memebuy23buy

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • icecold
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 2337
    • 🌍

    ^

    Nämä on niitä makuasioita / tottumiskysymyksiä, mulla on nyt ollut pari vuotta tuo 150hp 520i käyttöautona, enkä oo ollut tilanteessa missä olisin tarvinut yhtään enempää tehoa. Nyt ostin uudemman "vastaavan" enkä edelleenkään käsitä mitä hyötyä tuplasti suuremmasta moottorista mulle olisi päivittäisessä käytössä, kulut tosin kyllä varmasti olisi huomattavasti suuremmat.

    Oon myös ajanut käytännössä kaikkia mahdollisia variaatioita E39:stä, joten siitäkään ei ole kiinni.

    Jokaisen ostoa miettivät kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa myös pikkukoneista jos sellaisella ei ole ajanut.

    E: Diesel ja E39 ei sovi edes samaan lauseeseen kunnolla, menee hyvä auto pilalle tuollaisella moottorilla

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      Kun tuota käyttöauton vaihtoa pohdin niin kävin koeajamassa ekaa kertaa elämässä e39 530d:tä. Ja itse en kyllä vähempi tehoisella ainakaan tuollaista ottaisi. Vaikka rauhallisesti ajan niin kyllä autolla pitää tarvittaessa ohi päästä. Kun tuossa 530d:ssäkin tuntui, että kiihdytyksessä ääni kasvaa enemmän kuin vauhti. Vertailukohtana Skodan 1.8 TSI ja 2.0 RS TDI.

      Vai oliko sitten e39:ssä tehot tallella.
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1845
        • Kotona/Poissa

        Originally posted by duuk View Post
        ..Kyllä tuo M52 on auttamattomasti liian pieni moottori E39:iin eikä kaverin 530iA tuonut koeajolla mitään positiivista kokemusta lisäksi...
        Vahvasti eri mieltä. Ei E39:n kyytiä M52/54 tapa, vaan vanhanaikainen automaattilaatikko.

        Kunnossa oleva M52/54 manuaalilaatikolla kulkee sen mitä tarttee tuossa korissa.

        Jos tosikyytiä haluaa sit pitää ostaa kyykkymopo

        Automaatti on mutenkin senioripappojen peli (poislukien tämä nykybemareiden ZF8, se kelpais jo mullekin)
        Last edited by Havis; 16-02-2017, 17:10.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • duuk
          Moderator
          • Dec 2006
          • 10520
          • Saaressa

          Originally posted by Havis View Post
          Vahvasti eri mieltä. Ei E39:n kyytiä M52/54 tapa, vaan vanhanaikainen automaattilaatikko.

          Kunnossa oleva M52/54 manuaalilaatikolla kulkee sen mitä tarttee tuossa korissa.

          Jos tosikyytiä haluaa sit pitää ostaa kyykkymopo

          Automaatti on mutenkin senioripappojen peli (poislukien tämä nykybemareiden ZF8, se kelpais mullekin jo)
          Nii se 528i joka mulla oli oli just manuaali. Ei kyllä pelastanut yhtään mitään.

          En tiedä mitä tarkoitat tuolla "kulkee mitä tarttee tuossa korissa" Jokaisella toki omat mielipiteensä ja kokeilemallahan se selvii mistä pitää.

          Kyykkymopoon on hieman hankala ottaa perhettä ja matkatavaroita mukaan, että sen suhteen ongelmaa ei pääse itselle syntymään.

          duke's garage:
          Suzuki R50
          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
          S38 S54 S62

          instagram: _duuk

          Comment

          • holisti72
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 337
            • Siilinjärvi

            Itse ainakin tyytyväinen olen ollut tuon sigun kulkineen suorituskykyyn, ohi on päässyt jos tarvetta, oikasee vaan sitä nilkkaa enemmän.., toki ei tuo 528 automaattina mikään raketti vielä ole ja bensaakin vie ihan riittäävästi taajamapyörityksessä, mutta matka-ajossa menee suht vähällä, jos malttaa hillitä kaasujalkaa. Ajettavuus ja mukavuus kyllä voittaa monen uudemman korean kikkareen 100-0.
            - Pena -

            BMW E39 528iA -99 orientblau
            ex BMW e34 525 tds -92

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Kyllä itselle toi 523ia riittänyt vallanmainiosti. En ole sillä kyllä jalkoihin jäänyt, ja kickdownilla on kyllä rekat pystynyt ohittamaan. Toki, kait tuohon tottunut kun ei mallisarjan tehokkaammilla ole tullut ajettua. Jos tuossa nyt tulee vastaan joku hyvä e39 bensana jossa on mieleiset varusteet ja kori ehjä, niin ehkä kaikki 520 ja 540 väliltä käy. Ehkä kuitenkin minulle sopivin 525 ja automaatilla.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                520i mallimerkintä pois sulkee melkein automaattisesti jo hyvän varustetason, karvalakki E39 on taas mielestäni aika ankea auto nykypäivänä.
                Jos E39 halajaa, niin joku hyväkuntoinen 530i voisi olla passeli?

                E39 520i:lla en ole ikinä ajanut, mutta ainakin M54B22 E60 on kyllä todella laiska. Voin vaan kuvitella sen menohalut maantiellä kun 5 ihmistä istuu kopissa.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Originally posted by Micce///M View Post
                  520i mallimerkintä pois sulkee melkein automaattisesti jo hyvän varustetason, karvalakki E39 on taas mielestäni aika ankea auto nykypäivänä.
                  Jos E39 halajaa, niin joku hyväkuntoinen 530i voisi olla passeli?

                  E39 520i:lla en ole ikinä ajanut, mutta ainakin M54B22 E60 on kyllä todella laiska. Voin vaan kuvitella sen menohalut maantiellä kun 5 ihmistä istuu kopissa.
                  Mutta jos on lapsia sielä takana 3kpl, niin ei siinä menohaluja pitäisi olla autolla eikä kuskilla? No, tähän sitte joku vastaa että sitten pitää olla jo turvallisempi autokin kun e39 ja vielä muksuja mukana? Nämähän on näitä valintoja.
                  Kyllähän se 530 olisi vaan mukava löydös, mutta jännä nähdä tuleeko mitään kivaa vastaan.
                  Last edited by janke; 17-02-2017, 01:31.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • lj123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2015
                    • 1215
                    • Lohja

                    Originally posted by janke View Post
                    Mutta jos on lapsia sielä takana 3kpl, niin ei siinä menohaluja pitäisi olla autolla eikä kuskilla? No, tähän sitte joku vastaa että sitten pitää olla jo turvallisempi autokin kun e39 ja vielä muksuja mukana? Nämähän on näitä valintoja.
                    Kyllähän se 530 olisi vaan mukava löydös, mutta jännä nähdä tuleeko mitään kivaa vastaan.
                    Tuossa tapauksessa itse painottaisin auton mukavuutta, eli varusteita ja kuntoa. Se 530d, mitä ajoin oli täysin karvalakki-malli ja olihan ne kaikki kangaspenkit ja ym. aika ankea kokemus, jos vertaa siis ihan siihen mitä varusteita ja millaisen sisutan tuo oma M5 sisältää.

                    Ja ainakin, jos on pieniä lapsia niin nahkapenkit on omasta mielestä ehdottomat, sen verran monet kangaspenkit ovat nuo omat onnistuneet sotkemaan pysyvästi.
                    E39 M5 -99
                    F11 530d Xdrive -14

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by lj123 View Post
                      Tuossa tapauksessa itse painottaisin auton mukavuutta, eli varusteita ja kuntoa. Se 530d, mitä ajoin oli täysin karvalakki-malli ja olihan ne kaikki kangaspenkit ja ym. aika ankea kokemus, jos vertaa siis ihan siihen mitä varusteita ja millaisen sisutan tuo oma M5 sisältää.

                      Ja ainakin, jos on pieniä lapsia niin nahkapenkit on omasta mielestä ehdottomat, sen verran monet kangaspenkit ovat nuo omat onnistuneet sotkemaan pysyvästi.
                      Nykyisessä on nahkapenkit ja kyllä ne muksujen kanssa ovat helpompi hoitoiset. Varusteita ei ainakaan saa olla vähempää, mitä nykyisessä. Ehkä plussaa olisi pienempi ratti, ettei olisi tuota kuorma auto fiilistä
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3733
                        • Raisio

                        Se ankea kangasisusta on monessa tilanteessa mukavampi istua kuin hikinen nahkasisusta

                        Comment

                        • lj123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2015
                          • 1215
                          • Lohja

                          Originally posted by janke View Post
                          Nykyisessä on nahkapenkit ja kyllä ne muksujen kanssa ovat helpompi hoitoiset. Varusteita ei ainakaan saa olla vähempää, mitä nykyisessä. Ehkä plussaa olisi pienempi ratti, ettei olisi tuota kuorma auto fiilistä
                          Sport-ratteja löytyy aika hyvin käytettynä kyllä, kunhan vaan muuten sopii. Helppo homma vaihtaa.
                          E39 M5 -99
                          F11 530d Xdrive -14

                          Comment

                          • harriba
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 420
                            • Espoo

                            Omat E39 kokemukseni viimeiseltä kolmelta vuodelta:

                            + 530d käytännön suorituskyky normaalissa liikenteessä on mielestäni erittäin hyvä. Se lähtee justiinsa jopa tuolla vanhanaikaisella automaatilla*. Kaasuvaste on mielestäni parempi kuin edeltäjissään E61 525ix:ssä tai S211 E500 mersussa, joita piti tosissaan polkea. Ollaan ihan valovuosien päästä uusistakin 2.0 tdi dsg ritsoista, joilla on tullut myös ajeltua.

                            + E39 on varsin hiljainen Suomen pattisilla kynnöspelloilla joita teiksi toisinaan kutsutaan. Pesee ja huuhtelee käytännössä jokaisen korollan, golffin ja muun vastaavan.

                            + Sisusta ei ole mikään muovikromilla kuorrutettu porttolan porttikonki. Noh mistä kukakin tykkää. Mikään ei kolise tai natise.

                            + Kakaroita ja kamaa voi roudata suht rauhassa kun ei ole sata tonnia autossa kiinni.

                            + Naapurit eivät ole kateellisia, lähinnä myötätuntoisia.

                            + Tavallinen E39 tarjoaa täydellisen immuniteetin ammattimaisia autovarasliigoja vastaan.

                            + Kaikki mahdolliset tyyppiviat ovat tiedossa.

                            Huonoja puolia:

                            - Ei nelivetoa

                            - 20 vuotta vanhaa tekkistä oleva turvavarustelu

                            - Kasvihuonepäästöistä en henkilökohtaisesti juuri välitä, mutta myrkyllisten pienhiukkasten tupruttelu hiukan alkaa arveluttamaan

                            Katsotaan jos tällä jaksaisi kruisailla siihen asti että vaihtaa sähköautoon. Korruptiota en rahoita, joten nykymuotoista autoveroa en maksa enää senttiäkään



                            * ja jos ei lähde, niin investoi €5 uuteen ahtimen siipien säätimen alipaineletkuun
                            Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                            X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Se ankea kangasisusta on monessa tilanteessa mukavampi istua kuin hikinen nahkasisusta
                              Voihan sitä omaa valintaa tai siis kohtaloa noinkin yrittää perustella. Ja talvella on ihan perkeleen kylmää kyytiä ensimmäisen minuutin kun penkinlämmittimet herää.

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                Originally posted by janke View Post
                                Mutta jos on lapsia sielä takana 3kpl, niin ei siinä menohaluja pitäisi olla autolla eikä kuskilla? No, tähän sitte joku vastaa että sitten pitää olla jo turvallisempi autokin kun e39 ja vielä muksuja mukana? Nämähän on näitä valintoja.
                                Kyllähän se 530 olisi vaan mukava löydös, mutta jännä nähdä tuleeko mitään kivaa vastaan.
                                No ei tietenkään, mutta tehokkaammalla autolla tehdään turvallisempia ohituksia ja tietenkin se tuo mukavuutta kun liikkuu liikenteen mukana sen kummemmin polkematta.

                                Comment

                                Working...
                                X