Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • öpel
    replied
    Jos ottaa vm. 2000 tai vanhemman, niin ei tarvii maksaa käyttömaksua päästöjen mukaan, joka on melko suuri ero näissä vanhoissa bensakrematorioissa. Jos nyt se on suuri summa koko autoilun kustannukset huomioiden.

    Suurempi etu vuosimallin 2000 tai vanhemmissa on, ettei tarvii tapella katsastuksessa OBD testerin kanssa. Eikös se ole, että jos päästöistä menee läpi, niin kelpaa. OBD-aikakaudella yksikin vikakoodi moottorin muistissa tarkoittaa hylkyä, vaikka kuinka olisi mallikkaat päästöt. Mutta tämä taitaa olla lähinnä ranskisten ja spagettimaan tuotteiden ongelma, eihän bemareissa ole moottoreissa vikaa

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thetic View Post
    Mitäs kaikkea faceliftissä parantui? Sähköjärjestelmä ilmeisesti ja juurikin koneet on sitten M54?
    Siis 9/98 jälkeen muuttui enään vain hieman kosmetiikka valojen ja listojen värin suhteen, autona ei juuri mikään muu.
    9/98 tullut M52TU moottori/tekniikka on käytännössä ihan samaa tuon M54:n kanssa joten siinä suhteessa ihan sama kumman ottaa.
    Sähköjärjestelmä on käytännössä muuttumaton tuo 9/98 jälkeen (ok,täysin sähköinen kaasupoljin ja muutama pikkujuttu, mutta käytännössä sama).

    Leave a comment:


  • Thetic
    replied
    Hyviä näkökulmia tullut. Tuo ilmastointi jos on tuollainen puoliautomaatti niin sekään ei enää haittaisi. Aina puhallus saa kuitenkin olla ikkunoille+jaloille.

    Meillä on perheessä E34 535 kutoskoneella, jolla itse olen viimeisen 3 talvea ajanut kun sen omistaja köllöttää Thaimaan lämmössä. Tuon e34 perusteella jo tekee kutosbemaria mieli, mutta hieman modernimpaa kuin e34. Ja automaatti on pakollinen, en käyttöautolla jaksa veivata keppia ja kytkintä.
    Suvussa myös E39 540 oli jokunen vuosi takaperin ja olin sillä kyllä kuskina n. 8 kertaa. Onhan sillä mukava rampilta kiihdyttää, mutta itsellä on sen verran rauhallinen ajotyyli että kovin harvoin sitä tehoa tuli käytettyä sen jälkeen kun se uutuudenviehätys meni ohi.

    Pitääpäs laatia Mersusta myynti-ilmoitus ja käydä pari E39:iä koeajamassa, sillähän se selviää että onko niistä mihinkään.

    Leave a comment:


  • öpel
    replied
    Pääsin kerran ajamaan 540i E39:ä ja olihan se aivan tolkuttoman hieno auto, jos ei Ämmää lasketa, niin ansaitusti parasta mitä mallistosta löytyy. Olisin voinut ostaa auton siltä istumalta, se oli niin rakkautta se. Liikkeelle lähdettäessä moottorin vääntö oli kuin jumalattoman isosta dieselistä, ilman dieselin nakuttavaa ääntä ja mitään turboviiveitä. Ja kierrokset ei ihan heti lopu.

    Mutta kuten aina, niin monelle auton osto on kompromissi kulutusta, tehoa, luotettavuutta, ajokilometrejä ja tietenkin hintaa.

    540 löytäminen oikeasti hyvässä kunnossa, vähän ajettuna (luotettavat kilometrit) ja edullisesti voi olla hankalaa. Ne joiden auto on oikeasti pidetty hyvin, niin eivät siitä halvalla luovu. Itse en uskaltaisi mennä isoa kasikoneista noin 15-vuotiasta Bemaria hakemaan, ellen saa täyttä varmuutta kilsoista. Ne voivat olla mitä vaan, tiedämmehän kuinka saksalaiset tykkää vääristellä numeroita ja nämä autot ovat poikkeuksetta tuonteja.

    Mielestäni E39:n parasta antia on kuitenkin se äänettömyys ja mukavuus, joka tekee matkan teosta mukavaa. Siitä pääsee nauttimaan aivan täysin jo 520i:n puikoissa. Naapuri voi päästä kovempaa sillä volkkarin nokivasaralla, mutta Bemarin suoran kuutosen äänetön ja värinätön käynti vain aina tuntuu niin hyvälle.

    Toki 2-litrainen 520 on melko laiska, mutta 2.2-litrainen TU-versio on jo tavalliseen ajoon oikein riittävä. Noh, mikäli vaan mahdollista niin TU-versio (tekninen facelift) E39:stä kannattaa ostaa, kun tuplavanoksen alavääntö on vaan niin paljon parempaa kuin vanhemmassa moottorissa.

    Itsellä 523i (2.5-litrainen M52TU) ja kyllä sillä kerkeää. Joskus on tullut valoissa rinnalle elvistelijöitä isoilla D5-Volvoillan, mutta ei niillä ole ollut mitään jakoa kun hyödynnän Bemarin kierrosalueen loppuun asti. Kuulemma tämä 523i antaa paljon enemmän kuin lupaamansa 170 heppaa.

    Jos automaattista vaihtamista mielii, niin toki nämä tämän aikakauden automaatit ovat hitaita ja juovat enempi. Automaatin kanssa ripeä liikkuminen alkaakin jo vaatimaan 530-sarjaa. Mutta jos haluaa automaatin mukavuuden, ei tarvitse räjähtävää suorituskykyä ja lisääntynyt kulutus ei pelota, niin miksei pienempääkin konetta tomaatilla.

    Minulla ei ole peruutustutkaa, mutta mielelläni sen ottaisin. Ikinä en ole sellaista omistanut ja toki osaan peruuttaa ilman sitä, mutta joskus on ahtaita paikkoja ja sen lisäturva olisi kiva hyödyntää. Sensorit toki hajoavat säännöllisesti, mutta takapuskuri on helppo irroittaa sen vaihtamiseksi.

    E39:n manuaalinen ilmastoini on oikeasti puoliatuomaattinen ja se ei mielestäni ole niin paha kuin miltä kuulostaa. Oikea manuaalinen ilmastointi on toki aivan vastenmielinen, kabiinissa joko sulaa tai palee, kokoajan pitää säätää lämpötilaa.

    Puoliautomaattinen pitää lämpötilan oikeana, ainoastaan pitää suuntausta ja puhallinta säätää. Ja enpä edes muista milloin olen viimeeksi oman E39:n säätimiin koskenut. Lämpötila on siinä 21 asteen kohdalla aina, suuntaus on joka reiästä tasaisesti ja puhaltimen teho aika pienellä. E39:n puhallin on aika tehokas, joten pienelläkin nopeudella tulee kiitettävästi ilmaa. Ja pyöritettävät säätimet ovat nopeammat käyttää kuin napilliset, jos haluaa nopeasti esim lisää lämpöä tai puhaltimeen nopeutta. Ja jos äärimmäistä luotettaavuutta haluaa, niin ainahan se yksinkertaisempi rakenne on varmempi.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Thetic View Post
    Nippeleistä tärkeät oikeastaan vain ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Sähköpenkkien kanssa on tullut tapeltua monissa autoissa, niin manuaaliset olisi melkein mieluisammat
    Mulla ollut sähköpenkit lähes kaikissa bemuissa. Koskaan ei ole ollut niissä ongelmia. Muista merkeistä on osaa sanoa.
    Sähköpenkit muistilla on ehdoton varuste itselle. Muija on sen verran kääpiö, että on mukavaa kun saa penkit/peilit/ilmastoinnin kohdalleen samalla kun avaa ovet avaimesta.
    Sama sille kun avaa omalla avaimellaan ovet.
    Sadetunnistin on myös kätevä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Thetic View Post
    Sehän on plussaa että ei ole tutkia. Peruutustutkat on minun mielestä aivan turha varuste, tähän mennessä olen kyllä peileistä osannut arvioida etäisyydet.
    No ei sitten mitään.. Minulla on tutkat, Intravee näyttää tutkien etäisyyden sentteinä ja lisäksi peruutuskamera. Peileistä arviointi ei oikein innosta, jää monet asiat (peräkoukut, betoniporsaat) helposti näkemättä.

    Mitenkäs tuollainen käyttäytyy 15-tuumaisilla? Nuohan on vanhat hakka neloset muutenkin, joutaisi päivittää ja samalla jos vaihtaisi esimerkiksi 17 tuumaiseksi.
    Kyllä sillä taajamassa pärjää 15" renkaillakin. Tässä nyt kuitenkin jotain: epämääräinen tuntuma, luistonesto ja abs toimii huonommin kuin pitäisi, renkaat taittuu mutkissa alle, et aina erota onko oikeasti liukasta vai sotkeeko vain pehmeä rengas. 17" rengastus on selkeä parannus.

    Leave a comment:


  • Thetic
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Karvalakkihan tuo vaan on, ei peruutustutkia ja manuaali-ilmastointi, servotronickin taitaa puuttua. Ja nuo 15" talvirenkaat tarjoaa erikoisia ajoelämyksiä. Taajamaan kävisi kyllä paremmin hiukan pienempi ja ketterämpi auto. Mutta E39:llä minäkin ajelen samantyylistä ajoa...
    Sehän on plussaa että ei ole tutkia. Peruutustutkat on minun mielestä aivan turha varuste, tähän mennessä olen kyllä peileistä osannut arvioida etäisyydet. Nykyisen mersun valinnassakin oli plussaa että ei ole antureita hajoilemassa. Manuaalinen ilmastointi tosiaan, se on hieman miinus.

    Mitenkäs tuollainen käyttäytyy 15-tuumaisilla? Nuohan on vanhat hakka neloset muutenkin, joutaisi päivittää ja samalla jos vaihtaisi esimerkiksi 17 tuumaiseksi.

    Vaikka ajo on taajamaa niin kyllä silti pitää olla laadukas auto eikä mikään pikkukinneri. Hyvin tällä W211 mersullakin taajamssa on pärjännyt

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Thetic View Post
    Tuo 120tkm ajettu yksilö kyllä kiinnostaisi, jos kerran on dokumentitkin todistamaan nuo metrit. Ja sehän on jo facelift myös. Uskon että viiteen kymppiin tuo M54B22 jaksaa tuon kiihdytellä ihan hyvin
    Karvalakkihan tuo vaan on, ei peruutustutkia ja manuaali-ilmastointi, servotronickin taitaa puuttua. Ja nuo 15" talvirenkaat tarjoaa erikoisia ajoelämyksiä. Taajamaan kävisi kyllä paremmin hiukan pienempi ja ketterämpi auto. Mutta E39:llä minäkin ajelen samantyylistä ajoa...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Thetic View Post
    Mitenkäs nuo vaihdelaatikot, onko näissä kaikissa ZF:n laatikko?
    Kaikissa ZF.

    Leave a comment:


  • Thetic
    replied
    No tuohan selventää ja rupeaa ne erotkin näkymään, kiitoksia.
    Mitenkäs nuo vaihdelaatikot, onko näissä kaikissa ZF:n laatikko?

    Tuo 120tkm ajettu yksilö kyllä kiinnostaisi, jos kerran on dokumentitkin todistamaan nuo metrit. Ja sehän on jo facelift myös. Uskon että viiteen kymppiin tuo M54B22 jaksaa tuon kiihdytellä ihan hyvin

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Thetic View Post

    Mikähän minun silmiä vaivaa kun en etuvaloissa näe isoa eroa?


    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Faceliftissä pääsee eroon ainakin abs/dsc murheista, jne. muita parannuksia.
    Faceliftissä (9/00) ei ole tule oikeastaan mitään teknisiä parannuksia verrattuna 9/98 päivitettyyn malliin. Abs boksi viat on yleisiä 9/98 jälkeisissä ja siten myös faceliftissä. Tosin halpa korjata kun hajoaa. Facelift on tuoreemman näköinen ja siten ehdottomasti ykkös valinta, 3 litranen jaksaa liikuttaa ihan ok.

    Leave a comment:


  • Thetic
    replied
    Totta kyllä. Mikäs niitä ABS-ongelmia aiheuttaa, anturit?

    Omat ajot on nyt jatkossa 99% pelkkää taajamaa, sellaista 2-5km pätkää 50-alueella niin ei tuo teho ole niin tärkeässä roolissa. Ennen paria mersua oli 170 hevosvoimainen 9-5 Saab ja kyllä sillä ehti maantiellä autoista ohi tarvittaessa ihan hyvinkin.

    Nippeleistä tärkeät oikeastaan vain ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Sähköpenkkien kanssa on tullut tapeltua monissa autoissa, niin manuaaliset olisi melkein mieluisammat

    Mikähän minun silmiä vaivaa kun en etuvaloissa näe isoa eroa?
    Esim tässä: http://www.nettiauto.com/bmw/525/6763494 valot ei näytä juuri sen uudemmilta kuin tuossa 97-vuotisessa..

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Thetic View Post
    Ei oikein ole sattunut silmiin sopivia 525 tai 530 malleja.
    Mitäs kaikkea faceliftissä parantui? Sähköjärjestelmä ilmeisesti ja juurikin koneet on sitten M54?

    540 ei oikein kiinnosta, nousee jo vakuutukset ja kaikki muutkin kulut. Eikä tuo kasikone ilmeisesti ole niin luotettava kuin kutoset?
    Faceliftissä pääsee eroon ainakin abs/dsc murheista, jne. muita parannuksia.
    Esim. valot joiden ansiosta näyttää paljon uudemmalta kuin prefacelit e39.

    Kait se kasin luotettavuus jossain määrin on heikompi kuin kutosten, mutta ihan ässä koneena noin painavaan autoon. Vanos kasilla pääsee maantiellä ihan samalla kulutuksella kuin 530i:llä.
    Mitä isompi kone = enemmän varusteita , noin yleensä. Jos siis tykkää nippeleistä.
    Itellä ollut samaan aikaan niin 530i ja 540i ja pakko sanoa, että 530i sai seisoa pihalla. Melkein kaikki ajot tuli hoidettua kasilla.
    Omasta mielestä 528i on ensimmäinen moottori e39 kopassa. Pienemmät on melko vaatimattoamia noin isossa kopassa. Hermo ei itsellä kestä ajaa sellaisilla.
    Ite olen valmis hivenen maksamaan ekstraa tehosta ja sen tuomasta mukavuudesta.
    Last edited by jannmann; 06-10-2014, 10:42.

    Leave a comment:


  • Thetic
    replied
    Ei oikein ole sattunut silmiin sopivia 525 tai 530 malleja.
    Mitäs kaikkea faceliftissä parantui? Sähköjärjestelmä ilmeisesti ja juurikin koneet on sitten M54?

    540 ei oikein kiinnosta, nousee jo vakuutukset ja kaikki muutkin kulut. Eikä tuo kasikone ilmeisesti ole niin luotettava kuin kutoset?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎