Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    Originally posted by Makkurainen View Post
    Morjens palstalaisille. Piti oikeen rekisteröityä kun vaimo alkanu bemaria vonkumaan. Eli nettiautosta tollaset 520d olis haarukassa(id:7786221 ja id7859774). Mitä pitäis autosta tutkiskella jos kyseisiä kulkineita kävis kattomassa vai onko joku näitä jo käynyt tutkimassa. Kone ilmeisesti aika tehoton painoon nähden mutta eipä vaimo ojien välissä pysyny tehokkaammalla nelivetoisellakaan. Kilsat ois vielä ilmeisesti kohtuulliset???.
    En kyllä tiedä, miten helposti nämä 20deeläiset vaihtaa omistajaa jälleenmyyntiä ajatellen? Perusjuttujahan noissa lähinnä on. Kunhan käy tasaisesti, vetää normaalisti ilman savupilveä ja alusta ei kolise niin pärjää jo pitkälle. Merkkivalot mittaristosta kannattaa tarkastaa yms yms.

    Comment

    • Juu50
      Bimmer Fanatic
      • May 2012
      • 300
      • Kouvola

      Jälkimmäinen id tarjoaa pajeroa. Mutta tuossahan nyt tuli jo tärkeimmät tarkastuskohteet ilmi. Kori kannattaa myös tarkastaa yleisistä ruostumiskohdista, eli ovien alareunat, paksinluukku (varsinkin rek.valojen ympärys),luukun alla kulkeva lista(n. rek.valojen kohdalta tykkää rupeutua), tankinluukun alta ja konepellin etureuna, tämä tuntuu herkemmin kukkivan kuskin puolelta.

      Comment

      • Makkurainen
        Newbiemmer
        • Mar 2016
        • 3
        • E-Pohjanmaa

        Originally posted by Juu50 View Post
        Jälkimmäinen id tarjoaa pajeroa. Mutta tuossahan nyt tuli jo tärkeimmät tarkastuskohteet ilmi. Kori kannattaa myös tarkastaa yleisistä ruostumiskohdista, eli ovien alareunat, paksinluukku (varsinkin rek.valojen ympärys),luukun alla kulkeva lista(n. rek.valojen kohdalta tykkää rupeutua), tankinluukun alta ja konepellin etureuna, tämä tuntuu herkemmin kukkivan kuskin puolelta.
        Id nro korjattu.....ensimmäinen poistettu ostoslistasta...kaksikilpinen ja konepellissä jotain häikkää korjauksen jäljiltä.

        Comment

        • zeneg
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 1238
          • Oulu

          Originally posted by Makkurainen View Post
          Id nro korjattu.....ensimmäinen poistettu ostoslistasta...kaksikilpinen ja konepellissä jotain häikkää korjauksen jäljiltä.
          Eikös kannattaisi jo tuolla reilun 4k€ budjetilla laajentaa hakua myös 2.5d ja 3.0d malleihin? Kyllä se 140heppanen karkaa hanskasta lähes samalla tavalla kuin 190heppanen.

          Comment

          • ilpopi
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 139
            • Kankaanpää

            Originally posted by zeneg View Post
            Eikös kannattaisi jo tuolla reilun 4k€ budjetilla laajentaa hakua myös 2.5d ja 3.0d malleihin? Kyllä se 140heppanen karkaa hanskasta lähes samalla tavalla kuin 190heppanen.
            +1

            Mielestäni järkevämpi vaihtoehto jälleenmyyntiäkin ajatellen eikä käyttökulut sen kummoisemmat liene.
            Ja hyvällä tuurilla reippaasti enemmän varustellun vielä kohtuullisilla metreillä olevan facelift 3.0d:n saa noin 3keur setelinipulla.

            Comment

            • |parsakaali|
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 996

              Ehdottomasti kutosella oleva eli 25d tai 30d. Käyntiääni on miellyttävä (vertaa neloseen) ja järkevästi käytettynä hyvin vähävikainen auto. Ei kuluta paljoa ja lämpö riittää kovillakin pakkasilla. Sivulasit tahtoo huurtua. Kori ei ole paha ruostumaan, paiti luukkujen reunat tahtoo kuplia. Automaatti on vähän heikko näissä tai ehkä enemmänkin herkkä väärälle käytölle. Näissäkään tosin halpaa ja hyvää ei ole.

              Comment

              • Tomson
                Bimmer Fanatic
                • May 2010
                • 251
                • Finland

                Originally posted by |parsakaali| View Post
                Ehdottomasti kutosella oleva eli 25d tai 30d. Käyntiääni on miellyttävä (vertaa neloseen) ja järkevästi käytettynä hyvin vähävikainen auto. Ei kuluta paljoa ja lämpö riittää kovillakin pakkasilla. Sivulasit tahtoo huurtua. Kori ei ole paha ruostumaan, paiti luukkujen reunat tahtoo kuplia. Automaatti on vähän heikko näissä tai ehkä enemmänkin herkkä väärälle käytölle. Näissäkään tosin halpaa ja hyvää ei ole.
                +1. Omasta puolen vuoden kokemuksesta voin sen verran sanoa (525d facelifti siis), että loppujenlopuksi ihan positiivisesti yllättänyt olen ollut tähän mennessä. Ostaessa olisi tosin voinut paremminkin katsoa vikoja ym, joita tuli sitten korjailtua jälkikäteen jonkinverran. Tällä hetkellä ei oikeastaan muuta ongelmaa ole kuin, että painelaakeri on alkanut antamaan äänimerkkejä +300000tkm jälkeen :think

                Plussaa:
                -ajettavuus ehdottomasti!
                -tekniikka ylipäätänsä
                -kuluttaa yllättävänkin vähän
                -hiljainen

                Miinusta:
                -talvella käynnistys kovilla pakkasilla
                -lasien helposti huurtuminen vaikka kuinka yrittää säätää tuuletuksia
                Last edited by Tomson; 07-03-2016, 21:25.

                Comment

                • Makkurainen
                  Newbiemmer
                  • Mar 2016
                  • 3
                  • E-Pohjanmaa

                  Originally posted by zeneg View Post
                  Eikös kannattaisi jo tuolla reilun 4k€ budjetilla laajentaa hakua myös 2.5d ja 3.0d malleihin? Kyllä se 140heppanen karkaa hanskasta lähes samalla tavalla kuin 190heppanen.
                  Joo kyllä tässä avoimin mielin ollaan bemua kattomassa ja budjettikaan ei ihan tohon 4000 oo rajoitettu. Mites noi automaatti lootat näissä bemuissa on,onko luotettavia,jotenkin manuaali tuntuis olevan se meikäläisen laatikko. Kaverilla kyllä on tollanen kutoskoneinen bemu automaatilla ja täytyy sanoa et onhan se hieno kone ja automaatti siinä ni hienolta yhdistelmältä vaikuttaa.

                  Comment

                  • zeneg
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 1238
                    • Oulu

                    Originally posted by Makkurainen View Post
                    Joo kyllä tässä avoimin mielin ollaan bemua kattomassa ja budjettikaan ei ihan tohon 4000 oo rajoitettu. Mites noi automaatti lootat näissä bemuissa on,onko luotettavia,jotenkin manuaali tuntuis olevan se meikäläisen laatikko. Kaverilla kyllä on tollanen kutoskoneinen bemu automaatilla ja täytyy sanoa et onhan se hieno kone ja automaatti siinä ni hienolta yhdistelmältä vaikuttaa.
                    Onhan niitä laatikoita hajonnut useallakin näistä dieselkoneisista. Manuaalina näitä vähemmän löytyy. 4000-5000€ hintaluokissa löytyy jo faceliftinä ihan asiallisen oloisia laitoksia, toki nämä on automaatteja.

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 562
                      • Espoo

                      Originally posted by Makkurainen View Post
                      Mites noi automaatti lootat näissä bemuissa on,onko luotettavia,jotenkin manuaali tuntuis olevan se meikäläisen laatikko. Kaverilla kyllä on tollanen kutoskoneinen bemu automaatilla ja täytyy sanoa et onhan se hieno kone ja automaatti siinä ni hienolta yhdistelmältä vaikuttaa.
                      GM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...

                      Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by hietase View Post
                        GM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...

                        Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.
                        Oma lukunsa vielä nää väärän vierintäkehän renkaiden harrastajat.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by hietase View Post
                          GM:n valmistamaa automaattia parjataan mielestäni suotta. Se on mitoitukseltaan aika nafti 530d:n väännölle. Epäilisin useiden laatikko-ongelmien takaa löytyvän lastutettu / muuten viritetty moottori, jonka suorituskykyä vaihteisto ei ole kestänyt. Niistä kun usein sitä hankittua suorituskykyä myös mitataan ulos...

                          Oma lukunsa on myös BMW:n huolto-ohjelma, jonka mukaan E39:n GM-automaattilaatikkoon ei tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Uskokoon ikiöljyihin ken haluaa, mutta samaa vaihteistoa käyttävät Cadillac ja Land Rover sisällyttävät huolto-ohjelmiinsa myös automaatin öljynvaihdon. Jos käytät hakua ja etsit tietoa automaatin öljynvaihdoista, löydät runsaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Itse en ostaisi autoa jonka automaatin öljyjä ei ole säännöllisesti huuhtelemalla vaihdettu. Noin 100 000 km välein voi vaihdon tehdä, eli se ei liene voi olla kustannuskysymys.
                          Kyllä ne ongelmat näissä GM-laatikoissa olivat aikoinaan pitkälle venttiilikoneistopuolen sisäsyntyisiä, eli suurin osa ongelmista ilmeni jo reilustikkin alle 100tkm:n ajosuoritteella.
                          Suomessaan tämä kulminoitui tavallistakin suurempana vikatiheytenä sitä kautta että nämä viat eivät lopettaneet menoa heti, vaan ratasvalon ensisyttymisestä mentiin vielä monta tuhatta enne totaalitilttiä.
                          Eli suuri tuontiautomäärä takasi sen että Suomilaivaan valikoitui Saksasta ja erityisesti Italiasta jo kertaalleen ratasvalon sytyttäneitä yksilöitä jotka saivat "näkymättömällä musteella” lasiin lyödyn Export leiman.
                          Ne olivat niitä ”hyviä mutta halpoja” joita sitten rahdattiin tuhansia tähän maahan ja sitä kautta nämä GM-laatikko-ongelmat näkyi niin räikeästi kuin näkyivät.

                          Nämähän rupesivat ”kestämään” sitä mukaa kun ko.autot saivat Suomessa kilometrejä alle ja itse asiassa tänä päivänä vanhat GM-laatikot ovat selvästi luotettavempia kuin tuolloin varsin uusina ja pienillä kilsoilla.

                          Nämä uudempien ja vähän ajettujen ongelmat olivat venttiilikoneisto-ongelmia, mitkä sitten mahdollistivat laatikon luistot niin että levyt paloivat.
                          Ok, myös ihan sähköpuolen tilttejä oli jonkin verran.
                          Näitä kumpaakaan ei juuri ole vanhoissa askeissa enään lainkaan, eikä näihinkään öljyjen vaihto tai vaihtamattomuus vaikuta käytännön tasolla mitenkään.

                          Suurin kotimainen ongelmahan näissä oli ja on edelleen turbiinin hajoaminen joka sitten laitetaan koko ”laatikon hajoamiseksi”, vaikka ongelma useimmiten korjaantuu uudella turbiinilla ja huolellisella öljyjen vaihdolla(metallipurua kierrossa).
                          Turbiinin korkkaamista taas edesauttaa erittäin voimaakkaasti juurikin lastutus (+sen jälkeinen ajotapa+vedetäänkö raskasta kuormaa).
                          Tämä tahtoo sanoa että itse laatikko kyllä kestää vääntöä ja voimaa yllättävänkin hyvin, mutta turbiini ei.
                          Eli ei näistä itse laatikoista mekaanisesti oikeastaan hajoa liikaan voimaan mikään, kuin hyvin satunnaisesti, turbiini on se mikä korkkaa ja minkä vuoksi tässäkin maassa on tuhansia laatikoita tuomittu turhaan ”rikkuneiksi”.

                          Turbiinin saa taas vanhemmiten helpostikkin hajalle vaihtelemalla niitä öljyjä tiuhaan, jolloin se joutuu vähäksi aikaa todella koville paineiden noustessa.
                          Ok, turbiini on jo tällöin muutenkin ehtoopuolella, mutta saahan sen vaihdettua 50-100tkm aiemmin kuin ilman vaihtoja.
                          Tässä maassa pörrää edelleen yli 15-vuotiaita e39 suomiautoja GM-laatikolla joissa on kilometrejä jo 500tkm:n molemmin puolin ja kuitenkin alkuperäisin öljyin.
                          Eli niiden öljyjen vaihtamattomuuteen ei GM-laatikko hajoa edelleekään.

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 562
                            • Espoo

                            Mielenkiintoista. Tulkitsenko tekstiäsi oikein, eli esim. Saksassa tai Italiassa ruuhkissa junnattujen yksilöiden laatikot vikaantuivat, eli kyse oli periaatteessa käyttötavasta / -olosuhteista?

                            Korkkailiko laatikot muidenkin autonvalmistajien autoissa, huolimatta huolto-ohjelmassa olevasta öljynvaihdosta?

                            Jos turbiini on se heikko lenkki, onko keinoja sen vahvistamiseksi, tai muutoin ongelman poistamiseksi tavalla tai toisella?

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              Useammalta laatikkokorjaajaltakin kuultuna momentinmuunnin on näissä GM:n laatikoissa yleisin vikaantumisen alkulähde. Omaan E39:iin vaihdoin LuK:n valmistaman (sama kuin E53:ssa) uuden muuntimen ennakoivasti n. 300 tkm kohdilla. Öljyt vaihdettu säännöllisesti 120 tkm välein. Nyt mittarissa 375 tkm, eikä laatikon toiminnasta ole pahaa sanaa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by hietase View Post
                                Mielenkiintoista. Tulkitsenko tekstiäsi oikein, eli esim. Saksassa tai Italiassa ruuhkissa junnattujen yksilöiden laatikot vikaantuivat, eli kyse oli periaatteessa käyttötavasta / -olosuhteista?
                                Ei, ymmärsit väärin.
                                Eli näissä kaikissa oli uutena sanotaanko n.2-3%:ssa sisäsyntyinen vika, eli venttiilikoneistossa oli piilevää vikaa heti tehtaalta lähtessään.
                                Todennäköisesti suurin syy oli joko kokoonpanossa sisään jääneet epäpuhtaudet tai sitten heti melko uutena mekaniikasta itsessään irronneet epäpuhtaudet/partikkelit.
                                Nämä joka tapauksessa konkretisoituivat vioiksi jo heti melko uusissa ja suhteellisen vähän ajetuissa autoissa.
                                Saksalaisen kuluttajan auto joka muutaman vuoden ikäisenä sytytti ensimmäisen kerran ratasvalon ja jossa takuuaika kuitenkin oli jo ummessa, sai aina ”Export” leiman ja tätä kautta nämä jo perusvian omaavat autot löysivät tiensä mm.Suomeen.
                                Usein kävi niin että auto lähti ensin Italiaan ja kun vika alkoi ilmoittaa itsestään siellä tihenevään tahtiin, löysi se tiensä Suomeen, halvista halvin kun oli.
                                Tästä syystä nämä vikaiset GM-laatikot olivat niinkin yliedustettuina suhteessa kokonaisuuteen näiden laatikkojen ongelmaa.

                                Käytöllä ei ollut mitään merkitystä näiden sisäsyntyisten ongelmien kokretisoitumiselle, vaan ongelma itsessään oli luotu jo laatikon kokoonpanossa Ranskassa.

                                Turbiiniongelmalla taas on yhteys käyttöön ja erityisesti lastutukseen, mutta sehän se on näissä mikä lopulta korkkaa todennäköisimmin ensimmäisenä niistäkin mihin öljynvaihtoja ei ole koskaan tehty(ja jos ei tehdä lainkaan, niin lastuttamattomana menee isoin osa laatikoista ainakin 600tkm:n molemmin puolin).

                                Originally posted by hietase View Post
                                Korkkailiko laatikot muidenkin autonvalmistajien autoissa, huolimatta huolto-ohjelmassa olevasta öljynvaihdosta?

                                Jos turbiini on se heikko lenkki, onko keinoja sen vahvistamiseksi, tai muutoin ongelman poistamiseksi tavalla tai toisella?
                                No, nyt pitää heti lähteä siitä, mitä sillä ”korkkaamisella” tarkoitetaan?
                                Eli sellaista vikaa ei ole olemassakaan kuin ”korkkaaminen”, vaan jotakin sietä aina pettää ihan oikeasti jos meno loppuu ja ratasvalo syttyy tauluun.
                                Ok, nythän on jo hyvinkin tiedossa että öljynvaihdot eivät näissä korreloi lainkaan
                                todelliseen päästyyn ajosuoritteeseen. Ei BMW:n eikä minkään muunkaan suhteen.
                                Suomessa porskuttaa v,-99-00 530D e39:jä todella kovilla kilsoilla joihin ei vieläkään ole öljyjä askiin koskaan vaihdettu ja jos nyt vaihdetaan, meno yleensä loppuu muutaman tuhannen kilsan jälkeen turbiiniongelmiin.
                                Paskashokki oli näissä lopultakin melko pieni ja satunnainen ongelma, jos vaihto tehtiin oikein ja huolella.
                                Niitäkin kiistatta Suomessa jokusia tapahtui, koska jos venttiilikoneistojumi tapahtui pian vaihdon jälkeen mutta autolla muuten oli jo paljon kilsoja takana, oli/on syy-yhteys varsin selvä.

                                Nämäkään laatikot eivät ole koskaan tehtykään ”ikiliikkujiksi”, mutta kyllähän nyt on jo selvää että parhaimmillaan näillä mennään tosi pitkälle ilman minkäänlaisia ongelmia ja ilman yhtäkään öljynvaihtoa.
                                Varsinkin 525d:t pienemmällä väännöllä tuntuu kestävän ja kestävän...siis sen jälkeen kun nämäkin olivat aikoinaan uutena päässeet tuosta 50-70tkm:n uutuuden nihkeyden ”sisäänajovaiheesta” yli.

                                Nyt vanhemmiten kaikki näiden GM-askien viat ovat yli 90%:sti turbiinivikoja, vaikka niitä usein vielä nytkin tulkitaan ”korkkaamisiksi”.
                                Ko.laatikko on kuitenkin useimmiten pelastettavissa turbiinin vaihdolla vaikka kierrossa olisikin ollut metallipurua runsaastikkin.
                                Eli uusi/peruskorjattu turbiini sisään, lahduttimen+putkien pesu, uudet öljyt+suodatin.
                                Tämän jälkeen muutama tuhat ajoa ja uudet öljyt.
                                Sen jälkeen kun ei pidellä, menee yleensä vielä muutaman satatuhatta heittämällä.
                                Last edited by Hemi; 09-03-2016, 21:01.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎