Originally posted by Makkurainen
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.
Collapse
X
-
Jälkimmäinen id tarjoaa pajeroa. Mutta tuossahan nyt tuli jo tärkeimmät tarkastuskohteet ilmi. Kori kannattaa myös tarkastaa yleisistä ruostumiskohdista, eli ovien alareunat, paksinluukku (varsinkin rek.valojen ympärys),luukun alla kulkeva lista(n. rek.valojen kohdalta tykkää rupeutua), tankinluukun alta ja konepellin etureuna, tämä tuntuu herkemmin kukkivan kuskin puolelta.
Comment
-
-
Originally posted by Juu50 View PostJälkimmäinen id tarjoaa pajeroa. Mutta tuossahan nyt tuli jo tärkeimmät tarkastuskohteet ilmi. Kori kannattaa myös tarkastaa yleisistä ruostumiskohdista, eli ovien alareunat, paksinluukku (varsinkin rek.valojen ympärys),luukun alla kulkeva lista(n. rek.valojen kohdalta tykkää rupeutua), tankinluukun alta ja konepellin etureuna, tämä tuntuu herkemmin kukkivan kuskin puolelta.
Comment
-
-
Originally posted by Makkurainen View PostId nro korjattu.....ensimmäinen poistettu ostoslistasta...kaksikilpinen ja konepellissä jotain häikkää korjauksen jäljiltä.
Comment
-
-
Originally posted by zeneg View PostEikös kannattaisi jo tuolla reilun 4k€ budjetilla laajentaa hakua myös 2.5d ja 3.0d malleihin? Kyllä se 140heppanen karkaa hanskasta lähes samalla tavalla kuin 190heppanen.
Mielestäni järkevämpi vaihtoehto jälleenmyyntiäkin ajatellen eikä käyttökulut sen kummoisemmat liene.
Ja hyvällä tuurilla reippaasti enemmän varustellun vielä kohtuullisilla metreillä olevan facelift 3.0d:n saa noin 3keur setelinipulla.
Comment
-
-
Ehdottomasti kutosella oleva eli 25d tai 30d. Käyntiääni on miellyttävä (vertaa neloseen) ja järkevästi käytettynä hyvin vähävikainen auto. Ei kuluta paljoa ja lämpö riittää kovillakin pakkasilla. Sivulasit tahtoo huurtua. Kori ei ole paha ruostumaan, paiti luukkujen reunat tahtoo kuplia. Automaatti on vähän heikko näissä tai ehkä enemmänkin herkkä väärälle käytölle. Näissäkään tosin halpaa ja hyvää ei ole.
Comment
-
-
Originally posted by |parsakaali| View PostEhdottomasti kutosella oleva eli 25d tai 30d. Käyntiääni on miellyttävä (vertaa neloseen) ja järkevästi käytettynä hyvin vähävikainen auto. Ei kuluta paljoa ja lämpö riittää kovillakin pakkasilla. Sivulasit tahtoo huurtua. Kori ei ole paha ruostumaan, paiti luukkujen reunat tahtoo kuplia. Automaatti on vähän heikko näissä tai ehkä enemmänkin herkkä väärälle käytölle. Näissäkään tosin halpaa ja hyvää ei ole.
Plussaa:
-ajettavuus ehdottomasti!
-tekniikka ylipäätänsä
-kuluttaa yllättävänkin vähän
-hiljainen
Miinusta:
-talvella käynnistys kovilla pakkasilla
-lasien helposti huurtuminen vaikka kuinka yrittää säätää tuuletuksiaLast edited by Tomson; 07-03-2016, 21:25.
Comment
-
-
Originally posted by zeneg View PostEikös kannattaisi jo tuolla reilun 4k€ budjetilla laajentaa hakua myös 2.5d ja 3.0d malleihin? Kyllä se 140heppanen karkaa hanskasta lähes samalla tavalla kuin 190heppanen.
Comment
-
-
Originally posted by Makkurainen View PostJoo kyllä tässä avoimin mielin ollaan bemua kattomassa ja budjettikaan ei ihan tohon 4000 oo rajoitettu. Mites noi automaatti lootat näissä bemuissa on,onko luotettavia,jotenkin manuaali tuntuis olevan se meikäläisen laatikko. Kaverilla kyllä on tollanen kutoskoneinen bemu automaatilla ja täytyy sanoa et onhan se hieno kone ja automaatti siinä ni hienolta yhdistelmältä vaikuttaa.
Comment
-
-
Originally posted by Makkurainen View PostMites noi automaatti lootat näissä bemuissa on,onko luotettavia,jotenkin manuaali tuntuis olevan se meikäläisen laatikko. Kaverilla kyllä on tollanen kutoskoneinen bemu automaatilla ja täytyy sanoa et onhan se hieno kone ja automaatti siinä ni hienolta yhdistelmältä vaikuttaa.
Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.
Comment
-
-
Originally posted by hietase View PostGM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...
Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by hietase View PostGM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...
Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.
Suomessaan tämä kulminoitui tavallistakin suurempana vikatiheytenä sitä kautta että nämä viat eivät lopettaneet menoa heti, vaan ratasvalon ensisyttymisestä mentiin vielä monta tuhatta enne totaalitilttiä.
Eli suuri tuontiautomäärä takasi sen että Suomilaivaan valikoitui Saksasta ja erityisesti Italiasta jo kertaalleen ratasvalon sytyttäneitä yksilöitä jotka saivat "näkymättömällä musteella” lasiin lyödyn Export leiman.
Ne olivat niitä ”hyviä mutta halpoja” joita sitten rahdattiin tuhansia tähän maahan ja sitä kautta nämä GM-laatikko-ongelmat näkyi niin räikeästi kuin näkyivät.
Nämähän rupesivat ”kestämään” sitä mukaa kun ko.autot saivat Suomessa kilometrejä alle ja itse asiassa tänä päivänä vanhat GM-laatikot ovat selvästi luotettavempia kuin tuolloin varsin uusina ja pienillä kilsoilla.
Nämä uudempien ja vähän ajettujen ongelmat olivat venttiilikoneisto-ongelmia, mitkä sitten mahdollistivat laatikon luistot niin että levyt paloivat.
Ok, myös ihan sähköpuolen tilttejä oli jonkin verran.
Näitä kumpaakaan ei juuri ole vanhoissa askeissa enään lainkaan, eikä näihinkään öljyjen vaihto tai vaihtamattomuus vaikuta käytännön tasolla mitenkään.
Suurin kotimainen ongelmahan näissä oli ja on edelleen turbiinin hajoaminen joka sitten laitetaan koko ”laatikon hajoamiseksi”, vaikka ongelma useimmiten korjaantuu uudella turbiinilla ja huolellisella öljyjen vaihdolla(metallipurua kierrossa).
Turbiinin korkkaamista taas edesauttaa erittäin voimaakkaasti juurikin lastutus (+sen jälkeinen ajotapa+vedetäänkö raskasta kuormaa).
Tämä tahtoo sanoa että itse laatikko kyllä kestää vääntöä ja voimaa yllättävänkin hyvin, mutta turbiini ei.
Eli ei näistä itse laatikoista mekaanisesti oikeastaan hajoa liikaan voimaan mikään, kuin hyvin satunnaisesti, turbiini on se mikä korkkaa ja minkä vuoksi tässäkin maassa on tuhansia laatikoita tuomittu turhaan ”rikkuneiksi”.
Turbiinin saa taas vanhemmiten helpostikkin hajalle vaihtelemalla niitä öljyjä tiuhaan, jolloin se joutuu vähäksi aikaa todella koville paineiden noustessa.
Ok, turbiini on jo tällöin muutenkin ehtoopuolella, mutta saahan sen vaihdettua 50-100tkm aiemmin kuin ilman vaihtoja.
Tässä maassa pörrää edelleen yli 15-vuotiaita e39 suomiautoja GM-laatikolla joissa on kilometrejä jo 500tkm:n molemmin puolin ja kuitenkin alkuperäisin öljyin.
Eli niiden öljyjen vaihtamattomuuteen ei GM-laatikko hajoa edelleekään.
Comment
-
-
Mielenkiintoista. Tulkitsenko tekstiäsi oikein, eli esim. Saksassa tai Italiassa ruuhkissa junnattujen yksilöiden laatikot vikaantuivat, eli kyse oli periaatteessa käyttötavasta / -olosuhteista?
Korkkailiko laatikot muidenkin autonvalmistajien autoissa, huolimatta huolto-ohjelmassa olevasta öljynvaihdosta?
Jos turbiini on se heikko lenkki, onko keinoja sen vahvistamiseksi, tai muutoin ongelman poistamiseksi tavalla tai toisella?
Comment
-
-
Useammalta laatikkokorjaajaltakin kuultuna momentinmuunnin on näissä GM:n laatikoissa yleisin vikaantumisen alkulähde. Omaan E39:iin vaihdoin LuK:n valmistaman (sama kuin E53:ssa) uuden muuntimen ennakoivasti n. 300 tkm kohdilla. Öljyt vaihdettu säännöllisesti 120 tkm välein. Nyt mittarissa 375 tkm, eikä laatikon toiminnasta ole pahaa sanaa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by hietase View PostMielenkiintoista. Tulkitsenko tekstiäsi oikein, eli esim. Saksassa tai Italiassa ruuhkissa junnattujen yksilöiden laatikot vikaantuivat, eli kyse oli periaatteessa käyttötavasta / -olosuhteista?
Eli näissä kaikissa oli uutena sanotaanko n.2-3%:ssa sisäsyntyinen vika, eli venttiilikoneistossa oli piilevää vikaa heti tehtaalta lähtessään.
Todennäköisesti suurin syy oli joko kokoonpanossa sisään jääneet epäpuhtaudet tai sitten heti melko uutena mekaniikasta itsessään irronneet epäpuhtaudet/partikkelit.
Nämä joka tapauksessa konkretisoituivat vioiksi jo heti melko uusissa ja suhteellisen vähän ajetuissa autoissa.
Saksalaisen kuluttajan auto joka muutaman vuoden ikäisenä sytytti ensimmäisen kerran ratasvalon ja jossa takuuaika kuitenkin oli jo ummessa, sai aina ”Export” leiman ja tätä kautta nämä jo perusvian omaavat autot löysivät tiensä mm.Suomeen.
Usein kävi niin että auto lähti ensin Italiaan ja kun vika alkoi ilmoittaa itsestään siellä tihenevään tahtiin, löysi se tiensä Suomeen, halvista halvin kun oli.
Tästä syystä nämä vikaiset GM-laatikot olivat niinkin yliedustettuina suhteessa kokonaisuuteen näiden laatikkojen ongelmaa.
Käytöllä ei ollut mitään merkitystä näiden sisäsyntyisten ongelmien kokretisoitumiselle, vaan ongelma itsessään oli luotu jo laatikon kokoonpanossa Ranskassa.
Turbiiniongelmalla taas on yhteys käyttöön ja erityisesti lastutukseen, mutta sehän se on näissä mikä lopulta korkkaa todennäköisimmin ensimmäisenä niistäkin mihin öljynvaihtoja ei ole koskaan tehty(ja jos ei tehdä lainkaan, niin lastuttamattomana menee isoin osa laatikoista ainakin 600tkm:n molemmin puolin).
Originally posted by hietase View PostKorkkailiko laatikot muidenkin autonvalmistajien autoissa, huolimatta huolto-ohjelmassa olevasta öljynvaihdosta?
Jos turbiini on se heikko lenkki, onko keinoja sen vahvistamiseksi, tai muutoin ongelman poistamiseksi tavalla tai toisella?
Eli sellaista vikaa ei ole olemassakaan kuin ”korkkaaminen”, vaan jotakin sietä aina pettää ihan oikeasti jos meno loppuu ja ratasvalo syttyy tauluun.
Ok, nythän on jo hyvinkin tiedossa että öljynvaihdot eivät näissä korreloi lainkaan
todelliseen päästyyn ajosuoritteeseen. Ei BMW:n eikä minkään muunkaan suhteen.
Suomessa porskuttaa v,-99-00 530D e39:jä todella kovilla kilsoilla joihin ei vieläkään ole öljyjä askiin koskaan vaihdettu ja jos nyt vaihdetaan, meno yleensä loppuu muutaman tuhannen kilsan jälkeen turbiiniongelmiin.
Paskashokki oli näissä lopultakin melko pieni ja satunnainen ongelma, jos vaihto tehtiin oikein ja huolella.
Niitäkin kiistatta Suomessa jokusia tapahtui, koska jos venttiilikoneistojumi tapahtui pian vaihdon jälkeen mutta autolla muuten oli jo paljon kilsoja takana, oli/on syy-yhteys varsin selvä.
Nämäkään laatikot eivät ole koskaan tehtykään ”ikiliikkujiksi”, mutta kyllähän nyt on jo selvää että parhaimmillaan näillä mennään tosi pitkälle ilman minkäänlaisia ongelmia ja ilman yhtäkään öljynvaihtoa.
Varsinkin 525d:t pienemmällä väännöllä tuntuu kestävän ja kestävän...siis sen jälkeen kun nämäkin olivat aikoinaan uutena päässeet tuosta 50-70tkm:n uutuuden nihkeyden ”sisäänajovaiheesta” yli.
Nyt vanhemmiten kaikki näiden GM-askien viat ovat yli 90%:sti turbiinivikoja, vaikka niitä usein vielä nytkin tulkitaan ”korkkaamisiksi”.
Ko.laatikko on kuitenkin useimmiten pelastettavissa turbiinin vaihdolla vaikka kierrossa olisikin ollut metallipurua runsaastikkin.
Eli uusi/peruskorjattu turbiini sisään, lahduttimen+putkien pesu, uudet öljyt+suodatin.
Tämän jälkeen muutama tuhat ajoa ja uudet öljyt.
Sen jälkeen kun ei pidellä, menee yleensä vielä muutaman satatuhatta heittämällä.Last edited by Hemi; 09-03-2016, 21:01.
Comment
-
Comment