pääsee huomattavasti helpommalla.


          Ja tuolla numero 5 on kyseinen stefa
          En ole ihan varma.. En ole maistanut, haistanut saati kokeillut.. Kostea se kokoajan on juuri tuosta laipan kohdalta.. Täytyy selvittää kunhan saan auton talliin vietyä..

          Jos se on vaseliinimaista niin silloin olisi ilmeisesti antautunut tuo vakionopeusnivel?

          Kuinka vaikea tuo kyseinen stefa on vaihtaa, jonka linkitit? Helpottaako jos irroittaa kardaanin vai onko helpompi vaihtaa perän irroittamisella vai tarviiko kumpaakaan irroittaa?

          Ilmeisesti tuo vakionopeusnivel on suht helppo vaihtaa uuteen?
          E90 07 335D
          Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            Originally posted by SushiX View Post
            Pakko udella, että kaunko Heiska kesti perän tiputus? Kauankos tuohon perään vaihtaa tiivisteet jos siis hommaa koko perän tiiviste sarjan ja vaihtelee kaikki?



            En ole ihan varma.. En ole maistanut, haistanut saati kokeillut.. Kostea se kokoajan on juuri tuosta laipan kohdalta.. Täytyy selvittää kunhan saan auton talliin vietyä..

            Jos se on vaseliinimaista niin silloin olisi ilmeisesti antautunut tuo vakionopeusnivel?

            Kuinka vaikea tuo kyseinen stefa on vaihtaa, jonka linkitit? Helpottaako jos irroittaa kardaanin vai onko helpompi vaihtaa perän irroittamisella vai tarviiko kumpaakaan irroittaa?

            Ilmeisesti tuo vakionopeusnivel on suht helppo vaihtaa uuteen?
            Stefa on perän laipan alla eli ainakin kardaani pitää saada perästä irti kun laipan mutteri on siellä välissä. Nämähän pitää sitten saada takaisin myös oikeaan momenttiin muuten voi olla että on entinen perä.

            Jos tuo vuotaa vakionopeusnivelestä tavaraa voi olla että siellä on rasvat ihan miten sattuu ja jumittaa / ravistaa kun kulahtaa loppuun. Kannattaa tarkistaa tuon tilanne kun ei tainnut olla ihan ilmainen tuo nivel. Nivelhän on siis samanlainen kuin vetonivel. Sokalla kiinni spooreissa.

            Minulla on täällä lepsämässä varastossa 540ia kardaani. Siitä tosin on tuo nivel rikki ja tämä rikkoo kannatinlaakerin kun jumittuu sopivaan kohtaan. En tiedä korjautuisiko putsaamalla ja rasvaamalla oikein mahdottomasti.
            Last edited by Muurahainen; 22-11-2012, 14:54.

            Comment

            • Heiska
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 2024
              • Mikkeli

              Originally posted by SushiX View Post
              Pakko udella, että kaunko Heiska kesti perän tiputus? Kauankos tuohon perään vaihtaa tiivisteet jos siis hommaa koko perän tiiviste sarjan ja vaihtelee kaikki?
              Siitä kun auto oli pukkien päällä -> perä lattialla = n.2h. En millään kiireellä touhunnu ja muutama tauko

              Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

              Comment

              • SushiX
                BTCF Member
                • Apr 2008
                • 2100
                • ǝɓuᴉʌʎH

                Originally posted by Heiska View Post
                Siitä kun auto oli pukkien päällä -> perä lattialla = n.2h. En millään kiireellä touhunnu ja muutama tauko
                Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

                Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä
                E90 07 335D
                Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                Comment

                • tonnizi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 1501
                  • Mäntsälä

                  Originally posted by SushiX View Post
                  Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

                  Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä
                  Mun autossa se on aivan sama otaako sen perän ilman kardaania irti vai ei, yhtä vittumainen se on silti laitaa kiinni se perä takas, kädet ei kunnol mahu niihin väleihin.
                  Social Media:
                  - Twitter
                  - Instagram
                  - Twitch

                  - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                  Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                  Nykyinen:
                  E61 530d -04
                  Ex:
                  E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                  Comment

                  • Haatainen
                    BTCF Member
                    • Jul 2009
                    • 1451
                    • Tampere

                    Originally posted by SushiX View Post
                    Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

                    Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä

                    se 210 perä painaa jonkun 40kg. On yhden miehen nosteltavissa, mutta ei helposti eikä mukavasti auton alla. Ehdottomasti jotain sinne alle irrotusvaiheeseen.
                    Alla:
                    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                    E24 635Csi -84 Polaris metallic

                    Ennenkin on ollut autoja

                    Comment

                    • Heiska
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 2024
                      • Mikkeli

                      Originally posted by SushiX View Post
                      Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

                      Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä
                      ei ole mitään rakettitiedettä, mut ärsyttävää pomppia edestakaisin nykimään käkkäriä että saa vetarin pultit irti
                      Itsellä oli hallitunkki tukemassa perää kun irrotin sitä. Tärkeimmät avaimet on 17, 19 ja 22mm lenkki sekä 8mm kuusiokolo sekä 13mm hylsy että saa kardaanin näkyviin

                      Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

                      Comment

                      • SushiX
                        BTCF Member
                        • Apr 2008
                        • 2100
                        • ǝɓuᴉʌʎH

                        Originally posted by Heiska View Post
                        ei ole mitään rakettitiedettä, mut ärsyttävää pomppia edestakaisin nykimään käkkäriä että saa vetarin pultit irti
                        Itsellä oli hallitunkki tukemassa perää kun irrotin sitä. Tärkeimmät avaimet on 17, 19 ja 22mm lenkki sekä 8mm kuusiokolo sekä 13mm hylsy että saa kardaanin näkyviin
                        Kiitoksia..!

                        Täytyy laitella muistiin kun lähtee kyseistä hommaa duunaamaan
                        E90 07 335D
                        Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                        Comment

                        • Heiska
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 2024
                          • Mikkeli

                          Originally posted by SushiX View Post
                          Kiitoksia..!

                          Täytyy laitella muistiin kun lähtee kyseistä hommaa duunaamaan
                          Itse purin järjestyksessä: kardaani irti perästä, vetarit irti perästä, vetarit irti pyörän navasta, sit varmistin että (kuvan) pultit nro.3 joita on 3 kpl, nro.8 2kpl ja edessä oleva nro.5 aukeavat. sen jälkeen kun kaikki pultit on suostunut hieman aukeamaan, ni tunkki tukemaan perää ja pultit kokonaan pois. kun kaikki pultit on pois, niin rupee varovasti laskemaan perää alaspäin ja ohjailee tarvittaessa meisselillä, jos meinaa johonkin kanittaa... onnistuu myös ilman pultti nro.3 avaamista, mut ainakin aikoinaan jouduin ite vänkäämään aika paljon että lähti.

                          Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

                          Comment

                          • SushiX
                            BTCF Member
                            • Apr 2008
                            • 2100
                            • ǝɓuᴉʌʎH

                            Originally posted by Heiska View Post
                            Itse purin järjestyksessä: kardaani irti perästä, vetarit irti perästä, vetarit irti pyörän navasta, sit varmistin että (kuvan) pultit nro.3 joita on 3 kpl, nro.8 2kpl ja edessä oleva nro.5 aukeavat. sen jälkeen kun kaikki pultit on suostunut hieman aukeamaan, ni tunkki tukemaan perää ja pultit kokonaan pois. kun kaikki pultit on pois, niin rupee varovasti laskemaan perää alaspäin ja ohjailee tarvittaessa meisselillä, jos meinaa johonkin kanittaa... onnistuu myös ilman pultti nro.3 avaamista, mut ainakin aikoinaan jouduin ite vänkäämään aika paljon että lähti.
                            Asia selvä.. Samalla vaivalla voit tulla vaihtamaan ne öljyt ja tiivisteet perään?

                            Heitetääs vielä kyssäriä kansalle.. Kuinkas vaikea on vaihtaa takapäähän pyörän laakerit? Eteen näytti purku kuvista sen verran yksinkertaiselle, että siinä tuskin on ongelmia.
                            E90 07 335D
                            Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                            Comment

                            • Kal.ju
                              BTCF Member
                              • Mar 2003
                              • 2881
                              • Akaa / Toijala

                              Originally posted by SushiX View Post
                              Heitetääs vielä kyssäriä kansalle.. Kuinkas vaikea on vaihtaa takapäähän pyörän laakerit?
                              Mikäli oikeanlaiset ulosvetäjät ja prässit löytyy, niin varmaan sellainen 1h niin ovat vaihdettu. Asiaa varmaan nopeuttaa jos olet jo vetarit irroittanu tuossa perän irroituksen yhteydessä.

                              Paskoilla/ilman kunnon työkaluja tuossa hommassa menee sitten kauan. Viimekesänä saatiin vaihdettua 1 laakeri 1,5 päivässä...
                              Oli niin saatanan jumissa että lähti loppuenlopusin pieninä palasina irti.
                              Last edited by Kal.ju; 23-11-2012, 07:14.

                              Comment

                              • Laakeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2005
                                • 983
                                • Rovaniemi

                                Ei niiden pyöränölaakereiden vaihtoon mitään prässejä tarvitse. Itse tilasin tämmösen sarjan http://www.ebay.co.uk/itm/280962564395

                                Tuolla sarjalla vaihtu laakeri pariin tuntiin rauhallisesti tehden. Eikä tarvitse suotta irrottaa tukivartta. Tuossa sarjassa kun tulee noita pultteja, niin niillä vedin navan irti. Tämän jälkeen sopiva kuppi ja sopiva kappale takapuolelle ja pulttimopolla hakkas laakerin pihalle. -90 auto ja alkuperäinen laakeri, oli muuten pikkasen ruosteessa ja lähti ilman mitään ongelmia. Sitte vaan työntää uuden laakerin paikoilleen.


                                http://www.youtube.com/watch?v=D4PK1jXhppE tästä näkee vähän ideaa, miten tuota on ajatus käyttää.
                                E34 S38B38
                                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                                2gen RAM 5.9 cummins

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎